کد خبر 1066837
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
پس از یک سال تلاش ناکام برای اشغال پایتخت؛ «حفتر» خود را حاکم لیبی اعلام کرد

«خلیفه حفتر» پس از یک سال حمله و عملیات نظامی ناکام برای اشغال پایتخت، با ادعای اینکه توافق «الصخیرات» با «دولت وفاق ملی» لیبی منسوخ شده، خود را حاکم این کشور اعلام کرد.

به گزارش مشرق، «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان شرق لیبی موسوم به «ارتش ملی لیبی» شب گذشته (دوشنبه) در یک نطق تلویزیونی، خود را حاکم لیبی اعلام کرد و توافق «الصخیرات» در سال ۲۰۱۵ را منسوخ شده دانست.

به نوشته اسکای نیوز، او در این سخنرانی گفت: «درخواست مردم لیبی برای به دست گرفتن رهبری کشور در مرحله کنونی را با افتخار و مباهات می‌پذیرم».

حفتر در حالی این ادعا را مطرح کرده که از فروردین سال گذشته با حمایت برخی کشورهای منطقه و غربی (مصر، عربستان، امارات و آمریکا) حمله به طرابلس را با هدف اشغال آن آغاز کرده اما تاکنون نتوانسته این هدف را محقق کند.

بیشتر بخوانید:

خلیفه حفتر توافق الصخیرات را موجب نابودی لیبی دانست و ادعا کرد که این توافق دیگر به گذشته پیوسته است و تلاش خواهد کرد تا شرایط را برای تشکیل نهادهای ملی برای اداره کشور و تدوین قانون اساسی برای تشکیل یک دولت «غیر نظامی» فراهم آورد.

او مدعی شد: «ما چشممان به دستور مردم است و تمامی توان خود را برای رفع مشکلاتشان به کار خواهیم گرفت».

منظور «خلیفه حفتر» از درخواست مردم برای به دست گرفتن رهبری لیبی،  بیانیه شورای شهر «الزنتان» در جنوب غرب لیبی است که روز شنبه در آن بیانیه از خلیفه حفتر خواسته شده تا اداره کشور را به دست گیرد.

دولت وفاق ملی لیبی اعلامیه شامگاه دوشنبه حفتر در لغو توافقنامه سیاسی الصخیرات این کشور را کودتا علیه دولت (غرب) لیبی خوانده است.

توافقنامه الصخیرات در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر «الصخیرات» مغرب بین  دو طرف‌ درگیر در لیبی و در  حضور نماینده سازمان ملل و شماری از نمایندگان کشورهای عربی و غربی به امضا رسید و تشکیل شورای ریاستی و دولت وحدت ملی را به همراه داشت. اما مدتی پس از آن «خلیفه حفتر» اعلام کرد که این شورا و دولت فائز السراج غیر قانونی است.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر (پایتخت) نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • امیر IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    12 0
    روز به روز خلیفه ضعیف تر میشه داره آخرین تلاش هاشو میکنه
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      2 5
      در هژمونی ایرانیت همین که پانتورچها مجبورند بزبان ما زرت و.پرت های ثانتورچیستی مغولی بکنند ...خخخ
    • سعید TR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      6 1
      من یه سوال از مشرق دارم. واقعا هدفتون از تائید کامنت های یاوه ای مثل این بشر چیه. مخاطب رو هرچی فرض کردین به جهنم دیگه واقعا خودتون رو چی فرض میکنید اخه؟ این کامنت الان چه ارزش افزوده ای برای سایت شما داره اخه؟ هدفتون چیه ؟ اختلاف افکنی بین ملت ؟ نکنه اصلا خودتون مینویسین این هجویات رو ؟ واقعا مایه تاسفه رویکرد شما
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      3 0
      منم کاملا با حرف تون موافقم.کاری به محتوای این نظر ندارم ولی کلا نمیدونم چرا مشرق بیشتر اوقات نظرات بی ادبانه و حتی حاوی کلمات زشت رو نشر میده.سایت های بی محتوا و بی ریشه هر نظری رو نشر میدن.مشرق با اینکارش شان خودش رو پایین میاره.
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      1 10
      شما تورکیه پرستسد و سالهاست تقریبا دیگه جزو ملت ایران به حساب نمیایید .. چطورکه هرقحش و ناسزایی رو به ایران و اریایی و کورد و.. غیره میدهید اما الان ادعای برادری و اتحاد دارید ؟؟ شما هم مشرق رو چی فرض کردین.
    • US ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      5 1
      مشرق الان کامنت این پانکرد چه ربطی به بحث و مطلب داشت جز اینکه توهسن به بخشی از مردم ایران بود؟ شما چه سودی میبرین از تفرقه و اختلاف؟
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      1 2
      مگه شما پانتورچ هستی که ناراحات میشی ؟؟
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    5 2
    زارت
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    7 4
    کسی که از پا برهنه های چاد شکست بخوره اونم موقعی که لیبی قذافی بین مردمش آبرویی داشت و به خاطر اون از دست قذافی فرار بکنه این حرفا بهش نمیاد. اگر مزدورهای واگنر و سودانی و همون چادی ها نبودن تا الان صدبار با عزرائیل ملاقات کرده بود. اینا حریف ترکیه نمیشن وقتی فائز السراج با تمام اشکالاتش حمایت اکثریت مردم رو داره.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      1 5
      تمام زرت و پرتهات برای تورچیه وحشی بوزگورد مغول بود ؟؟ نه ؟؟ خخخ فعلا که میبینی عربها از عثمانیهای وحشیتر از خودشون بیزارند
    • بهزاد AM ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      15 2
      عربها اگه از ترکیه متنفر بودن چرا اردوغان در نظر سنجی محبوبترین رهبر دنیا بین عربها همیشه رتبه اوله؟ برو تو یوتیوب کامنتهای آهنگها و سریالهای ترکی رو نگا کن بیشتر از ترکها عربها کامنت گذاشتن! سرت رو کردی زیر برف از دنیای بیرون خبر نداری! چند ماه پیش اردوغان رفته بود پاکستان، عمران خان به اردوغان گفت اگه در انتخابات پاکستان شرکت کنی قاطعانه پیروز میشی! از هژمونی فرهنگی و نظامی ترکیه در منطقه بی خبری ای غافل آریایی!
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      2 6
      جالبه پانترکهایی که ایرانیان رو به عربزدگی متهم میکردندداینجا برای اعراب خودشون رو.جر میدن و کامنت میذارن ...خخخخخ
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      1 14
      الان من سوال داشتم این کامنت گزاری که به نامهای ( saaied و بهزاد ) کامنتهای تبلیغ پانتورکیسم و((( هژمونی نظامی و فرهنگی تورچیه )))) در اخر کامنتش میکنه به ایران و اریایی. توهین میکنه واقعا مشرق ارزش کامنتهای مهمل وفحاشی ها وبیگانه پرستیهای هرزه اش چقدره؟؟ .. که کامنتهاش رو.چاپ ویکنید .. مردم اقوام ایرانی از دست مجیز گویی بیگانه و فحاشیهای امثال این مردک خسته شده اند و مشرق اگر برای خودتان ارزش قایل نبستین. برای مخاطبان ایرانی ارزش قایل باشید .. چرا باید کامنتهای ترکیه و بیگانه پرستهای هرزه های پانتورچ مغول در این سایت چاپ.شود ؟؟؟
    • ایران US ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      5 1
      دوستان مشاهده بفرمایید میاد و توهین میکنه و بعد میگه چرا تبلیغ پانترکیسم میشه؟ این تفرقه افکنی و دعوای بین اقوام و ترک و فارس ریشش برمیگرده به دشمنان واقعی این مرز و بوم یعنی کومله و حزب دموکرات کردستان و... که دستش به خون ایرانیا آلودس
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    12 1
    هر روز يه بيانيه بده تا جونت در بياد ديكتاتور و شورشي بدبخت.فعلا كه هر روز داري يه شهر رو تحويل دولت ميدي و شكست پشت شكست.شما حريف سراج نميشين.حتي روسيه و فرانسه هم كاري نتونستن براتون بكنن و تركيه بدجور حالتونو گرفت.هنوز ابتداي كاره.يه چند وقت ديگه تا مرز مصر مياد سراج .
  • JP ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    7 0
    این کودتا حفتر نشون می ده شکست های پی در پی باعث شده وضعیتشون بحرانی بشه ‌‌‌.حفتر با این کارش سقوط خودش رو نزدیک تر کرد
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      1 13
      اره راس میگی خر قبرسی پرست ..خخخ
    • Saeid TR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      7 1
      چقدر موجود حقیری هستی با این نظرات هجو. بدبختی دیگه
    • US ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      3 0
      مشرق نیوز شده محفل توهین به ترکها ایران
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    1 8
    خب شما تورچها که اینقدر این ( هندیها و پاکستانیها و افغانستانیها ) رو تحقیر و فحاشی میکنید . و ایغورهای مغول رو برتر هم میدانید . چطور اینجا از دوستی با پاکستانیها میزنید ؟؟؟؟؟ خودتون هم با خودتون نمیدونید چن چندید!!! ..
    • ناشناس US ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      14 1
      تو دنیا فقط آریایی های وحشی هستند که توهین می کنند پاکستان دوست و برادر تورک هاست ترکمن و ازبک های افغانستان هم دوست ما هستند فقط آریایی های هندی دشمن اسلام و تورک ها هستند
    • Saeid TR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      5 1
      واقعا از اینکه اینقدر احمقی به خودت افتخار کن
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      1 1
      پاکستانی و هندی هردو.همنژاد و در شبه قاره هند هستند
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      1 4
      مزذم ایران از پانترکیسم و بیگانه پرستی و تورک و مغول پرستی بیزارند .. و کردها هم از پانترکیسم دوچندان نفرت دارند (( پانترکیسم عثمانی باید جواب وحشیگریهای تاریخی علیه ملت کرد را مستقلا بدها این به اتباع پانتورچ ایرانی چه ربطی دارد ؟ که سعی در درگیرکردن ایران دارند)).... افتخارات کشور بیگانه تورچیه در ایران چرا باید یرای اقوام ایرانی و سایتهای ایرانی کاملا بروز درج شود این چه انتظاری است که بر دوش مشرق گذاشته شده است ؟؟؟.. مشرق و یا خود حکومت ایران دو راه بیشتر ندارد یا باید برتری طلبی وحشی های پانترک بیگانه پرست را بپذیرد که وطن اصلیشان را تورچه جنایتکار میدانند ..... یا اینکه به این دغدغه اقوام سرافراز ایرانی اهمیت بدهد ..وگرنه. در ایران شکاف قومیتی پدید خواهد امد .. که البته امده ...هیچ کس خوشش نمیاید در سایتهای رسمی کشور کلمه من تورچم تورچم و فحاشی به ایران باستان و اریایی و کلمات بزکوهی و عیرانی و توهین به افغانستان و پاکستان و هندی و همه و همه چاپ بشود و یاشاسین یاشاسین در مصادره مظاهر کل ایرانیت را در سایت مشرق ببینیم ما هم بشینیم مثل بی غیرتها عکسهای اسنانبول رو نگاه کنیم و کامنتهای مجیزگویی تورچ و تورچیه رو بخونیم ... مشرق در یک جایی اشتباهی کرده اید که اینقدر پانترکها مشغول سهم خواهی رسمی در ایران هستند .... ((( ایا میت وحشی و جنایتکار هم در سایتهای خودشان اجازه چنین عرض اندامی را میدهد ؟؟؟؟؟ ؟ )))) چرا باید دفاع از خلیفه حفتر یک بی وطن تورچیه پرست را در ایران اینقدر ناراحات کند که اینقد کامنت توهین امیز بزاره ..کلمات تورک و مغول و تورچیه و پانترکیسم از کی تا حالااینقدر مقدس شده اند که در سایت ایرانی حتی نمیتوان به عملیات تورجیه در لیبی هم خورده گرفت ؟!؟! چون ممکنه پانترکهای داخلی ناراحات بشن ؟؟؟؟؟؟ اقوام ایرانی سیاست فحاشی به ایرانیت و اریایی و مقدس سازی کلمه تورج ومغول و تورکیه را نخواهند پذیرفت و نخواهند پذیرفت... ... به ترکیه پرستی و تقدس کلمات تورک و مغول و عثمانی در ایران پایان دهید ده تا کامنت گله از این مردک منتشر کردی اگه اینو منتشر نکنی م مدیون سایر اقوام ایرانی هستی !!!!
    • TR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      5 1
      اصلا همه این چیزایی که میگی قبول اونوقت چرا مزخرفات پانکرد پژاکی باید منعکس بشه ؟ شما خیلی رو دارین. برای اینکه خودتون رو به موش مردگی بزنین حرف ایران و ایرانی رو پیش میکشین که خودتون رو شستشو بدین درصورتیکه آرمان همه تون روژهلاته و دارین برای تجزیه ایران و ترکیه و سوریه و عراق له له میزنین ولی خودتون رو تو صف ایران قایم میکنین.
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    15 1
    تركيه و قطر حسابي اين ديكتاتور و حاميانشو ادب كردن.خيلي حال ميده تركيه رسما وارد بشه اونوقت عربستان و امارات و مصر و مزدورهاي واگنر معلوم ميشه چي تو چنتشون دارن.
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    1 6
    یاشاسین رجب دون کی شوت
  • محمد IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    9 0
    چقدر جالبه که بعد شکست های سنگین اخیر و از دست دادن بسیاری از نقاط حساس و مهم این ژنرال دست نشانده تازه به فکر این افتاده که خودشو حاکم لیبی اعلام کنه شاید هم اطلاع پیدا کرده ممکنه تا چند ماه آینده باقی مانده تصرفات و مناطق تحت کنترل خودشو از دست بده خواسته یه چند وقتی با این عنوان لذت ببره یا واقعاً فکر کرده اگه این کارو انجام بده زوتر به نتیجه میرسه ولی به قول معروف با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      0 0
      حالا شوخی کردیم همون اسم سعید یا بهزاد رو حالا استفاده کن
    • علان CA ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      0 2
      راس میگی؟؟؟؟؟ ولی فک کنم بر عکس گفتی داداش بیشتر لیبی دست خلیفه کفتر دولت سراج هست که داره شکست میخوره یه نگاه بنداز به نقشه میدانی بعد بیا بوس بوس
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      4 0
      علان جان از وقتي تركيه وارد شده ببين كدوم طرف بيشتر شكست خورده.قبل تركيه ،روسيه و فرانسه فشار اوردن تا حفتر طرابلس رو بگيره ولي وقتي تركيه دخالت كرد برعكس شد و الان حفتر داره شهر هارو يكي يك تحويل دولت ليبي ميده.حفتر با حمايت اينهمه كشور و مزدور فعلا داره شكست پشت شكست ميخوره.
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      3 0
      اخه شورشي هاي حفتر و ديكتاتورهاي حاميش مثل امارات و عربستان و مصر و روسيه نتونستن كاري بكنن و الان تحت فشار دولت ليبي شكست ميخورن واسه همين دستور اومده از ديكتاتورهاي حامي حفتر كه فعلا اين برنامه رو برو جلو.
  • US ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 0
    آدمی که غرق میشه دستشو به حباب هم میندازه . کفتر دیگه آخراشه
  • علی IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    4 0
    من چندین ساله محصولات ترکیه میخرم وسفارش وتبلیغ هم میکنم .شرق هرچی میخواد بنویسه
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      0 2
      شما بوزگوردی راحت باش ..
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    1 0
    اون ۱۴:۲۹ که موضوع را به ترکها نسبت داد قطعا دشمن وحدت ایران اسلامی است. شما دشمنان ایران کور خوندید. ترک و فارس و لر و... هرگز اجازه تفرقه به شما احمقها را نخواهد داد. دوستانی که از روی تعصب در دام این افراد منافق می افتند حواسشان باشه. ایران عزیز و بزرگ با رنگین کمان اقوام زیباییش دو چندان است.آذربایجان سر ایران است و در طول تاریخ برای حفظ ایران جانفشانی کرده.حتی با عثمانی جنگیده. حتما تاریخ بخوانید و قدر داشته هایتان را بدانید. زنده باد ایران، زنده باد آذربایجان، زنده باد همه اقوام ایران مرگ بر منافق و تفرقه افکن احمق
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      0 10
      کلمات تورک ومغول از کی تا حالا مقدس شده که ما خبر نداریم ؟ شماها کی هستید که سعی در جا انداختن تقدس کلمه تورک دارید .. کلمه تورک مقدس تر از کلمه باکری و ایران و فارسی و کورد و غیره ..نیست ..و نخواهد بود .. کلمهتورچ در تورچیتون مقدسه اگه میخواهی تشریف ببر همونجا !!!!
  • علی IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    0 0
    جالبه یاوه گویی های چند عدد پانپاس را بدون درنگ منتشر میکنید
  • ناشناس IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    0 0
    واقعا متاسفم برای بعضی ها که خرافاتی هستند و مملکت رو حاظر هستند به بیگانه بفروشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس