به گزارش مشرق، اولین سند مکتوبی که از امام راحل(ره) در دست است، مربوط به یادداشتی است که ایشان در سن 23 سالگی دردفتر مرحوم وزیری یزدی نگاشتهاند.
در آن یادداشت، امام از لزوم قیام فردی و اجتماعی درمقابل دسیسههای دشمنان اسلام سخن گفتهاند و تأکید کردهاندکه معادلات قدرت حاکم بر جهان را میتوان با بیداری و قیام یکپارچه مسلمانان و مستضعفان عالم برهم زد.
دو دهه بعد، ایشان کتاب «کشف الاسرار» را در پاسخ به «اسرار هزار ساله» منتشر مینمایند که روح آن کتاب مبتنی بر دشمنشناسی، شناخت توطئههای دشمنان اسلام، چگونگی برهم زدن دسیسههای دشمنان و چگونگی ایجاد و استقرار حکومت اسلامی و اجرای قوانین الهی است.
بیشتر بخوانید:
امام خمینی از کدام پیرمرد سیاسی تأثیر پذیرفت؟
یکی از هنرهای امام، دشمنشناسی اوست، چه دشمن درونی که از آن بهعنوان «نفس اماره» یاد میکنیم و ایشان در کتاب «اربعین» به تشریح آن پرداخت و راههای مقابله با آن را بازگو کرد و چه دشمن بیرونی که از آن به عنوان استکبار جهانی و طاغوت و نظام سلطه یاد کرده اند.
هنر امام فرا رفتن از سیطره و هژمونی غرب بود، به تعبیر «سامی زبیده» از اندیشمندان بزرگ مصر، «امام چنان سخن میگفت که گویی غرب وجود ندارد.»
امام یک استثناء در نظریه و عمل بود و رمز مانایی و پویایی انقلاب امام را باید در ماهیت اندیشههای جاوید حضرت امام(ره) جستجو کرد، اندیشههایی که امروزه به عنوان یک مکتب جدید قد علم کرده و تعریف جدیدی از قدرت را در جهان امروز به نمایش گذارده است.
هنر امام به چالش کشیدن نظام هژمونیک مبتنی بر سلطه قدرتهای استکباری بود. امام دنیای غرب را از موضع «کنشگری» به ورطه «واکنش گری» غلتاند و درکانون مبارزه، ضمن به چالش کشیدن فرهنگ انسان محور و کثرت گرای غرب، از آن فرهنگ و تمدن حاکم، مرکز زدایی کرد و شکل بندی جدیدی را ارائه فرمود.
امام(ره) با اندیشهای که مرزهای جغرافیایی را درنوردیده بود، دایره تعارض بین اسلام و دنیای مادی را نه ملی و منطقه ای، بلکه بینالمللی دانست و فرمود: «اکنون ملتهای جهان بیدار شدهاند و طولی نخواهد کشید که این بیداریها به قیام و نهضت وانقلاب انجامیده و خود را از تحت سلطه ستمگران مستکبر نجات خواهند داد.»
یورش مستمر
استراتژی امام(ره) در مواجهه با دشمنان جهان اسلام، بیداری امت اسلامی و یورش مستمر به اردوگاه فکری دشمنان بود. امام(ره) با خلق ادبیات و تفکری قدرت بخش و امنیت آفرین، دکترین امنیتی جهان اسلام را ترسیم کرد، آنجا که می فرمود: «ما درصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهان خواران هستیم. ما درصدد خشکانیدن ریشههای فاسد صهیونیسم، سرمایهداری و کمونیسم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفتهایم به لطف و عنایت خداوند بزرگ، نظامهایی را که بر این سه پایه استوار گردیدهاند، نابود کنیم و نظام اسلام رسول الله(ص) را در جهان استکبار ترویج نمائیم و دیر یا زود ملتهای آینده شاهد آن خواهند بود... ما باید درارتباط با مردم جهان و رسیدگی به مشکلات و مسایل و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود تلاش نمائیم و این را باید از اصول سیاست خارجی خود بدانیم... الان اسلام به تمامه در مقابل کفر واقع شده است. جنگ، جنگ است و عزت و شرف و میهن و دین ما در گرو همین مبارزات است. ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد،، ما مثل حسین درجنگ وارد شدیم و باید مثل حسین به شهادت برسیم... ما اگر چنانچه قدرت داشته باشیم تمام مستکبرین را از بین خواهیم برد، متحد شوید که در سایه اتحاد، پیروزیتان برابر قدرتها حتمی است. سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است، قدرتهای جهان بدانند امروز مثل دیروز نیست که با یک تشر، ملتها چون دولتها از میدان عقب نشینی کنند، مقصد یک مقصد است و آن شکست ابرقدرتهاست، وظیفه ماست که در مقابل قدرتها بایستیم و قدرت ایستادن هم داریم، این سیلی که ابرقدرتها از ایران خوردند، از اول عمرشان تا حالا نخورده بودند.»
سیلی اول و دوم
امام(ره) درمواجهه با دشمنان اسلام و بشریت، دو سیلی محکم برگوش آنها نواخت. سیلی اول امام(ره) درمبارزه سلبی و دفاعی بود. درمنازعه سلبی، طرف مدافع صرفاً در پی خودداری از اعطای امتیاز و ایستادگی در برابر دشمن است به نحوی که او نتواند امتیازی کسب نموده و طرف مدافع را به سوی اهداف خود سوق دهد.
بخشی از فرمایشات حضرت امام(ره) درباره عدم تسلیم در برابر دشمنان، دراین زمینه ارزیابی میشود: «ما با ستمکاران کنار نخواهیم آمد. امروز همه، انقلابی و آماده شهادت هستند. من به پیروزی خودمان اطمینان دارم، دولت آمریکا مفهوم شهادت را نمیفهمد. من جداً اعلام میکنم که ما میتوانیم به آسانی در برابر تجاوز آمریکا بایستیم. آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. ما دندانهای آمریکا را در دهانش خرد میکنیم. مقصد یک مقصد است و آن شکست ابرقدرتهاست. ما هیچ خوفی از ابرقدرتها نداریم. تمام گرفتاریهای ما از این آمریکا و اسرائیل است. همه ملت ما، دشمن شماره اول خودش را امروز آمریکا میداند. آن داغی که به دل آمریکا بهواسطه این نهضت وارد شده است، به دل هیچکس وارد نشده است. خوشوقتی کامل آن روزی است که سلطه همه استعمارگران شرق و غرب و به خصوص آمریکای جهانخوار از سر مسلمانان قطع شود.»
اما با نگاهی گذرا بر سیره و گفتار امام راحل(ره) میتوان بهخوبی پی برد که ایشان مبارزه با دشمن را صرفاً سلبی وتدافعی نمیبیند، هر چند که همین مبارزه سلبی و دفاعی هم خود افتخار بزرگی است که اکثر حاکمان و دولتمردان فعلی دنیا فاقد آن هستند.
سیلی دوم امام، مبارزهای تهاجمی، اثباتی و با رویکرد به انفعال کشانیدن دشمن و مجبور کردن او به اعطای امتیازات پی درپی بود. آنجا که میفرمود: «به سلاح و صلاح مجهز شوید که خداوند با شماست. اسلام در بعد سیاسی، بدون تشبث به دروغ و خدعه و توطئه فریبنده، کشورها را به اداره و تمشیت حکومت سالم هدایت میکند. اقتصاد را به صورت سالم و بدون وابستگی، به نفع همگان، در رفاه همه مردم و با اهمیت به مستمندان و ضعیفان، بارور میکند. این به عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرحها و برنامههای سازنده و در برگیرنده منافع محرومین و پابرهنه ها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگنا و فقر معیشت به در آورند، البته پیاده کردن مقاصد اسلام در جهان و خصوصاً برنامه های اقتصادی آن و مقابله با اقتصاد بیمار سرمایه داری غرب و اشتراکی شرق، بدون حاکمیت همه جانبه اسلام میسر نیست. ارائه طرحها و تبیین جهتگیری اقتصاد اسلام در راستای حفظ منافع محرومین وگسترش مشارکت عمومی آنان و مبارزه اسلام با زراندوزان، بزرگترین هدیه و بشارت آزادی انسان از اسارت فقر و تهیدستی به شمار میرود. پیش کسوتان جهاد و شهادت درهمه صحنه ها حاضر و آماده باشند. و مردانه درمیدان باقی باشید و این نهضت را جلو ببرید تا ان شاءالله اسلام، محتوای مترقیاش پیاده شود. ما در صدد صدور انقلاب اسلامی و حاکمیت ارزشهای اسلامی و برافراشته شدن پرچم اسلام در اقصی نقاط جهان هستیم.»
سیره امام(ره) نشان میدهد که او روحی ذلت ناپذیر و ستم ستیز داشت و نهیبش صاعقه ای بود که لرزه براندام استکبار و نوکران آن می انداخت. امام(ره) آمریکا را «شیطان بزرگ» و «ام الفساد قرن» نامید. او با افشای ماهیت درنده خویی آمریکا و غده چرکینی به نام اسرائیل، بمب بیداری اسلامی را در منطقه منفجر کرد و امروز پس از گذشت 39سال از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران اسلامی به مرکز فرماندهی بیداری و مقابله ملتها با استکبار تبدیل شده است.
امام(ره) روح خدا درکالبد زمان بود. او انقلابیگری و تکلیف محوری را در گفتار و رفتار به ما آموخت تا آموزههای عاشورایی نهضت اباعبد الله(ع)، رمز جاودانگی انقلاب اسلامی گردد.
به تعبیر مقام معظم رهبری، «آنچه زمامداران مختلف، مایه امتیاز آنها میشد، اغلب آن صفات را ما در امام مجتمع می دیدیم. او، هم عاقل بود، هم دوراندیش بود، هم محتاط بود، هم دشمن شناس بود، هم به دوست اعتماد میکرد و هم ضربه ای را که به دشمن وارد میکرد، ضربه ای قاطع بود. همه آن چیزهایی که برای یک انسان لازم است تا بتواند درچنین جایگاه حساس و خطیری انجام وظیفه کند و خدا و وجدان خود را راضی بکند، در این مرد جمع شده بود.»
آری، امام یک حقیقت همیشه زنده تاریخ است که به ما چگونه ایستادن را آموخت.اگر زمانی افلاطون درتب وتاب حاکمانی صالح و مقتدر میسوخت و میگفت: «با قانون و اجبار و نظارت نمیتوان به حکومت ایده آل برای اداره آتن دست یافت، بلکه حاکمان خود باید از فضیلت، بهرهای داشته باشند تا بتوانند پاسدار فضایل و کرامتهای انسانی باشند.» امام این آرزوی چند هزار ساله را تحقق بخشید و الگویی جاوید از چگونه زیستن و چگونه بر دلها حکومت راندن را به رخ تمام مدعیان و حاکمان جهان امروز کشاند. امام(ره) درعصر ظلمتها و کوران بحرانهای غرب و جهان امروز قیام کرد تا ظهور یک منجی را بشارت دهد.