کد خبر 1062660
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۶
لیبی

نیروهای دولت وفاق ملی در غرب لیبی پس از آزادسازی شش شهر در غرب این کشور، اکنون حملات خود به مواضع نیروهای شرق لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر در پایگاه هوایی «الوطیه» را تشدید کرده‌اند.

به گزارش مشرق، نیروهای دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فائز السراج» طی چند روز گذشته ضربات سختی را به نیروهای شرق لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر وارد کردند.

«محمد قنونو» سخنگوی دولت وفاق ملی لیبی سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای از تسلط نیروهای این دولت بر هشت شهر از جمله «صبراته»، «صرمان»، «العجیلات»، «ملیته»، «زلطن»، «رقد الین»، «الجمیل» و «العسه» در غرب طرابلس، پایتخت لیبی خبر داد و گفت که این نیروها توانسته‌اند تا مرز تونس پیشروی کنند.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات میدانی لیبی/ ضربه آنکارا به ائتلاف سعودی، امارات و مصر/ جاده ساحلی طرابلس - تونس در کنترل دولت وفاق ملی + نقشه میدانی و عکس

نیروهای السراج اکنون حمله به مواضع نیروهای حفتر در پایگاه هوایی الوطیه را شدت بخشیده‌اند. این پایگاه که در گذشته به پایگاه «عقبه بن نافع» معروف بود در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی طرابلس در نزدیکی دو منطقه الجمیل و العسه واقع در غرب لیبی واقع شده است.

الوطیه یکی از بزرگ‌ترین پایگاه هوایی لیبی است که مشتمل بر انبارهای سلاح، ایستگاه سوخت، باند فرود و شهرک مسکونی است و پهپادهای اماراتی نیز در آن وجود دارد که نیروهای حفتر از آن برای حمله به طرابلس استفاده می‌کنند.

این پایگاه از یک موقعیت استراتژیک برخوردار است و هواپیماهای جنگی و پهپادهایی که از این فرودگاه به پرواز درمی‌آیند به تمامی مناطق غربی لیبی سیطره کامل دارند، این پایگاه همچنین حدود هفت هزار نظامی را در خود جای داده است.

پایگاه مذکور مشتمل بر اتاق عملیات اصلی حفتر است که «عبدالله نورالدین الهمالی» فرماندهی آن را بر عهده دارد. همچنین عناصر حفتر که پس از ورود نیروهای دولت وفاق ملی به شهرهای ساحل غربی فرار کرده‌اند به این پایگاه متواری شده‌اند.

از جمله گردان‌های وابسته به حفتر که در این پایگاه تمرکز دارند، گردان العادیات است که مهم‌ترین فرمانده آن «طارق درمان» ملقب به «ابوالخطاب» افسر اطلاعاتی عربستان است که در صفحه فیس‌بوک خود خواستار رفع محاصره این پایگاه شده بود.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

حضور افسران اماراتی در پایگاه

«ماهر زید» عضو مجلس نمایندگان تونس نیز در صفحه فیس‌بوک خود تأکید کرد که پایگاه الوطیه که در مجاورت تونس قرار دارد پس از حملات پهپادی نیروهای دولت وفاق ملی غرب لیبی، تقریبا فلج شده است.

زید افزود که امارات با تعدادی از طرف‌ها از جمله رئیس‌جمهور تونس به منظور تضمین فرار افسران از این پایگاه در تماس است.

او همچنین نوشت که کارشناسان نظامی مصری، اماراتی و فرانسوی در داخل پایگاه هستند تا افراد مسلح وابسته به حفتر را که فاقد تجربیات جنگی و میدانی هستند، هدایت کنند.

اهمیت استراتژیک پایگاه الوطیه

«مصطفی المجعی» سخنگوی عملیات «برکان الغضب» وابسته به نیروهای غرب لیبی گفت که پایگاه الوطیه از اهمیت استراتژیک برخوردار است و به منزله شریات حیاتی برای شبه‌نظامیان حفتر مستقر در منطقه غرب لیبی است.

المجعی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که خارج کردن پایگاه الوطیه از دایره بازی نظامی به معنای قطع هر گونه امداد به این پایگاه اعم از تجهیز آن به سوخت، مهمات، سلاح، هواپیماهای جنگی و پهپاد است.  

وی تصریح کرد که احتمالا چند افسر خارجی از کشورهایی که به ظاهر دولت وفاق ملی را به رسمیت شناخته‌اند در این پایگاه حضور دارند.

المجعی اشاره کرد که سیطره نیروهای دولت وفاق ملی بر این پایگاه باعث می‌شود که این پایگاه، یک پایگاه مهم برای هواپیماهای جنگی به دور از موشک‌ها و توپخانه‌ شبه‌نظامیان حفتر باشد و گذشته از آن در کنترل مرزهای دریایی و هوایی لیبی نیز تأثیر خواهد داشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • SE ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    21 0
    خداوند یار و یاور ارتش محمد باشد حفتر مزدور آخراشه
    • امیر IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      4 0
      حتما حق بر باطل پیروز خواهد شد
  • علی IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    17 0
    ترکیه با برنامه هست. اردوغان نما هست، مغز متفکر آنها وزیرانش هست، نه مثل وزیران بی کفایت ما. هاکان فیدان ریس اطلاعت میت ترکیه که از آن بعنوان سردار سلیمانی دوم منطقه نام گذاشته اند. همه تصمیمات خارجی ترکیه توسط آن هست
    • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      8 0
      هاکان فیدان در هر جنگی وارد شده پیروز شده
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    4 0
    باید جبهه اسرائیلی در لیبی شکست بخورد
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    9 1
    تركيه بدجوري زده تو دهن اين مصر و امارات و روسيه و عربستان.خخخ
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    1 8
    جالب است تمام پانترکها وتجزیه طلبان در ایران دشمن حفتر شده اند هر چند که حفتر نیز عامل سعودی ملعون است
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      11 0
      خود شما هم عامل اسرائیل و غربی
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      1 9
      اسراییل و غرب که رفیق فابریک تورکان وحشی هستند
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    4 0
    مصر باید بعد از مشاهده درگیری ترکیه با دولت سوریه و روسیه کمی باید قید حفتر و نیروهای غیرقانونی اش را بزند
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    8 0
    مصر و عربستان فکر می کنند که حفتر همان انصارالله و عبدالله صالح یمن است در حالی که حفتر نیروهایش اجاره ای هستند و در یمن ترکیه ای وجود ندارد که به حمایت برخیزد پس عاقبت حفتر همان انصارالله است که در مقابل ارتش ترکیه می جنگد تنها شانسی که انصارالله دارد اینست که در مقابل ارتش اجاره ای امارات و عربستان که انگیزه ندارد می جنگد پس حفتر برعکس انصارالله محکوم به شکست است
  • محمد IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    6 0
    اسرائیل بدون شک و صدرصد دخالت خواهد کرد چون پیروزی حفتر در لیبی یک پیروزی بزرگ و عالی برای اسرائیل است و شاهد اون گفتگوهای آشکار و پنهان مقامات دو طرف در یونان مصر و خود لیبی است اتفاقاً اسرائیل بیشترین کمک را به حفتر میکند اما توسط کشورهای یونان و مصر دست یافتن به لیبی برای اسرائیل غاصب یعنی رسیدن به بسیاری از خواسته ها و یک موقعیت محکم در منطقه
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
    2 0
    خوی وحشی از گفتار و رفتار هر قشری مشخصه فحاشی و توهین شاخصه خوب ددمنشیه آنچیز که عیان است چه حاجت به بیان است
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      3 1
      ترگیه وشخص اردوغان گفته اگر کل جهان عرب جمع بشن یگ ترگیه قدرتمند نمیشن تاریخ نشان داده ترکیه غولیست مهار ناپذیر اگر خشمگین شود مصر وعربستان ویونان دوباره شود جزو شهرهایش زنده باد سطان اول اردوغان وارث سطان سلیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس