به گزارش مشرق، تا به امروز دو برنامه توسعهای برای شهر تهران تهیه اجرا شده است و سال 97 آخرین سال از برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران است. در همین رابطه مسئولان شهری در حوزه برنامه ریزی طی دوره جدید مدیریت شهری فرایند تهیه و تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران را در دستور کاری خود قرار دادند اما در این فرایند اتفاقات بسیاری صورت گرفته است که از آن جمله می توان به تغییرات در بالاترین سطح شهرداری(تغییر شهردار) اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
تهرانیها پنجمین شهردار را در یک سال میبینند؟
فرایند تهیه و تدوین لایحه برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران از حدود یک سال پیش آغاز شد و به گفته حجت الله میرزایی معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، شناسایی مسائل اصلی شهر تهران و اولویتبندی آنها و نیز شناسایی چالشها و تغییرات مهم محیط پیرامون از سطوح جهانی تا منطقه پیرامونی شهر در دستور کار قرار گرفت.
وی در این رابطه بیان کرد: برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران (1398 - 1402)» محصول فعالیتی یکی ساله با پیوست «تاری» - پیوستهای مختلف اجتماعی و فرهنگی - از مطالعات یاد شده با ساماندهی و تقسیم گردش کار، تدوین مدل راهنما و روششناسی، انجام تحلیلهای کارشناسی، برنامهریزی راهبردها و تدوین برنامه عملیاتی شامل اهداف، سیاستها و شاخصهای سنجش و نهایتا احکام قانونی است و این فرآیند فشرده و چند وجهی با مشارکت صدها نفر از مدیران، کارشناسان و صاحبنظران شهری انجام شده و رویدادی مثالزدنی و کمنظیر در تاریخ برنامهریزی توسعه و مدیریت شهری کشورمان به حساب میرود.
معاون برنامهریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران ادامه داد: مطالعات پشتیبان و راهنمای تدوین برنامه با روشهای تلفیقی و چند سطحی در محورهایی از جمله بررسی و بازخوانی اسناد بالادست اعم از سیاستهای کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه و طرحهای جامع و تفصیلی شهر تهران و شناسایی الزامات و قواعد راهنمایی آنها برای توسعه شهر تهران، انجام مطالعات تطبیقی و مقایسه شاخصهای کلیدی توسعه شهر تهران با سایر کلانشهرهای جهان بر اساس سنجشها و گزارشهای سازمان معتبر بینالمللی آیندهپژوهی، مطالعات آمایش سرزمین و بررسی تعاملات شهر تهران با محیط پیرامونی و سرریزهای اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی، مطالعات تحلیل روندها و ویژگیهای اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی و زیستمحیطی شهر تهران و شناسایی روندهای نگرانکننده، بررسی و بازخوانی سند برنامه دوم توسعه شهری، بازخوانی مقایسهای تجارب جهانی انجام شد.
میرزایی ادامه داد: علاوه بر این با بررسی سریع در وضعیت موجود سازمان شهرداری و تدوین گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران مهمترین چالشهای سازمانی، مدیریتی و مالی شهرداری تهران به عنوان سازمان متولی و مجری برنامههای توسعه شهری شناسایی شد.
وی تصریح کرد: بر اساس مجموعه مطالعات و بررسیهای انجام شده و گفتوگوهای موثر میان مدیران و کارشناسان شهرداری با اعضای شورای شهر تهران، این شورا در اسفندماه 96، مسائل و موضوعات کلیدی را به عنوان دستور کار اصلی آینده شهر و محورهای اصلی برنامه سوم تصویب و به شهرداری ابلاغ کرد که از آن جمله میتوان به مواردی از جمله کاهش آلودگیهای زیستمحیطی، بهبود نظام حمل و نقل همگانی و کاهش ترافیک، کاهش آسیبهای اجتماعی، بهبود سلامت شهری و دستیابی به انسجام و پایداری فرهنگی و اجمتاعی، کاهش نابرابری فضابی و بهبود شاخصهای عدالت اجتماعی و فضایی، صیانت از باغها، نوسازی بافتهای فرسوده، صیانت از بافت تاریخی، حفاظت از حریم و بهبود سیما و منظر شهری، بازسازی مالیه شهری، ایجاد و تقویت سازوکارهای سرمایهگذاری و توسعه، کسب و کارهای شهری، بهبود حکمروایی شهری، هوشمندسازی، شفافیت، ایجاد سازوکارهای مشارکت فراگیر شهروندان و نظارتپذیری اشاره کرد.
به نظر میرسد برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران که محصول 4 شهردار و سرپرست شهرداری است همانند ضرب الامثلی باشد که "آشپز که دوتا شد آشپز یا شور میشود یا بینمک" و نمی توان انتظار مطلوبی از این برنامه داشت.هرچند که اعضای شورای شهر تهران در زمان تقدیم لایحه برنامه پنج ساله سوم از سوی افشانی شهردار تهران انتقاداتی را به این لایحه داشتند و محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران از آنها خواست انتقادات خود را مطرح نکنند.
با توجه به شرایط موجود و قانون منع بکارگیری بازنشستگان و اجرای آن در تمامی دستگاهها و سازمانها ، افشانی شهردار فعلی تهران نیز مشمول این قانون خواهد شد و بر اساس این قانون باید جای خود را نفر بعدی بسپارد و در واقع نفر بعدی شاید فرصت اجرای برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران را داشته باشد که البته این موضوع نیز بر میگردد به انتخاب اعضای شورای شهر تهران به دور از جناح بندی و ترجیح منافع شهروندان بر منافع گروهی و سیاسی.