به گزارش مشرق، حدود دو ماه پیش بود که فیلم بازکردن قفل در یک خودرو آن هم کمتر از ۳ ثانیه به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد، در این فیلم یک سارق که از سوی مأموران آگاهی دستگیر شده بود کمتر از ۳ ثانیه قفل در خودروی پراید را باز میکند و حتی راهکارهایی برای مقاوم سازی قفل در این ماشین میگوید.
با انتشار این فیلم در فضای مجازی کاربران شبکههای اجتماعی واکنشهای مختلفی نشان دادند که مهمترین این واکنشها، اعتراضها ختم به خودروسازان میشد. کاربران میگفتند: «چگونه میشود راهکار مقاوم سازی قفل ماشین به ذهن یک دزد برسد ولی به ذهن یک کارخانه خودروسازی بزرگ نرسد! حالا که این فرد (دزد) راهکار مقاوم سازی ارائه داده است، چرا خودروسازان از این راهکار برای ایمنی خودورها استفاده نمیکنند؟»
راهاندازی واحدهای سیار پلیس به منظور کاهش سرقت خودرو
سردار محمد شرفی رئیس پلیس پیشگیری ناجا در رابطه با آخرین اقدامات پلیس برای افزایش امنیت حفظ خودروها و مکانهای تجاری اظهار کرد: پلیس در شرایط عادی یکی از وظایفش پیشگیری از وقوع جرم در هر زمان و مکانی است. یکی از آماج های وقوع جرم در مکانهای تجاری است. برای کنترل و جلوگیری از وقوع جرم و سرقت در این مکانها دو برنامه کلان را در دستور کار داریم. یک برنامه بحث مصون سازی است که بر اساس مواد ۱۰۶ و ۱۰۸ قانون احکام دائمی که فرموده هر نوع توسعه باید یک پیوست امنیتی داشته باشد، در حال تعریف استانداردهایی هستیم که تقریباً مراحل پایانی را طی میکند که پس از تکمیل در اختیار دولت و بخش خصوصی قرار میدهیم که با اعمال این استانداردها در هر توسعه و فعالیتی از وقوع جرم و سرقت پیشگیری شود.
بیشتر بخوانید:
ابلیس سیاه چهارماه پس از آزادی دوباره دستگیر شد
وی افزود: بحث دیگر افزایش توانمندی و قابلیتهای پلیس است. در این موضوع توسعه کمی ردههای پلیس و راه اندازی واحدهای سیار پلیس که در این واحدهای سیار ۶ نفر همزمان به صورت شبانه روزی میتوانند حضور داشته باشند.
سردار شرفی تصریح کرد: در این خودروها تمامی امکانات تسهیلاتی و زیستی وجود دارد و مجهز به تمامی سامانههای اطلاعاتی است. این خودروها مجهز به دوربین پایش تصویری هستند که به صورت جکی میتواند محیط اطراف خودش را بررسی و وضعیت را در هر شرایطی مخابره کند. همچنین میتواند متناسب با تغییر جرم و جا به جایی مجرم حرکت کند.
رئیس پلیس پیشگیری ناجا بیان کرد: با این حال علاوه بر وظایف و عملکرد پلیس مدیران سایر بخشها باید یکسری مسائل را بطور ویژه ببینند. صاحبان صنایع و سایرین باید در تأمین امنیت مشارکت کنند. به عنوان نمونه در بحث خودروها باید خودروسازان امنیت خودروها را ارتقا دهند. باید توجه کنیم که موضوع امنیت یک مسئله فرابخشی است و بخش خصوصی نیز باید در تأمین امنیت مشارکت کند.
وی ادامه داد: امروز اگر در بخش خصوصی مسئله سرقت پیش میآید، دلیلش بی توجهی به مسائل امنیتی است؛ فردی از دولت امکانات و تسهیلات دریافت کرده برای راه اندازی یک صنعت و اشتغال افرادی، اما برای تأمین امنیت هیچ برنامهای نداشته و اینجا پلیس مجبور است که حفاظت کند. یا در بخش دولتی اگر جرایم و سرقتهایی داریم تشکیل و توسعه یگانهای حفاظتی سازمانی گزینه مناسبی است.
رئیس پلیس پیشگیری ناجا تاکید کرد: تا کنون ۱۴ یگان حفاظت برای سازمانهای دولتی تشکیل شده است و در حال حاضر نیز به تقویت و توسعه آنها توجه میکنیم. علاوه بر این موارد افزایش آگاهیها از طریق هشدارها که میتواند به وسیله رسانهها و پلیس انجام شود در کاهش جرایم تأثیرگذار باشد.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا پلیس نمیتواند الزامهایی را برای خودروسازان برای افزایش امنیت خودروها داشته باشد؟، گفت: البته که الزامهایی را داریم. برای نمونه خودروهایی را داشتهایم که از ضریب امنیتی پایینی برخوردار بودهاند که با تذکرهای پلیس، بخشی از این موارد حل شده است و البته بخشی حل نشده باقی مانده که مستلزم هزینههایی است و این هزینهها موجب افزایش قیمت خودروها میشود. به همین دلیل تاکنون چنین مواردی حل نشده باقی مانده است.
پراید، پیکان و پژو ۴۰۵ سه خودروی مورد علاقه سارقان
سرهنگ رضا خالقی رئیس پلیس آگاهی استان یزد در مورد خودروهایی که از امنیت پایین برخوردار هستند اظهار کرد: خودروهایی مانند پیکان، پراید و پژو ۴۰۵ که از نظر ایمنی ضعیف هستند به راحتی و با شگردهای پیش پا افتاده سرقت میشوند.
وی با بیان اینکه خودروهایی مانند پیکان، پراید و پژو ۴۰۵ که از نظر قفل، سوئیچ و دیگر قسمتهای در خودرو از نظر ایمنی و ضدسرقت بودن ضعیف هستند گفت: این خودروها به راحتی و با شگردهای پیش پا افتاده توسط سارقان قابل نفوذ هستند.
پلیس بارها از عدم رعایت موارد استانداردسازی امنیت خودروها از سوی خودروسازان گلایه کرده و هشدارهای متعددی هم به آنها داده است، اما خودروسازان به بهانه اینکه اگر بخواهند تمام موارد امنیتی که از سوی پلیس اعلام شده است را اعمال کنند قیمت خودرو افزایش پیدا میکند از این مسئولیت شانه خالی کردند.
این ادعای خودروسازان در حالی است که اگر شما بخواهید قفلهای یک خودرو را تعویض کنید، هزینهای که برای این کار لازم دارید بین ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان است! این قیمت در یک خط تولید و با تیراژ بالا، هزینه بالایی است؟