کد خبر 1117633
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
پرچم نمایه اسرائیل و بحرین

رژیم آل خلیفه که به لطف خیانت پهلویِ پسر، استان چهاردهم ایران یعنی «بحرین» را در ۴۹ سال گذشته اشغال کرده با فشار آمریکا و عربستان، رژیم اشغالگر قدس را علنا، به رسمیت شناخت.

به گزارش مشرق، هنوز یک ماه از خیانت امارات به فلسطین و جهان اسلام نگذشته بود که خبر رسید، رژیم آل خلیفه در بحرین نیز روابط مخفیانه خود با رژیم صهیونیستی را علنی کرد. البته این خیانت شیوخ مرتجع عرب چندان عجیب نبوده و نمی‌توان از آن به عنوان «خیانت جدید» یاد کرد، چرا که طبق اظهارات رئیس‌موساد، رژیم صهیونیستی در ۵۰ سال گذشته با کشورهای عربی مرتجع «ارتباط محرمانه» داشته است و آنچه این روزها با هدف کمک به پیروزی ترامپ در انتخابات پیش رو انجام می‌شود، صرفا علنی کردن این روابط است.

شرایط کنونی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ایجاب کرده که این روابط علنی و رسمی‌شود. ترامپ برای پیروزی در انتخابات بعد از ناکامی‌های بسیار در سیاست خارجی به برگ برنده نیاز دارد و نتانیاهو نیز که به دلیل فساد در آستانه برکناری است و در دو ماه گذشته ساکنان سرزمین‌های اشغالی بارها با تجمعات خود استعفای وی را خواستار شده‌اند به برگ برنده ارتباط با شیوخ مرتجع عرب نیاز دارد. در راستای این سیاست امارات حماقت کرد و پیشقدم شد و در ۲۳ مرداد ماه توافق عادی ‌سازی روابط را رسما اعلام کرد. حالا جمعه شب(۲۱ شهریور ماه سال ۹۹) بحرین نیز از توافق با رژیم صهیونیستی رونمایی کرد.

بیشتر بخوانید:

قمار بزرگ آل خلیفه در زمین عربستان

عاقبت کمپین تبلیغاتی اسرائیل با کشورهای عربی چیست؟

بحرین تا سال ۱۳۵۰ به عنوان استان چهاردهم ایران شناخته می‌شد و محمدرضا شاه مخلوع پهلوی با نقشه انگلیسی‌ها آن را به بهانه‌هایی مانند نداشتن نفت و مروارید! واگذار کرد و آل خلیفه به عنوان اشغالگران این استان ایران، در ۴۹ سال گذشته به مردم و شیعیان این کشور ظلم‌های زیادی کردند. آنچه جمعه شب رخ داد این بود که اشغالگران آل خلیفه علنا اشغالگران صهیونیست را به رسمیت شناخته‌اند. اقدامی که محکومیت گسترده جهان اسلام را به دنبال داشته است.

بیانیه مشترک

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا جمعه ۲۱ شهریور اعلام کرد بحرین و رژیم صهیونیستی به توافقی برای عادی‌سازی روابط دست پیدا کرده‌اند. او در توئیتر نوشت: «امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد! دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و پادشاهی بحرین به توافقی برای صلح دست پیدا کردند، بحرین دومین کشور عربی است که ظرف ۳۰ روز با اسرائیل صلح می‌کند».

آمریکا، رژیم صهیونیستی و بحرین بیانیه مشترکی در این خصوص منتشر کردند. در این بیانیه آمده: «این، گشایشی تاریخی برای پیشبرد صلح در خاورمیانه است. آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان این دو جامعه پویا و اقتصاد پیشرفته، تحول مثبت خاورمیانه را تداوم بخشیده و به افزایش ثبات، امنیت و رونق در منطقه منجر خواهد شد.»

روابط دو دهه‌ای آل خلیفه و رژیم صهیونیستی

روابط بحرین و رژیم صهیونیستی در دو دهه گذشته هرچند محرمانه اما برقرار بوده است. سایت آمریکایی «اکسیوس» ضمن اعلام این خبر نوشته مقامات آل خلیفه خواهان آن بودند که بعد از امارات، بحرین دومین کشوری باشد که عادی ‌سازی روابط خود را با رژیم صهیونیستی علنی می‌کند. بر اساس این گزارش، مقامات آل خلیفه با «جارد کوشنر» داماد رئیس‌جمهور آمریکا تنها چند ساعت بعد از اعلام رسمی عادی ‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی، تماس گرفته و خواهان آن شده بودند که بعد از ابوظبی، عادی ‌سازی روابط با    تل‌آویو را علنی کنند. روزنامه نیویورک تایمز نیز تاکید کرده بحرین بیش از ۲۵ سال با صهیونیست‌ها رابطه داشته است.

نقش عربستان در خیانت بحرین

هرچند عربستان در برابر عادی ‌سازی روابط امارات و بحرین با صهیونیست‌ها موضع محتاطانه‌ای گرفته اما، عادی ‌سازی روابط بحرین و صهیونیست‌ها را می‌توان بخشی از سیاست‌های بن سلمان ولیعهد سعودی دانست، چرا که بحرین در سیاست خارجی تابع محض عربستان و عربستان نیز تابع محض آمریکا بوده و این دو استقلال ندارند.

در این راستا، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی تحت عنوان «عادی ‌سازی روابط آل خلیفه بعد از امارات؛ به نیابت از بن سلمان» نوشته: «صهیونیست‌ها بعد از عادی ‌سازی روابط با امارات آنچنان ذوق زدگی از خود نشان ندادند که در قبال عادی ‌سازی روابط با بحرین نشان دادند چرا که می‌دانند عربستان از بحرین در این خصوص حمایت می‌کند». بر اساس این گزارش، عربستان منتظر است تا فرصتی به دست آید تا بعد از بحرین عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را اعلام کند. برخی گزارش‌ها حاکی است بن سلمان علنی کردن عادی ‌سازی روابط با صهیونیست‌ها را مشروط به پذیرفتن پادشاهی اش از سوی ترامپ کرده است!

پایگاه خبری «واللا» نیز اقدمات صورت گرفته در پشت پرده اعلام این توافق را فاش و اشاره کرده این تحول پس از آن صورت گرفته که منامه از عربستان چراغ سبز دریافت کرد. این پایگاه صهیونیستی در گزارشی که «باراک راوید» تحلیلگر سیاسی صهیونیست آن را آماده کرده،‌ توضیح داد سفر اخیر «جارد کوشنر» داماد و یکی از مشاوران ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا به منامه، در سوق دادن بحرین به سوی پذیرش کامل سازش با تل‌آویو نقش مهمی داشته است.

واکنش گروه‌های فلسطینی

به دنبال اعلام عادی ‌سازی روابط بحرین و رژیم صهیونیستی، گروه‌های فلسطینی به شدت آن را محکوم کردند. تشکیلات خودگردان آن را خیانت به قدس، مسجدالاقصی و مسئله فلسطین خواند و سفیر خود در بحرین را فورا فراخواند. «صائب عریقات» رئیس‌کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» نیز این توافق را اعلام رسمی پذیرش معامله قرن خواند. «ایاد نصر» سخنگوی جنبش فتح فلسطین هم گفت، فتح پاسخ این اقدام خیانتکارانه را با تقویت وحدت ملی خواهد داد. داوود شهاب عضو ارشد جهاد اسلامی هم در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد، این توافق نشان دهنده سرسپردگی رژیم بحرین به آمریکاست...شاه بحرین و دولت آن طبق دستورالعمل‌ها و دستورات آمریکایی‌ها عمل می‌کنند و این توافق یک سقوط سیاسی جدید است. حماس تأکید کرد، پاسخ این اقدام با وحدت، مقابله بیشتر با رژیم اشغالگر، منزوی کردن آن و فعال‌سازی تمام ابزارهای مقاومت داده خواهد شد. «علی برکه» نماینده حماس در لبنان هم به «العهد» گفت، تصمیم بحرین، رژیم صهیونیستی را به ادامه جنایت‌های خود مانند محاصره غزه، طرح اشغال اراضی کرانه باختری یا نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین تشویق می‌کند...مهم‌ترین اقدام حماس و گروه‌های فلسطینی در برهه فعلی باید وحدت صفوف، اتخاذ راهبرد واحد برای مقابله با معامله قرن، طرح الحاق و پروژه عادی‌سازی روابط باشد. «حازم قاسم» سخنگوی حماس هم گفت، پیوستن این کشورها به عادی‌سازی روابط، آنها را شریک اجرای معامله قرن می‌کند.

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین نیز توافق سازش بحرین را «خیانت به آرمان فلسطین» خواند و در ادامه به عادی‌سازی برای بازگرداندن وحدت داخلی، بازگذاشتن دست مقاومت، تعلیق شناسایی اسرائیل، لغو توافق اسلو و ملحقات آن و ایجاد شبکه روابط با احزاب و قوای عربی در منطقه برای محاصره عادی‌سازی و ائتلاف‌های عربی با رژیم اسرائیل فراخواند. طلال ابوظریفه عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک نیز به «المیادین» گفت، این توافق خنجر زدن به پشت ملت فلسطین و نقض آشکار طرح صلح عربی است.

کمیته‌های مقاومت فلسطین هم سازش بحرین را خیانت خواند و اعلام کرد، امت اسلام باید در برابر کسانی که خون شهدا و تاریخ امت را فروخته‌اند، به پا خیزد.

این موضع مردم بحرین نیست

در پی این توافق، جمعیت الوفاق بحرین، بزرگترین جمعیت شیعی مخالف دولت بحرین شامگاه جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «توافق رژیم بحرین با دشمن صهیونیست، خیانت بزرگ به اسلام و عربیت است». این جمعیت توافق مذکور را «فاقد وجه قانون» خواند و اعلام کرد که توافق صورت گرفته موضع خود آنهاست نه موضع مردم بحرین. تشکل انقلابی «ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین» نیز در بیانیه‌ای ملت بحرین را از رفتار رژیم آل خلیفه در سازش با رژیم صهیونیستی مبرا خواند و اعلام کرد که شاه دیکتاتور بحرین مسئول پیامدهای این خیانت است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز صبح شنبه (۲۲ شهریور ماه) اعلام برقراری روابط دیپلماتیک بین منامه و تل‌آویو را «اقدامی ننگین و خفت بار از سوی بحرین» خواند و آن را شدیدا محکوم و اعلام کرد:« حاکمان بحرین از این پس شریک جنایات رژیم صهیونیستی به عنوان منبع تهدید دائمی امنیت در منطقه و جهان اسلام و ریشه دهه‌ها خشونت، کشتار، جنگ، ترور و خونریزی در فلسطین مظلوم و منطقه خواهند بود». ترکیه، اردن، انصارلله یمن و... نیز علیه این اقدام بحرین موضع گرفتند. 

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • GB ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    1 0
    لعنت به پهلوی فاسد که ملت نخواستنش و فراری دادانش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس