سرویس ورزش مشرق - بسیاری بر این باورند که جام جهانی به میزبانی روسیه، فیفا را از اعتماد کردن به غریبه ها پشیمان خواهد کرد اما این که روسیه همان غریبه قصه ای باشد که رسانه های غربی بر سر زبانها انداخته اند، اثباتش بماند برای بعدها.
غریبه یا آشنا به هر حال بیش از یک میزبان چیز دیگری نیست و این فیفا است که باید پاسخگوی اقدامات خود باشد، در منطقه ای که حداقل به ظاهر، فیفا حکم می راند، باید منتظر تماشای امپراطوری برندها باشیم، در این جام جهانی پر از حاشیه، برندها نیز به دنبال فرصتهای ناب خود برای جهانی تر شدن هستند.
یکی از نگرانی های فیفا سوء استفاده روسیه از اعتبار خود فیفا است، به عنوان مثال باید پذیرفت که روسیه در فضای مجازی و دنیای مرموز IT یک غول اطلاعاتی است و تصادفی نیست اگر با اولین جستجوی ساده اینترنتی با کلمات ساده ای مثل فوتبال، فیفا، جام 2018 یا روسیه 2018 حداقل 500 لینک آماده و تنظیم شده پر از فیلم و عکس درباره حقانیت روسیه در فضای سیاسی، فرهنگی و زیبایی های گردشگری مسکو به چشم می خورد.
انگار فیفا در این زمینه تن به شکستی قابل پیش بینی داده باشد. حامیان رسمی فیفا از این فضا دلخور هستند، کوکاکولا دوست ندارد در کنار کلمه روسیه 2018، نوشابه های تولید روسیه در صفحه اول گوگل صف آرایی کنند اما این اتفاق در حال رخ دادن است. از طرفی خبری از قوانین سختگیرانه فیفا نیست و برخی لوگوهای داخلی روسیه به راحتی ایده های حامیان فیفا را سرقت کرده و با آن به بهانه جام جهانی 2018 روسیه در حال تبلیغ در سطح جهانی هستند.
روسیه حامیان وابسته به آمریکا را به مثابه موشکهایی می بیند که به سمتش پرتاب می شود و البته برای مهار و منفجر کردن آنها قبل از رسیدن به خاک خود، نیازی به اس 400 ندارد و به راحتی با دور زدن قانون های آمریکایی فیفا به مقصود خود می رسد.
آدیداس، کوکاکولا، کیا، هیوندای، سونی، پرواز امارات و کارت اعتباری ویزا هر چقدر هم قوی و با نفوذ باشند، قدرتشان به اتاق تجاری کرملین نمی رسد، لااقل فعلا که اینگونه به نظر می رسد.
یکی از مشکلات بزرگ فیفا، پاسخگویی به بانک های خشمگین جهان است، کارتهای اعتباری عملا در یک جنگ تمام عیار به سر می برند و ویزاکارت تنها کارتی است که توقع دارد در کنار نام جام جهانی 2018 روسیه دیده شود اما خود مسکو به خاطر وعده ای که به چین داده، حداقل 4 بانک جهانی دیگر را در این میدان، بازی داده است.