ویژه ها

تجربه ثابت کرده است که اصلاح طلبان چه در انتخابات پیروز شوند و چه شکست بخورند، در هر دو حالت به مطالبات مردم بی اعتنا هستند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**برجام از حمله نظامی به ایران جلوگیری کرد

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «چین، ایران و برجام» نوشت: «یک شب نشاط‌آور پرغرور بود که جواد ظریف به بالکن هتل مذاکرات برجام آمد و دستی تکان داد و با لبخندش، پیامی به زیر سطر روزنامه‌ها فرستاد...راستش را بخواهید ما زورمان همین ‌قدر بود که ایران را از زیر نعش‌کش فصل هفتم منشور که حمله به ایران را اجازه می‌داد، بیرون بکشیم.  باقی‌اش مکانیسم‌های قرارداد بود از جمله همین لغو موانع خریدهای تسلیحاتی که امریکا، خود را به در و دیوار می‌زند که دوباره مانعی بتراشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «از سر حکایت روزگار، حالا تفاهمنامه و زیرساخت قرارداد ۲۵ ساله با چین، موافقانی دارد که برجام را در داخل کشور آتش زدند...فی‌الجمله چنان قرارداد محکم و با چشم‌انداز و دارای ضمانتی ببندید که در عین بی‌اعتمادی با چین و امریکا و باقی بیگانگان، منافع ایران به زیر اراده پاره کردن و سوزاندن قرارداد در آینده نیفتد. آن موقع نمی‌توان ظریفی پیدا کرد که درگوشی بگوید: زورمان همین ‌قدر بود».

حامیان برجام تاکنون بارها مدعی شده اند که این توافق، سایه جنگ را از سر ایران دور کرد. این ادعا در حالی است که فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد دارای بندهای متعددی است که دو بند از مهم‌ترین آن‌ها را بندهای ۴۱ و ۴۲ تشکیل می‌دهند. مشخصه اصلی بند ۴۱، «الزام‌آور» بودن اقدامات خواسته شده ذیل این بند است، اما بند ۴۲ به اقدام نظامی علیه یک کشور می‌تواند منجر شود.

با بررسی قطعنامه‌های صادرشده علیه جمهوری اسلامی ایران پی می‌بریم که اساساً هیچ یک از قطعنامه‌های صادر شده علیه کشورمان ذیل فصل ۷ قرار نداشته است و هرگاه آمریکا و متحدان غربی‌اش به‌دنبال کشاندن قطعنامه‌های ضدایرانی به ذیل فصل ۷ بودند، روسیه و چین با این استدلال صحیح که ایران هیچ‌گاه امنیت جهان را به مخاطره نینداخته مانع از این کار شده‌اند.

با این حال با اصرار و فشار آمریکا و برخی کشورهای غربی عضو شورای امنیت، در نهایت قطعنامه‌ها علیه ایران صرفاً ذیل بند ۴۱ این فصل (و نه کلّیت فصل ۷) به تصویب رسید تا صرفاً «الزام‌آور» بودن آن مشخص و مؤکد باشد.

بنابراین برخلاف این ادعا، نه در گذشته و نه الان هیچگاه ایران ذیل «کلیت» فصل هفت یا «ماده ۴۲» فصل هفت که اجازه حمله نظامی را صادر می‌کند نبوده، بلکه تنها تفاوت گذشته با الان اینجاست که قبلاً ایران قرار داشتن ذیل ماده ۴۱ فصل هفت و محدودیتهای اقتصادی آن را به رسمیت نمی‌شناخت ولی امروز به واسطه برجام و به دست خودمان به قرار گرفتن ذیل ماده ۴۱ فصل هفت در قطعنامه ۲۲۳۱ اقرار کرده و به آن رسمیت هم داده‌ایم.

حامیان برجام در حالی دورشدن سایه جنگ را به عنوان دستاورد توافق هسته ای جا می زنند که در زمان مذاکرات، لغو یکباره تحریم ها و گشایش اقتصادی به عنوان هدف اصلی توافق از سوی دولت و طیف اصلاحات بیان شده بود.

دورشدن سایه جنگ از کشور، مرهون اقتدار نظام و ایثار مدافعان حرم و حافظان امنیت است. برجام نه تنها سایه جنگ را از کشور دور نکرد، بلکه آمریکا و اروپا را در گستاخی علیه ایران ترغیب کرد.

میوه و ثمره برجام، دورشدن سایه جنگ نیست. بلکه میوه برجام، دلار ۲۵ هزارتومانی و پراید ۹۰ میلیونی و سکه ۱۱ میلیونی است.  

بانیان خسارت محض برجام، این روزها دلواپس سند همکاری ایران و چین شده اند. این در حالی است که هنوز جزییات این سند نهایی نشده و قرار است مجلس تمام جزییات این سند را با دقت بررسی کند.

جالب اینجاست که آمریکا نیز بابت این سند همکاری دلواپس است. راستی چرا هروقت آمریکا بابت مسئله ای دلواپس می شود، اصلاح طلبان نیز با آن همصدا می شوند!؟ چرا صدای آمریکا از رسانه های اصلاح طلب بلند می شود!؟

**منتقدان روحانی، باعث شدند مردم آمریکا به ترامپ رای بدهند

«مرتضی الویری» عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «در حوزه راهبرد تعامل خارجی متأسفانه جریان‌های تندرو همان کاری را کردند که دشمنان ما در خارج از کشور انجام دادند. بسیاری از اقداماتی که دولت ترامپ و جریان نومحافظه کار امریکا علیه ایران انجام دادند و موضع ضد برجامی اتخاذ کردند در داخل کشور هم نظیر داشت. مخالفت با برجام از پیش از تولدش آغاز شد و کسی منتظر نتایج آن باقی نماند».

الویری در ادامه گفت: «با برخی اقدامات حاشیه‌ای این جریان‌ها شرایط به نحوی شد که احساسات رأی‌دهندگان امریکایی به نفع جریان‌های مخالف برجام در امریکا تحریک شود. به این ترتیب من معتقدم جریان‌های تندرو کشور ما در روی کار آمدن ترامپ مؤثر بودند».

چندی پیش «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران گفته بود که در سه سال اخیر و در مقطعی که شهرداری و شورای شهر اصلاح طلب تهران روی کار بوده است، حتی یک کیلومتر مترو هم در پایتخت ساخته نشده و علاوه بر این حتی یک دستگاه اتوبوس هم به ناوگان حمل و نقل شهری تهران افزوده نشده است.

الویری و دیگر همکاران وی در شورای شهر اصلاح طلب تهران در این مدت بجای نظارت بر عملکرد شهرداری و مطالبه گری از دولت برای رسیدگی به مطالبات مردم،  بیشترین توان خود را صرف تعیین اسامی کوچه و خیابان های تهران کردند.

متاسفانه امثال آقای الویری نه تنها با وظایف بدیهی خود در شورای شهر تهران ناآشنا هستند، بلکه حتی با اطلاعات بدیهی در حوزه بین الملل هم غربیه هستند.

الویری مدعی شده است که منتقدان دولت روحانی، موجب شده اند که مردم آمریکا به ترامپ رای بدهند. این ادعای خنده دار در حالی است که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ در حالی رئیس جمهور آمریکا شد که حدود ۳ میلیون رای کمتر از هیلاری کلینتون کسب کرد.  یعنی براساس رای مردم آمریکا، کلینتون رئیس جمهور این کشور بود، اما ساختار حاکمیتی این کشور بدون توجه به رای مردم و براساس سیستم غیرعادلانه و غیرمردمی الکترال، ترامپ را به عنوان رئیس جمهور معرفی کرد.

قبل از ترامپ نیز ۴ رئیس جمهور دیگر در آمریکا با همین روش غیرعادلانه انتخاب شدند.  یعنی ابتدا مردم در انتخابات شرکت می کنند و یک شخص را به عنوان رئیس جمهور انتخاب می کنند، بعد ساختار حاکمیتی آمریکا، فرد دیگری را به عنوان رئیس جمهور انتخاب می کند.

بی دستاوردی برجام هیچ ارتباطی به منتقدان دولت ندارد. بلکه علت اصلی بی دستاوردی این توافق، متن بسیار ضعیف آن و بی توجهی دولت به ۲۸ شرط ابلاغی و اعتماد بلاوجه دولتمردان به دولت آمریکاست.

وقتی دولتمردان در ابتدا تاکید کردند که «امضای هر توافقی، بهتر از عدم توافق است» و در ادامه گفتند که «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است» و «آمریکا قول داده است که به تعهدات خود عمل کند» و سپس تاکید کردند که «حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما می مانیم» و در ماههای بعد علیرغم عهدشکنی آشکار اروپا بارها از طرف اروپایی تشکر کردند، نتیجه آن شد که این توافق هیچ دستاوردی برای مردم کشورمان در بر نداشته باشد.

**فراکسیون امید و دولت روحانی هیچکدام اصلاح طلب نبودند

«علی تاجرنیا» از نمایندگان متحصن مجلس ششم و از بازداشت شدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «زمانی که تیپ‌های پیش‌رو در انتخابات مجلس تایید صلاحیت نشدند و احزاب اهل تعامل فقط توانستند تایید شوند، جهت‌گیری‌ها به نفع حضور در عرصه قدرت است. در ادامه این روند باعث شده که جریان هر روز بیشتر از سرمایه اجتماعی خود فاصله بگیرد و در انتخابات ریاست‌جمهوری از فردی مانند حسن روحانی حمایت کند. یا در انتخابات مجلس از نمایندگانی حمایت کرده که عمدتا نه اصلاح‌طلب بودند و نه تفکر اصلاح‌طلبی داشتند. ولی از سرناچاری و برای اینکه در قدرت سهمی داشته باشد از آنها حمایت کرده. فراکسیون امیدی تشکیل داده که این فراکسیون الزاما معدل خاص اصلاح‌طلبی نداشته و طبیعتا چنین فراکسیونی قادر نخواهد بود اهداف اصلاح‌طلبی را پیش ببرد».

طیف اصلاح طلب هیچگاه مسئولیت اقدامات خود را نمی پذیرد. از سال ۹۲ تاکنون اکثریت مطلق دولت روحانی در اختیار اصلاح طلبان بوده است. نکته قابل توجه اینجاست که اکثر مدیران ارشد دولت روحانی کسانی هستند که در سال ۸۸ عضو ارشد ستاد میرحسین موسوی بوده اند.

اعضای فراکسیون امید مجلس دهم نیز کسانی هستند که از فیلتر شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات عبور کرده اند. رئیس فراکسیون امید مجلس دهم، «محمدرضا عارف» بود. وی رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات نیز بود. عارف همچنین کاندیدای اصلی اصلاح طلبان در سال ۹۲ بود ولی این طیف با آگاهی از عدم اقبال مردم به کاندیدای اصلی اصلاحات، وی را وادار کرد که از رقابت ها انصراف دهد.

تجربه ثابت کرده است که اصلاح طلبان چه در انتخابات پیروز شوند و چه شکست بخورند، در هر دو حالت به مطالبات مردم بی اعتنا هستند. اگر این طیف در انتخابات شکست بخورد، با دروغ تقلب کشور را به آشوب می کشد و اگر در انتخابات پیروز هم شود، علیرغم دراختیارداشتن امکانات گسترده، با بی اخلاقی از پذیرش مسئولیت فرار می کند.

چندی پیش «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب با نقد رفتار همقطاران خود گفته بود: «انتخابات دوم اسفند ۹۸ نقطه پایان رسمی اصلاح‌طلبان بود. نه‌به‌واسطه آن که بخش قابل‌توجهی از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشدند، بلکه بیشتر به‌واسطه آنکه حتی اگر نامزدهای این جریان تاییدصلاحیت هم شده بودند، آنان بخت و اقبالی در آن انتخابات نداشتند.مشکل اصلی اصلاح‌طلبان آن بود که بیش از دو سال می‌شد بدنه اجتماعی‌شان را از دست داده بودند، اما نمی‌خواستند این واقعیت تلخ را بپذیرند. افول جریان اصلاح‌طلب از بعد از مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید آغاز شد. انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و نحوه عملکرد آقای روحانی در دولت دومش، روند فروپاشی جریان اصلاحات را سرعت بخشید».  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    4 20
    دقیقا برجام بود که سایه جنگ رو به طور کل از ایران دور کرده بود .بعد از برجام دیدید که چگونه قاسم سلیمانی ترور شد و نطنز با خاک یکسان شد. منتقدان دکتر روحانی باعث شدن که ترامپ رای بیاره و به این روز بندازتتون
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      9 4
      15:31 ما که زدیم هر چی پایگاه آمریکا تو خاور میانه داشت با خاک یکسان کردیم حساب نیست؟؟!! آهان فقط یه نصفه سوله تو نطنز بود که اونم اما و اگر داره؟؟! میگم هرچی خالی بند بالفطره بوده رفته آلبانی!!!
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      9 2
      شما برو ناو هاشون رو ببین که دارن جیز میشن برو حال و روز ضربه مغزی های عین الاسد رو ببین
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      10 6
      سلام من زمان شاه سال ۵۴بود ده ساله بودم بابام میرفت درمحله ای که خانه های امریکایابودسنگ کاری وبنایی میکرد البته صاحبکارش ایرانی بود روزاول من برادرم که دوسال کوچکتربود رفتم بیرون برابازچند بچه امریکایی جلوتربوددستمو بالابردم وسلام کردم که باهاش بازی کنیم یکی تفنگ ساچمه ای داشت گرفت بطرفم وزدخوردرو پوست سرم دویدمبطرف خانه اونم سریع داشت تفنگو ساچمه میزاشت که بزنه چون هدفش زدن توچشم یاسرم بود مارفتیم خونه پدر که دید دویدچوب برداشت بره بزندشون صاحب خانه محکم گرفتش ونزاشت بره بعدکه اروم شد دلیل نزاشتنش رو گفت میدونی اگه میرفتی به خودتم تیرمیزد اینا که مارو انسان حساب نمیکنند تازه باباشم میفهمید میمد باکلت سوراخ سوراخت میکرد ما زمان شاه باخفت زندگی میکردیم بخدا الان خوب زمانه ایه ما درمقابل امریکایا نه دادگاهی داشتیم نه حامی شاه که بدتر از همه مثل بزغاله ازشون میترسید مردم ایران که عقلشونو ازدست نداده بودند انقلاب کردند که حالا بعضی نفهمیده یه چیزایی میگن بخدا امریکایه اگه ازفلان دختر خوشش میمد کسی نمیتونس حرفی بزنه نه بعنوان همسربعنوان یکبار مصرف باورکنید خوب موقعیتیه مواظب باشیدو حفظش کنید گرسنگی بکشیدولی بزاریدکشور پیشرفت کنه نه که مثل اون احمقا ک پیشرفتو به ارزانتر شدن پراید میدونند نه این فکر نادان هاست
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      6 4
      روحانی مثل مابقی اصطلاح طلبان فقط به ایران ضربه زدن و از زیرکار دررفتن.بعدشمدو ناو دیگه که آتش گرفت بعد میفهمن برجام چه نعمتی برای خود اونا بود
    • امید IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      6 2
      احتمالا آتش سوزی ناو آمریکا و انفجار در بزرگترین کارخانه فولاد در آمریکا و دیگر آتش سوزی هایی که در این هفته در آمریکا رخ داده است نتیجه برجام بوده است
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      9 2
      درست بر عکس. قبل از برجام احدی جرات تهدید ایران را نداشت جز آمریکا که البته جرات عملی کردن تهدیداتش را نداشت. بعد از برجام همه حتی جیبوتی ما را تهدید کردند و آمریکا هم تهدیداتش را عملی کرد
    • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      4 6
      این دو تا اتیش سوزی که اسم بردی مال دو روز ایرانه. تو ایران روزی یه دونه کارخونه دار خاکستر میشه ناو هم که خودتون تو رزمایشاتون میزنید غرق میکنید در نبرد با دشمن فرضی
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      2 1
      خون حاج قاسم عزیز تاوان افتضاح برجام بود زیرا برجام باعث گستاخ تر شدن دشمن شد.
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      1 1
      قدرت موشکی و دفاعی ما سایه جنگ را از سر کشور دور کرده است نه لبخند دیپلمات ها !!!!
  • علی IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    5 2
    یقین داشته باشید که تنها تنها ترس از قدرت نظامی وپیامد های درگیری برای منافع آمریکا اسرائیل مانع حمله شد. دلخوش به این برجام تان نباشید که ترامپ با آمدنش آن رابه خا...... اش مالید ازآن خارج شد. همینقدربی فایده وبی خاصیت بود. خاک جهنم برسرتان بااین برجام بی آغازوفرجامتان.
  • عبدالله مومن IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    11 4
    تا دست به ترکیب آمریکا بزنی. حیوانات باغ وحش او به سر و صدا و قار و قور می افتند
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
      9 2
      15:42 دمت گرم، خیلی باحال بود بخصوص قار و قورش، همین الانم پیداشون میشه !!! خخخخخخ
  • سعید IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    8 2
    مردم هم اصلاح طلبان رو کاملا شناخته اند به همین خاطر است که ازشون خیلی متنفرند .
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    12 2
    من نمی دونم کجای دنیا با از بین بردن صنعت هسته ای و تلاش برای خلع سلاح موشکی و خروج از منطقه و دست برداشتن از حمایت متحدانت می شه سایه ی جنگ رو دور کرد! حقیقتا اصلاح طلبی به یک نجاست تبدیل شده.
  • SE ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    9 3
    برجام از اوج گرفتن قدرت ایران در منطقه و جهان جلوگیری کرد که هزاران بار از ترکمنچای خسارتش مهلک‌تر بود و تا سالها و حتی بعضی از خسارات حقوقی اش تا ابد باقی خواهد ماند لذا خروج از آن ننگین چای به وقتش حتما انجام خواهد شد
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    6 2
    اینها ازجنگ با ایران میترسند،با برجام حالا ماباید بترسیم!؟
  • ... IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    6 2
    یادمان نمی رود که چقدر وعده گلابی های برجام را دادند آنقدر منتظر گلابی های برجام بودیم که همه چیز را به شکل گلابی می دیدیم
  • امیرعلی IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    7 2
    آنقدر اصلاحطلبان پر رو شده اند که فردا خروج آمریکا از منطقه را نتیجه برجام اعلام می کنند!
  • علیرضا IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    7 2
    تمام تحریم های بانکی، بیمه ای، مالی، حمل و نقل، پتروشیمی، فلزات سنگین و تحریم های اقتصادی به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق» (روحانی،۲۳/۴/۱۳۹۴)«تحریم های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک ها احیا شوند (روحانی،۱۷/۳/۱۳۹۴)»،«اینکه می گویند تحریم ها روی آب آشامیدنی مردم هم تاثیر گذاشته کاملادرست است.(اسحاق جهانگیری،۲۵/۳/۱۳۹۴)»،«برجام یک،مانند آفتاب تابان بود و اگر کسی چشمانش را می بندد و می گوید شب است،باید چشمانش را باز کند تا آفتاب را ببیند(روحانی،۱۶/۱۲/۱۳۹۴)»،«سال ۹۴ با توافق هسته ای بذر اقتصاد ایران به ثمر می نشیند(علی طیب نیا، وزیر اقتصاد)»، «با لغو تحریم ها یک ساله به شرایط پیش از تحریم ها بازمی گردیم. (مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور)»، «امسال اقتصاد ایران بعد از توافق هسته ای شکوفا خواهد شد.(سیف،رئیس بانک مرکزی)»، «منتظر هجوم سرمایه های خارجی بعد از توافق هسته ای باشید.(اکبر ترکان، رئیس مناطق آزاد)»، «اکنون کشور از بیکاری رنج می برد، جوانان مشکل عدم استطاعت مالی برای ازدواج دارند و دولت وظیفه دارد این مشکلات را برطرف کند و امیدوارم با لغو تحریم ها این مشکلات برطرف شده و کارهای عمرانی نیز با سرعت بیشتری انجام شود.(علی یونسی،دستیار رئیس جمهور)»،«باید تحریم ها برداشته شود تا پروژه های عمرانی را تکمیل کنیم.(نوبخت،معاون رئیس جمهور)»...و اینها تنها بخشی از وعده های دولتمردان درباره نتایج برجام بود. وعده هایی که حتی آب خوردن مردم را نیز به برجام گره زد.
  • احمدرضا IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    9 2
    اقتصاد کشور امروز برآیند راهبرد و ایده جریان اصلاح طلب است. این جریان سیاسی خط مشی اقتصادی و سیاست خارجی کشور را در هفت سال گذشته ترسیم کرد و دولت نیز بر اساس آن اقدام کرده و تا به امروز خود را وفادار به این راهبرد می داند. در این میان اصلاح طلبان مطرح می کردند که با سازش گری به قول خود تعامل با غرب و باز کردن درهای کشور می توانند کشور را به سمت پیشرفت هدایت کنند اما همه این موارد که با یک نگاه صفر و صدی همراه شد بیشتر ظرفیت های مختلف داخلی و جهانی ایران را نادیده گرفت و امروز مشکلات کشور مرهون همین نگاه صرف به مذاکره با غرب است
  • DE ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    10 2
    منتقدان روحانی باعث شدند مردم آمریکا به ترامپ رای بدهند/// خخخخ خخخخ خخخخ جدا چقدر این کدخدا پرستان تهی مغزند .جاییکه ریس جمبور امریکاه نمیدونه ایران و عراق دوتا کشور جدا گانه هستند اونوقت مردم امریکا میدونند ایران کجاست و مردمش چی میگن!!؟؟ واقعا این کدخداپرستان در ایران هستند و ما پیاده یا با دوچرخه اینطرف واونطرف میریم؟؟
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    6 2
    فلسفه تسلیم غرب گرا ها
  • محمد IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
    2 0
    اگر ما اینقدر برد و توان داریم که روی رای مردم امریکا اثر بگذاریم پس چرا می گویند منزوی هستیم!! مثلا مردم ایران در زمان محمد رضای وابسته روی رای مردم امریکا اثر می گذاشتند؟؟!!!
  • DE ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
    3 1
    برجام از حمله نظامی به ایران جلوگیری کرد زیرا اگر امریکاه خودش حمله میکرد باعث اتحاد بیشتر مردم میشد و فرهنگ جهاد و شهادت باز زنده میشد لذا گذاشت این جنگ را به عهده اصلاح تاپچی ها تا فرهنگ ایران و فرهنگ ایران اسلامی را نابود کنند و اسلام انگل لیسی یا اسلام درباری امریکایی بیاورند که در جاهایی موفق هم شده ان حداقل طرفداران آنها استحاله و اسلام امریکایی شده ان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس