به گزارش مشرق، تردد خودرو و موتورسیکلتهای فرسوده علاوه بر افزایش حجم آلایندههای هوا باعث بالا رفتن مصرف سوخت در کشور میشود. به همین دلیل در دولتهای مختلف همواره بر لزوم اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده کشور تأکید شده و طرحهایی نیز در این راستا اجرایی شده است اما این طرحها جوابگوی تمام نیاز کشور نبوده و در برخی موارد نیز شاهد توقف اجرای طرحها بودهایم. اخیراً نیز سازمان حفاظت محیط زیست با هدف حفظ سلامت محیط زیست و کاهش هزینههای بالای اقتصادی ناشی از آلودگی هوا، طرح جامع اسقاط انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین موتوری را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب هیئت وزیران ارائه کرده است.
بیشتر بخوانید:
آلودگی هوای ناشی از منابع خودرویی در کلانشهرهای کشور به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی به شمار می رود. در این میان خودروهای فرسوده با انتشار مضاعف آلودگی هوا و مصرف سوخت بالا نقش غیرقابل انکاری دارند. در این راستا آییننامه ماده (۸) قانون هوای پاک برای خروج ناوگان فرسوده از چرخه مصرف، شرایط سنی را تعیین کرده است.
در حال حاضر در مجموع هشت کلانشهر کشور ۲ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۴۲۴ دستگاه خودروی سبک (شامل سواری، وانت و تاکسی)، ۱۲۱ هزار و ۸۵۳ دستگاه خودروی سنگین (شامل اتوبوس، مینی بوس، کامیون، کامیونت و کشنده) و ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده وجود دارد.
با این وجود علی رغم تبعات منفی گسترده ناوگان خودرویی فرسوده اعم از آلودگی هوا، مصرف بالای سوخت، ایمنی و استاندارد پایین، متأسفانه کماکان بسیاری از خودروها پس از سن فرسودگی همچنان مورد استفاده قرار می گیرند.
لذا به منظور حفظ سلامت محیط زیست و کاهش هزینه های بالای اقتصادی ناشی از آلودگی هوا، سازمان حفاظت محیط زیست طرح جامع «اسقاط انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین موتوری» را تهیه و جهت سیر مراحل بررسی و تصویب هیئت وزیران ارائه کرده است.