به گزارش مشرق، محمد مهدی تهرانچی امروز در افتتاحیه نخستین جشنواره انرژی و مواد دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب در توضیح اینکه دانشگاه چرا باید محور توسعه باشد و چه نقشی در این زمینه دارد، اظهار کرد: در گذشته، با شکلگیری تمدن اسلامی در کشور، دانشمندان ما در دو حوزه دانش و صناعت فعال بودند، نگاه ما در صناعت تنها به حوزه سخت محدود نمیشد و به طور مثال به شعر نیز میپرداختیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: با ورود به دوره جدید، دانشگاه به طور ناقص به کشور ما وارد شد و مفاهیم علم، تکنولوژی و فنشناخت ناقص به کشور منتقل شد، در ابتدا تصور بر این بود که فنشناخت موضوعی مانند کاربرد علم است، این اشتباه باعث شد که دانشگاه نگاه جامعی به فناوری نداشته باشد در حالیکه ما دانشگاه را معادل صنعت و کارخانه درنظر گرفتیم البته کارخانهای که اجزای آن درست در کنار هم چیده شده باشد و منجر به تولید محصول شود.
وی افزود: در سال ۴۶ کارخانه خودروی پیکان را وارد کردیم در حالیکه علم و فناوری آن را نداشتیم به این دلیل، کارخانه تا سال ۷۶ فعال بود اما در تولید آن هیچ تغییری به وجود نیامد.
بیشتر بخوانید:
اظهارات دانشجویان درباره اتفاقات امروز دانشگاه امیرکبیر
بخشنامه دانشگاه آزاد درباره روز دانشجو
تهرانچی با بیان اینکه کارخانههایی مانند ذوبآهن نیز زود وارد کشور شدند اما رشدیابنده نبودند، گفت: این موضوع در حالی اتفاق افتاد که علم موجودی رشد یابنده است و با نسلهای مختلف تغییر میکند، تکنولوژی نیز همینطور است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآورشد: فرق گل مصنوعی و گل طبیعی در این است که گل مصنوعی رشد و تغییر نمیکند، کارخانه نیز همینطور است اما گل طبیعی به محیط رشدیابنده، توجه و علم نیاز دارد.
وی با تأکید بر اینکه فناوری و فنشناخت در زیستبوم هر کشور معنایی خاص دارد، گفت: امروزه دانشجویان، دانشگاه را برای بیتوجهی به شغل سرزنش میکنند، این یک واقعیت است زیرا دانشگاه، کارشناس گل مصنوعی تولید میکند، این کارشناس نمیتواند فضایی متغیر و رو به جلو را برای خود رقم بزند لذا پس از پایان تحصیل، وقتی یک مهندس برق وارد جامعه میشود با فضایی کاملاً متفاوت روبهرو میشود و آن را مطابق تصوراتش نمیبیند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی متذکر شد: عمر دانشجو به عنوان سرمایه ارزشمندی که به دانشگاه میسپارد، بسیار مهم است؛ باید آینده یک دانشجو را تدبیر کنیم و نباید تنها به این فکر کنیم که چراغ واحدهای دانشگاهی خود را روشن نگه داریم، چراغ دانشگاه بایستی برای دانشجو و آینده او روشن باشد.
وی افزود: باید الگوهای ذهنی خود را از مفهوم آموزش، پژوهش و فناوری تغییر دهیم، آموزش عالی کشور با مفهوم کارشناسی تعریف شده و از این مدخل وارد تحصیلات تکمیلی شدهایم و با این موضوع بسیار کلیشهای برخورد شده است.
تهرانچی با بیان اینکه به خاطر این تفکر کلیشهای ۸۰ سال غفلت کردهایم، گفت: لازم است در حکمرانی آموزش و پژوهش بازاندیشی کنیم، مفاهیمی چون فناوری یک بار اساسی را به دوش میکشند که درک آن موجب تأمین آینده جوانان میشود.
وی افزود: اشکالات ما از بدفهمی مفاهیم ناشی میشود، نگاه ما این است که آینده دانشجو در اقتصاد متکی به اندیشه و نوآورای شکل میگیرد، اقتصادی که در آن اندیشه منجر به تولید و اشتغال شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در توضیح ماهیت این تکنولوژی تصریح کرد: ما در قرن چهارم هجری از علم، محصول تولید میکردیم و به آن علمالحیل میگفتیم، اگر مفاهیم، همان مفاهیم سابق باشند پس ایراد کار در کجاست که اکنون با مشکل مواجه شدهایم، شما آیندهسازان باید قدرعمر و جوانی خود را بدانید و به ما کمک کنید تا این مفاهیم را آنگونه که هستند، بشناسیم.
وی ادامه داد: ما مفهوم نوآوری و فناوری را بد شناختهایم، فنشناخت موجود زندهای است، در گذشته به فناوری نرم و سخت، صناعت میگفتیم؛ دانشگاه نیز باید موجود زندهای باشد که بتواند آینده کشور را تامین کند؛ اگر پس از فارغالتحصیلی تغییری در دانشجو ایجاد نشود به این مهم دست پیدا نمیکنیم.
تهرانچی با تاکید بر عدم کارآیی مجموعههای ازهم گسسته در حل مسائل خاطرنشان کرد: امروزه مفاهیم، چند وجهی هستند مثلاً مفهوم انرژی دارای ابعاد جامعهشناسی، حقوقی و مهندسی است، ما در دانشگاه آزاد این تحول را آغاز کردهایم؛ واحد تهران جنوب به همت عزیزان ما در این دانشگاه از محیطهای فعال تربیت مهندس بوده و این مفهوم را خوب دریافته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در بخش دوم، یکی از مفاهیمی که وارد کشور شده، پارک علم و فناوری است، ما در فرهنگ خودمان پارک را معادل تفرجگاه میدانیم، دراین زیستبوم پارک محلی برای استراحت بوده و مختص به کار و فعالیت نیست.
وی اضافه کرد: ما در گذشته خود، یک بازار چند هزار ساله داریم که باید به آن توجه کنیم، بازار مفاهیمی را با خود به ارمغان میآورد، اگر قرار است فناوری را به بازار منتقل کنیم باید از مفاهیم فرهنگیـاقتصادی خودمان استفاده کنیم؛ فروشندهها و خریداران در سرای بازار همدیگر را ملاقات میکنند، پس ما برای این مورد "سرای نوآوری" را انتخاب کردهایم، در ادامه "سرا"ها، "تیمچه"ها شکل میگیرند و ما این مفاهیم را وارد دانشگاه کردهایم؛ مفاهیم غلط منشاء نگاه غلط هستند.
تهرانچی تصریح کرد: در دانشگاه محیطی تعاملی برای ترویج داد و ستد علم و تولید محصول ایجاد کرده و آن را "سرا" نامیدیم که در آن تبدیل ایده به محصول محقق میشود، تیمچهها نیز در کل کشور تأسیس شدهاند که حجرههای آن باید توسط شما جوانان اشغال شود.
وی با تاکید بر اینکه دانشجو قبل از ورود به جامعه باید کار خود را پیدا کرده باشد، افزود: در گذشته کار و آشنایی با محیط کار از ابتدای ۱۸ سالگی شروع میشد اما در حالحاضر دانشگاه جوانان را از ۱۸ تا ۳۲ سالگی از محیط کار دور نگه میدارد، اینکه چرا فارغ التحصیل دانشگاه به پشت میز نشستن علاقه دارد به همین مسئله بازمیگردد که دانشگاه ۱۴ سال او را پشت میز نشانده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: سرا از بدو ورود دانشجو به دانشگاه محیط کارتمرینی یا همان شاگردی را فراهم میآورد زیرا یک جوان ۳۰ ساله جرأت، جسارت و ریسکپذیری لازم را ندارد و نمیتواند دست به تولید بزند، یک جوان ۱۸ ساله راحت به کار دل میدهد و با آن اجین میشود؛ ما به این دلایل به این نتیجه رسیدهایم که ریل جدیدی در پیشروی دانشگاه بگذاریم.