به گزارش مشرق، از دو سال قبل، برخی از سفارتخانههای اروپایی در تهران بهویژه سفارت آلمان، طرح انتقال آثار موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر را کلید زدند. در این طرح، که ظاهرا به قصد نمایش آثار گنجینه این موزه در نمایشگاههای اروپایی پیگیری میشود، بناست تا این آثار برای همیشه به خارج کشور منتقل شوند. دو سال قبل این طرح بهواسطه معاونت وقت هنری وزارت ارشاد به مرحله اجرا نزدیک شده بود، اما انتقادات اهالی هنر و رسانهها - بهویژه روزنامه کیهان- مانع از به یغما رفتن این آثار شد.
نکته مهم این است که در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، حدود ۴۰۰ اثر مهم از نقاشانی چون پیکاسو، جکسون پولاک، فرانسیس بیکن، ژان بودوفه و... موجود است. حتی سفیر آلمان در تهران نیز چندی پیش در دیدار با وزیر ارشاد، از علاقه وافر خود برای نمایش این آثار در آلمان سخن گفته بود.
بیشتر بخوانید:
گنجینهی ۳ هزار ساله در موزه ملک
چشم طمع سفیر آلمان به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران
عدم بازگشت ۳۸ اثر از دوسالانه معماری ونیز
اما انتشار گزارشی در سایت بیبیسی فارسی درباره این گنجینه، نشان داد که اروپاییها هنوز هم چشم طمع به آن دارند! این گزارش به بهانه چاپ کتابی درباره آثار موجود در گنجینه موزه تهران منتشر شده است و چندی پیش با حضور فرح پهلوی، همسر دیکتاتور دست نشانده و مخلوع ایران رونمایی شد.
رسانه سلطنتی انگلیس که قبلا هم سابقه انتشار گزارشهای مشابه را داشته، باز هم تلاش کرده تا آثار موزه هنرهای معاصر را متعلق به خاندان پهلوی معرفی و اینگونه القا کند که نظام حاکم بر ایران، تهدیدی برای این آثار است! در حالی که این آثار، متعلق به همه ملت ایران هستند و نه یک خاندان و اتفاقا این غربیها هستند که تهدیدی برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران محسوب میشوند.
بیبیسی همچنین در این گزارش در اقدامی غیرحرفهای و جانبدارانه، به طور مکرر از فرح پهلوی با عنوان «شهبانو» یاد کرده است! اقدامی که نشان میدهد ظاهرا هدف اصلی گزارش بیش از گنجینه موزه هنرهای معاصر تبلیغ همسر دیکتاتور پهلوی به بهانه کارهای هنری بوده است.
این خط خبری توسط نشریات شبهروشنفکر داخلی نیز دنبال میشود به نحوی که عناصر باقیمانده از دفتر فرح پهلوی به بهانههای مختلف سوژه مصاحبه و گزارشهای این رسانههای زنجیرهای قرار میگیرند و به تعریف و تمجید از شهبانوی ایران(!) میپردازند.