کامیون

مجله الفیا این‌بار برای راننده‌های کامیون کتاب صوتی گلچین کرده است؛ چرا راننده‌های کامیون؟ به دلیل سکوت جاده‌ها و برای سرگرمی‌شان؛ چرا این کتاب‌ها؟ به خاطر سرراست و قصه‌گو بودن‌شان.

به گزارش مشرق، مجله الفیا این‌بار برای راننده‌های کامیون  کتاب صوتی گلچین کرده است؛ چرا راننده‌های کامیون؟ به دلیل سکوت جاده‌ها و برای سرگرمی‌شان؛ چرا این کتاب‌ها؟ به خاطر سرراست و قصه‌گو بودن‌شان.

۱- پیرمرد و دریا؛ نویسنده: ارنست همینگوی؛ مترجم: نازی عظیما – افق – ۱۶۰ صفحه

شما در این کتاب یک داستان مملو از اتفاقاتی به سبک رئال را خواهید شنید. روایتی از یک ماهیگیر کوبایی که برای صید ماهی بزرگ‌تر به دریا سفر می‌کند و در هنگام سفر ماجراهای پیش‌بینی‌نشده‌ای برای او اتفاق می‌افتد. برخی از نویسندگان ارنست همینگوی را شکسپیر دوم می‌نامند.

 ۲- پیرمرد؛ نویسنده: ویلیام فاکنر؛ نشر کتاب‌سرای نیک‌اندیش؛ ترجمه تورج یاراحمدی؛ ۱۴۰ صفحه‌
کتاب درباره پیرمردی است به نام زندانی قدبلند. ماجرای کتاب بر اساس یک رویداد تاریخی یعنی طغیان رودخانه می‌سی‌سی‌پی در سال ۱۹۲۷ شکل‌گرفته. طغیان رودخانه می‌سی‌سی‌پی در این کتاب نمادی از طغیان پیرمرد بر شمرده می‌شود.۳- یادداشت‌های یک دیوانه؛ نویسنده:نیکلای‌گوگول؛ مترجم:خشایار دیهیمی – نشر نی – ۳۰۴ صفحه

این کتاب شامل هشت داستان مجزا است که با زبانی ساده و بسیار شیرین و خواندنی نگاشته شده است. شخصیت‌های یادداشت‌های یک دیوانه از افراد معمولی و عادی جامعه انتخاب شده‌اند، اما هر یک از این شخصیت‌ها روایتگر حوادث و بحران‌های پنهانی هستند.

۴- دیوید کاپرفیلد؛ نویسنده: چارلز دیکنز؛ مترجم: محسن سلیمانی – افق – ۶۸۲ صفحه

رمان «دیوید کاپرفیلد» روایت زندگی شخصی دیکنز است. داستانی که از کودکی دیوید آغاز می‌شود و تا بزرگسالی او ادامه می یابد. دیکنز، دیوید کاپرفیلد را «کودک مورد علاقه خود» می نامد و منتقدان آن را زیباترین توصیف دیکنز از دوران کودکی می دانند.

۵- مگه تو مملکت شما خر نیس؟ نویسنده: عزیز نسین؛ مترجم: ارسلان فصیحی – ققنوس – ۲۲۶ صفحه

مجموعه‌ای است از بهترین داستان‌های طنز نوشته عزیز نسین است. زبان داستان‌ها، ساده و روان‌اند و به‌راحتی خوانده می‌شوند داستان‌های نسین از ساختاری آسان و همه‌پسند برخوردارند.

۶- موش ها و آدم ها؛  نویسنده: جان‌ارنست استاین‌بک؛ مترجم: سروش حبیبی – نشر ماهی – ۱۶۰ صفحه

برخی منتقدان معتقدند عصاره زندگی پر فراز و نشیب نویسنده در کتاب صوتی «موش‌ها و آدم‌ها» تجلی دارد، چرا که بازنمای آرزوها و خواهش‌های بشر به نمایندگی دو نفر است: لنی و ژرژ.

۷- قمارباز؛ نویسنده: فئودورمیخائیلوویچ داستایوسکی؛ مترجم: سروش حبیبی – چشمه – ۲۱۶ صفحه

داستایوسکی کتاب «قمارباز» را طی ۲۶ روز نوشته است. این فرصت کوتاه ناشی از تحت اجبار بودن داستایفسکی برای بازگرداندن بدهی‌اش در مدتی معین بوده است.

۸- خسی در میقات؛ نویسنده:جلال آل‌احمد؛ نشر فردوس – ۲۳۲ صفحه

آل احمد در این کتاب می‌نویسد: «من فهمیدم که خسی هستم که به میقات آمده، نه کسی که به میعاد.» آل احمد در سال ۱۳۴۳ و در حالی که ۴۱ ساله بود این سفرنامه را نوشت. از ویژگی‌های بارز این کتاب توجه زیاد نویسنده به جزئیات و متن روان و دلنشین آن است. او در این کتاب نه فقط از جنبه‌ی زیارتی بلکه از زوایای مختلف به سفر حج نگاه کرده و مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاحتی و … را مورد توجه قرار داده‌است.

۹- قیدار؛ نویسنده:رضا امیرخانی؛ نشر افق – ۲۹۶ صفحه

این داستان حکایت مردی در دهه ۵۰ شمسی را روایت می‌کند که با مردان بزرگی چون تختی هم نشین بوده است. رمانی با فصل بندی جذاب که هر فصل با نام ماشینی و لقب دادن به آن آغاز می‌شود و ماجرایی که داستان به آن می‌پردازد. به طور مثال فصل اول این کتاب «مرسدس کوپه کروک آلبالویی متالیک» نام دارد.

۱۰- عزاداران بیل؛ نویسنده: غلامحسین ساعدی؛ انتشارات نگاه – ۲۰۸ صفحه

کتاب صوتی «عزاداران بَیَل» مجموعه هشت داستان به هم پیوسته است و راوی دانای کل، حوادث داستان را که الزاما ارتباطی هم با یکدیگر ندارند، اما شخصیت‌ها و مکان‌ها در همه داستان‌ها تکرار می‌شود، روایت می‌کند؛ فیلم سینمایی «گاو»، از جمله به یادماندنی‌ترین آثار سینمای ایران، بر اساس داستان‌ چهارم این مجموعه ساخته شده است.

۱۱- رفاقت به سبک تانک؛ نویسنده: داود امیریان؛ سوره مهر – ۱۱۲ صفحه

بذله‌گویی و شوخ‌طبعی در موقعیت‌های امن و مفرح امری عادی است، اما در میدان‌های جنگ که در آن اضطراب و دلهره از هر سو در حال باریدن است، این خنده‌ها و شوخ‌طبعی‌ها در واقع هنری است که فقط از عهده آدم‌های خاصی برمی‌آید که نشان از آرامش آنان دارد که نمونه‌هایی از آنها در این کتاب به تصویر کشیده شده‌اند.

۱۲-  ثریا در اغما؛ نویسنده: اسماعیل فصیح؛ ذهن‌آویز – ۳۷۰ صفحه

کتاب صوتی «ثریا در اغما» یکی از مشهورترین آثار فصیح و در زمره پرفروش‌ترین رمان‌های فارسی است. «ثریا در اغما»، رمانی با «موقعیت اغما» است. به این معنا که فضای رمان، علی‌رغم جذابیت داستان، چنان سرد و خاکستری است که گویی جغرافیای ذهن «مردمی به اغما رفته» را روایت می‌کند و نگاهی دارد به ایرانِ در حال جنگ، خاطرات جبهه، مناسبات روشنفکران و سرمایه‌داران ایرانی مقیم خارج که گویی جملگی در «اغما» به‌سر می‌برند.

۱۲+۱- قصه‌ی آشنا؛ نویسنده: احمد محمود؛ معین – ۱۰۸ صفحه

نویسنده کتاب؛ در داستان‌های قصه آشنا شیوه واقع‌گرایی را با شیوه بیان تأثیرات حسی خود ترکیب کرده است و با نگارش این کتاب گام بلند و مؤثری در جهت بیان احساسات و روابط اجتماعی مردم برداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
    0 1
    دقت کردید نوشته 1+12 بنظرتون چرا؟ مثل فراماسون ها که عدد 13 ندارن؛ خیابان 13 ندارن، و همه رو می نویسن 1+12

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس