«دختر» میر کریمی فیلم رادیکال و سر سختی مثل قاعده تصادف بهنام بهزادی نیست و انگشت روی نگاه متعصب و سر سختانه پدرانه نمی گذارد. همین قیاس تطبیقی موجب می شود که انگشت اشاره بگذاریم روی شرافت و نجابت سید رضا میرکریمی.

گروه فرهنگی مشرق - در سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر، بر خلاف سالیان گذشته، مجموعه آثار سینمایی هیجان انگیزی اکران شد. عمده فیلم‌های اکران شده  آثار در خوری هستند اما معمولا لحن ندارند.

چرا «دختر» میرکریمی اینقدر دلبری کرد!

یعنی وقتی بدون در نظر گرفتن ملیت بازیگران، فیلم‌های کوروساوای فقید را تماشا می‌کنید بدون آگاهی از تیتراژ،می‌دانیم که این اثر متعلق به کوروساوا است و ربطی به «یاسوجیرو ازو» و «میزوگوشی» ندارد. وقتی فیلم علی حاتمی را تماشا می‌کنیم بدون تیتراژ درخواهیم که این اثر متعلق به مولفی اصیلی است و آثارش بدون آگاهی از نام و نشان سازنده، در متن و نه در فرامتن خود گویای حال لحنی فیلم است. 

چرا «دختر» میرکریمی اینقدر دلبری کرد!

فیلم های «سیدرضا میرکریمی» کارگردان مولف و صاحب نام سینمای ایران، خالق فیلم همیشه ماندگار ملی – ایرانی یه حبه قند، تقریبا بدون تیتراژ قابل شناخت و شناسایی است به نحوی که می توان از سایر تولیدات سینمای ایران آنرا تمیز داد. فیلم های میرکریمی همچون حاتمی، کوروساوا و حتی کیمیایی، آثاری هستند که دارای لحنی منحصر به فرد هستند و برای دیدن آثار میر کریمی قطعا این لحن را باید شناخت و به  قابلیت هایش ایمان داشت.

چرا «دختر» میرکریمی اینقدر دلبری کرد!
با پیش فرض شناخت لحنی آثار میرکریمی اگر به سراغ فیلم «دختر» برویم قطعا این فیلم با همان نگاه نجیب سیدرضا میرکریمی، به دلمان خواهد نشست. «دختر» میر کریمی فیلم رادیکال و سر سختی مثل قاعده تصادف بهنام بهزادی نیست و انگشت روی نگاه متعصب و سر سختانه پدرانه نمی گذارد. همین قیاس تطبیقی موجب می شود که انگشت اشاره بگذاریم روی شرافت و نجابت سید رضا میرکریمی.

چرا «دختر» میرکریمی اینقدر دلبری کرد!

البته از این قیاس قصد تخطئه فیلم بهنام بهزادی را نداریم، فیلم «قاعده تصادف» با همه حسن‌هایی که دارد، فیلم ایرانی دارای لحن، بر خلاف «دختر»میر کریمی نیست. در فیلم «قاعده تصادف» پدر شاخصه‌های، پدر ایرانی را ندارد و رویدادهای روایی قاعده تصادف می تواند در هر کجای جهان اتفاق بیفتد.

چرا «دختر» میرکریمی اینقدر دلبری کرد!

اما در دختر میر کریمی به دلیل حاکمیت قطعی فرمی و محتوایی، پدر ایرانی با اجرای زیبا و فوق العاده فرهاد اصلانی، نمایشی دلپذیر از تصادف نسل هاست. دختر به دلیل شرایط حاکم اجتماعی، همچون پسر فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک»، از خانواده جدا می افتد و ادامه فیلم به باسازی روابط پدر و دختر می پردازد.

چرا «دختر» میرکریمی اینقدر دلبری کرد!

عطف فیلم در مرحله برخورد به خشونتی تصادفی می‌پردازد؛ اما بر خلاف قاعده تصادف، رفتار پدرانه و جایگاه پدر به گند کشیده نمی‌شود. این اثر محتوایی متمایز، ناشی از تفاوت لحن است. فیلمساز از همان گام ابتدایی و نخستین اثرش، کودک و سرباز، برای خود لحن سازی کرده و در فرم و محتوا بر اساس همان لحن تعیین شده که مختص و خاص میرکریمی است، به سراغ محتوایی متفاوت می‌رود و نتیجه و مفهوم فیلم کاملا بومی شکل می‌گیرد. به همین دلیل، در مضمون برخورد نسل ها، لحن میرکریمی دارای اصالت ایرانی، نجیبانه‌ای است. به هر صورت فیلمسازی در تراز جهانی و با استاندارهای روز، واجد هیچ اصالتی نیست، چون فیلم به مثابه کالا به وفور در جهان تولید می‌شود، اصالت با آن فیلمسازی است که لحن دارد و لحن خاص و ویژه اش تعلق دارد به فرهنگی عمومی اصیل کشورش.  فیلم «دختر»  «آقاسیدرضا میرکریمی» به دلایلی که در سطور پیشین ذکر شد فیلم دلبرانه‌ای است و از پدران این جامعه دلبری می‌کند. 

** علیرضا پورصباغ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    قدیمی بودن
  • خلبان ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    مشرق کاش تو بخش هنرو سینمات بتونی زمینه پرداخت هزینه و دانلود فیلمای های با ارزش دیدن رو مهیا کنین . همینجا هم نقد مخاطب با کارشناسی بذارین.. با تشکر
  • سینا ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    من دیشب تو اولین اکران این فیلم بودم. از نظر پیام و محتوا و نحوه بازی بازیگرا خوب بود اما شروع و پایان چندان جالبی نداشت و بیشتر فیلم با صحنه های بدون دیالوگ یا کم دیالوگ گذشت! نظر شخصی من اینه که فقط برای "یک بار دیدن" فیلم خوبیه!
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    دیشب اولین اکرانش نبود ما یکشنبه دیدیم.اتفاقا برعکس. فیلم مثل همه آثار میرکریمی در طول زمان خودشو نشون میده مثل به همین سادگی
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    تعجب میکنم این تحلیل رو رفتین. اصلانی تو یه سکانس حتی وضو رو اشتباه گرفت و باطل شد. ما با پدری رو به رو بودیم که ظاهر مذهبی دارد نماز میخواند با وضوی اشتباه اهل جنگ و جبهه بوده و الان نماد دگماتیسم و زورگویی به خواهر خودش و دخترش هست در نهایت هم که محکوم میشه و روی پشت بام گریه میکنه. فیلم ضعیفی بود از این میرکریمی.. بعد از یه حبه قند افت اثار ایشان کاملا محسوس هست.
  • ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    چرا برعکس همه چیز رو نشون میدین ؟ این فیلم غیر اینکه به پدران سنتی ایران توهین میکنه پیام دیگه ای نداره !
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    شبیه سلنا گمزه دختره
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    دقیقا همینو میخواستم بگم
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    اینجور تیتر زدن مناسب مومنین نیست و باید بگم خیلی زنندست...
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    جم کن عامو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس