لیبی

از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی و با شدت گرفتن درگیری‌ها میان دو طرف در خاک لیبی به ناگاه اوضاع در خصوص مقابله با پهپادهای مهاجم ترک دگرگون شد.

سرویس جهان مشرق - نبردهای ماه جاری میلادی برای نیروهای دولت وفاق ملی همراه با موفقیت و پیروزی‌های چشمگیر بوده است. پس از دفع حملات نیروهای ژنرال خلیفه حفتر برای اشغال طرابلس و همچنین پیشروی ناموفق آنها در محور ابوقرین و شهر مصراته، هفته گذشته نیروهای دولت وفاق GNA در یک پیشروی خیره کننده موفق به تصرف شهرهای صرمان و صبراته شده و نوار ساحلی شمال غرب لیبی از طرابلس پایتخت این کشور تا مرز تونس را به طور کامل پاکسازی کردند. اما این نبردها برای ارتش ترکیه که حامی نیروهای دولت وفاق است همراه با خسارات سنگین در حوزه پهپادهای تهاجمی بود.

تغییر رویکرد نیروهای دولت وفاق از دفاع به تهاجم

در حالیکه نیروهای خلیفه حفتر در شوک شکست در محور جنوبی طرابلس و از دست دادن شهرهای صرمان و صبراته در غرب پایتخت بودند، نیروهای دولت وفاق با تجدید قوا و روحیه بالای به دست آمده دو محور عملیاتی جدید و سرنوشت ساز را در غرب و جنوب شرقی طرابلس باز کردند.

هدف اصلی این دو محور تصرف پایگاه هوایی الوطیه در غرب این کشور و شهر ترهونه در ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی طرابلس است. با نگاهی دقیق به نقشه میدانی لیبی کاملا مشخص است که در صورت دستیابی نیروهای دولت وفاق ملی به رهبری فائز السراج به این دو منطقه راهبردی، دوران حضور نیروهای وابسته به خلیفه حفتر و امارات در شمال غرب لیبی و تهدید پایتخت این کشور تقریبا خاتمه می‌یابد.

از منطق نظامی  و فنی با توجه به اینکه در مسیر شهر ترهونه و پایگاه هوایی الوطیه هیچ شهر یا منطقه مهم و یا عوارض دفاعی خاصی وجود ندارد، نیرویی که پشتیبانی هوایی مناسبتری در اختیار داشته باشد احتمالا پیروز این دو نبرد حیاتی خواهد بود. مسئله‌ای که در ۱ سال و نیم گذشته و ورود پهپادهای مسلح دو کشور ترکیه و امارات به خاک لیبی نشان داده است که کفه ترازو به سمت طرف ترک سنگینی می‌کند.

فشار شدید پهپادهای Bayraktar ترکیه و نارضایتی نیروهای خلیفه حفتر

به طور کلی اگرچه نیروهای دولت وفاق ملی لیبی و فائز السراج رهبر آنها دولت قانونی و رسمی مستقر در پایتخت این کشور هستند، اما ژنرال حفتر و نظامیان تحت امرش همواره برتری چشمگیری به رقیب داشته‌اند. حدود ۶۰ درصد از خاک لیبی و بیشتر کرانه ساحلی این کشور در کنترل نیروهای ارتش ملی لیبی است و از لحاظ تعداد نیرو و تجهیزات نیز برتری کامل با نیروهای خلیفه حفتر است.

همچنین حجم کمک‌های مصر و امارات و شمار نیروهای مزدور خارجی در بدنه ارتش حفتر نیز بیشتر است و گاهی جنگنده‌های مصری و اماراتی نیز مستقیما دست به بمباران نیروهای دولت وفاق می‌زنند.

اما در حالیکه در ابتدای سال ۲۰۱۹ نیروهای ارتش ملی لیبی تصمیم به تصرف طرابلس و پایان حضور نیروهای دولت وفاق داشتند ورود پهپادهای تهاجمی مدل Bayraktar TB۲ ارتش ترکیه معادلات را به هم زد. البته ترکیه تسلیحات مختلفی در حوزه‌های متنوع در اختیار نیروهای دولت وفاق قرار داده است اما هیچ سلاحی مشابه پهپادهای تهاجمی به نیروهای رقیب خسارت و فشار وارد نکرده است.

پهپاد Bayraktar TB2 ارتش ترکیه

معدود سامانه‌های پدافندی ارتش حفتر که میراث ارتش معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور هستند نیز قدیمی بوده و توان قابل ملاحظه‌ای ندارند و سامانه‌های پدافندی Pantsir S ارتش امارات نیز که در لیبی حضور دارند در گذشته و نبرد استان ادلب سوریه نشان دادند که از توانایی لازم برای مقابله با این پهپادها برخوردار نیستند.

سامانه Pantsir اماراتی در خاک لیبی که رادار کشف آن نابود شده است.


این مسئله موجب شد تا علی رغم صدها سورتی پرواز و بمباران پهپادهای ترکیه در سال ۲۰۱۹ تنها ۱ فروند از ناوگان Bayraktar این کشور در میدان نبرد سرنگون شود.

حضور پدافند مرموز اماراتی و سرنگونی پیاپی پهپادهای ترکیه

از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی و با شدت گرفتن درگیری‌ها میان دو طرف در خاک لیبی به ناگاه اوضاع در خصوص مقابله با پهپادهای مهاجم ترک دگرگون شد.

در حالی که در تمامی نبردهای سال ۲۰۱۹ تنها ۱ فروند پهپاد بایراکتار ترکیه توسط پدافند رقیب سرنگون شد بود، از ماه ژانویه ۲۰۲۰ و ظرف مدت کمتر از ۴ ماه ۱۱ فروند پهپاد Bayraktar ارتش ترکیه توسط سامانه پدافند ناشناس سرنگون شده است. در واقع علی رغم حضور موثر و بمباران شدید نیروهای خلیفه حفتر، اوضاع برای ناوگان پهپادهای تهاجمی ترکیه نیز بحرانی بوده و این پهپادهای ۳ میلیون دلاری ساخت صنایع دفاعی ترکیه فقط در هفته گذشته ۳ مورد سرنگونی را تجربه کرده‌اند.

پهپاد bayraktar سرنگون شده ترکیه

بسیاری از کارشناسان معتقدند این حجم از موفقیت برای پدافند هوایی نیروهای خلیفه حفتر نمیتواند مربوط به توان گذشته و یا سامانه‌های پانتسیر اماراتی باشد.

وبسایت روسی اسپوتنیک و تعدادی از منابع عرب زبان ادعا میکنند که امارات طی مذاکرات مخفیانه‌ای با رژیم صهیونیستی موافقت آنها را با خرید و استقرار نوعی سامانه پدافندی کوتاه برد در خاک لیبی به دست آورده است که عامل سرنگونی پیاپی پهپادهای ترک در مدت کوتاه اخیر است.

سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی به ترتیب از چپ به راست :
گنبد آهنین، پاتریوت و آرو 2

در صورتی که فرضیه مطرح شده صحیح باشد احتمالا شرکت‌های تسلیحاتی اسراییلی نوع جدید و ناشناسی از سامانه‌های پدافندی را در اختیار ارتش امارات گذاشته‌اند و بعید است که سامانه‌های فعلی در حال خدمت در ارتش رژیم صهیونیستی نظیر گنبد آهنین یا اسپایدر به امارات فروخته شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 91
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 46
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    28 4
    عجب
    • یا الله IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      51 99
      ترکیه خودش مزدور اسرائیل هست و کل اقتصاد ترکیه متعلق به سرمایه داران یهودی است ، به همین دلیل ترکا هیچوقت (جز در حرف برای فریب مسلمانان) اقدامی ضد اسرائیل انجام نخواهند داد، پس محور مقاومت به ترکیه باید به عنوان مزدور اسرائیل نگاه و مقابله کند ، مثل جمهوری آذربایجان که تبدیل به پایگاه اسرائیل برای مقابله با میهن اسلامیمان ایران شده است
    • محمدحسین IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      8 32
      دوستان من به عنوان یه مسلمان شیعه میگم از حمله ما به امید دانا فقط دشمن خوشحال میشه... شما باورتون نمیشه که چقدر از نفوذی های دشمن با اکانت حزب اللهی به طرفداران امید دانا حمله میکنن و بهشون گیر میدن تا این اتحاد رو از بین ببرن... به قول استاد رائفی پور مرزبندی های قبلی مرده و از امروز به بعد فقط وطن دوست و وطن فروش... امید دانا هم که طرفدار 2 آتیشه جمهوری اسلامی هست و اصلا هم سلطنت طلب نیست... در کل من امید دانا رو تایید میکنم چون به قول امام خمینی، حال افراد مهم هست نه کاری که در گذشته انجام میداده.
    • روباه مکار IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      8 43
      این غیر قابل انتشارا همشون پانترکن حالا شماها هی جدی نگیرید جمهوری جعلی آذربایجان با ترکیه اینارو ساپورت میکنن که از ایران جدا شن تا دیر نشده جلوشون بگیرین
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    80 45
    ما هم روز پدافند هوایی باید همه سامانه ها رو کنار هم قرار بدیم یه عکس تمیز بگیریم برای ثبت در تاریخ ..... چه عکسی بشه سامانه باور 373 در کنار سامانه 15 خرداد و سوم خرداد و ما بقی...
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      39 57
      اینهای که منفی دادن بیان دقیقا توضیح بدن کجاشون سوخته ... ای جان
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      7 4
      سلام علیکم به کامنت دوم اشتباه منفی دادم
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    25 36
    با این اوصاف برای نابودی سامانه های اسرائیلی بایستی یک موشک خاص طراحی شود والا بد جوری موی دماغ خواهند شد
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    30 18
    خوب به دَرَک
  • شایعه پرداز IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    20 33
    سامانه ایرانی هست . ایران داده سوریه و سوریه هم داده خلیفه .
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      28 59
      اذر خودش یک کلمه فارسی و اریایی به معنی اتش است بوزگورد مغول پرست ما اذری هستیم از اقوام سرافراز ایرانی اریایی نه مغول و تاتار چچن و تورک وحشی
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      46 41
      16:17 احمق نژادپرست خدا تو قران گفته همه برابر هستند هرچند اریاییها ذاتا نژادپرست و احمق و ناهنجار هستند و میشه در رفتار و ناهنجاریهاشون در جوامع هند و افغانستان این ناهنجاری رو دید در مقابل کشورهای اسیای مرکزی مردمانی ارام و با فرهنگ دارند
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    57 49
    اولین تجربه عملیات نظامی ارتش ترکیه در مناطق دور از مرزهای خودی, به نظر موفقیت امیز بوده.
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      19 17
      ما باید این حرفتو باور کنیم؟
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      38 48
      ادربایجان سرزمین عاشقان باکریهاست نه مزدوران رجب
    • ناشناس RO ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      67 52
      آریایی ها همیشه به آذربایجانی ها توهین کردن از دشمنان ما حمایت کردن اما ترکیه چند بار به خاطر آذربایجان جنگیدن و شهید شدن آذربایجانی ها با آریایی های خود پسند دوست و هم وطن نیستند هم وطن من به اصالتم فرهنگی و به قهرمانان و شهید های ما توهین نمی کنه
    • رستم IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      14 57
      اریایی ها 2 میلیارد نفر انسان در دنیا هستند که جمعیت 200 میلیونی ترک زبانان در مقابل آن ها ، واقعا چیزی نیست
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      14 29
      اولا ایران ادری داره نه ترک منم نمیکم برو خودت نکاه کن ببین نقشه زنتیکی ادری با ترکها چقدر فرق داره بعد اون ایران سرزمین هم مسلکانه شهید باکریه نه اردوعان در اخر هم اکه دوست داری بیشتر بفهمی از بزرکترا بپرس که عثمانی ها تو تبریز شیعه ها رو چه جوری قتل عام کرد اخرش هم این بکم ترکها و ادریهای شیعه تو ترکیه دارن سرکوب میشن چون عثمانی نیستند پس اینو مطمن باش رجب اردوعان دوست هیچ ادری یا ترک شیعه نیست فقط به خاطر توطه تو ایرانه و در اخر ما دستبوسان مولا علی و رهبر معطم حواسمون کاملا جمعه که هر مزدور رجبی که چشمش به یک متر خاک ایران باشه میفرستیمش جهنم ادربایجان یعنی ایران وایران یعنی ادربایجان
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      32 8
      آریایی خخخخخخخ
    • آرش IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      9 41
      خطاب به 14:13 . در جنگ قره باغ ایران کم به آذربایجان کمک کرد؟ می دونی به جز کمک نظامی چند میلیون دلار به آذربایجان کمک کردیم؟1- 30000 نفر در آن کشور تحت پوشش کمیته امام خمینی (ره) قرار دارند.2- ارسال گاز و برق و نیاز های اساسی در زمان جنگ. 3- ایجاد ارتباط راه زمینی بین آذربایجان و نخجوان از طریق ایران . و اما کمک های نظامی. ایران در زمان جنگ برای آموزش نیروهای آذری به آن کشور نیرو فرستاد و کلی هم شهید دادیم. نورالدین خوجا یکی از فرماندهان جمهوری آذربایجان طی گفتگویی که با سایت اینتر پرس جمهوری آذربایجان انجام داده است، در پاسخ به این سؤال خبرنگار که آیا از همسایگان هم کسی به ما کمک کرد گفت: «در حوادث «زنگیلان» از ایران در خواست کمک کردیم؛ اگر در آن دوره آتش توپخانه ایران نبود مردم زنگیلان با کشتار مواجه می‌شدند. «غلام عسگر کریمیان» یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در نشست خبری به مناسبت دوم اردیبهشت (سالروز تأسیس سپاه پاسداران) گفت: «جنگ قره‌باغ را از مظلومیت‌های ایران خواند. در بالاترین سطح به دولت آذربایجان کمک کردیم ولی برخی با منظورهای خاص تلاش کردند آن را بیان نکنند.» «در اسفند ۹۱ محسن رضایی، از فرمانده پیشین سپاه پاسداران در مصاحبه با خبرنگاران در تبریز فاش ساختند، تعداد زیادی ایرانی در جریان حمایت از جمهوری آذربایجان در جنگ قره‌باغ شهید شدند و ایران از کمک‌ها و آموزشهای نظامی به جمهوری آذربایجان در جریان این مناقشه قره‌باغ دریغ نکرده است.» سردار کبیری مستشار نظامی ایران در زمان جنگ قره باغ هم در اجلاس «اسلام توپراقی» در این باره گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقطع جنگ قره‌باغ کمک‌های لجستیکی، پشتیبانی، آموزشی و سیاسی خود را از دولت و ملت مسلمان جمهوری آذربایجان دریغ نکرد و یکی از موارد کمک مستقیم به آذربایجان، فروش سلاح به ارزش ۲۵میلیون دلار در همان سال است؛ همچنین بر اساس تفاهم‌نامه موجود میان دولت ایران و دولت آذربایجان هشت هزار نیروی آذری تحت نظر مربیان ایرانی آموزش نظامی دیدند که در مانور آموزشی این نیروها مرحوم حیدرعلی‌اف چند بار حضور یافت
  • مهدی ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    66 79
    ترکیه غده سرطانی حامی داعش یا بهتره بگیم خوده داعش ولی سلطان خردوغان باید بدونه فقط یه مهره ست بازیش می دن لازم شده باید بره
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      20 29
      بعضیا برای ترکیه به صورت کاذب آمار منفی و مثبت های این نظراتو تغییر ندن.
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      40 11
      شما که مهره پژاک تشریف داری
  • US ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    30 48
    خب همین سامانه رو مام بخریم بدیم سوریه تا داستان ادلب دوباره تکرار نشه
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      12 40
      اغا تو ۵ روز ۶ تا پهباد ترکیه رو با پانتسیر زدن ولی البته پانتسیر هم اسیب دید ولی اگه سامانه ی بروز تر و قدرت مند تر اونجا بود تعداد بیشتر میشد
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      22 3
      منظورت اینه از اسرائیل سامانه بخریم واسه مقابله با ترکیه؟؟!!!
  • US ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    68 64
    اسرائیل و عربستان و امارات و مصر و غیره به گرد پای ترکیه نمیرسن.وقایع چن سال اخیر نشون داده اگه بخوان کاری رو میکنن نه غرب نه شرق جلودارشون نیست
    • علی IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      30 43
      خدایا شکر که دشمنان و رقبای ما را از احمق ها افریدی
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      22 50
      پانترک احمق
    • رضا IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      25 61
      میدونی ناو هواپیمابر یعنی چی ، مصر به عنوان اولین کشور اسلامی و منطقه دو تا ناو هواپیما بر داره ، فرقش با پانترک متوهم اینه که تجاوزگر نیست ، وحشی نیست ، جنایتکار نیست ، چچن نیست ، ایغور نیست بلکه یک ملت متمدن با فرهنگی چند هزارساله است و مثل شما نیاز به ترک سازی همه چیز و همه کس نداره و نیازی نداره برای کسی خودشو ثابت کنه
    • ایران IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      14 43
      میدونی ناو هواپیمابر یعنی چی ، مصر به عنوان اولین کشور اسلامی و منطقه دو تا ناو هواپیما بر داره ، فرقش با پانترک متوهم اینه که تجاوزگر نیست ، وحشی نیست ، جنایتکار نیست ، چچن نیست ، ایغور نیست بلکه یک ملت متمدن با فرهنگی چند هزارساله است و مثل شما نیاز به ترک سازی همه چیز و همه کس نداره و نیازی نداره برای کسی خودشو ثابت کنه
    • ناشناس RO ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      43 27
      اون ناو هواپیمابر کوچک است در اصل ناو هواپیمابر حساب نمیشه چون کوچیک است هواپیما نمی تونه بلند بشه فقط آف ۳۵ می‌تونه از این ناو بلند بشه مصر هم آف ۳۵ نداره از این ناو فقط میشه برای هلیکوپتر و انتقال تجهیزات استفاده کرد مصر اف 16 هایش رو از ترکیه خریده ترکیه هم ناو هواپیمابر ساخته البته مثل ناو هواپیمابر مصر کوچک است مصر بدون حمایت ارتش کشور های دیگه شانسی نداره تو مصر گروه های طرفدار ترکیه وجود دارند ترکیه می‌تونه از داخل به مصر ضربه بزنه ترکیه لب مرز مصر نیرو داره اما مصر جرعت نکرد لب مرزهای ترکیه نیرو بفرسته وقتی که از جنگ سر در نمی آورید نظر ندید
    • احمد IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      13 39
      ترکیم یه ناو بالگردبر کلاس خوان کارلوس از اسپانیا خریده ، البته قراره بازم مثل بالگرد ایتالیایی شرکت اگوستا وستلند ، پرچم ترکیه بچسبونه روش ، یه نام ترکیم بزاره روش ، بعد عالم و آدمو جار بزنه بگه خودم ساختم
    • علی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      29 32
      مصر جدیدا با فرستادن وزیر اطلاعات خودش به سوریه قصد گسترش همکاری با رئیس جمهور اسد را دارد و مصر قصد دارد در کنار مرز ترکیه نیرو داشته باشد که رئیس جمهور اسد هم کاملا موافق است ، ضمنا نفوذی که مصر در داخل ترکیه از طریق مسجد الازهر و مسلمانان سنی ترکیه دارد ، ترکیه در مصر ندارد ، الازهر نقش حوزه علمیه قم برای سنی ها را بازی میکند
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      49 13
      یعنی کشته مرام اون کسایی ام که از شدت ترسشون از قدرت ترکیه حاضرن تعصب مصر و عربستان و حتی اسرائیل رو بکشن خدا بخیر عاقبت هممونو
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      37 7
      13:57 احمق ناوهواپیمابر فقط بدرد کشورهایی میخوره که ناوگان هوایی قدرتمند و یا نیروی دریایی قدرتمندی دارند که بتوانند اونها رو پوشش بدن وگرنه جز این باشه اونها دو سیبل متحرک اسیب پذیرند وگرنه ارتش پوشالی مصر در مقابل ایران هیچ چیز نیست تو بقدری متوهمی که نمیدونی ترکها تاریخی دیرینه دارند از آشیناها گرفته تا خانات و... امپراطوریهایی بودند که حتی تاریخشون به 300 سال قبل از میلاد هم میرسه و بخشهای وسیعی از استپهای آسیا و اروپا زیر سلطه ترکها بوده برای قرنها امیدوارم شما نژادپرستان فاشیست کمی مطالعه کنید و اینقدر قوم ستیز نباشید و انسان باشید که هیچ قومی از قومی دیگر برتر افریده نشدند
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      29 30
      شما دقیقا بگید از چیه ترکیه باید بترسیم . و درجواب اون بزرگواری که گفت مصر اف۱۶ هاشو از ترکیه خرید باید بگم مصر اف۱۶ هاشو از امریکا خرید و تعدادی از اونا در ترکیه ساخته شدن
    • شجاع الدین IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      14 4
      مگر زمان جنگ از اسراییل نخریدیم ،رسوایی مک فارلین وقضیه ایران کنترا رارو مطالعه بفرمایید .
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    16 44
    کاش اسرائیل هم در ازای بلندیهای جولان با وساطت رفیق شفیقش پوتین تعدادی از این سامانه های ضد پهپادی به محور مقاومت هدیه میداد تا دیگر شاهد تار و مار سربازان مقاومت در ادلب توسط تورکیه نباشیم
  • على FI ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    24 42
    هر دو طرف مزدور اسرائيل و امريكا هستند.
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      42 13
      بله خوب فقط شما از آسمون خدا نازل شدید تو دنیا جز شما دیگه هیچکی آدم نیست
    • امین IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      8 28
      اون وقت حتما پانترکا ادم هستن
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      8 1
      شماها چقدر همه چیز فهمین؟قبول نیست
    • US ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      4 1
      چقد پانترک پانترک میکنین شما ؟ مشکوک هستین
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    19 7
    اسرائیل قمار خطرناکی رو شروع کرد چون ترکیه عصبانی گروههایی رو در نوار غزه و سایر مناطق اشغالی مسلح خواهد کرد
    • محسن IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      10 29
      اسرائیلی ها اصولا قمار باز قهاری هستن
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    15 2
    همیشه مشکلات از اونجایی شروع میشه که نیروهای بیگانه در سرزمین‌های دیگر دخالت می‌کنند.
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      3 9
      با این روحیه ظریفی که تو داری تو جهان نابود میشیم.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    12 8
    در تصویر ارووا 2 هست. نسخه ارووا 3 که نام فارسیش پیکان 3 هست. و نام عبریش ختس در اسرائیل به همراه فلاخن داوود تحدیدن، 2 سامانه موجود. که برای موشکهای ما ممکنه درد سر درست کنه و باید کشور به فکر 1. قدرت بخشی همجانبه به موشکهای باستیک و کروزش جهت خروج از سد این 2پدافند نحس اسرائیلی و تاد آمریکا باشه و 2.ساخت پدافندهای قوی تر از باور 373 برای مقابله با 1.کروزهای تاماهاک 2.موشکهای ضد پدافندی و 3.جنگندهای رادار گریز 4.بمب افکن های راهبردی ارتش تروریستی آمریکا مثل بی 1 و بی 2 بکنه ما نیازمند پدافندی پرشمار و البته کارآمد هستیم سعودی فقط 15 میلیارد دلار سامانه ضد موشکی تاد خرید کرده که به زودی تحویل داده میشه به این حکام مرتجع ما باید موشک هامون را برای خروج از سد این تحدیدات اماده کنیم و در ضمن ساخت پدافندی دوربرد تر قوی تر ایمن تر و پرشمار.
  • علی خدایی IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    7 28
    در ترکیه فراموش نشود که یه چند تا پایگاه راداری اسراییل هستش که معروف ترین آنها در استان مالاتیا روستا و یا شهر کوره جیک است یک رادار برد زیاد که مخصوص رصد ایران آورده اند مستقر کرده اند در مالاتیاکوره جیک از سال های 2008 باید ما هم برای بی اثر کردن رادار اسراییل در مالاتیا کوره جیک ترکیه متقابلا ما هم راداری نصب کنیم در شمال غرب از اون رادار را بی اثر کنیم .هزاران میلیون ها توریست اسراییلی به ترکیه میره برای گردش و کار های از قبیل غیره به منفعت اسراییل مثلا اگر به اعترافات نیما زم دقت کنیم میگه که جاسوسان اسراییلی مرا دیگر منافقین را در ترکیه آموزش میدادند و کلا ترکیه یه کشور پر از شبکه های جاسوسی به ویزه اربابش آمریکا و اسراییل و غرب و دیگر کشور ها است.سرکرده مهم شبکه تشگیلات تروریستی گاموه تجزیه طلب به نام مجید ماکویی زاده به نام جعلی ترکیه ایی الیار ترکر به ترکیه پناهنده شده و زیر حمایت های میت ترکیه بر داخل ایران بزرگ تلاش دارد از طریق اینترنت و حتا شبکه های تلویزیون خود ترکیه جوانان را منحرف شستشوی مغزی میکندو ایجاد تفرقه کین و فتنه به راه میاندازد لطفا دستگیرش کنید خیلی فرقه ای مضر است برای ایران در سایه حمایت های ترکیه میت است
  • ایران IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    2 31
    مصر جدیدا با فرستادن وزیر اطلاعات خودش به سوریه قصد گسترش همکاری با رئیس جمهور اسد را دارد و مصر قصد دارد در کنار مرز ترکیه نیرو داشته باشد که رئیس جمهور اسد هم کاملا موافق است ، ضمنا نفوذی که مصر در داخل ترکیه از طریق مسجد الازهر و مسلمانان سنی ترکیه دارد ، ترکیه در مصر ندارد ، الازهر نقش حوزه علمیه قم برای سنی ها را بازی میکند
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    21 11
    مشرق میگن این پهبادا دارن در به در دنبالت میگردن خخخخخ
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    17 24
    خوب باید ایران کمک های دیگری باید به این فایز سراج بنماید به شرط خروج ترکیه از سوریه ایران باید پهبادهای صماد 3 و کی 2 را از یمن به لیبی منتقل نماید که قابل رهگیری حتی با پاتریوت نسل 3 نیز نیست
    • ناشناس US ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      25 9
      مطمئن باش وفاق ملی هرگز از ایران کمک درخواست نمی کنه با نظرات احمقانه بیشتر از این آریایی ها رو بی آبرو نکنید البته اگه ابرو داشته باشید
    • ایران DE ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      5 24
      ایرانم فقط از خلیفه مسلمانان لیبی ژنرال حفتر حمایت میکنه ،
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      5 32
      ناشناس 15:39! منظورت از آریایی ها در این نظرت چیه و چه کسانیه؟منظورت فقط یک قومیت خاص در ایرانه؟تو از کجا میدونی اون فردی که در این قسمت در 15:10 نظر نوشته آریاییه یا آریایی نیست؟آیا تو از واژه آریایی عقده داری که اینقدر بی ربط اونطور در این قسمت نوشتی "آریایی"؟تو خودت با این نظر سطح پایینت آبروی اون تفکرتو در این مورد نبردی؟نکته بعد اونقدر استفاده از واژه آریایی در تعدادی از نظرات در این قسمت مشکوک نیست؟ خودتو بیشتر از این با این سبک نظر دادن، برای افراد بسیاری مسخره نکن.
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      7 27
      دوست عزیز ایشان فقط یک پانتورک بیگانه پرست هستند که در کار تاریخ سازی وشستسوی مغزی جوانان وطن و شکاف قومیتی و ایرانیت زدایی خزنده به نفع پانتورکیسم هستند .......*****. که اخیرا کشف کرده فحاشی به ( تاریخ باستان ایران ) و کلمه ( اریایی ) عده ای را در مشرق نیوز به وجد میاورد ... رسانه ای در داخل خاک ایران که از فحاشی و هتاکی به ایرانیان به وجد میاید با کمااال تعجب !!!!'؟؟ وتاسف
    • US ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      27 0
      ایران از حفتر داعشی متحد عرستان و امارات حمایت کنه؟ خخخخ پانکرد ها یکم فکر کنید قبل کامنت دادن!
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    14 7
    ایران نیز باید اتحادی را علیه اسرائیل در این کشور با ترکیه انجام بدهد خلاصه کمک ها مستشاری و و دادن موشک های دور قائم 114 می تواند از خطر مورد حمله واقع شدن پهبادها جلوگیری کند
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    19 8
    حتی سرنگونی 20 پهباد ارزشش کمتر از تصرف فرودگاه وطیه را دارد یعنی نباید از سرنگونی این پهبادها ترکیه بترسد باید این پهبادها به تعداد زیاد وارد لیبی شوند و علاوه بر این باید انواع یمنی که جنس فایبر گلاس دارند بهتر میباشد به لیبی فرستاده شوند که قابل رهگیر نیستند
    • ایران IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      3 1
      یمن متحد ایران است
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    1 29
    ایران باید مواد جاذب رادار به ترکیه بدهد اما تکنولوژی ان را ندهد
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    7 32
    مسئول و طراح پروژه بایراکدار یه مهندس ترکیه ایه بنام سلجوق بایراکدار بنظرم حذف این شخص میتونه هم انتقام خون شهدای مقاوت باشه هم پروژه پهباد های ترکیه ای رو متوقف میکنه
    • ناشناس IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      39 4
      تروریست بودن تان را ثابت کردید معلوم است کجاتون می سوزه ترکیه مهندس های زیادی آموزش داده شما شرافت مندانه جنگیدن رو بلد نیستید مثل ترسوها فقط ترور می کنید بعد مردم بی گناه رو سپر می کنید
    • امیر IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      7 17
      بعدا میگید چون آمریکا با ما دشمنه میگه سپاه تروریسته حرفای شما دقیقا عین حرفای داعشه در ضمن در جریان حمله ترکیه به سوریه پونصد سرباز مقاومت کشته شد
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    41 2
    پهباد های ترکیه با توجه به اینکه تولید داخل هستن هزینه کمی برای تولید پرداخت می کنن چند روز پیش پهباد های ترکیه یه هواپیمای حفتر رو داغون کردن جمع هزینه این دوازده پهباد شاید به اندازه همون هواپیما باشه
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
      3 18
      از ابتدای ۲۰۲۰تا حالا ۲۰ پهپاد ترکیه ساقت شده قیمت هرکدوم ۳میلیون. پهپاد ترکیه ای بیرقدار که ساقت شدن اصلی ترین جزئش یعنی موتورش ساخت اوکراینه و اویونیکش ساخت یه کشور دیگه درست یادم نیست شاید تروژ. کم هزینه رو دستشون نزاشته
  • 1 IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    16 8
    یه اعتراف تلخی توی این خبر است.... که سامانه اسرائیلی کارش حرف نداره.. البته که همینجور هم است. با این حجم موشک و خمپاره ای که از فلسطین و لبنان سرازیر میشه به اونجا... اگر نبود تا الان نیمه پایین اسرائیل با خاک یکسان شده بود.
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    19 8
    حالا راستش رو بگین شما طرف کدوم هستین؟دولت قانونی یا حفتر شورشی
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      31 6
      معلومه دیگه هر طرف که رئیس بزرگ پوتین باشه یعنی طرف حفتر. حالا ممکنه فیلم بازی کنم به روی مبارکشان نیارن
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    20 10
    انگار اینجا سوء تفاهم شده ترک ایران،جمهوری آذربایجان،ترک ترکیه اینا با هم فرق دارنا درضمن عزیزان نژاد آریایی فقط اقوام لر هستن وایران مخلوطی از نژادهای مختلف اعم از ترک ،کرد،و عرب ،بلوچ،مغول،ترکمن،تاجیک و...هست ایقدر آریایی ،آریایی نکنید لطفا
    • جهت اطلاع DE ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      6 47
      جهت اطلاع کورد ها ، تاجیک ها ، لر ها ، بلوچ ها ، گیلک ها ، تالش ها و ..... همه اریایی هستند و در کنار 2 میلیارد اریایی نژاد در هند ، پاکستان . عراق (بله عراق پایتخت باستانی ایران زمین مدائن) ، المان ، تاجیکستان ، بنگلادش ،فنلاند ، افغانستان مولانا ساز، دیلمیان یمن و ....... با 2 میلیارد نفر جمعیت مثل گذشته تاریخ نقش بزرگی هم در دنیای امروز دارند
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      30 46
      17:56 200 سال حکومت یونانیان 1000 سال حکومتهای ترکها 100 سال حکومتهای مغولها 300 سال حکومتهای عرب ثابت میکنه نژاد خالصی در ایران نمونده از کجا میدونی اجدادت به چه زبونی حرف میزده اند؟
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      3 31
      پس به وحشیگری ترکها و اع اب و مهاحر و مهاحم بودنشان اذعان داری ؟؟؟ خخخ
    • ناشناس RO ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      28 8
      کل جهان آریایی ها رو وحشی و تروریست می شناسند جالبه آریایی ها هم به کل جهان رو تروریست می دانند
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
      25 5
      ولی الان کردها از همه بیشتر وحشیگری میکنند
  • رضا IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    42 10
    ترکیه هر ماه 50 عدد از این پهپاد را تولید میکنه که با قیمت ناچیز 3 میلیون دلار کارایی به اندازه جت جنگنده رو به اون میده و اگه سرنگون هم بشه نه خلبان داره نه قیمتش گرونه.این قضایا بیشتر آبروی سامانه پنتسیر رو برد که روسیه اینقدر براش تبلیغات کرده بود.
    • نصرت DE ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      4 22
      امارات هم هر هفته 50 تا موشک پدافندی میفرسته به لیبی ، امارات یکی از کشورهای عربی است که در صنایع بومی نظامی پیشرفت زیادی کرده
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      7 1
      هدف و نیت واقعیت از نوشتن این نظر چی بود؟
  • US ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    26 7
    لعنت بر بوگندوهای پژاک و پهلوی جعلی
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      2 5
      قبول نیست.تو دیدی
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
    14 19
    نبرد کفتارها
  • محمد US ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    19 4
    برای بیسوادانی گه میگن دو طرف باطلن یا فرقی ندارن توضیح میدم.دولت وفاق ملی لیبی متشگل از اسلام گرایان اخوانی با حمایت عثمانی هستش و خلیفه حفتر یه بیشرف غرب گرا سگولار مورد حمایت عربستان و امارات و آمریگا هستش و ما باید از اسلام گرایان لیبی حمایت گنیم
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    4 4
    مشرق خواهشی دارم . چاپ کنید .....خطاب به نژاد پرستان .......ایا اریایی مفهوم نژادی هست بدون تعصب وبا مطالعه دقیق منابع مختلف اشنا بشوید ..متوجه حقایق تاریخ خواهید شد ...
  • GB ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    22 1
    خدایا به نژاد پرستان وفاشیست ها عقل ومنطق ودوری جهالت وتعصب بده. ..یاشاسین اذربایجان
  • محمد GB ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    11 4
    اسرائیل خودش مستقیماً داده و شاهد اون گفتگوهای گسترده و دیدارهای متعدد مقامات اسرائیل با مسئولان ارتش ملی یا همان ژنرال حفتر در یونان مصر و خود لیبی بوده به حکومت رسیدن حفتر در لیبی یعنی یک پیروزی و دستاورد بسیار بزرگ برای اسرائیل که با تسلط به این منطقه حساس و مهم یعنی راه صد ساله را یک شبه طی کردن و یک موقعیت عالی برای اینکه به آسانی به اهداف و خواسته های خودش برسه
  • آذربایجان IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
    19 5
    سلام شما بفرمائید مستندات علمی تاریخی مبنی بر وجود نژادی تحت عنوان و با ویژگیهای آریائی کدام منابع هستند من که دیدم برخی نویسنده گان پیدایش آنها را به کتاب نویسنده دیگر ارجاع می دهند و لی سند علمی هرگز وجود ندارد لطفا بیشتر تحقیق کنید تا متوجه شوید ریخت ظاهری تاجیکهای شمال افغانستان وکشور تاجیکستان که مانند ترکمنها وقزاقها ومی باشد و-----شک نکنید قاطبه ساکنان ایران بومی این سرزمین هستند وسابقه زبانها موجود مربوط به خود این سرزمین است
  • TR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
    4 30
    ما ترکیه ای ها چقدر چاکر و غلام داریم در ایران. آفرین بر غلامان پانترک ایرانیمان
    • ناشناس US ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
      23 3
      کافر همه را به کیش خود پندارد آریایی ها غلام روس ها شدن فکر می کنند همه مثل خودشان هستند کل تورک های جهان باهم برادر هستند البته آریایی های وحشی دوستی و برداری رو نمی دانند چون خوی شأن وحشی گری است
    • TR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
      1 17
      آفرین بر تو. به غلامان و سینه چاکانی همچون شما افتخار می کنیم. یک غلام اصیل پانترک. با کمک شما شاه اسماعیل و مردمانش را به خاک و خون کشیدیم. ما همیشه شما غلامانمان را دوست داریم.
  • هادی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
    0 0
    سامانه باراک کجاست که هند و له تازگی ترکیه به آن مجهزند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس