به گزارش مشرق، پیرو برخی از مطالب در رسانهها درباره کالاهای مضرّ سلامتمحور و واکنشهای وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، رسانهملی ترجیح داد اطلاعیهای صادر کند: چند روزی است که در پی برخی زمینهسازیها، مطالبی غیرمستند در فضای مجازی و برخی پایگاههای خبری و روزنامهها با محوریت پخش تبلیغات محصولات بهداشتی «بدونمجوز» از شبکههای مختلف رسانهملی منتشر شده است. به عنوان نمونه، در برخی خبرگزاریها در مطلبی با عنوان «لوسیون تقویتکننده موی بهاره مجوز ندارد» به نقل از سخنگوی سازمان غذا و دارو چنین ادعا شده که سازمان صداوسیما با وجود اینکه این محصول مجوز ندارد، آن را تبلیغ میکند و جالب آنجاست که این ادعا، بدون استعلام و هرگونه بررسی از بخشهای مربوطه سازمان و دریافت واقعیت ماجرا، در فضای مجازی و برخی سایتها و روزنامهها با عناوین دیگری بازنشر و موجب ایجاد ابهامات زیادی شد.
بیشتر بخوانید:
ماجرای سر بریدن در آگهی تلویزیونی +فیلم
روابط عمومی سازمان صداوسیما در بخش دیگری از پاسخ به واکنشها و مصاحبههای مختلفی درباره تبلیغات برخی از کالاها در تلویزیون، تأکید کرد: در پاسخ به این مطالب، ضمن تکذیب ادعاهای فوق اعلام میشود که در سازمان صداوسیما، تبلیغ هر یک از محصولات، اعم از بهداشتی، آرایشی، غذایی و… مشروط به داشتن مستندات لازم از مراجع ذیصلاح است و در این زمینه هیچ استثناء، تبصره و مسامحهای وجود ندارد. محصول ذکر شده نیز دارای پروانه بهداشتی ساخت به شماره ۱۰۳۱۷/ ۱۳۵/ ص / ۹۶ به تاریخ ۲۲ آذر سال ۹۶ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاونت غذا و دارو است و مدارک آن به سازمان صداوسیما ارائه شده و در پرونده این شرکت، موجود است. یادآوری این نکته ضروری است که اداره کل بازرگانی صداوسیما در مرحله پیش از تبلیغ انواع محصولات در شبکههای مختلف اعم از رادیویی و تلویزیونی، با در نظرگرفتن حقوق مخاطبان به عنوان اصلی حیاتی، مجوزهای صادره از سوی مراجع ذیصلاح را اخذ میکند و البته بررسی کیفیت محصول به عهده مراجع مربوطه (صادرکننده) است.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: اداره کل بازرگانی با هدف تنویر افکار عمومی در صورت نیاز آمادگی ارائه مدارک مربوط به این شرکت را در مراجع ذیصلاح دارد و ضمن رد ادعای یک مقام مسئول در این سازمان، مبنی بر فقدان مجوز، این سوال را مطرح میکند که چطور میشود مجوز و پروانه بهداشتی ساخت را صادر کرد اما شرکتها را از حقوق طبیعی خود نظیر بازاریابی و تبلیغات منع کرد؟! که این نوعی تناقض و مغایر با سیاستهای رونق تولید در کشور است. در پایان مجدداً یادآور میشود که شرط اولیه معرفی و تبلیغ تمام کالاها و محصولات، ارائه مجوز معتبر از مراجع ذیصلاح است و هیچ محصول بدون مستندات لازم از مراجع مربوطه از شبکههای رادیویی و تلویزیونی تبلیغ نمیشود. شایسته است اصحاب رسانه نیز پیش از انتشار هرگونه مطلب که موجب ایجاد نگرانی و دامن زدن به ابهامات در جامعه میشود، نسبت به استعلام مستندات و کسب اطلاعات دقیق از نهادهای مربوطه، اقدام کنند.