کد خبر 1645902
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت، کشورش در درگیری نیابتی که غرب در اوکراین به‌راه انداخته است، پیروز خواهد شد زیرا کشورهای غربی زبان دیگری را درک نمی‌کنند.

به گزارش مشرق، لاوروف در آستانه هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به خبرگزاری تاس گفت: روسیه در جنگ اوکراین پیروز می شود. این پیروزی (برای روسیه) لازم است. آنها زبان دیگری را نمی فهمند. این پیروزی از آن ما خواهد بود و ما شکی در این زمینه نداریم. ما در مقابله با جنگ نیابتی غرب در اوکراین واقعا متحد شده ایم.

غرب فقط درگیری‌ها را در سراسر جهان تشدید می‌کند

وزیر خارجه روسیه در بخشی از این مصاحبه گفت: اوضاع در اوکراین و نوار غزه فقط نشان می دهد که آمریکا به عنوان مدعی «حل مشکلات» تنها به درگیری ها در سراسر جهان دامن می زند.

لاوروف افزود: هر وقت که غرب به عنوان «حلال مشکلات» ورود می کند یک وضعیت بحرانی رخ می دهد و اوضاع بدتر می شود؛ صدها هزار قربانی، خرابی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی به بار می آید.

دیپلمات ارشد روسیه تاکید کرد: در طول فعالیت من در عرصه جهانی یک مورد هم نبوده که دخالت غرب نتیجه مثبتی داشته باشد و ما اکنون این موضوع را در بن بست در اوکراین و میان فلسطین و (رژیم) اسرائیل شاهد هستیم.

سازمان ملل ترجیح می دهد درباره حمله با سلاح های غربی به منطقه کورسک سکوت کند

وزیر خارجه روسیه افزود: رهبری سازمان ملل ترجیح می دهد اشاره ای به تجاوزگری اوکراین به خط مرزی روسیه در منطقه کورسک نکند. در این منطقه رژیم کی یف به غیرنظامیان با سلاح های غربی حمله کرده است.

لاوروف اظهار داشت: اکنون گروه های تروریستی با سلاح های مدرن غربی به منطقه کورسک حمله می کنند و ساختمان های مسکونی، خانه ها و تاسیسات اجتماعی روزانه گلوله باران می شوند و من چیزی از نمایندگان سازمان ملل در امور حقوق بشر و از جمله البته شخص دبیر کل چیزی نشنیده ام.

«اربابان» اتحادیه اروپا و ناتو به کشورهای شرق اروپا اعتماد ندارند

به گفته لاوروف، کشورهای شرق اروپا باید این نکته را درک کنند که «اربابان» آنها در ناتو و اتحادیه اروپا به آنها اعتمادی ندارند.

کشورهای اروپای شرقی که اکنون تحت حمایت ناتو و اتحادیه اروپا هستند باید از این نگرش «گردانندگان شان» آگاه باشند. آنها قابل اعتماد نیستند. آنها اجازه نخواهند داد که (کشورهای شرق اروپا) به هیچ انتصاب مهم بین المللی نزدیک شوند.

کشورها با درک غیراعتمادپذیری غرب از دلار دوری می‌کنند

لاوروف خاطرنشان کرد بسیاری از کشورها غیرقابل اعتماد بودن غرب را درک کرده اند و از این رو تلاش می کنند وابستگی خود به دلار را کاهش دهند.

دیپلمات ارشد روسیه گفت: خوب به یاد دارم که نمایندگان آمریکا در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در دهه ۹۰ چگونه این شعار را تکرار می کردند که از دلار نترسید، دلار سلاح آمریکا نیست، دلار خون اقتصاد جهانی، استقلال و غیره است. حالا این ادعاها کجاست؟ کشورها یا از دلار فرار می کنند یا آنها که عمیقا درگیر این سیستم شده اند تلاش می کنند به تدریج وابستگی خود را کاهش دهند.

تجلیل از جنایات رژیم کی یف در سازمان ملل به ضرورتی برای غرب تبدیل شده است

لاوروف گفت، غرب از مدتها قبل از گفت وگو به دیپلماسی میکروفونی در شورای امنیت سازمان ملل تغییر رویکرد داده است و جنایات رژیم کی یف را تجلیل و پنهان می کند.

دیپلمات ارشد روسیه اظهار داشت، برای شورای امنیت و نهادهای دیگری، اوکراین به دستور کار نشست ها تبدیل شده است تا ولودیمیر زلنسکی را به عنوان فردی که از ارزش های جهانی و دموکراتیک دفاع می کند و برای مخفی کردن رویکرد نازی گونه این رژیم و همه جنایات آن تجلیل کنند.

دبیر کل سازمان ملل بی طرف بماند

به گفته دیپلمات ارشد روسیه، دبیرخانه سازمان ملل که توسط شخص دبیرکل رهبری می شود باید در همه مسائل، با رعایت مفاد مربوطه در منشور سازمان ملل بی طرفی خود را حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: مقامات سابق در این دفتر کمک زیادی به شکل گیری سنت ها و فعالیت های دبیرخامه سازمان ملل و روابط این نهاد با کشورهای عضو سازمان ملل کردند.

روسیه از گسترش شورای امنیت سازمان ملل حمایت می‌کند

لاوروف گفت که مسکو از آرمان مشروع هند، برزیل و یکی از کشورهای آفریقایی برای پیوستن به شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان اعضای دائمی حمایت خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد روسیه افزود، کشورهای در حال توسعه کمتر در شورای امنیت حضور دارند، بنابراین، همانطور که همیشه گفته‌ایم، از منافع و آرزوی مشروع هند و برزیل برای عضویت در شورای امنیت حمایت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با این حال، برآوردن امیدهای آفریقایی نیز ضروری است. مواضع مشترکی در آفریقا وجود دارد که ما به آنها احترام می گذاریم.

روسیه از آلمان و ژاپن به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل حمایت نخواهد کرد

وزیر امور خارجه روسیه گفت: شورای امنیت سازمان ملل متحد نیازی به گسترش با اعطای وضعیت دائمی به آلمان و ژاپن ندارد.

وی خاطرنشان کرد: موضع ما بسیار ساده است: شورای امنیت به هیچ عضو اضافی از بین کشورهای غربی از میان اعضای ناتو و اتحادیه اروپا یا متحدان آنها مانند ژاپن نیاز ندارد. ا

دیپلمات ارشد روسیه توضیح داد: نقش آفرینان غربی که به شورای امنیت می‌پیوندند، مانند آلمان و ژاپن، صرفا این شورا را گسترش خواهند داد و بی‌عدالتی را تقویت خواهند کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها