ویژه ها

از ابتدای انقلاب تاکنون طیف اصلاح طلب، حداقل قریب به ۳۴ سال در مناصب ارشد اجرایی و تقنینی حضور داشته است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**فلاحت پیشه: فرصت تنش زدایی با آمریکا را نباید از دست داد

«حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده حامی دولت در مجلس دهم که سابقه ریاست کمیسیون امنیت ملی مجلس را هم در کارنامه خود دارد در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «معتقدم هیچ کشوری در جهان به اندازه ایران گرفتار تابوهای سیاسی نیست. تابوها، مجموعه عقاید و تصمیماتی را شکل می‌دهند که پس از مدتی مانند سنگ شده و به بت تبدیل شده‌اند و در نهایت مانع هرگونه تغییر در کشور می‌شوند...در شرایط کنونی کشور نیازمند رئیس‌جمهوری است که بتواند در چنین فضایی تابوشکنی کند».

فلاحت پیشه در ادامه گفت: «واقعیت این است که مسئولان اجرایی ما تا جایی که می‌توانستند دشمن‌سازی کرده‌اند. امروز که شرایط مناسبی برای تعامل با جهان به وجود آمده باید از دشمن‌سازی پرهیز و دشمنی‌های گذشته را تعدیل کرد... کشور ایران با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی‌ای که در آن قرار دارد، نمی‌تواند با جهان در حالت قهر دائم به سر ببرد. به همین دلیل باید فضا را به سمت کاهش تحریم‌ها و تنش‌ها پیش برد...هرگونه تلاش برای ایجاد تنش بین ایران و آمریکا باید محکوم شود...نباید فرصت تنش‌زدایی را از دست داد».

همچنین روزنامه شرق در شماره امروز در مطلبی نوشت: «مناقشه میان ایران و آمریکا به تدریج پیچیدگی‌هایی پیدا کرده است. این مسیر، علاوه بر مسئله هسته‌ای که مورد توجه خاص آمریکا و اسرائیل بود، اکنون ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده که موضوع توان موشکی و حضور منطقه‌ای ایران را هم می‌خواهند به آن اضافه کنند. این موضوع در سخنان جو بایدن و بعضی دیگر از افراد منصوب بایدن مشاهده می‌شود».

فعالین اصلاح طلب به گونه ای سخن می گویند که گویا از سال ۹۲ تاکنون این رقبای روحانی بودند که در انتخابات پیروز شده و دولت را در اختیار گرفته اند؛ مگر آقای روحانی با «باراک اوبامای مودب! و باهوش!» ۱۵ دقیقه تلفنی صحبت نکرد!؟ مگر آقای ظریف در دیدارهای دوجانبه با «جان کِری» رکورد نزد!؟

بعد از این وقایع، همان باراک اوبامای مودب! و باهوش! در اولین روز اجرای تعهدات ۱+۵ در برجام، تحریم های جدیدی علیه ایران وضع کرد. در آن مقطع «جو بایدن» معاون اول اوباما بود و دقیقا در مقطعی که اصلاح طلبان از آن با عنوان «ماه عسل دولت های روحانی و اوباما» نام می بردند، بایدن اعلام کرد که «لازم باشد با ایران وارد جنگ می شویم»! ؛ در همان مقطع دولت اوباما در اقدامی که از ابتدای انقلاب بی سابقه بود، نماینده دولت روحانی در سازمان ملل را تروریست! نامید و از ورود وی جلوگیری کرد.

آیا غیر از این است که برجام برای تنش زدایی در مسئله هسته ای امضا و اجرا شد؛ نتیجه چه شد!؟ آیا تنش از بین رفت!؟ یا اینکه بهانه جدیدی برای ایجاد تنش از سوی آمریکا و اروپا مطرح شد!؟

برجام بیش از پیش ثابت کرد که رویکرد منفعلانه «تنش زدایی» نه تنها به لغو تحریم ها منجر نمی شود، بلکه اتفاقا تحریم ها را افزایش هم می دهد. نشان به آن نشان که «هسته ای رفت ولی تحریم ها باقی ماند و بیشتر هم شد».

هدف آمریکا و تروئیکای اروپا این است که با «وعده سرِخرمن لغو تحریم ها» مولفه های قدرت ساز ایران را از کار بیندازد. متاسفانه عده ای در داخل یا عامدانه و یا از سر غفلت در این پروژه ضدایرانی بازی می کنند.

** روزنامه شرق:عدم بهبود معیشت مردم ربطی به اصلاح‌طلبان ندارد

«محمد سلامتی» فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل سازمان منحله مجاهدین انقلاب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «به نظر من اصلاح‌طلبان اصل را بر شرکت در انتخابات می‌گذارند و وظیفه خود می‌دانند که در انتخابات حضور فعال داشته باشند. اما اگر با مستمسک قراردادن نظارت استصوابی و شیوه‌های دیگر جلوی حضور آنها گرفته شود، دیگر کاری از آنها ساخته نیست جز اعتراض افشاگرانه. اما عدم بهبود معیشت مردم درحال‌حاضر که خیلی مستقیم ربطی به اصلاح‌طلبان ندارد و نیز سنگ‌اندازی‌ها، اتفاقا عزم اصلاح‌طلبان را برای حضور در انتخابات بیشتر می‌کند».

سلامتی در ادامه گفت: «اگر شرایط حادی حاکم شده که دولت در آن نقشی نداشته، نباید همه کاسه‌کوزه‌ها سر دولت شکسته شود. البته درست است که دولت می‌توانست با اتخاذ تدابیری فشارها را کاهش دهد. اما همین هم حدی دارد. موضوع تحریم‌ها با آن حدت‌وشدت که به‌تنهایی می‌تواند هر کشوری را از پا در بیاورد و درهمین‌حال مشکل کرونا که قدرتمندترین اقتصادها را به چالش کشیده است، چیز کمی نیست. دولت با این هیولاها مواجه شده است. به این اضافه کنید مانع‌تراشی‌ها و کارشکنی‌های داخلی را. مردم اگر به این مهم توجه داده شوند، به دلیل ذات پاکشان، کاستی‌ها برایشان بیشتر قابل‌قبول و تحمل می‌شود».

از ابتدای انقلاب تاکنون طیف اصلاح طلب، حداقل قریب به ۳۴ سال در مناصب ارشد اجرایی و تقنینی حضور داشته است. برای نمونه، «بیژن زنگنه» وزیر نفت دولت روحانی و عضو ارشد ستاد انتخاباتی «میرحسین موسوی» در سال ۸۸، از سال ۵۹ تا ۹۹ به استثنای ۸ سال، یا وزیر بوده و یا معاون وزیر.

در یک نمونه دیگر، «عباس آخوندی» وزیر مستعفی دولت روحانی، از ابتدای انقلاب تاکنون قریب به ۹ سال وزیر مسکن و راه و شهرسازی بوده است.

باز هم در یک نمونه دیگر، «محمدرضا نعمت زاده» وزیر سابق صنعت در دولت روحانی، از ابتدای انقلاب تاکنون قریب به ۲۵ سال یا وزیر بوده و یا معاون وزیر.

اشخاصی همچون «اکبر ترکان»، «محمدعلی نجفی»، «عیسی کلانتری» و...را نیز باید به این فهرست اضافه کرد. نکته قابل توجه اینجاست که تعدادی از این افراد حتی در دولت احمدی نژاد هم در پُست معاونت وزارتخانه های اقتصادی دولت مشغول به کار بودند.

نکته دیگر اینکه تعدادی از افراد ذکر شده، با سرمایه های چندصد میلیاردی و شرکت های متعدد مشغول به فعالیت هستند.

با این وجود و علیرغم اینکه حداقل در هفت سال و نیم اخیر در دولت روحانی، از معاون اول رئیس جمهور گرفته تا وزیر نفت و وزیر اقتصاد و وزیر صمت و وزیر کار و استاندار و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه و فرماندار و بخشدار و...همگی از فعالین اصلاح طلب بوده اند، باز هم برخی از اصلاح طلبان مدعی هستند که وضع فعلی اقتصادی ربطی به جریان اصلاحات ندارد.

لابد اشخاصی همچون «محمد خاتمی» هم بابت «تَکرار می کنم» های خود برای رای دادن به دولت روحانی، اصلا نباید مورد مطالبه قرار بگیرند!؟

اصلاح طلبان علیرغم دروکردن صندلی های کابینه روحانی، نه طرح و برنامه ای برای اداره کشور دارند و نه حاضرند که مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند؛ برای همین در زنگ حساب، فرافکنی می کنند.

** دستان خالی حامیان FATF و داستان سرایی درباره واکسن کرونا

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «تحریم و FATF مانع خرید واکسن» نوشت: «علی ربیعی سخنگوی دولت، روز گذشته گزارش‌ها درباره بروز مشکلات در انتقال پول خرید واکسن به دلیل نپیوستن به «FATF» را تأیید کرد، اما این را هم اضافه کرد که دولت در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نکرده و تهیه واکسن را به عنوان یک مسأله ملی دنبال خواهد کرد.  ربیعی در نشست خبری روز گذشته خود که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، اظهارکرد: درباره (خرید) واکسن بنابر قوانین تحریم و قواعد «FATF» در زمینه انتقال پول، طی چندین مرحله امکان انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی رو به‌رو بودیم».

روزنامه اعتماد نیز در مطلبی با عنوان «FATF؛ بازگشت به نقطه صفر» نوشت: «علی مطهری، نایب‌رییس مجلس دهم در حساب کاربری جدید خود در توییتر صراحتا از عوارض حضور ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی گفته و نوشته بود:"به‌ خاطر اینکه در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار داریم، نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد".»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی نیز در یادداشتی...با تاکید بر لزوم تصویب لوایح الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های بین‌المللی پالرمو و CFT و خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی...نوشت: «قانون یعنی رفتار قاعده‌مند و تکرارپذیر مردم».

داستان سرایی حامیان FATF درباره ارتباط این مسئله با خرید واکسن ایرانی، جدیدترین مصداق خالی بودن دست این طیف از دلایل فنی و کارشناسی و سوءاستفاده از احساسات مردم برای تحمیل لوایح خسارت بار است.

ربیعی و مطهری و آخوندی، عدم پیوستن به FATF را مانع خرید واکسن کرونا جا زدند. این در حالی است که «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی صراحتا اعلام کرده است که مشکلات بانکی کشورمان در انتقال پول برای خرید واکسن کرونا از کشورهای خارجی بخاطر تحریم های آمریکاست.

«روح الله ایزدخواه» نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به فضاسازی حامیان FATF درباره واکسن کرونا گفت: در کشور ما جریانی درباره اثرات FATF بر روی اقتصاد کشور به شدت اغراق می‌کند. در رابطه با تجارت بشردوستانه، مطابق بیانیه تفسیری توصیه‌ شماره ۸ FATF به عنوان یک اصل، همکاری با FATF نباید تعهدات یک کشور ذیل منشور سازمان ملل و قوانین حقوق بشر بین‌المللی را مختل کند یعنی اجرای توصیه‌های FATF نباید تجارت بشردوستانه را مختل سازد. از طرف دیگر، در بند ۶۸ دستورالعملFATF برای نهادهای غیرانتفاعی آمده است که «موسسات مالی نباید نهادهای غیرانتفاعی را به عنوان حوزه‌ی پرریسک ببینند، آن هم فقط به این دلیل که در محیط‌های با نقدینگی بالا یا در کشورهایی با نیاز بشردوستانه بالا فعالیت می‌کنند». بنابراین با توجه به همین موضوع، این ادعاها خلاف واقع است زیرا FATF حوزه مربوط به سازمان بهداشت جهانی را پرریسک نمی‌بیند و در نتیجه، تراکنش‌هایی که از طریق سازمان بهداشت جهانی صورت می‌گیرد را پرریسک نمی‌داند».

غذا و دارو، حتی از تحریم های شورای امنیت هم استثناست. آمریکا و اروپا، در کنار این استثنای حقوقی حاکم بر شورای امنیت، یک تعهد دیگر هم در برجام داده اند که تحریم ها را بردارند؛ اما خلاف این دو تعهد عمل کرده اند. اما در این میان، امثال ربیعی و آخوندی و مطهری به هیچ عنوان آمریکا و اروپا را بابت این رفتار ضدانسانی و ضدایرانی مورد انتقاد قرار نمی دهند.

دولت های آمریکا- هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان- در اقدامی جنایتکارانه «دارو» را در لیست تحریمی خود علیه مردم ایران قرار داده اند.

یک سوال؛ برجام که به اذعان دولتمردان و اصلاح طلبان، قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز در پشتوانه خود داشت، نتوانست تحریم دارویی ایران را لغو کند، حالا چه تضمینی وجود دارد که پیوستن به یک سازمان بین دولتی با کمتر از ۴۰ عضو، این مسئله را تضمین کند!؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    16 2
    fatf طناب پوسیده ایست که جریان تحریف و تحریم را نجات نخواهد داد
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      5 0
      اصلاح طلبان 8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکره با شیطان بزرگ کردند و تورم 800 درصدی سر سفره مردم گذاشتن حالا میگن به ما مربوط نیست !!!!
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      5 0
      اگر جریان تحریف از بین برود جریان تحریم هم از بین خواهد رفت.
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      5 0
      با مدیریت اصلاح طلبان کشور به سمت فقر رفت و شاخص فلاکت رکورد شکست.
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      5 0
      افسادطلبان 8 سال مملکت را به قهقرا بردند و سفره های مردم مردم را کوچک کردند.
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      2 0
      غربیها، دولت ترامپ و شخص پمپئو بارها رسما درخواست تایید لوایح‌ باقیمانده FATF در ایران را اعلام کردند! آیا این درخواست از‌ سوی تحریمگران و قاتلان سردارسلیمانی برای کمک به مردم ایران است یا جاسوسی اقتصادی و تاثیربخشی کامل تحریمها و گسترش گرانی و نارضایتی؟ لطفا مرعوب جوسازی دولت رفوزه‌ نشوید. #جاسوسی_اقتصادی
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      3 0
      به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود. طرفداران و تصویب کنندگان برجام ، باعث حفظ تحریم ها شدند. اعلام امضای جان کری تضمین است ، فریب دادن مردم بود.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    12 1
    آلزایمری های روزنامه شرق روزی ۳ بار کلیپ انتخاباتی تکرار میکنم خاتمی فتنه‌گر را ببیند تا اینقدر بی شرمانه و وقیحانه به شعور مردم توهین نکنند
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      4 0
      افساد طلبان نمی توانند خود را از عملکرد بسیار ضعیف دولت روحانی مبرا کنند و باید پاسخگوی وضع موجود باشند.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    8 1
    فلاحت پیشه ببینه لقمه ای که خورده چه مشکلی درش بوده که از یک آدم به اصطلاح حزب اللهی تبدیل شده به اینی که حالا هست هر چند همون لقمه ها آدم را از فکر کردن در باره پاکی یا نا پاکی لقمه هم دور می کنه
    • SE ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      1 0
      احمقا تسلیم را فرصت جلوه میدهند
  • سید IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    12 1
    گل به خودی فلاحت پیشه در همکاری نظامی ایران و روسیه برعلیه داعش در سوریه را همه به یاد دارند!!!!!
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    6 0
    مردم تازه به عقل امده خودشون قضاوت میکنند سفره تنگتر شده
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    2 0
    اول اینکه فکر میکنم بهتر باشد کمی منتظر ماند تا نتیجه واکسن روشن شود و بعد از ان استفاده کرد. دوم اگاه باشیم خرید واکسن از کشور های متخاصم غیر از حماقت چیز دیگری نیست. همانطور که خرید هواپیما بعد از برجام حماقت بود. سوم باید در نظر داشت که حمایت روسیه و چین را باید از دست ندهیم.
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    2 0
    نمیدونم چرا این جماعت افسادطلب هی دروغ میگند مارو چی فرض کردن؟
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    5 0
    نمیدونم چرا این جماعت افسادطلب هی دروغ میگند مارو چی فرض کردن؟
  • حمید IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    2 0
    اگر معیشت ربطی به اسهال طلبان ندارد چرا مانور میدادید با برجام چنان رونقی ایجاد کنم که...هشت سال معطل برجام بودیم حتما باید هشت سال هم معطل fatf باشیم و بعدشم ببینیم چه بامبول دیگری در سر دارید؟
  • احمد IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    2 0
    تنها راه نجات اقتصاد ایران تبدیل جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی است تا هرمسئولی خلاف کرده را گردن بزندالبته از اول انقلاب بالاخص آقازاده ها
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    3 0
    آقای فلاحت پیشه اولا غیرت را از همشهریانت یعنی همان شیرزنانی که با چوب و تبر جلو دشمن ایستادند و از دشمن اسیر گرفتند و شدند نمای غیرت از آنها یاد بگیر دوم این که خدا را شکر که ملت اخراجتان کرد وگر نه اگر 4 سال دیگر مجلس بودید کشور را کامل تحویل آمریکا میدادید اما زهی خیال باطل چون همان شیر زنان در مقابل شما می ایستادند و با همان چوب دستی عمرتان را به پایان می بردند شما هم خدا را شکر کنید که از دست همین شیر زنان جان سالم به در بردید
  • علی IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    1 0
    اتفاقا معیشت مردم به اصلان‌طلبان ربط دارد
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
    0 0
    تنش زدایی ؟!!! حق و باطل هماره در تنش بوده و هستند . زندگی بدون تنش در دنیا نداریم .
  • سینا IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    واقعاً نمی دونم این اصلاح طلبان (مخصوصا این سلامتی) خودشون روفرض کردن یا مارو، عجب رویی دارن.
  • سینا IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    «اما عدم بهبود معیشت مردم درحال‌حاضر که خیلی مستقیم ربطی به اصلاح‌طلبان ندارد و نیز سنگ‌اندازی‌ها، اتفاقا عزم اصلاح‌طلبان را برای حضور در انتخابات بیشتر می‌کند».چی؟ یاخداااا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس