کد خبر 958043
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۴

دانلود دعای روز ششم ماه مبارک رمضان با ترجمه منظوم با اجرای گروه به سوی فردا

بسم الله الرحمن الرحیم

اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ وَلاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ

خدایا در این ماه به خاطر دست زدن به نافرمانیت خوارم مساز و تازیانه‌های عذابت را بر من مزن و از موجبات خشمت

وَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَاَیادیکَ یا مُنْتَهی رَغْبَةِ الرّاغِبینَ

بدان نعمت بخشی و الطافی که نسبت به بندگان داری دورم بدار ای آخرین حداشتیاق مشتاقان

شرح دعا از مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ وَ لاَ تَضْرِبْنِی بِسِیَاطِ نَقِمَتِکَ

وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِکَ بِمَنِّکَ وَ أَیَادِیکَ یَا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِین (۱)

اللَّهُمَّ لاَ تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ؛ خدایا من را بخاطر تعرض به گناهان خوار نکن

تفاوت گناه و تقوا

گناه انسان را خوار و ذلیل می‌کند؛ اما تقوا انسان را عزیز می‌کند، هرچند تحصیلات عالیه داشته باشی؛ مال و مکنت آنچنانه داشته باشی، ولی اگر گناهکار باشی خوار و ذلیلی خوار هستی؛ اما اگر بندگی کنی خدا محبتت را به دل دیگران می‌اندازد.

تقوی محبت می‌آورد:

«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» (۲)

مردم شیخ محمد حسین زاهد را دوست داشتند؛ چرا؟ چون اهل تقوی بود.

وقتی به قبرستان ابن بابویه می روید، حتماً به زیارت سه قبر بروید؛ شیخ صدوق؛ شیخ محمد زاهد؛ شیخ رجب علی خیاط؛ شیخ محمد حسین زاهد زندگی ساده ای داشت خیلی‌ها با اینکه ایشان را ندیده اند ولی محبت او را در دل دارند و اینها همه بخاطر تقوی است.

نمونه دیگر از صالحین:

مرحوم شیخ محمد تقی بافقی؛ ایشان وقتی کسی ایشان نگاه می‌کرد به یاد خدا می‌افتاد؛ روزی خدمت ایشان بودیم و توصیه‌ای کرد؛ آن هم چه توصیه‌ای.

ایشان فرمود: «رفقا؛ بیایید از امروز باور کنیم که یک خدایی داریم» و در این هنگام همه منقلب شدیم اگر انسان باور کند که خدایی دارد دیگر گناه نمی‌کند.

وَ لاَ تَضْرِبْنِی بِسِیَاطِ نَقِمَتِکَ

خدایا مرا با تازیانه عذابت مزن؛ این سیل‌ها و زلزله‌هایی که گاهی اتفاق می‌افتند، اینها تازیانه‌های عذاب اند؛

جمله ذرات زمین و آسمان

لشکر حقند گاه امتحان (۳)

این سیل و زلزله‌ها … لشکر خدا هستند؛ چرا می گوئید؛ قهر طبیعت؟! کسی که توجه داشته باشد می فهمد که این امور عذاب است، اینها عذاب است و بدانیم که آسمان و زمین لشکر حق اند. حشرات و حیوانات هم لشکر خدا هستند اینکه می‌بینید ملخ‌ها به جایی هجوم می‌برند و.. اینها به امر خدا حمله کرده اند و لشکر یان خداوند هستند.

چند سال پیش قرار بود در تهران هم عذاب بیاید؛ ولی امام حسین (علیه السلام) شفاعت کردند و عذاب رفع شد! و این به برکت بیرق‌ها و عزاداری‌هایی بود که مردم برای امام حسین (علیه السلام) بر پا می‌کنند.

این را هم بدانیم که ایران بهترین کشور در جهان است؛ مملکتی که رهبر آن شیعه باشد؛ رئیس جمهور آن شیعه باشد؛ رئیس مجلس آن شیعه باشد؛ و تمامی سران آن شیعه باشند فقط ایران است. و اینها بخاطر دعای پیامبر است؛ هنگامی که پیامبر برای امیر المومنین از مردم بیعت می‌گرفتند فرمودند: «اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» (۴) خدایا هر که علی را یاری می‌کند یاری کن و هر که او را خوار می‌دارد خوار و ذلیلش کن.

کسانی که علی را بیست و پنج سال خانه نشین کردند، الان خوار هستند؛ در حالی که رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر شیعه باعث افتخار شیعه است؛ انسان وقتی به ایشان نگاه می‌کند مسرور می‌شود باید به وجود ایشان افتخار کنید. لذا قدر ایران را بدانید؛ قدر رهبر را بدانید؛ قدر مراجع بزرگوار تقلید را بدانید.

وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِکَ

خدایا از موجبات سخط و خشمت مرا دور بدار؛ در روایت وارد شده است که بعضی گناهان خدا را به غضب می‌آورد، آنگاه خدا قسم می‌خورد که به عزت و جلال خودم هرگز تو را نمی بخشم!! با اینکه خدا ارحم الراحمین است (۵)

خدا از من طلبه انتظار ندارد که به زن مردم نگاه کنم؛ اینجا خدا به غضب می‌آید؛ خدا هفتاد گناه جاهل را می بخشد و هنوز یک گناه عالم را نبخشیده است و کار برای اهل علم سخت‌تر است «یُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ یُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ» (۶)

بِمَنِّکَ وَ أَیَادِیکَ

خدایا مرا از موجبات سخط و قهرت دور کن به حق احسان و نعمت‌هایی که به من داده‌ای

یَا مُنْتَهَی رَغْبَةِ الرَّاغِبِین

ای خدایی که منتهای رغبت مشتاقان هستی این دعاهای من را مستجاب کن.

عواقب ترک امر به معروف و نهی از منکر

خداوند تبارک و تعالی به شعیب پیامبر (ع) فرمود: می‌خواهم صد هزار نفر از قوم تو را عذاب کنم؛ چهل هزار از بدان؛ شصت هزار از خوبان؟!!

حضرت سوال کردند: چرا و علت آن چیست؟ چرا خوبان هم باید عذاب شوند؟!خطاب رسید: برای اینکه خوبان نهی از منکر نمی‌کردند؛ از گناه بدان ناراحت نبودند (۷)

اینکه می‌گویند خشک و تر با هم می‌سوزند غلط است، چوب تر که نمی سوزد؛ اگر می سوزد بخاطر این است که آن چوب تر هم در اثر رفت و آمد با بدان به مرور خشک شده است لذا عذاب، او را هم می‌گیرد.

تویی که نماز خوان هستی نباید به مجالس عروسی گناه بروی؛ چرا رفته‌ای؟! حتی اگر در مجلس فاتحه؛ مداح غنا می‌خواند باید از مجلس خارج شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس