قیمت خودرو امروز ۱۳۹۷/۱۱/۰۹ | التهابات بازار خودرو فروکش کرد

مضاف بر دلایلی که در خصوص افت قیمتی خودرو مطرح شد، دلیل دیگری نیز در این رابطه وجود دارد که کمتر مورد بررسی قرار گرفته و آن، افزایش تولید خودرو در سایپا و ایران‌خودرو در اردیبهشت ماه است.

به گزارش مشرق، افزایش شدید قیمت خودروهای داخلی و خارجی در طی یک سال اخیر، شاخصی کاملاً گویا از ناتوانی دولت در کنترل بازارهایی نظیر خودرو و خطرات ایجاد انحصار در برخی صنایع بود؛ در این سال، قیمت خودروهای داخلی با وجد ادعاهای قبلی خودروسازان مبنی بر عدم وابستگی به واردات قطعات، بیش از قیمت دلار رشد کرد و در حالی که از شهریور ۹۷، قیمت دلار سیر نزولی به خود گرفت و خودروسازان نیز نیمی از سال را دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می‌کردند باز هم سیر صعودی به خود گرفت و بیش از ۱۵۰ درصد رشد کرد.

بیشتر بخوانید:

بهانه‌جویی خودروسازان با استفاده از اهرم انحصار

خودروسازان، عدم وجود برخی قطعات و رشد قیمت مواد اولیه نظیر آهن و فولاد را عامل اصلی این افزایش قیمت‌ها دانسته و برخی فعالان بازار نیز عدم تمایل خودروسازان به عرضه محصولات خود در بازار را محرک اصلی پیشگامی دلالان و رشد حبابی قیمت‌ها عنوان می‌کردند.

در این بین، راهکارهای وزارت صنعت در خصوص اعطای افزایش نرخ‌های مکرر به خودروهای داخلی و اجازه یافتن خودروسازان برای فروش محصولات خود در حاشیه قیمت بازار، نیز نتوانست دردی را دوا کند، چرا که از نظر فعالان بازار خودرو، آن چیز که قیمت‌ها را حبابی می‌کرد، کمبود عرضه ناشی از تولید بود و در شرایط بسته شدن کامل واردات و باز شدن دست تولیدکننده داخلی در تعیین نرخ، خودروساز تمایل پیدا می‌کرد تا با مدیریت عرضه، قیمت محصول انحصاری خود را افزایش دهد، همین امر باعث شد تا قیمت پراید از ۵۰ میلیون تومان گذر کند و سایر محصولات مشابه نیز قیمت‌هایی نجومی به خود بگیرند.

ظهور نشانه‌های اشباع قیمتی در بازار

با رسیدن سطح قیمت‌ها به اعداد غیرقابل باور، بازار خودرو نیز رفته رفته حالتی اشباع به خود گرفت و حجم معاملات به شدت کاهش یافت، مشاهدات خبرنگار ما از نمایشگاه‌های خرید و فروش اتومبیل در محدوده خیابان امام خمینی، در طی روزهای اخیر از افزایش پرونده‌های فروش و کاهش مراجعه خریداران خبر می‌دهد.

در طی یک هفته اخیر با افت قابل توجه قیمت دلار، رسیدن قیمت آن به محدوده ۱۳ هزار تومانی و مهم‌تر از همه کاهش التهابات سیاست خارجی، فروشندگان نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار خودرو پیدا کرده و قیمت‌ها را نزولی کرده‌اند.

بر همین اساس، قیمت اغلب خودروهای داخلی نسبت به اوج قیمتی خود حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده‌اند و برای مثال قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ که تا چند هفته پیش در محدوده ۱۱۱ میلیون تومانی معامله می‌شد اما ۹۴ میلیون در بازار قابل خرید است.

قیمت پژو ۴۰۵ نیز از ۹۳ میلیون تومان به ۸۲ میلیون تومان رسیده و پژو پارس از ۱۱۲ تومان به ۱۰۱ میلیون تومان تنزل قیمت پیدا کرده است.

همین اتفاق در خصوص محصولات سایپا نیز با همین نسبت رخ داده که جزییات آن در جدول زیر قابل مشاهده است.

مضاف بر دلایلی که در خصوص افت قیمتی خودرو مطرح شد، دلیل دیگری نیز در این رابطه وجود دارد که کمتر مورد بررسی قرار گرفته و آن، افزایش تولید خودرو در سایپا و ایران‌خودرو در اردیبهشت ماه و روشن شدن افق عرضه خودرو در ماه‌های آتی در بازار است. همان‌گونه که عنوان شد، از دید فعالان بازار، عامل رشد قیمت در طی ماه‌های اخیر، نه رشد دلار بلکه کاهش عرضه و ممنوعیت واردات بود و حال با افزایش تیراژ خودروسازان، این مشکل تا حدی زیادی مرتفع خواهد شد و همین امر موجب افزایش عرضه خودرو از سوی کسانی که خریدهای خود را دپو کرده بودند نیز می‌شود.

رشد قابل توجه تولید خودرو در اردیبهشت ماه

ایران‌خودرو در اردیبهشت ماه مجموعاً ۲۶ هزار و ۸۶۳ خودرو تولید کرده و مقدار فروش این شرکت نیز ۱۴ هزار و ۲ خودرو بوده است، این میزان تولید در فروردین ماه برابر با ۱۵ هزار و ۶۶۳ خودرو بوده و بر این اساس، میزان تولید محصول ایران‌خودرو در اردیبهشت ماه نسبت به ماه قبل با ۷۱ درصد رشد مواجه شده است.

سایپا نیز در اردیبهشت ماه، ۳۹ هزار و ۵۱۲ عدد خودرو تولید کرده که این عدد در فروردین ماه برابر با ۱۸ هزار و ۴۴۵ خودرو بوده و بر این اساس، میزان تولید خودروی سایپا در اردیبهشت نسبت به فروردین، ۱۱۴ درصد رشد را تجربه کرده است.

بهبود افق تولید خودرو باعث شده تا عرضه‌ها در نوبت‌های فروش دو خودروساز نیز افزایش پیدا کند و بازار نیز در واکنش به این افزایش عرضه‌ها، دیدگاه خود نسبت به آینده را تعدیل کند، از این رو انتظار می‌رود طی ماه‌های آتی، کاهش قیمت خودرو بیش از پیش صورت پذیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • AE ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    25 3
    به نظر شما پراید به بیست میلیون برمیگرد؟
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
      28 2
      زارت مردمی به کسی رای دادن که به عقب برنگرده حتی اون عقبی که دوران طلایی کشور بود
  • حسن خسروی IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    15 1
    امیدواریمکه قیمتها سر خونه اول برگردد
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    16 1
    وای وای چقدر ارزون شدن خدا خیرتون بده
  • AE ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    19 0
    کی ۱۰۰ تومن میده پژو پارس!
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
      10 0
      همون هایی که حمله میکنن به شمال
  • حسام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    12 0
    حیف پول
    • غلامرضا IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      1 0
      آلان تو آلمان نگاه کنید .بهترین خودرو های جهان مثل بنز و ب ام و را داره .باید خیابان هایش پر از این خودروها باشد و جای سوزن انداختن نباشه. این را برای من توجیه کنید آن فلک زده های بدبخت چرا نمیرن دنبال خرید وفروش این خودرو ها و چند تا چند تا بخرند و ذخیره کنند تا شاید گرون بشه و سودی کنند.بخدا شهر ها روستاهای ما شده کنسرو ماشین. تو دهات هم گاهی اوقات جای پارک پیدا نمی کنید. تازه گفتند بزودی صد هزار خودرو به بازار بزور می چپونند. این غیر از برنامه های فروش شرکت های خودرو سازی که نیمدانم تا کجا می خواهند ادامه بدهند. و این جمله کذایی که در مورد اکثر کالاها ورد زبان مسولین شده که جای نگرانی نیست برای نیاز شب عید ذخیره شده است. یه روزی مز رسد که باید ماشین ها را تو خیابان بگذاریم و پیاده برویم. این ابله های حتی خندانند روزی این شرکت ها با جمیع مشکلاتی که ایجاد میکنند کشور به خطر می اندازند. ولی کو گوش شنوا
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    2 0
    "رمزگشایی از سقوط اخیر قیمت‌ها در بازار خودرو" باشه
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    19 0
    آقا خودمان را گول نزنیم کجا سقوط قیمتها قمیتها اتفاقا بسیار بالاست
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    27 0
    همش دست خود بی شرفشونه
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    20 0
    بنظر من کار خود دولته مثلا قیمت پراید رو تا 60 تومن برد بالا که الان که شده 47 بگیم چقدر خوب ارزون شده.
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    17 0
    نخرین ارزون تر هم میشه
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    13 0
    هنوز خییییییییلی دیگه باید کم بشه
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    14 0
    هر وقت پراید شد 15 تومن من قانع میشم
  • AE ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    35 1
    این دو تا شرکت دو لکه ننگ بر پیشانی جمهوری اسلامیه.دو نهاد بشدت ظالم و ستمکار خصوصا بر قشر ضعیف و فقیر جامعه.که متاسفانه تحت حمایت دولت و نظام هم هست.تو جامعه که میری میبینی که نظام اسلامی ما چقدر از جانب این دو تا شرکت داره فحش میخوره..جیب یه عده داره پر میشه ضربشو انقلاب میخوره...
    • AE ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
      10 0
      احسنت
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      1 0
      درود بر شرفت
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    9 0
    چون کسی خریدار نیست همه فروشنده هستند...... و قیمت ها واقعی نیستند 30 درصد حباب دارد...
  • خسرو IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    21 4
    چرا اجازه نمیدهند یک شرکت خودرو ساز داخلی دیگر توسط صنایع نظامی و یا قرار گاه خاتم که از سلامت و دور از رانت بازی و آقازاده بازی برخوردار هستند اقدام کنند تا مردم از این بد بختی بخاطر منافع چند نفر نجات یابند
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
      1 0
      بعد کی پول ... آقازاده های انگل رو بده؟
    • ذارت IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
      0 0
      ذارت
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    1 0
    با این عنوان مردم شک می کنند که قیمت پایین ببیاید
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    13 0
    خخخ 207 دویست میلیون تندر 187 میلیون خخخخخ
  • م.م IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    0 0
    به نظر شما هیچ احمقی دیگه ۵۰میلیون میده برا پراید
  • اسماعیل دیری IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
    0 0
    شاید خدا خواست ایران خودرو و سایپا ورشکست شدن ویک برای همیشه از شر این دو حلبی ساز که ارابه مرگ تولید می کنند راحت شدیم
  • مشتاق IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    0 0
    سزای گرانفروش فقط نخریدن است اما متاسفانه گوش دراز تو کشورزیاد داریم
  • غلامرضا IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    0 0
    آلان تو آلمان نگاه کنید .بهترین خودرو های جهان مثل بنز و ب ام و را داره .باید خیابان هایش پر از این خودروها باشد و جای سوزن انداختن نباشه. این را برای من توجیه کنید آن فلک زده های بدبخت چرا نمیرن دنبال خرید وفروش این خودرو ها و چند تا چند تا بخرند و ذخیره کنند تا شاید گرون بشه و سودی کنند.بخدا شهر ها روستاهای ما شده کنسرو ماشین. تو دهات هم گاهی اوقات جای پارک پیدا نمی کنید. تازه گفتند بزودی صد هزار خودرو به بازار بزور می چپونند. این غیر از برنامه های فروش شرکت های خودرو سازی که نیمدانم تا کجا می خواهند ادامه بدهند. و این جمله کذایی که در مورد اکثر کالاها ورد زبان مسولین شده که جای نگرانی نیست برای نیاز شب عید ذخیره شده است. یه روزی می رسد که باید ماشین ها را تو خیابان بگذاریم و پیاده برویم. این ابله ها حتی نمی دانند روزی این شرکت ها با جمیع مشکلاتی که ایجاد میکنند کشور را به خطر می اندازند. ولی کو گوش شنوا
  • ممل GB ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    1 0
    بنظرتون فروختن ماشین 6 میلیون تومانی با قیمت 60 میلیون تومان تازه ارزانترین بازار هست سقوط بازار هست خودرو فروشان و مسئولین ژن خوب دار تا نابود نشن بازار درست نمیشه هرکسیم بخواد ماشین با قیمت واقعی بفروشی با لابی گری زمین میزنن ماشین خارجی باید آزاد بشه خودروسازها یا کیفیت بالا ببرن قیمت پایین یا کار نکنن و کسایی که خودروساز واقعی هستن نه رانت خور بیان سرکار
  • جلیل AE ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    1 0
    اگراجازه میدادن وزارت دفاع وارد حوزه تولید خودرویی بشه جایی برای استخدام اشناهای و فرزندان مسولیت وجودنداشت یه عده هم نمیتونستن به بهانه آوردن قطعات سفراروپا برن.
  • نه به ماشین صفر IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    0 0
    من ماشینم رو فروختم صفر کیلومتر زمین خریدم حالا قیمت زمین رفته بالا خودرو پایین اومده شما هم بفروشید و جاش کالای سرمایه ای بخرید چون ماشین کالای لوکس و مصرفیه و روز به روز قیمتش پایین میاد خوددانید از من گفتن و شما خریدارن ماشین صف نشنیدن
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    0 0
    ریس جمهور سابق اقای احمدی نژاد در زمان صدارتش در شبکه اول سیما در دهه 80 اعلام کرد خودرو پراید تا 98درصد قطعاتش توسط قطعه سازان داخلی ساخته میشود و فقط 2درصد از خارج وارد میشود باید پرسید چرا نوسان نرخ ارز باعث شده ان 2 درصد قیمت خودرو پراید را از 7 میلیون تومان به 50میلیون تومان برساند یا ان 98درصد دروغ بود یا خودروساز روز روشن به مردم ظلم میکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس