عین عیسی (1).jpg

سفر هیاتی نظامی - سیاسی از آنکارا به دمشق برای کاهش تنش ها در شهر عین عیسی این پرسش را مطرح کرده که آیا این مذاکرات مقدمه تغییر معادلات در مناطق اشغالی شمال سوریه است.

سرویس جهان مشرق؛ اواخر آذرماه امسال عناصر گروهک های تروریستی مورد حمایت آنکارا آتش بس را در مناطق شمالی سوریه پس از ۱۴ ماه نقض کردند و مواضع نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه (شبه نظامیان کُُرد یا همان SDF) را در شمال استان رقه هدف قرار دادند.

در روزهای گذشته عناصر تروریستی با پشتیبانی یگان های ارتش ترکیه چندین مرتبه با نیروهای شبه نظامی کُرد (تحت فرمان آمریکا) در حومه شهر «عین عیسی» درگیر شدند و شماری از طرفین در جریان این زد و خوردهای پراکنده کشته و زخمی شدند.

در حال حاضر، نیروهای ارتش ترکیه و تروریست ها در شهرک های «الخفیه، تینه الجرید، التمامیه، رسم عبود» در محور شمالی و شمال غربی شهر عین عیسی موضع گرفته اند؛ این شهرک ها حدود ۳ و نیم کیلومتر با شهر عین عیسی فاصله دارند؛ از سویی دیگر دروازه های شمالی شهر عین عیسی (المعلق، صیدا، مشیرفه) همچنان در تصرف نیروهای شبه نظامی کُرد است.

اشغال شهر راهبردی «عین عیسی» و مناطق حومه هدف نخست دولت ترکیه در شمال سوریه به شمار می آید و پیامدهای دیگری از جمله قطع بزرگراه « M۴» را به دنبال دارد؛ این بزرگراه حدود ۳۰ کیلومتر با مرزهای ترکیه فاصله دارد.

با مسدود شدن بزرگراه ، مسیر ارتباطی و خطوط کمک رسانی شبه نظامیان کُرد از سمت شمال شرق استان حلب و مناطق غربی استان رقه با مناطق شمال و شمال شرق استان رقه و استان حسکه (تل التمر، قامشلی، حسکه و...) قطع می شود.

دولت ترکیه با اشغال شهر «عین عیسی» در تلاش است منطقه ای جایگزین را برای گروهک های تروریستی در نظر بگیرد چرا که آگاه است اگر مناطق اشغالی را در استان های حلب و ادلب از دست دهد (به جزء مناطق جنوبی ترکیه) منطقه ای برای استقرار تروریست ها وجود ندارد.

پیش بردن افکار توسعه طلبانه و امتیازگیری از دمشق در مذاکرات سیاسی بخش دیگر از اهداف دولت ترکیه از تحرکات جدید در اطراف شهر عین عیسی است اما در مقابل روسیه برای کاهش تنش در این محور، مذاکراتی را میان طرفین به جریان انداخت.

در دو هفته گذشته مذاکرات فشرده ای میان سران شبه نظامیان کُرد و نمایندگان دمشق و مسکو برگزار شد اما تاکنون توافق مشترک به دست نیامده است و نیروهای دموکراتیک سوریه با تخلیه «عین عیسی» و ورود نیروهای ارتش سوریه به این شهر مخالفت کرده اند.

از سویی دیگر، دولت روسیه برای جلوگیری از افزایش درگیری ها و کنترل وضعیت همزمان مذاکراتی را با نمایندگان دولت ترکیه انجام داد و این گفت وگوها باعث شد برای اولین بار پس از شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱، هیاتی از آنکارا برای مداکره به دمشق سفر کند.

هیات اعزامی از ترکیه به سوریه را شخصیت های سیاسی، افسران نظامی و نیروهای اطلاعاتی همراهی می کنند و به گفته برخی منابع میدانی مذاکرات اولیه میان آنکارا و دمشق برای کاهش تنش ها در عین عیسی پیشرفت داشته است.

گشت مشترک نظامی نیروهای ارتش سوریه، روسیه و ترکیه در شهر عین عیسی و مناطق اطراف یکی از محورهای اصلی مذاکرات میان دمشق و آنکارا بوده اما در خصوص تعیین تکلیف نیروهای شبه نظامی کُرد تصمیم گیری نشده است.

به نظر می رسد، اگر ترکیه با حُسن نیت وارد شود، مذاکرات آنکارا و دمشق در خصوص کاهش تنش در شهرک عین عیسی در شمال استان رقه می تواند مقدمه ای برای پایان دادن به اختلاف ها در سایر مناطق شمالی سوریه پس از ۹ سال رویارویی نظامی باشد.

روند تحولات میدانی نشان می دهد اگر دولت سوریه و ترکیه در مسیر حل اختلاف ها گام بردارند نه تنها سران نیروهای شبه نظامی کُرد مجبور به کوتاه آمدن از مواضع خود در خصوص شهر عین عیسی خواهند شد بلکه معادلات و موازنه قدرت در مناطق اشغالی شمالی سوریه تغییر می کند.

به گزارش مشرق، نیروهای شبه نظامی کُرد جریان مقابل دمشق و آنکارا محسوب می شوند چرا که تامین کننده منافع واشنگتن هستند و با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا این مسئله در میان و بلند مدت می تواند به خطری برای مرزهای جنوبی ترکیه تبدیل شود و همین مسئله اردوغان را به این نتیجه رسانده که حداقل باید در خصوص وضعیت شهرهای در تصرف شبه نظامیان کُرد با دولت سوریه به تفاهم برسد؛ در حال حاضر، نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه بخش های از استان حلب، رقه، حسکه و دیرالزور را در شمال غرب، شمال و شمال شرق سوریه در تصرف دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    53 32
    ترکیه فقط یک هدف دارد آن هم دور زدن ایران و دور کردن متحدان ایران است . ترکیه مجری طرحهای اسراییل برای خاورمیانه بزرگ صهیونیستی است.
    • حسن US ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      24 4
      ترکیه هم مثل بقیه کشورها فکر منافع خودشه اونا میخواستن دولت اسد سرنگون بشه و اخوان المسلمین ها قدرت سوریه رو بدست بیارن ولی شکست خورد اما قضیه شمال سوریه فرق داره و همش با هماهنگی روسیه انجام میشه امریکا وقتی از تقسیم سوریه و عراق نا امید شد به سمت کوردها رفت و اونا رو مسلح کرد تا به مدیترانه برسن و کشور کوردستان رو شکل بده حتی رفراندوم اقلیم کوردستان عراق هم مقدمه این طرح بود ولی ترکیه با توجه به ضعف ارتش سوریه وارد مناطق شمال سوریه شد تا این طرح شکست بخوره کشور کوردستان تا زمانی که کوردها تو محاصره ایران و سوریه و ترکیه و عراق باشن نمیتونه شکل بگیره چون کاملا محاصره ست و تنها راهش رسیدن به مدیترانه بود که اونم ناکام گذاشته شد
    • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      22 11
      حسن آقا حلیل شما درست اس ، اون دوستمون گفتن تورکیه مجری صهیونیست اس یک حرف کورکورانه اس و از روی کینه اس
    • مهدی IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      8 2
      محور مقاومت به هیچ وجه این پیشنهاد اردوغان کثیف را نمی پذیرد .تا نفر اخر نیروهایش را باید از خاک سوریه خارج کند .این همه پشتیبانی از داعش کرده این اردوغان کثیف ووووو
  • عدالت IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    57 30
    به نظر من ترکیه خودش عامل نا امنی منطقه هست. ترکیه ۳سال با پ ک ک مذاکره و آشتی کرد ولی الان به بهانه پ ک ک سوریه و عراق را اشغال کرده و علنی از داعش و النصره و القاعده و.....حمایت میکند
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      27 7
      دقیقا احسنت
    • تورک DE ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      19 46
      به نظر من تو حرف نزنی بهتره
    • محمد IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      29 17
      ترکیه حزب باد و نون به نرخ روز خور هست ،
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      27 12
      بدون شک بخش زیادی از مشکلات منطقه جاه طلبی های اردوغان و ترکیه است ، ولی نمی‌توان نقش گروهک های تجزیه طلب و تروریستی سران احزاب کردی که عامل بیگانگان ( آمریکا و اسرائیل ) هستند را نادیده گرفت !
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    10 30
    اینها جز کشتار کردها هیچ تفاهمی ندارن
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    23 25
    ترکیه همان داعش هست اگه دمشق با ترکیه به تفاهم برسد یعنی با داعش سازش کرده هست همان داعشی که جوانان ما رو تو سوریه عراق شهید کردن اردوغان از حامیان داعش بوده و هست
  • سلام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    24 24
    ترکیه اشغالگر و حامی تروریست هست باید از سوریه و عراق خارج شود
    • علی خدایی IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      5 5
      ااون کسایی که منفی میدهند بدانند که ابلح ها هستند بدبخت ها اون کسی که تورچیه را در ایران بستاید جای ندارد بروید گم شیئ
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    32 7
    سوریه بخاطر برخی ملاحضات نمیخواد با کردها درگیر بشه و کردها هم ازین جهت و هم بخاطر حمایت امریکا جری تر شدند در این بین ترکیه با قدرت یافتن کردها ضرر خواهد کرد و این ضرر در اینده ای نه چندان دور شامل حال عراق و ایران هم خواهد شد چیزی که مشخصه سوریه هم بی میل به تضعیف کردها بدست ترکیه نیست ولی از طرفی از اشغال اون مناطق بدست ترکیه هم واهمه داره به نظر من بهترین کار اینه ترکیه و سوریه بدون حضور امریکا و روسیه و کردها با هم مذاکره کنند و ترکیه قول بده بعد از آزاد کردن اون مناطق از دستان کردها اونجا رو طی یک بازه زمانی مشخص به دولت سوریه تحویل بده و سوریه هم قبایل به زور کوچ داده شده عرب و ترکمن بدست کردها رو دوباره در اون مناطق اسکان بده و جلوی زیاده خواهیهای کردها رو بگیره
    • US ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      16 12
      موافقم. ترکیه قول هم نده که بد قولی کنه پس گرفتن مناطق اشغالی ازشون کار سختی نیست در مقایسه با کردها که با آمریکایی هستن و گرفتن زمین ازشون سخت تر چون کاخ سفید حمایت می کنه
  • دلسوز IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    8 26
    بازم کردهای بیچاره وجه المصالحه شدن
    • ایرانی IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      8 3
      ارخ خدایی کوردها خیلی بیچارن..خخخخخ
  • حمید RO ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    21 7
    پ ک ک اگر میدونست شکستن صلح با ترکیه چه عواقبی خواهد داشت هیچ موقع اینکارو نمی‌کرد، علنا دست ترکیه رو باز کرد تا کل منطقه رو تصرف کنه
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    26 17
    هارت و پورت رجب وقتی در تنگنا قرار می گیره می شود .... .رجب مگر نمی خواستی مسجد عموی دمشق نماز بخوانی؟پس چی شد؟از نتانیاهو اجازه گرفتی؟
    • حمید RO ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      27 11
      ریس کارش رو بلده. اردوغان ترکیه رو به ابر قدرت تبدیل خواهد کرد
  • ال IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    21 35
    آفرین بر سیاست ترکیه...احسنت به .اردوغان
  • حسن IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    8 9
    بوقتش.آمریکا.حساب.ترکیه.تصفیه.میکند.اسرایل.ترکیه.رافضول.محله.کرده.هرکشوری.بااستکبار.نوکری.کندمثل.لیبی.عراق.خاهدبودانشاالاه
  • عبادی IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    11 11
    ترکیه یکی ازبزرگترین عضو ناتو بوده خوب تکلیف مشخص است پس معلومه یکی ازهمدستان آمریکای جنایتکاره ، اگرشنیده باشید بتازگی شش ملیارد یورو اتحادیه اروپا ازبابت اسکان آواره گان سوریه پرداخت نموده که این پول بخاطرخوش خدمتیهای اردوغان بوده نه ازاسکان قبلا هم گفته ام یقین بدانید اردوغان عضوسازمان سیا بوده وهمکاری تنکاتنک بآسازمان های جاسوسی آمریکا ، انگلیس، حتی رژیم صهیونیستی دارد
  • GB ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    24 22
    شمال سوریه وشمال عراق..باید به ترکیه ملحق شود ..
    • ساسان IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      9 9
      باشه بش میگم
  • ناشناس IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    7 5
    هردو دولت سوریه و ترکیه یک مشکل مشترک دارن: کردها جالبه که باوجود این مسئله هنوز به همگرایی نرسیدن
  • I IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    13 14
    ترکیه حامه مظلومان هست دوستان عزیز ۰۰۰
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    6 9
    به زودی اردوغان از سیاست و شیطنت عزل خواهد شد
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    7 15
    ترکیه دیگه داره بیش از حد مجاز ...میشه البته یلان ایران زمین افسارشو میگیرن میکننش تو آغل
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      14 9
      تروریستها چه بخوان چه نخوان و‌ هواداران پشت کوهیشون هم هرچه قدر دچار سوزش بشن باز تورکیه همشون رو ادب و‌ نابود خواهند کرد
  • GB ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    12 6
    یاشاسین ایران
  • علی IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
    2 8
    با سلام مؤمن از یک سوراخ دوباره گزیده نمی‌شود به دولتمردان کشور سوریه پیشنهاد میکنم مراقب خنجر پنهان ترکها باشند که مجدداً ضربه دیگری نخورند و...
  • آزاد IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 13
    ترکیه‌یاهرکشوردیگری‌اگرجرات‌دارن‌بدونه‌هواپیمابرن‌ببینیدنیروهای‌کردروزگارشان‌راسیاه‌میکنند‌یانه،ترکیه‌شماالان‌ده‌روزه‌بدونه‌هواپیما‌جرات‌بیرون‌آمدن‌ازسنگرشونداره‌وحتی‌یک‌قدم‌پیشروی‌نکرده.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    12 0
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؟ کل دنیامیدونه که کیاازپشت خنجرمیزنند
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    2 4
    رجب با تمام چابلوسی در خواست از صهیونیستهای نجس جوابشو ندادن دوباره به همون فرمول گذشته برای اشغالگری و امتیاز چابیدن از عراق سوریه رو اورده کورد ستیزی
  • رضا IR ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    4 7
    پس ايران كجاى كاره ؟! مگه نبايد ما نظارت داشته باشيم ؟! آيا حقوق ايران در اين مذاكرات لحاظ ميشه ؟! هرچى بدبختى و تحريم و … بود براى ايران بود ، انگار مسؤلين ما قدرت سخت افزارى ايران را نميتوانند به قدرت نرم تبديل كنند
  • mojtaba SE ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    3 7
    کردها نه به ترکیه و عراق و سوریه حس وطن پرستی ندارن.و در هر 3 کشور چاره ای جز فقر (فقر بی فرهنگی میاره)و باند بازی ندارن..دولت سوریه حاضر نیست سرباز کشته بده که کی رو نجات بده؟؟پس باید نهایتا با ترکیه کنار بیاد که دست از این بازی ابزاری بر داره.یا بی سرانجام ادامه بده؟؟حالا اردوغان و ترکیه با 500 میلیارد بدهی, مال امریکا است ,بماند..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • سیاست کثیف IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    10 2
    پشت اکثر اقدامات آنکارا یک طرح شیطانی قرار دارد چرا که نگاه و سیاست خارجی این کشور همیشه به سمت غرب و در راستای آن بوده و خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس