رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اخیرا انتقاداتی را پیرامون برخی تصمیمات اقتصادی دولت رئیسی مطرح کرده است.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

هشدار ضرغامی درباره وقوع فتنه بر اثر نبود اطلاع‌رسانی

عزت ا... ضرغامی، وزیر گردشگری و رئیس سابق سازمان صدا و سیما طی سخنانی در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه باید با مردم صادقانه رفتار کرد، گفت: در کشور مشکلات داریم و باید آنها را به درستی ارزیابی و رفع کنیم؛ اگر مردم توجیه نشوند حق دارند از دولتی که -به آن- دل بسته اند، دلگیر شوند.

وی تصریح کرد: توقعات مردم از دولت بسیار است و انتظار دارند دولت وقت را تلف نکند و هرچه زودتر نتایج حضورش را به مردم نشان دهد؛ رئیس جمهور نیز به این موضوع بسیار حساس هستند و به جد پیگیر رفع مشکلات هستند تا مردم شیرینی بسیاری از اقدامات را بچشند.

ضرغامی گفت: برخی جریانات سیاسی امروز اگر چالشی بوجود می آید، با انواع اقسام عقده گشایی ها عمل می کنند که ضروری است روشنگری انجام شود که لازمه آن وجود پیوست رسانه ای در تمامی اقدامات دولت است.

به گزارش ایرنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه امروز فضای مجازی فرصت بسیار استثنائی برای اطلاع رسانی است، تاکید کرد: باید در همه اقداماتی که دولت انجام می دهد، پیوست رسانه ای داشته باشیم؛ در استان ها نیز مسوولان هر کاری که انجام می دهند باید تیم قوی روابط عمومی وجود داشته باشد تا اطلاع رسانی شود.

وی با اشاره به اینکه اگر به اطلاع رسانی توجه نشود فتنه گری رخ خواهد داد، افزود: شبکه های خارجی معاند با برنامه ریزی بیشتر و تمرکز به فضای مجازی و استخدام توانمندی های شناخته شده عزم را جزم کردند تا عرصه را برای انقلاب تنگ کنند. [1]

*صحبتهای مهندس ضرغامی در بحث لزوم رعایت پیوست های رسانه ای خاصّه در انجام اقدامات اقتصادی دولت، گمشده مظلوم این روزهاست که به نظر می رسد دولت محترم بایستی اهتمام بیشتری به آن داشته باشد.

هشدار ضرغامی در بحث فتنه گری؛ اشاره مستقیمی دارد به فتنه اقتصادی و احتمالات مربوط به فرصت طلبی دشمنان خارجی و داخلی از مشکلات اقتصادی هفته های اخیر.

***

انتقادات اقتصادی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون علل داخلی گرانی گفته است: به نظرم در آن دو مولفه بسیار تاثیرگذار است.  یکی تصمیم غیر کارشناسانه وزارت کار و رفاه اجتماعی در نشست سه جانبه‌ای که داشت با افزایش دستمزد کارگران عملا به جای خدمت به کارگران، بیشترین هزینه را برای آنان ایجاد کرده است. (اشاره به افزایش 57 درصدی حقوق کارگران) پیش‌بینی ما ۲۵ درصد تعدیل نیرو در واحدهای کوچک و متوسط است و در واحدهای بزرگ هم این اتفاق میفتد که درصدش کمتر است.

او می افزاید: نکته -بعدی- عدم تعیین تکلیف دقیق دولت در نحوه‌ی مواجهه با خرید کالای اساسی و انتقال آن به مردم است که مثل سنوات گذشته یارانه به واردات یا به مصرف دهد. اما به نظر می رسد دولت تعیین تکلیف نکرده است و اگر امروز سیاستش را اعلام کند، ما حداقل در عمل روال قبل را می‌بینیم؛ حتی باز روال قبل هم تایید نمی کند، اما باز خبر می‌آید که ظرف ۱۰ روز آینده قرار است سیاست تغییر پیدا کند. این بلاتکلیفی بدترین اثر را در بازار می‌گذارد یعنی شما نه منافع سیاست ارز تدریجی ۴۲۰۰ می‌گیری و نه منافع آن سیاست -دوم را - هم اجرا کرده ای.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: ما اول باید سیاست‌های‌مان در حوزه مدیریت تورم در کشور را یکسان کنیم؛  اول دولت برای خودش و بعد مجلس در فاز بعدی.  ما نمی‌توانیم بگوییم سیاست‌مان کنترل تورم است، اما به یک باره پایه حقوق دستمزد ۶۰ درصد افزایش دهیم. این کار مسلما اثر منفی دارد؛ این‌ها در دست ما است و دیگر به تحریم‌ها و آمریکا و خارج از کشور ربطی ندارد! [2]

*ما قضاوت درباره صحبت های دکتر پورابراهیمی را بر عهده مخاطبان محترم وامی گذاریم.

دولت پیش از این و در واکنش به خبرهای منتشره مبنی بر احتمال بازنگری در مصوبه افزایش 57 درصدی حقوق کارگران تأکید کرده است که این مصوبه را اصلاح نمی کند و کار خود را صحیح می داند. [3]

***

چالش محوری علوم جدید در قیام فلسفی آیت‌ا... جوادی‌آملی

آیت‌ا... جوادی آملی، از مراجع عظام تقلید و مفسّر برجسته قرآن کریم طی پیامی به مناسبت روز جهانی فلسفه تأکید کرد: نه آسمان و نه زمین و نه آنچه بین آسمان و زمین است هستی آنها عین ذات آنها نیست؛ سابقه عدم دارند، لاحقه عدم دارند، در دیرزمان یا زودزمان نبودند یا نیست می شوند پس هیچ کدام از اینها قائم به ذات نیستند و همه اینها مبدأ دارند آفریدگار دارند و آفریدگار اینها قیم و قیوم اینهاست و پیوند اینها با قیوم، پیوند ذاتی و ناگسستنی است لذا هر موجودی را شما بررسی کنید این موجود مثلث است یعنی یک نظام فاعلی دارد که او را آفرید، یک نظام غایی دارد که هدف اوست و یک نظام داخلی دارد که موجودی درونی اوست.

به گزارش شفقنا، او می افزاید:

"بشر کنونی متأسفانه چند صباحی است که آسمان و آسمانی، زمین و زمینی، دریا و دریایی، صحرا و صحرایی، این موجودات را مثله کرد؛ یعنی اگر آسمان شناس است، چه کسی آفرید و برای چه چیزی آفرید را این دو ضلع را از آن گرفت. فقط مثله شده اش ماند به نام آسمان و به نام منظومه شمسی و به نام ستاره های ثابت و سیار و مانند آن. اگر در زمین است و اگر در دریا و صحراست این ﴿هُوَ الْأَوَّلُ﴾ را که او را آفرید و  «هو الْآخِرُ» را که هدف اوست این دو ضلع را از بدنه این موجود گرفت، این مثلث واقعی را مثله کرد، ارتباطش را از آفریدگار قطع کرد، ارتباطش را از آینده قطع کرد، چه کسی آفرید و برای چه آفرید، این دو ضلع را از این گرفت و این را مثله کرد و مردار سردخانه ای کرد و این مردار سردخانه ای را محور علم قرار داد که الآن می گویند زمین چیست یا چند میلیون یا چند میلیارد سال قبل یا بعد چه بوده است یا چه می شود اما چه کسی کرد و برای چه کرد را کنار گذاشتند. وقتی این مثلث را مثله کردند، این آسمان سردخانه ای را، زمین سردخانه ای را، بشر سردخانه ای را، دریا و دریایی سردخانه ای و مرده را در دانشگاه ها آوردند نتیجه اش جز الحاد جز کفر جز بی دینی و جز بی توجهی به آغاز و انجام جهان چیز دیگری نیست. "[4]

*این بیان و نگاه توحیدی فیلسوف شیعه ایرانی یقینا گشاینده باب جدیدی برای محوریت علوم جدید است. علومی که به قول آیت ا... جوادی آملی خود را از تثلیث فلسفی ماهیت رهانده اند و با مثله کردن آن به "مرگ خدا" رسیده اند.

بدیهیست که این نگاه در منتهای خود و با هر کنکاش و کشف علمی اما به خدای متعال و آفرینندگی حق محور در جهان نخواهد رسید در تحیّری عمیق هرگز راه به حقیقت جهان و آفرینش نخواهد برد.

پس مسلم است که علامه جوادی آملی با یک دلسوزی مثال زدنی برای بشریت و علوم مختلفه قیامی بزرگ انجام داده اند تا مفرّی از نور را بر تحیّر محوری علوم جدید بگشایند.

بدیهیست که ایران و تمدن اسلامی می تواند سلسله جنبان این حرکت گفتمانی به سمت فهم توحیدی از ماهیت علوم و نگاه فلسفی به ابتدا و انتهای آنها باشد.

***

1_irna.ir/xjJkhq

2_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1550721

3_irna.ir/xjJhkK

4_https://fa.shafaqna.com/?p=1367088

برچسب‌ها