فیلم "امکان مینا" فیلم موفق مثلث محمدی، توحیدی و تبریزی است که مرتضی اصفهانی این مثلث موفق را بدل به یک مربع موفق بدل می‌کند.

گروه فرهنگی مشرق - امکان مینا فیلم منوچهر محمدی است و کمتر فیلم کمال تبریزی. فیلمی که بر خلاف چند فیلم اخیر منوچهر محمدی اثری لبریز از هیجان و تعلیق است در بستری تاریخی. منوچهر محمدی استاد ساختن چنین فیلم هایی است. برای منوچهر محمدی باید شرایطی مثل بازمانده  فراهم کرد تا بتواند با فیلمسازان بزرگ آثاری مشابه بازمانده، از کرخه تا راین و حتی امکان مینا را تولید کند.

 


بی پروایی این تهیه کننده مولف در سینما مثال زدنی است، در صورتیکه نهادها، ارگان های حامی و متولی سینما شرایطی فراهم کنند که محمدی دیگر فیلم آپارتمانی نسازد. او تهیه کننده تاریخ سازی در تاریخ سینمای ایران  است و اتفاقا امکان مینا اصحاب رسانه و منتقدان سینمایی را متوجه این مهم می کند که  که او باید در مورد تاریخ فیلم بسازد. آنچه که موجب می شد که فیلم های اخیر منوچهر محمدی خوشایند مخاطبان نباشد این است از تهیه کننده بزرگ باید کار بزرگ مطالبه کرد. متاسفانه طلا و مس مسیر تهیه کنندگی منوچهر محمدی حقیر و کوچک کرد و انتظار مدیران فرهنگی از این تهیه کننده نامدار، ساخت فیلم هایی در همان قواره بوده و هست و این انتظار مدیریتی حقیرانه است از یک تهیه کننده بزرگ. 



آنوقت از خودمان می پرسیم چرا سینمای ایران در بازنمایی رویدادهای معاصر، حقیر و کوچک شده و نگارنده تصور می کرد که این خواست و رویه تهیه کننده است که در پیش گرفته و قصد دارد فیلم های کوچک و حقیرانه بسازد و در نهایت در میزانسنی عصبی بارها واکنش هایی توام با پرخاش در مواجه با  ایشان زمینه بروز پیدا کرد. رفتار گذشته نگارنده در مواجه با این تهیه کننده مولف سینما مصداق بی رحمی است.

اما «امکان مینا» از آن دست فیلم هایی است که عیارش کمی بیشتر از فیلم های قبلی منوچهر محمدی است، ولی این مقدار هم کافی نیست. اصولا مدیران و متولیان فرهنگی نباید اجازه بدهند که منوچهر محمدی فیلم کوچک و به قول معروف جمع و جور بسازد. در مواجه با فیلمی امکان مینا آنچه اشتیاق برانگیز است بازسازی تاریخی روایتی  ملتهب است که به سرانجام رساندنش در قالب مدیوم سینما بسیار دشوار است. فیلم امکان مینا فیلم موفق  مثلث محمدی، توحیدی و تبریزی است که مرتضی اصفهانی این مثلث موفق را بدل به یک مربع موفق بدل می کند.



 امکان مینا سطح توقع مخاطبان سینما را از مدیران و متولیان فرهنگی افزایش می دهد. چرا که تاریخ مستدل و مستندی که قابل دسترسی است توسط مجموعه سینماگران کمتر مورد توجه سینماگران قرار می گیرد. اما محمدی به عنوان تهیه کننده مولف باید همین رویه را در پیش بگیرد در بازنمایی تاریخ . از او و اطرافیانش بیشتر از آنچه در قاب امکان مینا نشان داده شد، بر می آید و مدیران فرهنگی باید تسهیل کننده این مسیر برای ایشان باشند. فیلم امکان مینا یک کارگردان سر حال به اسم کمال تبریزی را پشت دوربین دارد و یک میلاد کی مرام سر حال تر جلوی دوربین. میلاد در این این فیلم دیوانه وار بازی می کند و مینا ساداتی تلاش بی وقفه ای را از خود نشان می دهد. امکان مینا یکی از فیلم های سرحال جشنواره است درباره داعشی وطنی که روزگاری در کنار سایرین می زیست.