به گزارش مشرق، مشکل تردد، حملونقل، ترافیک و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، به ویژه در کلان شهر تهران مسالهای است که نحوه زندگی تمام اقشار جامعه اعم از مدیر، کارمند، کاسب، محصل، کارگر و... را تحت الشعاع قرار داده است. این مشکل علاوه بر اتلاف وقت، باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی قابل توجه و تحمیل بار اقتصادی سنگین بر بدنه جامعه و دولت میشود.
در این میان تصمیمات مدیریتی و در سطح کلان نقش موثری چه به عنوان آبی بر آتش ترافیک و چه به عنوان هیزمی برای داغ شدن تنورش دارند. در همین راستا میتوان به یکی از پرحاشیه ترین اقدامات شهرداری تهران برای کسب درآمد بیشتر که طی چندماه اخیر اتخاذ شده اشاره کرد. تصمیمی که نشان میدهد سال آینده دیگر جایی برای سوزن انداختن در خیابانها و معابر تهران نمی یابیم.
بیشتر بخوانید:
اشکالات طرح جدید ترافیک اعلام شد
تهران در مارپیچ طرحهای عجیب و غریب آقای شهردار
کلیات اصلاح طرح ترافیک از شوراییها رای مثبت گرفت
تصمیمی که منجر به اتلاف وقت چندبرابری پایتخت نشینان در انبوهی از مکعب مستطیلهای آهنی میشود و هزینه قابل توجهی را به جسم و روح شهروندان و محیط زیست وارد میکند اما سود آوریاش برای مدیران جدید پایتخت باعث شده تا چشم شان را بر همه عواقب طرح جدید ترافیک ببندند و با یکسری جملات شعاری به فکر درآمدزایی برای شهرداری باشند.
نزدیک به ۴دهه از اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی کلانشهر تهران میگذرد، طرحی که تنها به منظور کنترل و کاهش آلودگی هوای پایتخت بخصوص در محدوده مرکزی به اجرا درآمد، حال شهردار ۶ ماهه تهران و معاونش که هنوز نتوانسته افکارعمومی را درباره نقشش در به خون غلطیدن دهها مسافر قطار تبریز-مشهد قانع کند، طرح جدیدی را برای اجرا به دست گرفتهاند که گرچه با هزاران ترفند و باج دهی، توانستهاند برخی از اعضای فراکسیون امید را با خود همسو کنند اما در گام پایانی، فرمانداری تهران طرح جدید پورسیدآقایی را به شورای شهر برگرداند تا مغایرتهای قانونی ۶ بندش را رفع کند.
در حالی که طرح ترافیک جدید پایتخت با ۹ بند و به گفته پورسیدآقایی با مطالعات جامع و پیوستهای اجتماعی، ترافیکی ، اقتصادی و در نهایت پیوست رسانهایی به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده بود، فرمانداری تهران ۶ بند مغایر با قانون را لحاظ کرده که نشان از مطالعات جامع و کامل اساتید دست نشانده بر سکان حمل ونقل و ترافیک پایتخت دارد.
شهردار پایتخت که شعار مبارزه با فساد، رانت و شفافیت مالی را دائما تکرار میکند، زمانی که برای ادای خوشدستی به شهروندان تراکم فروشی را ممنوع کرد، گرچه ممنوع نشده بلکه شیوهاش زیرپوستی شده در اقدامی قابل تامل خیابان فروشی را با کاور عدالت ورزی برای کسب درآمد عیان کرد. حالا قرار است طرح ترافیک ۴۰ساله تهران جایش را به طرحی نوپا که نه کارشناسی شده است و نه زیرساختهایش فراهم شده بدهد. نجفی و مردی که ردپایش در حوادث منجر به فوت حوزه حمل و نقل کشور است، آنقدر بر اجرای این طرح ناکارآمد اصرار دارند که صدای انتقادهای کارشناسی شده را نمیخواهند بشنوند.
طرح جدید ترافیک، بدون آنکه ۶ هدف جهانی کلانشهرها از مدیریت متفاوت ترددها در محدوده مرکزی شهر را مدنظر قرار دهد، چندین ایراد اساسی دارد که در صورت اجرا، بار ترافیک در بزرگراهها تشدید شده و به دلیل غفلت از توسعه همزمان ظرفیت حملونقل عمومی، فرسودگی ناوگان و عدم دسترسی کارآمد به مدهای حمل ونقلی در پایتخت، وضعیت سه ابرچالش اصلی تهران یعنی ترافیک، آلودگی هوا و ضعفهای ناوگان حمل و نقل عمومی وضعیت تردد در سال۹۷ را به مراتب وخیمتر میکند.
پایتخت نشینان امیدوار که با انتخاب لیست امید و شهردار منتخبش چشم انتظار تحولی چشمگیر در حوزه زیست شهری بودند، حالا و در شرایطی که ۶ماه از تکیه زدن نجفی بر صندلی بهشت میگذرد، نه تنها اتفاق خاصی را شاهد نبودهاند که از تصمیم مدیریت جدید شهر درباره طرح عجیب و ناکارآمد جدید ترافیک نیز شوکه شدهاند.
یادمان نرود سهم محدوده طرح ترافیک در تهران ۷۰۰ کیلومتری تنها ۵ درصد است اما گویا شهردار تهران و معاونش فراموش کردهاند که وظایف محوله شان برای کل ۷۰۰کیلومتر تهران تعریف شده نه فقط ۵ درصد آن که همه هم و غم شان را معطوف به اجرای این طرح بدون زیرساخت کردهاند.
شاید بهتر باشد کسی به یاد مدیران جدید تهران بیاورد، در حالی که شما برای درآمدزایی همه برنامه هایتان معطوف به طرحی شده که هیچ گونه پیوست مطالعاتی ندارد، شهر در مشکلات عدیدهای شامل مشکلات زیست محیطی، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، ترافیک، آلودگی هوا، مسائل فرهنگی، آسیبهای عریان شده و پنهان اجتماعی و... غرق شده است. همان طور تجربه برف یک روزه تهران نشان داد تیم شهردار جدید برای مدیریت بحرانهای بسیار ساده هم توانایی لازم را ندارد. زیرا تا یک هفته هنوز معابر شهر یخ زده بود و انباشت زباله چهره پایتخت را مخدوش کرده بود. آیا بهتر نیست کمی تلاش کنید تا با برنامه ریزی بتوانید حداقل تهران را همانند گذشته نگه دارید، بهتر کردن تهران پیشکش تان!
در حالی مدیران شهری در توجیه اینکه چرا تردد در محدوده مرکزی شهر را به کلی آزاد کردهاند، انگیزه خود را برقراری عدالت اجتماعی عنوان و تاکید میکنند که همه شهروندان از شهردار و معاونانش گرفته تا وزیر و وکیل و پزشک و کارگر در طرح جدید ترافیک برابر قانون یکسانند و عوارض باید بدهند که از طرف شهرداری به شهردار تهران، تمام ۹معاونش، رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، شهرداران مناطق و حتی معاونان آنها، اعضای شورای شهر و... اتومبیل با راننده داده شده و اگر قرار است عوارضی پرداخت شود بی شک از جیب مردم تهران پرداخت می شود نه مدیران شهرداری.