.

محمدجواد ظریف که پیش از این در استقبال از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا گفته بود او با ترامپ فرق دارد! به تازگی موضع قبلی خود را اصلاح و تأکید کرد که منظورش "تفاوت در ادبیات" بوده است.

سرویس سیاست مشرق - محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت آقای روحانی و از فعالان اصلاح‌طلب که قبلا از پیروزی "جو بایدن" در انتخابات آمریکا استقبال کرده و بایدن را متفاوت با ترامپ خوانده بود [1] اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه دولتی ایران، بخش بیشتری از مکنونات قلبی خود درباره بایدن و آمریکا را افشا کرده است.

ظریف در این‌باره می‌گوید: اگر دادگاهی در دنیا وجود داشته باشد و بخواهد جنایت علیه بشریت را بررسی و محاکمه کند، ایشان اعتراف کرده و گفته مردم ایران نمی‌توانند غذا و دارو داشته باشند مگر اینکه حرف ما را گوش کنند. این یعنی تعریف کتاب درسی جنایت علیه بشریت. یا ترامپ آمده مسئولیت ترور یک شخصیت حمایت شده بین‌المللی را پذیرفته که کنوانسیون هست در مورد اینکه شخصیت‌های دولتی وقتی در مأموریت دولتی هستند در کشور خارجی از نظر بین‌المللی حمایت شده هستند. آقای ترامپ پذیرفته علیه این فرد اقدام به کار تروریستی کرده است. اینها مسئولیت دارد و امتیازی برای کسی نیست. لذا باید دولت امریکا از این موانع عبور کند. البته به نظر ما شدنی است. بایدن می‌تواند این کار را بکند اما باید بداند که اقداماتی را برای به دست آوردن امتیاز عضویت در برجام باید انجام دهد.

وزیر امور خارجه دولت آقای روحانی همچنین با تأکید بر اینکه منظور او از تفاوت بین بایدن و ترامپ، تفاوت در ادبیات بوده است؛ در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار می‌کند: متأسفانه برخی جناح‌های سیاسی به خاطر نگرانی‌های سیاسی داخلی که به نظر من کاملاً بی‌مورد است، نگران این هستند که این مذاکرات الان شروع شود.

ظریف گفته است: دوستان ما در داخل که می‌آیند سخنرانی بایدن را کلیپ می‌کنند یا حضور خانم کاملا هریس را در اجلاس ایپک توئیت می‌کنند، در واقع دارند زیره به کرمان می‌برند. اینها واقعیت است، واقعیتی که نشان می‌دهد لابی صهیونیسم از زمان آقای ترومن، توانست حتی به رغم مخالفت وزارت خارجه خود را به امریکا تحمیل کند. ما هم باید این واقعیت‌ها را بشناسیم و هم بشناسانیم، اما نباید دچار یک گرفتاری ادراکی شویم که آقای ترامپ و بایدن یکی هستند، نه؛ حتماً یکی نیستند.

مقام ارشد وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود تصریح می‌کند:‌ پیش‌بینی من این است که شرایط به لطف خدا و با ادامه مقاومت و درک خوب مردم ایران بسیار بهتر خواهد شد. این ممکن است در چند ماه آینده اتفاق بیفتد، آقای بایدن هنوز نتوانسته تیم خود را مستقر کند و ممکن است زمان بیشتری ببرد.

اگر زمانی آقای بایدن مستقر شود و بخواهد تعهدات مبتنی بر قطعنامه 2231  آمریکا را اجرا کند، ما هم می‌توانیم فوراً به تعهدات برجامی خود به صورت کامل برگردیم. این روند اصلاً زمانبر نیست. با چند قانون اجرایی از سوی رئیس جمهوری امریکا انجام‌پذیر است. این هم که گفته می‌شود آقای ترامپ مقرراتی گذاشته است که از سوی آقای بایدن قابل لغو نیست، همه این کار بازی‌هایی است که دولت آقای ترامپ در این مدت انجام داده تا بر افکارعمومی و امید مردم ما تأثیر بگذارد.

در صحبت‌های ظریف همچنین می‌خوانیم:‌ در پاسخ به دعواهای داخلی که می‌گویند آقای بایدن اگر بخواهد هم نمی‌تواند، باید گفت: نه. آقای بایدن اگر رئیس جمهور امریکا شد و در کاخ سفید مستقر شد، می‌تواند با سه فرمان اجرایی همه اینها را لغو کند. دوستان داخلی ما حواسشان باشد. حرف‌هایی که برای مصرف داخلی می‌زنند یعنی دارند به آقای بایدن علامت می‌دهند که این کار را نکنید.

وزیر خارجه آقای روحانی در اشاره به شخص بایدن هم حرف‌های غریبی می‌زند و می‌گوید: من آقای بایدن را بیش از 30 سال است که می‌شناسم هم از دور کارش را پیگیری کرده‌ام و هم زمانی که سفیر بودم در سازمان ملل متحد، ایشان به عنوان رئیس کمیته سیاست خارجی سنای امریکا بارها به نیویورک آمده و من در محل اقامتگاه سفیر ایران در نیویورک با ایشان دیدار داشتم. در چارچوب اجازه‌هایی که داشتم و هیچ‌کدام این دیدارها محرمانه هم نبوده است. ایشان بالاخره آدم کهنه‌کاری در سیاست خارجی است و تازه‌کار نیست.

احساس من این است که بهتر از آقای ترامپ تحولات بین‌المللی را درک می‌کند و می‌فهمد که محدودیت‌های امریکا در این شرایط چیست. بعضی اظهاراتی که اخیراً ایشان و دیگران داشتند نشان دهنده این است که می‌فهمند یکجانبه‌گرایی پاسخگوی شرایط جهان امروز نیست. باید در عمل دید که چگونه عمل می‌کند. [2]

*ما نظیر این قبیل حرف‌های آقای ظریف در انتقاد از جریانات سیاسی داخل کشور و در خوشبینی نسبت به آمریکا را پیش از این و در قضایایی مثل "ماجرای پولشویی" و "اوباما و برجام" نیز دیده‌ایم و شنیده‌ایم...

و خوانش اظهارات جدید ظریف نشان می‌دهد که او همچنان بر سیاق گذشته راه می‌سپارد و نه تجربه برجام موجب عبرت او شده است و نه هیچ اندکی دلش با منتقدان داخلی که البته درباره برجام راست می‌گفتند؛ رئوف‌تر!

بایستی اشاره کرد که دلیل این حد از اشتیاق آقای ظریف به جو بایدن و امیدواری او به کاخ سفید که در جملاتی مثل "شرایط بهتر می‌شود البته آقای بایدن هنوز نتوانسته تیم خود را مستقر کند! " هویدا می‌شود؛ همچنان بر ما پوشیده است.

در واقع اگر همچنان در سال‌های 92 و 93 بودیم و تجربه برجام و دستاوردهای "تقریبا هیچ" آن وجود نداشت؛ این حد از اشتیاق ظریف در مقابل کسانی که با دلایل عقلانی منتقد برجام بودند، اندکی پذیرفته‌تر بود اما اکنون که "آن سبو بشکسته و آن پیمانه ریخت"! چرا همچنان شاهد طعنه به داخلی‌ها و خوشبینی‌های عجیب به کاخ سفید هستیم...

مسئله وقتی جالب‌تر می‌شود که شخص آقای بایدن که از حامیان ترور شهید سردار سلیمانی بوده است نیز هرگز به اندازه این آقایان پیرامون امیدواری‌های ایران به برجام سخنی نگفته و به این اندازه رغبت خاصی به ماجرا نشان می‌دهد. (اگرچه ممکن است شکلات‌های برجامی بایدن در راه باشد تا همچنان که ظریف زمانی گفته بود؛ شاهد تأثیراتی بر انتخابات آینده ایران باشیم!)

تأکید ظریف بر 30 سال شناختش از جو بایدن هم موجب نگرانی و دغدغه بیشتر مردمی می‌شود که تجربه برجام را از نزدیک لمس کرده‌اند...

چه اینکه آقای ظریف و دوستان ایشان در ایام خوش اوباما و برجام نیز مدعی "فهم زبان بین‌الملل" و درک روندهای جهانی بودند و دست آخر چیزی که در کاسه مردم گذاشتند؛ تحریم‌های بیشتر و گرانی بود.

و مگر همین آقای ظریف نبود که با عنایت به ادعای خود مبنی بر فهم زبان جهانی، با لبخند از این می‌گفت: "آمریکا «نمیتواند» از برجام خارج شود و اگر خارج شود مقبولیت خود را از دست خواهد داد. "[3]

فی‌الجمله اینکه به نظر می‌رسد ظریف "جو بایدن" را هم خوب نشناخته است که اینچنین نسبت به او و اقدامات آینده‌اش ابراز خوشبینی می‌کند و به دوستان داخلی خود می‌تازد.

البته تمام آنچه که وزیر خارجه دولت آقای روحانی از خوشبینی نسبت به بایدن و آمریکا گفته است؛ بنا به تجربه برجام دیگر هرگز واجد ارزش نیست و اگر کسی دوباره می‌خواهد به این سخنان اعتماد کند بایستی پذیرای گرانی و تحریم بیشتر باشد.

اما مع‌الوصف برای آنها که ترجیح می‌دهند دوباره تلمیذ این سخنان باشند؛ یک مقیاس و شاقول ساده وجود دارد... و آن اینکه بایدن در همان پروژه احتمالی "شکلات‌های برجامی" نیز حاضر به لغو تمامیت تحریم نفتی یا هواپیمایی ایران خواهد بود یا خیر!؟

پاسخ منتقدان اصولی آقای ظریف و برجامش به این سؤال مشخص است. آمریکا تنها ابزار خود علیه ایران یعنی "تحریم" را هرگز بر زمین نخواهد گذاشت و هیچ تحریم تأثیرگذاری را در دوره هیچ رئیس‌جمهور دموکرات یا جمهوری‌خواهی لغو نخواهد کرد.

ما همچنین قضاوت درباره تصحیح موضع آقای ظریف مبنی بر اینکه منظور او از تفاوت بین بایدن و ترامپ، تفاوت در ادبیات بوده است و ایضا موضع سیاه‌نمایانه و بدون دفاع ظریف مبنی بر اینکه مردم ایران به غذا و دارو دسترسی ندارند! در حالی که ایران اسلامی جزو سیرترین کشورهای جهان است را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

چه اینکه از ادبیات مصاحبه آقای ظریف این نکته استخراج نمی‌شود که او به تفاوت ادبیات ترامپ و بایدن معتقد باشد و ایضا علت عدم دفاع ظریف از مثبتات موجود در ایران نیز مشخص نیست!

*گفتنیست تحلیل مربوط به "شکلات‌های برجامی" متعلق به دکتر فؤاد ایزدی است که در پیشابرجام توسط ایشان مطرح شد.

این تحلیل درست، ابتنا دارد بر اینکه آمریکا ممکن است برای گول زدن ایران، برخی از تحریم‌های اسمی و غیر تأثیرگذار و یا مبالغی از پول‌های بلوکه شده ایران را لغو و آزاد کند.

***

1_mshrgh.ir/1140333

2_http://www.irannewspaper.ir/newspaper/page/7494/1/560600/0

3_ mshrgh.ir/862231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 44
  • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    9 125
    اگر فورا و مستقیم با بایدن مذاکره نکنیم او نه با ارتش آمریکا بلکه با ارتش مخوف ناتو به ما حمله میکند .
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      37 2
      فعلاً زیر جمع کردن انتخابات خودشون جوری زاییدن که ته مانده دموکراسی آمریکایی هم درحال بخار شدن است
    • آزادان IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      45 1
      کشتن کسی مثل تو تنها راه نجاته. ضمنا بیاد حمله کنه بینم چی گیرش میاد. ما ایرانیا دیگه چیزی برا از دست دادن نداریم.
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      49 2
      خفه شو بابا زر نزن .اون همه موشک به عین الاسد زدیم امریکای زپرتی نتونست هیچ غلطی کنه. خرداد 1400 رییس جمهور انقلابی. اماده سکته زدن باشین افساداتی های دزد
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      35 0
      ازچی ایران را میترسانید!؟اینها خودشان اینقدر ازایران میترسند که جرات حتی یک شلیک را ندارند-بعدشما بیشتر میترسید!؟غیر ممکن غیر ممکن غیر ممکنه جنگ کنند
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      24 0
      ساکت شو بچه !
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      25 0
      ظریف هیچی نیست ...
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      23 0
      وای بر اصلاحات
    • !! IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      26 0
      زرشک !!!!!!!!!!
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      27 0
      غرب پرست
    • عبدالله مومن IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      31 0
      افساد طلب یعنی کسی که به آمریکا دخیل بسته است
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      38 0
      زارررررررررررررررررررت! ارتش مخوف.... خخخخخخ
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      59 0
      عین الأسد!
    • DE ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      44 1
      اصلاحات تنها راه نجاتست نوشته ۱۷:۳۰ اگر فورا و مستقیم با بایدن مذاکره نکنیم او نه با ارتش آمریکا بلکه با ارتش مخوف ناتو به ما حمله میکند .عمویی ایرانی ها لشکر مغول را پس از چندین سال که ایران را اشغال کردند متضحانه بیرون انداختند .اصلاحطلبها هم روزی با همه غربگداها بیرون ریخته خواهند شد کما اینکه شاه و شاهپرستها هم از ایران گریختند .تازه شاه هزاران بارمحکمتر از اصلاحطلبها دولت ایران تودستش بود.
    • محمدایوب IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      31 0
      ارتش مخوف ناتو درافغانستان. ودر کشورهای دیگر هیچ غلطی نتونستن بکنن. جز کشتار زنان وکودکان انها به جایی حمله میکنند که مرد نداشته باشند یا مردانشان ظاهرشان مردهستند.
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      10 0
      از آلبانی پیام دادی؟
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      21 1
      اصلاحات تنها راه نابودی و ته دره بردن کشور است.
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      24 0
      اصلاحات تنها راه نابودیه ایران
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      17 0
      شما سریعا مشغول تهیه پوشک بزرگسالان باش
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      17 0
      بیشین بینیم بااا حال ناریم ....
    • ح س IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      1 0
      من با مذاکره و این چیزا مخاف نیستم حتی به نظرم تا از نظر اقتصادی و معیشتی اونقد قوی نشدیم باید درب موشکی و هسته ای رو ببندیم ولی اون شعار اصلاحات تنها راه نجات چرت و پرت ترین چیزیه که نوشتی گندی که اصلاحاتی های مفتخور زدن هیشکی تا حالا نزده
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      3 0
      17:30تواز کجا این پیام‌های بی سروته را میفرستی؟! مشکل روحی شدید داری به دنبال درمان خودت باش.!!!
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      3 0
      آمریکا کیه ارتش آمریکا کی باشه. مورچه چیه کله پاچه ش چی باشه. 17:30
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      3 0
      اصلاحات تنها راه ذلت واسارت.!
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    33 8
    اصلاح طلبها دست پرورده امریکان . سردار سلیمانی و محسن حججی دست پرورده جمهوری اسلامی هستن. دکتر نیکزاد وزیر دولت دهم که 6 میلیون مسکن ساخت دست پرورده انقلابه نه اون وزیر که مسکن مهر مزخرف میخوند.حالا به زودی در خرداد 1400 رییس جمهور انقلابی دست پرورده نظام رو میبینی که کپ کنی
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      23 0
      اینها دست پرورده دانشگاه های آمریکا و انگلیس هستند که با رای چشم و گوش بسته مردم به تکرار فتنه‌گران و بی بی سی و عوام فریبی سلبریتی های بیسواد قدرت را با هدف استحاله جمهوری اسلامی بدست آوردند
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      13 1
      احسنت
    • مرصاد IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      19 0
      اصلاح طلبا که کلا سیتی زن سی ساله آمریکان، نه دست پرورده نظام ! بقیه شون هم نفوذی هستن ! باور نداری برو تاریخ بخون ! تا بفهمی که استعمارگرا ، چطور نیروهای نفوذی رو ، چند دهه پرورش میدن ، برای روز مورد نظر خودشون !!
    • US ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      10 1
      دقیقا احسنتم
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      13 0
      اصلاح طلبان ابتدا باید خودشان را اصلاح کنند.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    5 49
    احسنت به ظریف
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      29 1
      از طرف مغزهای کوچک و غرب زده
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      20 1
      زارت...
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    4 27
    بزن ظریف بزن
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      23 1
      ظریف هیچ کاریی نمیتونه بکنه
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      13 0
      هرکه بغیر خدا (کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد و این یک سنت الهی است که در قضیه برجام مشهود بود.
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    31 1
    بتن ریختن در دانش و صنعت کشور به خاطر اخم دیگران که شد برجام هم ردیف قرارداد ننگین ترکمنچای قرار می گیرد و آیندگان خوب قضاوت خواهند کرد
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    3 42
    زنده باد ظریف
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      19 1
      زرشک
    • NL ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      13 1
      تا تسویه حساب درستی با جریان غربزده و غربگدا که حاضرند ایران رو به غربیها بفروشند نشه اینها دست بردار نیستند.کل این جریان برجام رو زیباکلام یکبار گفت.گفت من برجام رو نخوندم ولی همین که برجام امضا شد مهمه!یعنی همین که پای آمریکا و غربیها به ایران باز بشه و ایران تسلیم آمریکا بشه اسراییل رو بپذیره و بشه مثل عربستان نوکر غرب و سیاستهای غرب کافیه.الکی فضای مجازی رو دست دشمن ندادند. غربگداها و وطن فروشان تا تسلیم ایران دست برنمیدارندو بدروغ مدعی منافع ملی و کوروش و اینها هم میشوند نوکران آمریکا.
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      13 1
      به چه دلیل می گی زنده باد...
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    3 32
    زنده باد ظریف
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      12 1
      ظریف هیچ کاری نمی تونه کنه
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      12 0
      خیلی ساده لوح است . ساده لوح تر از ابوموسی اشعری ، چون ابوموسی اشعری یکبار گول خورد ولی ایشان چند بار
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    29 1
    جریان تحریف
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    25 3
    بایدن میتواند، شما نمیتوانید، اینا نهایت... هستن
  • فرهاد IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    35 1
    برجام به درد من که فوق لیسانس علوم اجتماعی هستم نمی خوره . افراد جامعه ارزانی میخواهند ، رفاه ، پول ملی قوی ، مسکن ، محل بازی ، بهداشت ، واکسن، دردمان می خواهند . ما ارزانی می خواهیم آقای ظریف و تمام اینها در داخل موجود است لطفا دست بردارید تمام.
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      18 0
      احسنت بر شما
  • CA ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    39 0
    خجالت آور است که این فرد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است. این اظهار علاقه به مذاکره با آمریکا و غربی ها از یک وزیر قاجاری و پهلوی توقع است نه یک وزیر در نظام اسلامی که با جانفشانی و شهادت بهترین انسان ها تحت رهبری امام خمینی برپا شده است.
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    24 2
    واقعا که از دست این اصلاح طلبها...
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    36 0
    اوبامای مؤدب و باهوشِ اصلاح‌طلبان : تحریم‌های بوش سمبلیک بود؛ من تحریم‌های سخت را علیه ایران آغاز کردم! بایدن معاون اوباما و از مهره های اصلی وضع تحریم های ظالمانه بر علیه مردم ایران بوده. سرطان اصلاحات
  • کادیلاک IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    9 0
    قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : كَما تَكُونوا يُوَلّى علَيكُم . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :(((( هر گونه شما باشيد، همان گونه بر شما حكومت مى شود.)))) همه ما يعني اکثرا یجور محتکریم خریدهای عمده می کنیم و فقرا را فراموش کردیم اسلام رو وارونه جلوه دادیم و....
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    15 1
    اولویتهای کشور :۱.شفافیت آرا در مجلس و دولت در امور غیر امنیتی برای جلوگیری از حوادثی مثل دلار ۴۲۰۰ تومانی و استفاده از رانت آن ۲.مالیات بر مجموع درآمد هر ایرانی به صورت پلکانی (هرچه درآمد بیشتر درصد مالیات بیشتر ) برای جلوگیری از فرار مالیاتی همه صنوف از جمله دلالان و وکلا و پزشکان و کاهش وابستگی به درآمد نفت ..۳.مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ بالا بر سود فروش کالای غیر مصرفی مثل خانه دوم و خودرو دوم و ارز و ...برای جلوگیری از دلالی و سوداگری و هدایت نقدینگی به سمت تولید و بورس و بانکها و پس از کاهش تورم کاهش نرخ سود بانکی ۴.هماهنگی وزارت صنعت و امورخارجه جهت صادرات هدفمند و منظم ۵.اصلاح گمرک و جلوگیری از واردات اقلامی که ضروری نمی باشد و یا در داخل امکان تولید آن وجود دارد مثل خلال دندان و دسته بیل ۶.ساماندهی صادرات مازاد محصولات کشاورزی جهت جلوگیری از کم یاب شدن آن در داخل ۷. پس از قدرتمند شدن کشور از نظر اقتصادی مذاکره عزتمندانه با آمریکا
  • NL ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    4 1
    تا تسویه حساب درستی با جریان غربزده و غربگدا که حاضرند ایران رو به غربیها بفروشند نشه اینها دست بردار نیستند.کل این جریان برجام رو زیباکلام یکبار گفت.گفت من برجام رو نخوندم ولی همین که برجام امضا شد مهمه!یعنی همین که پای آمریکا و غربیها به ایران باز بشه و ایران تسلیم آمریکا بشه اسراییل رو بپذیره و بشه مثل عربستان نوکر غرب و سیاستهای غرب کافیه.الکی فضای مجازی رو دست دشمن ندادند. غربگداها و وطن فروشان تا تسلیم ایران دست برنمیدارندو بدروغ مدعی منافع ملی و کوروش و اینها هم میشوند نوکران آمریکا.
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    5 0
    دوباره می خواهند ملت را سر کار بگذارند
  • NL ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    5 0
    تا تسویه حساب درستی با جریان غربزده و غربگدا که حاضرند ایران رو به غربیها بفروشند نشه اینها دست بردار نیستند.کل این جریان برجام رو زیباکلام یکبار گفت.گفت من برجام رو نخوندم ولی همین که برجام امضا شد مهمه!یعنی همین که پای آمریکا و غربیها به ایران باز بشه و ایران تسلیم آمریکا بشه اسراییل رو بپذیره و بشه مثل عربستان نوکر غرب و سیاستهای غرب کافیه.الکی فضای مجازی رو دست دشمن ندادند. غربگداها و وطن فروشان تا تسلیم ایران دست برنمیدارندو بدروغ مدعی منافع ملی و کوروش و اینها هم میشوند نوکران آمریکا.
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    1 0
    ۸سال پیش چرا همین مذاکره ای که حالا میخواد بره آمریکا،نرفت ومذاکره کنه-هی رفت هتل کنستینتال+؟
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    6 0
    آقای ظریف مصداق کسی هست که خودشو به خواب زده و نمی شه از خواب بیدارش کرد هم چنان به خواب خرگوشی تون ادامه بدید واقعا شرم بر کسانی که عنان اقتصادمونو به آمریکا گره زدند
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    5 1
    ظریف به داخل هم می شه نگاه کرد.
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    6 0
    آقای ظریف مذاکره خط قرمز ماست...
  • مرصاد IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    5 0
    غرب گداهای شیفته کدخدا !!
  • سید IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    5 0
    ببخشید راسته بایدن تعداد زیادی آزار جنسی در پرونده اش داره راسته ازشهادت سردارعارف ما ابرازشادمانی کرده پس این همون ترامپ نیست منکه گیج شدم آقا جوادظریف بدادم برس
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    7 0
    چقدر مایه خفت و خواری مردم و مملکتمان شدن این جماعت....آخه امید به چند تا کشور دشمن هم شد سیاست؟
  • فراجناحی IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    7 0
    امام خمینی ( ره) (( منافقین از کفار بد تر هستند))
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    7 0
    این بایدن فاسدوخواب آلودکه سرشماکلاه گذاشت وشمارابه چاه انداخت نمیتواندشمارانجات دهد.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    7 0
    غرب زده چه می زنی
  • DE ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    8 0
    آقای وزیر همچنان به تغییر سیاست‌های کاخ سفید امیدوار است ظریف: بایدن می‌تواند! به جان جان کریه جو بایدن از لحاظ ادبیاتی با ترامپ فرق فوکوله بایدن شبیه بایَدَنِ یعنی باید باهاش مذاکره کنیم ولی دونالد ترامپ شبیه مک دونالدِ کلی پول میدی هیچی گیرت نمیاد.
  • ۱۴۰۰ IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    8 0
    اصلاح طلبا انگار خون آمریکایی در رگهای جریان دارد
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    7 0
    این دار و دسته سالهاست بنا به سفارش دوستان غربی و آمریکایی و صهیونیسم خودشون همه نوع بلائی بر سر ملت خود در آوردند هنوز هم دست بردار نیستن ایا وقت آن نرسیده که مردم اینها را بشناسند؟؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    6 2
    ظریف وزیر خارجه ایران هست ?!?!
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      7 0
      ظریف وزیر برجام است.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    4 0
    دلیل روشن این ادعا که اینها همان منافقین هستند زیر پا گذاشتن دستور صریح و روشن قرآن است که آنها را از دوستی با کفار و اهل کتاب بر حذر داشته و صراحتا میفرماید آنها به کمتر از گرفتن دین شما از شما راضی نمی شون ابن همه عهدشکنی و نقص پیمان هم هنوز برایشان درس عبرت نشد و برای جلب رضایت این دوستانشان سالهاست که هر نوع بلائی بر سر این ملت آوردند و وقتش رسیده که مردم آنها را بشناسن
  • خودم IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    5 0
    کس که بداند و بخواهد که بداند خود را به بلندای سعادت برساند آن کس که بداند و نداند که بداند با کوزه آب است ولی تشنه بماند آن کس که نداند و بخواهد که بداند جان و تن خود را ز جهالت برهاند آن کس که نداند و نخواهد که بداند حیف است چنین جانوری زنده بماند
  • منتقد IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    5 0
    درود بر روحانی سلام بر بدبختی درود بر ظریف سلام بر کج فهمی
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      0 0
      منتقدنیستی آویزونی!
  • حسين DE ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    7 0
    آقاى جواد خان حالا كه واژه ادبيات را بكار بردى ميتونى واژه هاى تعليق و لغو را تعريف و تفاوت آنها را توضيح بدى؟
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    7 0
    نه بابا ظریف دوباره میخواد بهشون بگه، اگه نشه، انتخابات بازنده میشم. یعنی مردم به درک
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      6 0
      دقیقا
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    0 0
    ...
  • شاهین IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    0 7
    لطفاً آقای ظریف را که انسانی کامل وشناخته شده هستن را اینجور جلوه ندهیم. دنیا به ایران وظایف احترام می گذارد شما باید به فکر مردم بدبختی باشید که به نان شب محتاج هستن تمام سوبسیدها از اجناس برداشته وگرانی بیداد می کند بله تحریم هم دخیل است وقتی دنیا نگاه خوبی به شما ندارد همینطور میشود باید زودتر چاره‌ای اندیشید هم عزت وهم صلح
    • IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      2 0
      انسان کامل است ظریف؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      1 0
      انسان کاملی که فرق تعلیق و لغو رو نمیدونه
  • Sahabali IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    5 0
    برجام برای ما فایده ندارد وقت اتم
  • علی IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    4 0
    اقای ظریف مردم ناراحت مذاکره و مخالف ان نیستند بلکه مذاکره با کسانی که به هیچ قانونی پایبند نباشند چه معنی می دهد اگر امید شما مثل دست اورد برجام که تاکنون این همه مشکلات برای ملت و درست کرد نتیجه نداد
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 0
    ظریف در خواب رفع تحریم گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 0
    اقای وزیر تو که ادم دانائی بودی چرا خودت را به... وبه اتش نفهمی ... دیگر خودت را میسوزانی و باز به بیگانگان امید داری در حالی امریکا و باید در خودشان مانده اند ولی ما در نگاه آنها امید میجوئیم.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 0
    وقتی فردی مثل ظریف معنی استکبار در قرآن را نفهمد معلوم است کارش به اینجا می رسد که امیدوار باشد آمریکای مستکبر شاید راهش را عوض کند
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 0
    جناب ظریف بایدن هم نمی تواند.! ما امیدمان به خداست نه ترامپ وبایدن و...!!!
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    3 0
    جناب وزیر چشمت به دست خدا باشد نه به دست شیطان...!
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 0
    خطر مار خوش خط و خال از عقرب بیشتر است. کسی که روی بایدن قمار کند یا نادان است یا خائن
  • علی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 0
    برجامی که در آن بند مکانیزم ماشه هست به چه درد می‌خورد. حالا آن مردک( ترامپ ) چون از آن خارج شده بود نتوانست ماشه را بچکاند، میخواهید این مردک( بایدن ) را به برجام برگردانید تا بتواند هر وقت دلش خواست ماشه را بچکاند
  • مرصاد IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 0
    بزرگترین مشکل فعلی جامعه ما ، اینست که ؛ مدیرانی غربزده ، در رده اول و دوم دولت تدبیر حضور دارند ، که هر حرکت مثبتی را ، به راحتی منحرف و برباد می دهند !!
  • سعید IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    0 0
    ما تو زبان آذری مثلی داریم که میگه ناامید شیطانه!!بلاتشبیه رفتین تو قالب شیطان
  • DE ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    3 0
    بزک نمیر بهار میاد، کمبزه با خیار میاد!
  • DE ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    3 0
    بزک نمیر بهار میاد، کمبزه با خیار میاد!
  • DE ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    3 0
    40 سال هست در خارج هستم و در شغل خودم با تمام کشورهای اروپایی قراردادهای میلیاردی می بندم ساده لوح تر و کم تجربه تر از شما اقای ظ. ندیده ام.
  • ايراني غيور IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    0 0
    البته با داشتن نيروهاي نفوذي در رده هاي بالا هنوز هم نتونستن غلطي بكنن اما خب نااميدي بده....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس