ساسان حاتمی نژاد

ساسان حاتمی نژاد دروازه بان تیم ملی هاکی گفت: اگر برای وزارت ورزش فقط فوتبال مهم است سایر رشته ها را تعطیل کنند ولی اگر غیر از این است لااقل یک نفر حال تیم سوم جهان را بپرسد!

سرویس ورزش مشرق – تیم ملی هاکی کشورمان در حالی در رقابت های جهانی ۲۰۱۸ برلین در آلمان روی سکوی سوم ایستاد که هیچ تصویری از این تیم در دسترس نبود! وزیر ورزش در پیامی مشترک این عنوان که برای اولین بار در تاریخ این رشته گروهی در کشور بدست آمده است را با قهرمانی یخ نوردان در آسیا تبریک گفت و رسانه های داخلی بازتاب زیادی از این عنوان مهم انعکاس ندادند!

در همین رابطه بخوانید

جوان خوش‌قامتی که از زمینهای خاکی به دروازه هاکی رسید +عکس

ساسان حاتمی نژاد که عنوان بهترین دروازه بان جام جهانی ۲۰۱۸ را نیز برای کشورمان به ارمغان آورد در گفت و گو با مشرق، درباره سطح این رقابت ها، شرایط تیم ملی هاکی و کم توجهی که از سوی مسئولان وزارت ورزش به این رشته صورت می گیرد حرف زد.

ساسان حاتمی نژاد بهترین دروازه بان هاکی جهان

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می آید:

*تبریک! انتظار کسب این عنوان را داشتید که برای اولین بار در کشورمان بدست آمد؟

- خودمان انتظار داشتیم. یعنی با این باور به آلمان رفتیم که هرطور شده روی سکو برویم ولی ظاهرا مسئولان از شدت غافلگیری یادشان رفته یک تبریک به ما بگویند!

* چطور؟

- کلا خیلی روی ما حساب باز نمی کردند. در واقع بچه های تیم با تلاش و پشتکاری که از خودشان نشان دادند درصدد بودند تا لااقل از این طریق به مسئولان وزارت ورزش بگویند، ما هم هستیم و می توانیم برای ایران عنوان بیاوریم.

*این عنوان برای نخستین بار در تاریخ هاکی کشورمان ثبت شد! درباره رقابت ها و سطح آن بگوئید؟

- مسابقات در بالاترین سطح برگزار شد. اتفاقاً ما در سخت ترین گروه افتاده بودیم. اتریش، سوییس، بلژیک، آفریقای جنوبی و روسیه به همراه ایران شش تیم گروه بودیم که همه از عنوان دارهای این رشته بودند؛ اتریش قهرمان اروپا و آفریقای جنوبی قهرمان آفریقا. با این همه ما با نتایج خوبی به دور بعد رسیدیم و تنها بازی که تساوی داشتیم با اتریش بود که در نهایت هم قهرمان این دوره شد. با آنها ۳-۳ کردیم.

تیم هاکی ایران برای نخستین بار در تاریخ این رشته در مسابقات جهانی روی سکو رفت و شوم شد

* در دور دوم با کدام تیم بازی داشتید؟

- با تیم قدرتمند چک بازی کردیم. در وقت های معمول مساوی شدیم و در ضربات پنالتی به نیمه نهایی رسیدیم. در آن دور با تیم آلمان میزبان رقابتها رودررو شدیم که برای کسب قهرمانی پا به این مسابقات گذاشته بود و از حمایت پرشور تماشاگرانش هم بهره می برد...

* تیم ملی ایران چقدر تماشاگر داشت؟

- (خنده تلخ) به خاطر اینکه هیچ رسانه ایرانی به این مسابقات اشاره ای نکرده بود ایرانی های برلین که کم هم نیستند اصلا خبر نداشتند که تیمی از ایران در شهرشان مسابقه دارد. ما غریبانه سوم جهان شدیم و فقط یکی از اعضای تیم که خانواده اش در اروپا زندگی می کنند همسر و فرزندش را به ورزشگاه می آورد. در واقع ما در همه مسابقات فقط ۲ نفر! تماشاگر داشتیم و هر بار به میدان می آمدیم چشم مان به همان دو نفر بود که ببینیم هستند یا نه!

فیلم یکی از واکنش های زیبای ساسان حاتمی نژاد در مسابقات جهانی مقابل روسیه/ دانلود

* به آلمان در بدترین مرحله برخورد کردید؟ اما با وجود نرفتن به فینال تو بهترین دروازه بان جهان انتخاب شدی؟

- بله! قهرمان این دوره تنها تیمی بود که موفق شد تیم ما را شکست بدهد. ۲-۶ باخیتم و در دیدار رده بندی با استرالیا رودررو شدیم. کشوری که هاکی رشته اصلی شان است. با این حال ما استرالیا را ۵-۰ شکست دادیم و سوم جهان شدیم. شاید اگر در رده بندی با آلمان روبرو نمی شدیم به فینال می رفتیم. من هم عنوان بهترین دروازه بان جهان را گرفتممن در دو بازی اول غایب بودم چون  .در تمرین قبل از بازی اول توپ به صورتم خورد و دیگر هیچ چیز نفهمیدم. ولی از بازی سوم برگشتم و در حالی که در هر تورنمنت به دروازه بانی که ۱۵ گل خورده عنوان بهترین را می دهند من کمتر از آن گل خوردم.

ساسان حاتمی نژاد با جایزه بهترین دروازه بان جام جهانی 2018

* جایزه ویژه یا پاداش نقدی هم داشت؟

- نه! فقط یک تندیس به من دادند.

*ظاهرا قبلا هم فوتبال بازی می کردی، گلر مورد علاقه تو کیست؟

بله، قبلا هم در فوتبال چمنی هم سالنی دروازه بان بودم. بوفون را خیلی دوست دارم و خوشحالم در سالی که بوفون بهترین گلر جهان شد من هم توانستم عنوان بهترین گلر جهان را در رشته هاکی کسب کنم!

* این چندمین حضور ایران در این مسابقات بود؟

- این پنجمین دوره ای بود که ما جواز این مسابقات را بدست آورده بودیم. ما در سالهای ۲۰۱۱ نهم، ۲۰۱۵ چهارم و ۲۰۱۸ سوم جهان شدیم و بعد از فوتسال تنها رشته گروهی ایران هستیم که در مسابقات جهانی روی سکو رفته ایم. اما انگار نه انگار که بچه های تیم ما بین آن همه تیم شرکت کننده پرچم جمهوری اسلامی را بالا بردند! نمی دانم چرا این قدر به فوتبال اهمیت داده می شود. مسئولان وزارت ورزش اگر فقط فوتبال، فوتسال، والیبال و این رشته ها را ورزش گروهی می دانند پس ما چه رشته ای هستیم که خودمان نمی دانیم.

تیم ملی هاکی باید خود را برای کسب سهمیه بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا آماده کند

* از نظر معیشتی تأمین هستید؟

- تقریبا ۹۰ درصد بازیکنان تیم ملی بیکار هستند و زندگی شان را روی این ورزش گذاشته اند. من کارمند روزمزد اداره پست با ماهی 900 هزار تومان حقوق هستم ولی وزارت ورزش باید فکری به حال بیکاری بچه ها بکند.

* مگر از لیگ تان درآمد ندارید؟

- در لیگ هاکی؟ تاپ ترین بازیکن هاکی ۵، ۶ میلیون تومان قرارداد می بندد. کسی به این رشته اهمیت نمی دهد. وقتی از روی سکو پایین می آمدیم یک خبرنگار از واحد مرکزی خبر در سالن نبود و بچه ها غریبانه و در حالی که نمی دانستند باید خوشحالی کنند یا غصه بخورند راه خروج از سالن را در پیش گرفتند!

* تصاویری هم از مسابقات تان دیده نشد؟

- هم تیمی هایم ۵۰ هزار تومان می دادند اینترنت می خریدند تا از سایت هایی مانند یوتیوب که در ایران هم فیلتر است فیلم مان را دانلود کنند و ما خودمان را آنجا دیدیم و یا به خانواده های مان نشان دادیم که ببینید فرزندانتان در برلین چه کردند. بازیکنان تیم های دیگر باورشان نمی شد. نه خبرنگاری، نه دوربینی! نه تماشاگری. هیچ! تنها چیزی که داشتیم غیرت ایرانی بود و اینکه شاید وقتی روی سکو برویم لااقل وزارت ورزش ما را ببیند.

فیلم لحظه مهار پنالتی ساسان حاتمی نژاد در بازی ایران و آلمان/ دانلود

یک سوال تخصصی؛ توپ این رشته جنس خاصی دارد؟

 بله توپ پلاستیکی فشرده ای است که دورش فایبرگلاس است و سر اکثر بچه ها بر اثر برخورد با توپ شکستگی دارد. اما با این همه سختی الان باید خودمان را برای مسابقات بنگلادش، انتخابی بازیهای آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ آماده کنیم.

* خواسته واضح تان از مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش چیست؟

-  لااقل ما را هم مانند فوتبال، والیبال یا فوتسال ببینند. به خدا سکویی که روی آن ایستادیم سکوی جهانی بود نه مسابقات محله مان! تازه قدرت تیم ما در هاکی روی چمن بیشتر است . آقای وزیر به خدا هاکی هم ورزش است!

فیلم لحظه اعلام نام ساسان حاتمی نژاد به عنوان بهترین گلر جهان/دانلود

* چه چیزی امیدوار نگه تان داشته است؟

-  اینکه بتوانیم لژیونر شویم. الان رضا نوروزی و یعقوب بهرامی در لیگ ترکیه بازی می کنند وگرنه دیگر هیچ دلخوشی در این رشته نیست. حیف است تیمی که با همت بچه ها و مربیان تیم ملی آقایان اسفندیار صفایی، بهلولی و یوسفی به اینجا رسیده رها شود. قطعا اگر از تیم ما حمایت شود ما در دوره های بعدی بالاتر هم می رویم.

* حرف باقیمانده ای دارید؟

-  از تمام بازیکنان و کادر فنی تیم تشکر می کنم. اگر همه بچه ها یکدل و متحد نبودند قطعا این مقام بدست نمی آمد و خود من هم عنوان بهترین دروازه بانی را مدیون تلاش هم تیمی هایم هستم و خوشحالم که سهم کوچکی در این سومی جهان داشتم. انشااله باز هم بتوانیم برای ایران افتخار بدست بیاوریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حامد IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    27 2
    وزارت ورزش باید به این افتخارآفرینان پاداشی در خور بده و ازشون تشکر کنه که پرچم جمهوری اسلامی ایران رو بالا بردند. این ها هم سفیر ما هستند. چطور که این همه فرق و تبعیض وجود داره؟
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
      0 0
      درود بر این همه انگیزه
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    14 1
    مگه تیم هاکی داشتیم وندانستیم ای ول درود بر شما
  • علی IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    7 3
    حتی پوشش خبری درستی هم برای تیم ملی یخنوردی که قهرمان آسیا شد و تیم هاکی در نظر گرفته نشد. اگر تیم ملی لبنان بود تمام بازیهاش مستقیم پخش می شد و هزینه های اردوی آنها هم پرداخت می شد.
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    11 2
    این بنده خداها کار بزرگی کردن. ولی خبرش نبود یا خیلی کم بود. مسئولین ما هم که...
  • امید تبریزی US ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    11 2
    من به شخصه این قهرمانی رو تبریک میگم واز طرف همه از شما عذر میخوام ما رو ببخشین آفرین بر شما واقعا افتخار کردم
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    6 0
    پاینده باد دولت مقدس تدبیر و امید.تفاوت را لمس کنید.
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
    1 0
    من به نمایندگی از مردم ایران به شما درود میفرستم و از شما برای این کم کاری ها و کم مهری ها عذر می خواهم
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
    0 0
    خواهشا توجه کنید به این رشته پرطرفدار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس