قره باغ

آنچه در یک هفته نبرد در منطقه قره باغ میان ارتش دو کشور مشاهده شده است نقش تعیین کننده تکنولوژی و تجهیزات مدرن جنگی در تعیین سرنوشت جنگ بوده است.

سرویس جهان مشرق - از روز ۲۷ سپتامبر ماه گذشته میلادی ( ۶ مهر)، ارتش جمهوری آذربایجان با پشتیبانی ترکیه عملیاتی را برای بازپسگیری منطقه خودمختار قره باغ که در دهه ۹۰ میلادی از خاک این کشور جدا شده است آغاز کرد. علی رغم گذشت ۸ روز از شروع درگیری و با وجود برتری نسبی ارتش آذربایجان، این کشور تنها موفق به تصرف چند روستا در مناطق مورد مناقشه دو طرف شده است و هنوز پیشروی جدی زمینی و پیروزی قطعی برای هیچ کدام از دو طرف به دست نیامده است.

برتری آذربایجان در آسمان و دفاع موفق زمینی قوای ارمنستان

آنچه در یک هفته نبرد در منطقه قره باغ میان ارتش دو کشور مشاهده شده است نقش تعیین کننده تکنولوژی و تجهیزات مدرن جنگی در تعیین سرنوشت جنگ بوده است.

در حالیکه طی درگیری های پراکنده سالهای گذشته دو طرف از قوای تقریبا متوازن علیه یکدیگر استفاده کرده و خسارات برابری به رقیب وارد میکردند، ورود پهپادهای تهاجمی_رزمی مدل Bayraktar TB۲ ترکیه و مدل‌های انتحاری ساخت رژیم صهیونیستی نظیر هاروپ و اوربیتر موجب شد تا فشار شدیدی بر قوای زرهی، پدافندی و توپخانه‌ای ارتش ارمنستان از جانب آسمان منطقه نبرد وارد شود.

پهپادهای مسلح بیرقدار ارتش ترکیه در روزهای نخست جنگ ابتدا با استفاده از بمبهای هواپرتاب هدایت شونده سری MAM و در شرایط اخلال شدید الکترونیک توسط سامانه‌های جنگال این کشور نظیر سامانه Koral دست به سرکوب پدافند هوایی برد کوتاه ارتش ارمنستان در خط اول دفاعی این کشور زدند. در این دور حملات حدود ۹ سامانه پدافندی SA_۸ و ۳ سامانه SA_۱۳ ارتش ارمنستان نابود شد.

سامانه پدافندی SA۸ ارمنستانی لحظاتی پیش از نابودی توسط پهپاد انتحاری

سپس پهپادهای رزمی ترکیه و مدل های انتحاری تحت کاربری ارتش جمهوری آذربایجان با خیال آسوده از امنیت آسمان منطقه نبرد شروع به شکار ادوات زرهی و توپخانه‌ای ارتش ارمنستان برای سهولت پیشروی زمینی در این منطقه کردند. تا روز گذشته و بر اساس جمع آوری مدارک تصویری قطعی در مورد انهدام ادوات نظامی ارتش ارمنستان که تقریبا بیش از ۹۰ درصد آنها با استفاده از پهپادهای رزمی بوده است این لیست قابل استناد است :

۳۷ دستگاه تانک اصلی میدان نبرد T۷۲ از مدلهای گوناگون.

۵ دستگاه نفربر زرهی MT_LB و ۱۱ دستگاه نفربر BMP۱ و BMP۲ .

نفربر MT_LB ارمنستانی که توسط پهپاد ترکیه نابود شده است.

۳۶ دستگاه انواع کامیون های ترابری نظامی

۲۱ دستگاه ادوات توپخانه‌ای شامل ۵ هویتزر کششی D۳۰ و ۱ دستگاه D۲۰ و ۲ دستگاه هویتزر خودکششی شامل ۱ عراده توپ ۱۲۲ میلیمتری Gvozdika و ۱ دستگاه توپ ۱۵۵ میلیمتری Akatsiya و در نهایت ۱۳ دستگاه راکت انداز توپخانه BM۲۱ گراد.

هویتزر کششی D۲۰ نابود شده ارتش ارمنستان

۹ دستگاه سامانه پدافندی SA-۸ و ۳ دستگاه SA_۱۳ به همراه ۱ دستگاه سامانه اخلالگر ضد پهپاد Repellent۱ متعلق به ارتش روسیه.

سامانه جنگ الکترونیک و ضد پهپاد Repellent۱ ارتش روسیه لحظاتی پیش از نابودی توسط پهپاد انتحاری

اما در سوی مقابل ارتش ارمنستان نیز بر روی زمین موفق به وارد آوردن خسارات قابل توجه به قوای زرهی و توپخانه‌ای رقیب با استفاده از دسته‌های ضد زره و موشک‌های هدایت شونده نظیر کورنت و کنکورس و حملات توپخانه‌ای ضد آتشبارهای ارتش جمهوری آذربایجان شده است. تا کنون خسارات تجهیزاتی ارتش جمهوری آذربایجان در تهاجم ۱ هفته ای در منطقه قره باغ چنین برآورد می‌شود :

۱۹ دستگاه تانک اصلی میدان نبرد شامل ۱۷ دستگاه T۷۲ و ۲ دستگاه T۹۰

تانک منهدم و به غنیمت گرفته شده T۹۰ آذربایجانی

۱۳دستگاه نفربر زرهی شامل ۱ دستگاه خودروی مهندسی رزمی IMR۲، دو دستگاه نفربر BTR۸۲، سه دستگاه BMP۱ و ۸ دستگاه BMP۲

نفربر BMP۲ منهدم شده ارتش جمهوری آذربایجان

۵ فروند هواپیمای ملخی آنتونوف ۲، ۲ فروند پهپاد انتحاری هاروپ و ۸ فروند پهپاد از مدل نا معلوم.

پهپاد انتحاری منهدم شده هاروپ

نیروی هوایی هر دو کشور مجهز به تعدادی جنگنده سرنشین دار نیز هست اما تا کنون استفاده ای از این جنگنده‌ها در میدان نبرد نشده است. به ویژه ارتش ارمنستان که به تازگی ۴ فروند جنگنده مدرن سوخو۳۰ را از روسیه دریافت کرده است، اما احتمالا به علت ترس ناشی از سرنگونی آنها توسط سامانه‌های پدافندی اس ۳۰۰ ارتش جمهوری آذربایجان و یا جنگنده‌های F۱۶ ارتش ترکیه و تبعات ناشی از اسارت خلبان تا کنون این جنگنده‌ها را که میتوانستند سد محکمی در برابر پهپادهای ترکیه باشند به پرواز در نیاورده است.

جنگنده‌های سوخو۳۰ نیروی هوایی ارمنستان

وضعیت میدانی و میزان پیشروی ارتش جمهوری آذربایجان

اگرچه ارتش ارمنستان فشار شدید و خسارات تجهیزاتی و انسانی بالایی را از سوی پهپادهای رزمی رقیب متحمل شده است اما تا کنون قوای زمینی این کشور موفق به دفع حملات زمینی ارتش آذربایجان و نیروهای تکفیری اعزامی تحت حمایت ترکیه، شده است.

تا کنون بر طبق مدارک تصویری قابل استناد تنها ۲ روستای تالش و سوقوشون را در مناطق از دست رفته دهه ۹۰ میلادی تصرف کرده‌اند.

تصرف روستای تالش توسط ارتش جمهوری آذربایجان

گره کور ایجاد شده در میدان نبرد و تهدیدات لفظی مقامات دو طرف در روزهای گذشته سرانجام موجب شد تا نخستین حملات رسمی علیه مناطق شهری و جمعیت غیرنظامی دوطرف با استفاده از تسلیحات ممنوعه صورت گیرد.

روز گذشته ارتش جمهوری آذربایجان بر اساس فیلم منتشر شده توسط رسانه‌های ارمنی از موشک بالستیک تاکتیکی Lora ساخت اسراییل علیه مناطق شهری قره باغ استفاده کرد.

صبح امروز نیز حملات توپخانه‌ای از سوی قوای ارمنی به شهر گنجه با راکت‌های حاوی مهمات خوشه‌ای انجام شده که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از افراد غیر نظامی شد. همچنین حداقل ۲ تیر موشک بالستیک توچکا به شهر بیلقان آذربایجان شلیک شد که تلفاتی به همراه نداشت.

در پاسخ نیز ارتش جمهوری آذربایجان با استفاده از راکت‌های LAR۱۶۰ و مهمات خوشه‌ای حملاتی را به شهر استپاناکرت ارمنستان انجام داد.

گفتنی است بر اساس قوانین وضع شده در کنوانسیون های بین المللی استفاده از مهمات خوشه‌ای، فسفری یا آتشزا علیه مناطق شهری و جمعیت غیر نظامی ممنوع بوده و مصداق جنایت جنگی محسوب میشود.

انتظار می‌رود با ادامه وضعیت راکد در میدان نبرد و بی ‌نتیجه بودن مذاکرات صلح میان دو طرف، حملات هوایی و موشکی علیه مناطق غیر نظامی شدت بیشتری گرفته و حتی به پایتخت‌های دو کشور یعنی باکو و ایروان نیز کشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 116
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 236
  • ایرانی IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    ب امید پیروزی ارتش اسلام.یاشاسین اذربایجان
    • سعید زنجانی IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      مسلما حق اینه که خاک آذربایجان به خود آذربایجان برسه، ولی آذربایجان اسلام نه آذربایجان صیهونیست
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      اگر جنگ بین ما و مثلا آذربایجان یا عربستان باشه کدوم اسلام پیروز باشه؟!
    • الیاس IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      آذربایجان که شیعیان را سرکوب نموده است و با اسرائیل صمیمی شده است, کجا ارتش اسلام است؟ ذره ای فکر کردن هم خوب است
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      98 37
      اکثر مردم آذربایجان خوب هستن، شیعه ان. مثل بحرین که مردم خوبی دارن اما دولتشون بده.
    • CO ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      35 37
      اگر حکومت اسراییلی باکو گسترش پیدا کند فردا برای ایران خطرناک خواهد شد و قومگرایان وطنفروش را تحریک خواهد کرد
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      19 47
      فرصتی برای ایران است تا جنگ افزارهای دوکشور را بررسی و نقاط و قوت و ضعف انها را برای دفاع و تهاجم بشناسد
    • سوسان IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      16 12
      در جواب 10 :36 دقیقه باید گفت همون اسلامی که نگهبان جان و مال و ناموس مسلمین است فرقی نمیکنه هر کس میخواد باشه امام سجاد در ماجرای حره بدترین دشمن خودش و پدرش و عمویش و جدش را در خانه اش پناه داد چون حفظ جان مسلمین رکن است و فرقی نمیکند در چه اعتقادی باشد دشمن یا دوست اهل بیت فقط ارزش جان و مال و ناموس مسلمین مهم است تاریخ بخوان تاریخ تاریخ کل درس زندگی است
  • DE ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    گزارش نظامی های مشرق حرف ندارن
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    یک جنگ بی فایده با فشار ترکیه در یک منطقه دیگه شروع شد، اخه بابا تو توی سوریه موفق بودی یا لیبی، پس فردا هم حتما در اسیا میخوادعملیات کنه اردوغان
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      81 44
      خب اگه اونجاها موفق بود که وارد این درگیری نمیشد. ترکیه مثل یک دیوانه ای هست که در به در دنبال یک موفقیت میگرده ام خب این موفقیت دور از دسترسش هست.
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      19 17
      ترکیه یاد گدفته که همه جا دخالت میکنه
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    57 65
    برگ برنده ارمنستان در این جنگ موشک های مخوف اسکندر هستند چون سوخو-30 های ارمنستان با اینکه جنگنده های خیلی خوبی هستند و کاملا از اف-16 های بلاک 50 ترکیه سرتر هستند ولی نقطه ضعفشون تعداد خیلی کم اونهاست ، ارمنستان فقط 4 عدد سوخو-30 داره که واقعا تعداد کمی هست البته اونطرف وضع آذربایجان در جنگنده خراب تره ولی پدافند اس-300 دارند و در کل برگ برنده ارمنستان موشک های اسکندر هستند هرچند هر دوطرف اینقدر بهم نزدیک هستند که با راکت هم میتونن شهرهای همدیگر رو هدف قرار بدن.
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      51 7
      و بزرگترین ضعف سوخو سی ها در خلبانهاشون هست. چون این چنگنده ها به تازگی تحویل داده شدند و خلبانهاشون تجربه ی زیادی در استفاده از اونها رو ندارند.
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      43 37
      سوخو سی شانسی در برابر اف شانزده نداره
    • محسن IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      23 15
      طرف یه جوری نوشته سوخو30 از اف16 بهتره انگار متخصص هوایی هستش عزیزم سوخو30 مقابل اف16 ترکیه اصلا شانسی نداره چه برسه سرتر باشه
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    53 41
    جنگندههای سخو سی هند در نبرد با اف شانزده ها پاکستان خوش درخشیدن وموشک امرام را به راحتی میتوانند منحرف کنند در اینجا اگر استفاده شود میتواند بر میگهای اذربایجان پیروز شود وچاره زدن سیستم های جنگ الکترونیک هم موشک ضد تشعشع است که ارمنستان ندارد پهپاد کرار رهگیر که ایران دارد یا شاهد میتواند چنین پهپادهایی را درشرایط جنگ الکترونیک شدید برسامانهای پدافندی نابودکند ولی ارمنستان ندارد چنین سلاحهایی را
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    مشرق آذربایجان هم از لحاظ حقوق بین الملل و هم از لحاظ اخلاقی و دینی حق حاکمیت بر قره باغ رو داره!بهتره بیشتر از این همسایه های تاثیر گذار را از خود نرانیم!
  • دانشجوی شریف NL ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    92 90
    با انتقال تروریست هایی مزدور آنکار از لیبی و سوریه به مناطق قره باغ - الان بهترین فرصت برای پیشروی در جبهه سوریه و آزاد سازی مناطق استراتژیک از چنگال تروریست های تحت حمایت آنکارا و آمریکاست . اگر ترکیه در قره باغ و بیخ گوش ایران در حال شیطنت است . پس باید درسوریه تاوانش را بدهد . اگر این طور شود مثلث امریکا ترکیه و اسرائیل در سوریه احساس خطر میکنند و این جنگ هم چند صباح دیگر با قطعنامه شورای امنیت تمام میشود و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل با استقرار در مناطق درگیری آتش جنگ را خاموش میکنند . کلید خاموش شدن این جنگ پیچیده در سوریه ست . ایران در تله جنگ قره باغ گرفتار نخواهد شد . بلکه محور مقاومت ضربه سختی به اسرائیل و ترکیه در سوریه خواهد زد .
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      26 10
      عالی
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      16 8
      مگه ارمنستان از گروهک های تروریستی پ.ک.ک و حتی عرب توی جنگ استفاده نمیکنه؟؟؟؟؟ فیلمش هست عربه لباس ارتش ارمنستان پوشیده از ارمنستان دفاع میکنه ارمنستان سابقه حمایت از گروهک تروریستی پ.ک.ک را هم داره.
  • حمید IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    83 88
    امروز ارمنستان دومین شهر بزرگ ج.آذربایجان یعنی گنجه رو هم موشک بارون کرد. این ناتوانی پدافند دفاعی علی اف رو نشون میده. گنجه آرامگاه شاعر بزرگ و پارسی گوی ایران، نظامی گنجه ای است.
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      11 3
      اشتباه نکنیم جنگ از هزار کیلومتر دوردتر در سوریه الان دربالای سرمان است خطر این جنگ خیلی بیشتره بهترین راه دوری ار دخالت است نباید ازارمنستان پشتیبانی کرد .این دعوای بچه های روسیه استربطی به ما ندا ره
  • DE ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    86 8
    چهره کثیف جنگ باز هم خود را نشان می دهد با قطعه قطعه شدن زنان و کودکان و سالخوردگان غیر نظامی! لعنت به جنگ
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    52 39
    متاسفانه با ادامه روند حمایت ترکیه به زودی ارمنستان مجبور به عقب نشینی خواهد شد غیر از اینکه کمک های نظامی قابل توجهی هم به آنسوی جبهه انجام شود،
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    53 9
    متاسفانه سیاستمدران طماع همیشه باعث به راه انداختن جنگها هستند بی اینکه خودشان در صحنه جنگ باشند و فقط باعث نابودی زندگی و مردم بیگناه میش شوند کاش این جنگها برای همیشه متوقف شود.
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      62 68
      دوپهلو حرف نزن طمع رو سران ارمنستان داشتند برای اشغالگری جنگیدند سران آذربایجان دارند بعد از 30 سال صبر نافرجام برای آب و خاکشون میجنگند و دفاع مقدسه
    • SE ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      16 15
      قره باغ همیشه ارمنی نشین بود. تین توطئه شوروی بود که قره باغ را به ارمنستان داد و خود ایروان را که آذری نشین و شیعه بود به شهر ارامنه تبدیل کرد.
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    93 72
    نمردیم و ائتلاف ترکیه ی سنی و آذربایجان شیعه و اسراییل صهیونیست یهودی در سکوت همراه با رضای روسیه ی مسیحی را بر علیه ارمنستان مسیحی دیدیم! فکر کنم در نهایت کمک اسراییل باعث آزادسازی اراضی اسلامی بشود! اینک آخرالزمان!
  • IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    56 51
    البته باید عرض کتم آذربایجان موفق شده 900 کیلومتر مربع از زمینهای اشغالی رو آزاد کنه و چند جنگنده ارمنستان رو هم ساقط کرده که در این لیست نیامده ارمنستان ارامنه سوریه و پ ک ک رو در قره باغ اسکان داده و اولین حمله به منطقه شهری توسط ارمنستان صورت گرفته که نه با راکت بلکه موشک بوده و آذربایجان جوابشو داده
    • مسعود خلخالی IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      29 18
      جمهوری آذربایجان آره جوابشو داد انشالاه قره باغ میگیریم به لطف خداوند ما بجوز خاکمان چیزی نمیخوایم ما جنایت کار نیستیم قبل از حمله به همه روستاها شهرها اعلام کردن میخوایم اینجا رو بزنیم برین بیرون
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    20 11
    ارمنستان پهپاد وسیستم جنگ الکترونیک نداره مگه همین کار سر اونا بیاره
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      24 5
      متن رو درست می خواندی متوجه می شدی روسیه به ارمنستان سیستم جنگ الکترونیک و پهپاد داده اما پهپادهای آذربایجان سیستم جنگ الکترونیک ارمنستان رو منهدم کرد
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    68 49
    پ سربازان مسلمان و شیعه آذربایجان قره باغ را آزاد خواهند کرد و درمساجد قره باغ صدای اذان بلند میشود
  • US ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    مشرق بی طرف قضاوت کن شهر جبرائیل با روستا های اطراف آزاد شد و نزدیک به ده روستا دیگه هم آزاد شده ارتش آذربایجان فیلم تمام ادعاهاشو منتشر می کنه اما ارمنستان برای ادعاهاش هیچ مدرکی نشان نمیده در ضمن اس ۳۰۰ متعلق به ارمنستان هم منهدم شده فیلمش منتشر شد
  • Masood IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    41 15
    خاک بر سر جفتتون فقط دارید تسلیحاتو امتحان میکنید کشورهای دیگه هم نقاط ضعفشون برطرف میکنن
  • سرباز IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    23 64
    ممنون از تحلیلتون
  • FI ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    39 8
    قره باغ کوهستانی است و یه دژ طبیعی برای ارمنی ها محسوب میشه به خاطر همین جنگ به خورده طولانی خواهد شد تو این جنگ پهپاد ها تاثیر خیلی زیادی دارن
  • FI ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    52 24
    مثل اینکه روسیه تو جنگ الکترونیک از ترکیه ضعیف تر است پهپادهای ترکیه تو لیبی هم سیستم جنگ الکترونیک روس ها رو منهدم کرده بودن الان هم تو قره باغ با پهپاد های ساخت ترکیه آذربایجان سیستم جنگ الکترونیک روسیه رو منهدم کرد
  • FI ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    32 26
    آذربایجان شش تانک ارمنی و ده ها کامیون جنگی و مقادیر زیادی مهمات ارمنستان رو به غنیمت گرفته
  • ایران دوست IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    امید است که پیروز نهایی، ارمنستان باشد. این به سود ایران و ایرانیان نیز هست. جلوگیری از گسترش جریان پان ترکیسم که از باکو و آنکارا هدایت و کنترل می شود، و مهار آن، بستگی به برتری ارمنستان در این نبرد دارد. البته، به یاری خداوند جان و خرد و چون نبرد های پیشین، اینبار نیز ارمنستان پیروز میدان خواهد شد.
    • آصف IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      21 20
      خیلی بدبختی بیچاره
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      30 8
      داداش همین ترکها که انقده با نفرت ازشون یاد میکنی و میگی که دشمن ایران و ایرانی اند 8سال جلوی صدام جنگیدند و همگی خط شکن جبهه هابودند خودشون رو فدا کردند ولی ذره ای از خاک ایران را به دشمن ندادند الان تو داری دعا می کنی نابود بشوند واقعا که انسان نفهم و نمک به حرومی هستی اگه ذره ای فکر کنی.
    • پاپک آذری iran IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      22 21
      آذربایجان ترک نیست ، ترک زبان است ! آذربایجان تاج سر ایران ، آذری ها همیشه مدافع و حافظ ایران زمین بوده و همچنان هستند ، جریان تروریستی گرگ های خاکستری پانترکیسم هیچ ارتباطی به آذربایجان و ایران ندارد یک جریان وارداتی عثمانی است .. مرگ بر پانترک های میهن فروش و خائن به ایران .. یاشاسین گوزل ایرانیمیز ...
    • آتیلا FR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      16 9
      در پاسخ پاپک آذری آذربایجان ترک است و ترک بودنش را نیز دوست دارد و روی زبانش غیرت دارد ایرانی های غیر ترک نیز آذربایجان را ترک میدانند کمی بین مردم بگردید تا روشن شوید و دست از ترک ستیزی و نفرت پراکنی علیه ترک ها و دفع ترک ها از ایران و رشد تجزیه طلبی بردارید یاشاسین ایران
  • GR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    18 27
    امان از روسیه
  • پویا نوری IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    96 47
    چرا بعضی از هموطنان کاسه داغ تر آش هستند ؟ جمهوری آذربایجان 5 برابر ارمنستان جمعیت دارد، و همچنین دو برابر وسعت سرزمینی ، این یعنی از نظر دو مولفه مهم قدرت، برتری دارند ، وقتی خود مردم آذربایجان از دولت الهام علی یف دل خوشی ندارند ما چرا باید خودمون رو بیخود وارد درگیری بکنیم، مردم شیعه آذربایجان مطمئناً اگر لازم باشه خودشون جنگیدن بلد هستند و نیازی به ما ندارند، کمک ما زمانی نیاز هست که آنها در ضعف باشند ، مگه ما در اوایل دهه نود اوایل استقلال این دو جمهوری، به آذربایجان کمک تسلیحاتی نکردیم؟ نتیجه اش شد این که دولت آذربایجان به جای تشکر هر روز یه اتهام به ایران زده و هر روز از ایران دورتر شده ، پس ما هم منتظر میمانیم تا مردم آذربایجان در خصوص جنگ و دولت این کشور خودشون تصمیم بگیرند
  • IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    36 25
    جنگ شهرها بوجود بیاد زیرساخت های هر دو کشور با توجه به نبود یا تعداد پایین پدافند به شدت آسیب می‌بینند . و متاسفانه جنگ بالا بگیره بی خانمان ها زیاد میشند که احتمالا به سمت ایران سرازیر میشن. هر دو کشور اگه عاقل باشنذ میفهمند که جنگ شهرها پیش بیاد ده ها سال طول می‌کشه تا به جایی برسند که تازه الان هستند. متاسفانه تلفات غیرنظامی تو جنگ شهرها خیلی بالا می‌ره این‌جوری هر دو کشور باید با گفتگو موضوع رو حل کنند وگرنه با شیر کردن و کمک های نظامی کشورهایی مثل ترکیه و اسرائیل که اهداف خاص خودشونو پیاده میکنند چیزی جز نابودی براشون باقی نمی مونه. اسراییل و ترکیه هدف مشخصی دارند اما آیا آذربایجان هم دنبال همین هدفه؟؟؟ وارد کردن تروریست ها به مرزهای شمالی؟!
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    31 2
    بر اساس تجربه باید روی دفاع ضد پهپاد کار کنیم
  • IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    42 15
    نیروهای ایران باید از ارس عبور کنند.
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    28 68
    سیستم «اتوبازدا» هم هدف قرار گرفت یا نه ٬نامردیه ترکیه واسراییل به انواع پهپادها وموشکها مجهز کردن ادربایجان را ولی ارمنستان حتی یک پهپاد نداره باید با کمین وموشکهای کورنت جلوی پیشروی انها را بگیرند
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    85 74
    جانم فدای آذربایجان قره باغ پاره تن اسلام است
    • محمد IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      60 28
      جانت را فدای سرزمین خودت کن. زیر پرچم ایران نشسته ای و فریاد جانم فدای آذربایجان سرمیدهی. آذربایجان به اندازه کافی نیروی نظامی و ارتش مجهز دارد
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      18 12
      اشکال نداره جانت رو فدای یه تیکه ی کوچیک از خاک ایران بکنی کارت درسته، آخه آذربایجان و ارمنستان و گرجستان استان های ایرانن و انشالله به زودی برمیگردن پیش خودمون
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    28 15
    ارمنستان دونمونه سامانه اس سیصد قدیمی دارد که اس سیصد pmاست که قدرتش حتی از بوک ام دو پاینتر است وبا اس سیصدهای مدرن بسیار فرق دارد اذربایجانی ها گوش فلک را کر کردند که یک اسسیصد ارمنستان را زدند
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    9 7
    مشر ق جان. این اخبار خوب بود. اینطوری تحلیل کنید تا مردمی شوید نه دولتی
  • یوسف اکبری از همدان IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    21 2
    در اکثر جنگ ها ابندا باید نیرو های نظامی طرف مقابل را با استفاده از تجهیزات مدرن از قدرت عمل ساقط و سپس با درهم کوبیدن راه های پشتیبانی اقدام به پیش روی زمینی و تصرف زمین می نمایند . مگر نه مانند برخی از جنگ های معاصر باید با تعداد بالایی تلفات زمین گرفت بله آذربایجان می خواهد با حداقل تلفات زمین های اشغالی خود را باز پس گیرد اضافه بر آن قره باغ منطقه ای کوهستانی بوده و طبیعتا پیشروی در آن کند و زمان بر است .
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    16 20
    زمان استفاده از تانک به سر اومده اینا هنوز تودهه های قبل زندگی میکنن
  • طاهر IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    55 40
    با اینکه حکومت آذربایجان را دوست ندارم ولی انصافاً در این قضیه جنگ قره باغ حق با آذربایجان است و باید اشغالگری ارمنستان تمام شود بعد از 30سال از صلح و عدم مذاکره ارمنستان ، و تصاویر تبدیل مساجد در مناطق اشغالی به خوکدانی و ویرانی سایر مساجد توسط ارمنیان افراطی دلم میخواد سریعتر با عقب نشینی ارمنستان از قره باغ و سایر مناطق اشغالی جنگ تمام و افراد بی گناه کمتری آسیب ببینند انشالله
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    19 0
    امان از تمایلات بیجای بشر
  • سوسان IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    52 47
    جبرائیلی و آغ دره و ماداگیز(سوقووشان) آزاد شده و به زودی چهل روستا در خط ساحلی ارس به مام میهن بر میگردد مقاومت ارمنستان در آغ دام بوده که گروهک پ ک ک و ارتش روسیه سه هزار نفر در سنگرهای بتونی ساخت روسیه مستقر کرده اند ارتش آذربایجان فاقد موشکهای سنگر شکن است وگرنه شاهد یک شکست سنگین در آغ دام بودیم
  • هموطن IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    41 26
    شهر جبرائیل و شهرک سوقووشان و بالای 12روستا و ارتفاعات راهبردی آزاد شده است . لطفا اطلاعات خودرا بروز نمایید. ضمنا این ارمنستان بود که حملات به غیرنظامیان را شروع کرد. از مشرق به عنوان خبرگزاری وابسته به سپاه اسلام بعید است که در جبهه کفار و منافقین قرار گرفته است
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    31 11
    کشته شدن غیرنظامیان چقدر ناراحت کننده است
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    50 13
    خوب چرا قره باغ،آذربایجان وارمنستان را پس نمیدهند به ایران!؟
    • مجید IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
      0 0
      داداش میخوایم چیکار؟ بریم اونجارو هم مخارجش رو بدیم و بچه هامون با توجه به گسترش وسعت باید جای دورتری برن سربازی!!!؟؟ بجاش فکر کن چجوری به داشته های خودمون خدمت کنیم.
  • BE ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    30 38
    تمام توان آذربایجان و ترکیه و تروریست های تکفیری تصرف دو روستا بوده. اگر جنگ ادامه پیدا کند و روسیه دخالت نماید قطعا شکست بزرگی متوجه آذربایجان خواهد شد. امیدوارم کشور آذربایجان گول ترکیه را نخورد و در روند مذاکرات وارد شود.
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      40 25
      روسيه بياد جلو تركيه و پاكستان هم گفتن وارد ميشيم داداش.روسيه نه ميتونه و نه ميخواد به خاطر قره باغ خودشو درگير اين دو كشور بكنه.تو ليبي و شمال سوريه معلوم شد روسيه توانش چقدره..
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    38 27
    شهر مداقیز و جبرییل آزاد شده پیشرفت نیست؟
    • محمد IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      31 30
      یاشاسن آذربایجان
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      14 10
      یاشاسین‌آذربایجان
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    39 39
    ارمنستان عکس پهباد انتحاری رو گذاشته گفته اینو زدیم ای خداااااا مردم از خنده خخخخ
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    30 25
    ارمنستان عجب ارتش نادونی داره پرنده انتحاری کارش انفجاره دیگه عکسشو گذاشته و گفته منهدم کردیم
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    38 26
    مشرق یکجانبه پیام میدی خبر آزادسازی شهرها و روستاها را ناقص میگی الان رییس جمهور قلابی و خودخواه ارمنی آون منطقه تو بیمارستان رو به موته در اثر زخمی شدن تو پناهگاه بتون آیش هنگام بمباران هوایی خانکندی هیچ کدوم خبر نیست
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    43 31
    ارمنستان به چه دلیل انقدر سماجت میکنه و کشته میده در حالی که قره باغ برا اون نیست؟
  • فرزند ایران IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    26 8
    باز غیر نظامیان قربانی جنگ هستند. آن وقت عده ای ناراحت می شوند که ایران می گوید مشکل را باید با مذاکره حل کرد. وقتی از نظر نظامی عرضه نداشته باشی باید مذاکره کنی
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    25 5
    به نظرم باید ایران یه حد فاصله از مرز رو منطقه ی تامین اعلام کنه. مثلا پنج کیلومتر داخل خاک ایران و پنج کیلومتر خارج خاک ایران رو و اعلام کنه که هر پهپاد و یا جنگنده ای رو در این فضا سرنگون خواهد کرد و البته برای نیروی زمینی و توپخانه هم در این منطقه محدودیت هایی قرار بده تا مرزهای خودمون در امان باشند.
  • شیرین IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    46 32
    اردوغان یک مریض روانیه تمام عیار هست که کارش فقط ایجاد اشوب و فتنه هست و هیچ جا هم عرضه ای از خودش نشون نداده و همیشه در نهایت تمام برنامه ها یش با شکست روبه رو بوده و فقط برای ارضای روحیه خباثت گونه خود دست به چنین اقداماتی میزنه....
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    44 16
    همش زیر سر اسرائیل و ارددوغانه احمقه
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    28 48
    اذربایجان از هرلحاظ قویتر از ارمنستان هست ..اقتصاد وجمعیت وارتش .موقعیت جغرافیای .اذربایجان کاملا برتر از ارمنستان هست ..دیدیم بهترین سلاح ..پهپاد هست .که اذربایجان برتر از ارمنستان هست ...داستان قره باغ وارد فاز جدید شده ..اذربایجان هیچ ترسی از روسیه ندارد .قبلا داشت .
  • مصطفی IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    30 18
    این دعوای زرگریه منظورشون ایرانه. می خوان داعش رو از طریق دریای خزر وارد ایران کنند. دشمن دنبال پاشنه آشیل جمهوری اسلامی می گرده . تا با استفاده از داعش زهر خودش رو بریزه. ببینید ولی باور نکنید
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      4 5
      مگر الکیه داعش وارد سرزمین شیران ایران شود بخدا اسم ایران پیش اونا بیاد خودشان را خیس مکنن چرا چون خون حججیها ایران را بیمه کرده عزیز دل مواظب دزدهای درداخل باشیم که نفوذ کرداند
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    24 12
    دو کشور مثل بچه میجنگن اینا همش مال ایرانه اگه قدرت دست من بود الان جفتشون رو ادب میکردم تمام سرزمین قبلی ایرانو ازشون پس میگرفتم
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      4 4
      دمت گرم دزد ها دارن سر مال دزدی دعوا میکنند
  • توحید NL ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    46 34
    خدا به شما انصاف بده به یاری خدای قادر متعال شهر جبراییلی و دهها روستا و قله و تپه که پنج درصد خاک آذربایجان را شامل میشه توسط رزمندگان آزادی بخش شیعه آذربایجانی از اشغال دشمن آزاد شده و پس از سی سال صدای اذان مجددا در مناطق آزاد شده شنیده شده، و خصم اشغالگر تجزیه طلب که در رویارویی با قوای نظامی عاجز شده، دچار جنونی هلاک کننده شده و دقیقا مثل صدام به جنگ شهرها و مناطق و زیرساختهای غیر نظامی در کشور آذربایجان روی آورده طرفدار حق باشیم نه سیاست، مرام آذربایجان حق است چراکه در خاک خود و برای آزادسازی قلمرو خود و مرزهای شناخته شده بین المللی و مبتنی بر حقوق جهانی میجنگد پس اگر همگی کشته هم شوند شهید راه آزادی کشورشان میشود دقیقا مثل شهدای آزادسازی خرمشهر، حال رژیم تجزیه طلب، اشغالگر و شیعه کش قره باغ برای چه چیزی در خاک کشور مسلمان میجنگد؟
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    25 23
    بینندگان محترم و مشرق بیطرف به موضوع نگاه کنین آیا تا بحال نام چوخورسعدو یا زنگه زور را شنیده آید ایالتی که تا همین 100 سال فبل مسلمان نشین بود و حالا بعد از قتل عام بدیل داشناکهای ارمنی تبدیل به ایروان و گوریس شده بله قره باغ هم ارمنی نبوده و نیست
  • ایرانی IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    27 19
    اگه قره باغ خاک اسلام اگه قره باغ طبق قطعنامه سازمان مال آذربایجان و ارمنستان به زور غضب کرده باید توسط خود آذربایجان که چهار برابر ارمنستان جمعیت داره و کلی نفت و گاز داره آزاد بشه نه توسط خط شکن های تروریستی تکفیری و تجهیزات صهیونیستی
  • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    40 33
    ۳۰سال مذاکره نتیجه ای نداشت آذربایجان با همت جوانان خود اراضی اشغالی را باز پس خواهد گرفت فتنه خناسان به ما اثر نخواهد داشت
  • کرمان SG ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    28 32
    قره باغ خاک اسلام است
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    26 16
    جنگ صهیونیست ها برای تسلط و نزدیکی به مرزهای ایران هست اسلام در آذربایجان مظلوم هست
  • US ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    39 33
    ..به کوری چشم دشمنان ملت اذربایجان .صدای اذان ..وپرچم اذربایجان ..صدای الله اکبر طنین انداز شد
  • مرصاد IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    24 11
    جوگیر نشوید و واقعیات را ببینید ! مردم مسلمان و شیعه آذربایجان ، که قرنها هم میهن ما بودند ، متاسفانه سالهاست که زیر سلطه حکومتی لائیک و همدست ترکیه و اسرائیل بوده و حتی اجازه عزاداری علنی برای سالارشهیدان را هم ندارند ! لذا حساب دولت مزدور آذربایجان ، از مردمش جداست !!
  • Latifgahramani US ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    24 29
    یاشاسین آذربایجان قره باغ بیزیمدی بیزیم اولاجاخ
  • مسعود IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    22 36
    حمایت از آذربایجان حمایت از حاکمیت ملی ایران است ،فقط نفهم ها وتفرقه افکنان گرفتار در دام دشمن از پیروزی آذربایجان ناراحت هستند
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    6 13
    ما چجوری هشت سال جنگیدیم!؟
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    18 25
    یاشاسین ارتش اسلام
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    7 3
    لازم است خاطرات سرداران ایرانی درجنگ اول قره باغ منتشر شودتاحقایق روشن شود
  • بهزاد IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    15 3
    ماشالله همه کارشناس نظامی و تحلیلگر هستند.ولی تو قیمت یه کیلو تخم مرغ موندن چکار کنن. بدبخت بیچاره هایی هستیم که هنوز تکلیف خودمون با خودمون مشخص نيست.
  • Mehdi IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    9 3
    به امید صلح پایدار و همیشگی بین همه ی کشورها، فرهنگ ها و مذاهب،..... جنگ آتشی ست که سیاستمداران برمی افروزند، و مردم بی گناه در آن می سوزند، خدا به داد مردم بی دفاع دوکشور برسد.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    10 20
    صربستان نیز بعد از ده سال از پیروزی بمانند ارمنستان در جنگ کوزوو شکست سختی خورد اما باعث وا رفتن آلبانی به دامن اسرائیل و آمریکا گردید طوری که هنوز آلبانیایی ها فکر می کنند اگر کمک امریکا نبود تحت اسارت صربها بودند
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
      14 23
      ارمنی های بیچاره توسط عثمانی ها قتل عام شدند ارامنه در سرتاسر ترکیه از ازمنه کهن ساکن بودند اما عثمانی نسل کشی کرد و همه را کشت و پاکسازی قومی .جالبه که حال برخی متعصبان کور آذری حالا نمی ذارن اونا حتی در ارمنستان وقره باغ راحت باشن.
  • جواد IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    8 5
    قره باغ از لحاظ حقوق بین الملل وجغرافیامال آذربایجان هست هرچند دردل ارمنستان هسته،صرف نظراز اشغالگری ارمنستان آذربایجان دولتش رفته با رژیم غاصب اسراییل وامریکاهمپیمان شده،مردم مسلمان و شیعه هستن ولی دلیل نمیشه ارتشش رو ارتش اسلام نامید،علی اف یه دولت سکولارولاییک برپاکرده ویک کشور مسلمان و شیعه رو رفته با اسراییل هم‌پیمان کرده،ارمنستان ارمنی مسیحی هستن دولتش اگربا اسراییل رابطه داره اشکالی بهش وارد نیست ولی آذربایجان مسلمان و شیعه چرا خیلی هم ایرادداره،خنجربه مسلمین زده به آرمان مقدس قدس خیانت کرده،پس اگرارمنستان جنگ روببره به نظر من بهتره،اکثریت شهروندان ناگورنوقره باغ ارمنی هستن،برای ایران بهتره که آذربایجانی که سه دهه ایران ازش حمایت کرد ولی ناسپاسی کرد و رفت بادشمنان ایران پیمان بست بهتره که ایران حداقل طرف آذربایجان رو به طورجدی نگیره،این نظر شخصی من هست،دولت باکو کارهای رضاخان الدنگ رو تکرارکردوبه دشمنی با اهل بیت نبی مکرم اسلام پرداخت وبا شعاعرمقدس حسینی مقابله کرد،اینجاست که هرادم مسلمان و شیعه ای دلش به دردمیاد
  • دهه شصت IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    15 5
    خاک تو سر همتون که واقعاً اندازه یه بچه عقل تو کله تون نیست .. الان ترکیه شده دلسوز آذربایجان .. اگه یخورده درک سیساسی داشتید میتونستید بفهمید که هدف ترکیه وباقی کشورها از شروع این جنگ و آتش پراکنی بین دوطرف چی هست .. تنها راه حل منطقی حل موضوع توسط دوطرف دعوی هست بجای این کشت و کشار و صرف اینهمه هزینه هست .. توروخدا فقط برایکبارم شده خودتون برا آینده وسرنوشتتون تصمیم بگیرید
  • علی IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    7 10
    امروز فرداست که روسیه پا بزاره وسط همه فرار کنند...
  • حسین بهبودی نیا IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    2 3
    بخدا قسم که اشتباه اندراشتباه. اولا این وسط فقط جوانان از بین میروندو خانواده ها داغدار میشوند دوما سران هردو کشور در امنیت کامل بسرمیبرند سپس اینکه کدام خاک کدام زمینی که اخرش نه مال من نه مال توست زندگی ادامه دار خواهدبود سرزمینها یرجای خودشان خواهدماند فقط این وسط پول کشورها که بایدترج جوانان و مشکلات شود ندارند امابرای خودخواهی سران راحت هزینه میشود. ایامصربرای فرعون باقی ماندایانقشه ایران قدیم باالان یکیست. چه فرقی میکند زندگی کردن مهم است در جاییکه خدا هست مرزها معنی ندارد
  • محمد IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    16 15
    اگر کمی انصاف داشته باشیم مغرضانه قضاوت نکبم باید به آذربایجان حق بدیم همانطور که در جنگ ایران و عراق انتظار قضت حق رو داشتیم.برید تحقیق ومطا لعه کنیدا ک.بعد قضاوت کنید
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    2 5
    جنگ کار امثال هیتلر و ترامپه
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    9 1
    به امید صلح
  • سید یازاج IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    14 13
    بدون تعصب باید بیان کرد که حنگ دراین منطقه به نابودی دوطرف منجر میگردد،آذربایجان از سالهای پیش با اتکا به حمایت برخی کشورها بدنبال جنگ بایران بود واکنون این موقعیت برای آن فراهم گردیده،اما ناگفته نماند که قبل از جنگ سران روسیه به وی اخطار داده اند که اگر جنگ به ایران بکشاند درآینده کشوری بنام آذربایجان وجود نخواد داشت،بهترین راهکار مذاکره است که بایستی دوطرف در اجرای آن تلاش نمایند.
  • رضا IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    11 6
    آذری ها هم مذهب ما هستن.
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
      11 2
      مردم تالش نیز هم مذهب و هم نژاد ما مردم ایران اند
  • محمود IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    28 3
    چرا به قطع نامه ها اشاره نمیشود که قره باغ متعلق به آذربایجان است و ارامنه باید سریعا ازانجا خارج شوند بی انصافی چقدر .در آینده بعلت بیانصافیتان ودفاع ازغاصب خداوند متعال ازشماانتقام خواهد گرفت .
  • هادی صالحی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    8 5
    تمام این جنگ ها از بی کفایتی ما هست چون این سرزمینا همگی مال ایران بوده و طبق قرار داد ترکمنچای چندسال پیش تمام شد و باید همش به خاک ایران برمی‌گشته که برنگشت
  • حقیقت IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    0 7
    خاک اسلام! تا دیروز صدای سگ و گرگ و گربه و سایر موجودات نجس را از خودشان در می آوردند! سلامشان در آوردن علامت شیطان پرستان با دستشان بود! باکو سرزمین آرزوهاشان بهشت همج... جهان بود! عزاداری محرم را ممنوع میکردند! اما بعد از خودرن سیلی جانانه از ارتش ارمنستان حالا خاک اسلام شد! و البته خاک اسلامشان هم قرار است با بمب اسرائیلی و مزدور سلفی و وهابی آدمخوار آزاد شود...
  • navid AF ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
    4 0
    زنده باد اسلام
  • محمد US ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    1 4
    پدرخواندهٔ تروریست‌ها خودشو به آب وآتیش می‌زنه که یه جا پیروزی بدست بیاره ولی همونطور که در عراق و سوریه و لیبی و قبرس و یونان غلطی نکرد، اینجا هم هیچ غلطی نتونست بکنه و شکست فضاحت‌باری خورد.
  • Aliov IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    0 0
    هدف وسیله رو توجیه نمیکنه، دخالت ترکیه کار اشتباهیه ، ایران هم نباید دخالت کنه چون ما خواهان جنگ جهانی سوم نیستیم! در هر صورت آذربایجان می تونه قره باغ رو پس بگیره ولی هیچوقت توان اشغال ارمنستان رو نداره، چون اگر جلوتر بیاد روسیه وارد جنگ میشه و این خیلی خطرناکه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس