کد خبر 1175863
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۴
آسیب های «حسادت» در زندگی زوجین/بروز تعارضات زناشویی

یک روانشناس، مهم ترین عامل حسادت در رابطه زوجین را نشات گرفته از احساس طرد و نادیده گرفته شدن، ترس و خود کم بینی دانست.

به گزارش مشرق، مریم داودوندی متخصص مشاوره و روانشناس، گفت: همواره حسادت‌های افراطی در روابط همسران باعث دلخوری، دلزدگی و حتی چالش‌های عمیق در رابطه می‌شود به طوری که وقتی این پدیده مورد بررسی و کاوش قرار می‌گیرد مشخص می‌شود که فرد حسود به دلیل نیاز به توجه، در صدد کنترل بیش از حد همسر خود بر می‌آید که پیامد نهایی آن تعارضات زناشویی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

۷ عادتی مخربی که زندگی زناشویی را خراب می‌کند

وی تصریح کرد: حسادت با مفهوم عشق به همسر تفاوت دارد و مفهوم واحدی نیستند. طبق نظر روان‌شناسان حسادت زمانی اتفاق می‌افتد که فرد می ترسد رابطه خاص او تهدید شود. به طور مثال فرد حسود حتی به رابطه همسر با اعضای خانواده اش نظیر مادر و یا خواهر نیز حسادت می ورزد چرا که از احتمال دور شدن او رنج می‌برد.

داودوندی ادامه داد: افرادی که دچار حسادت در رابطه زناشویی خود هستند اغلب از هیجان‌هایی همچون اضطراب، ترس و غم رنج می‌برند. این افراد گاه در جمع و گروه‌های خانوادگی در حال کنترل شریک زندگی خود و به دنبال سرنخ‌هایی می‌باشند که این فرایند می‌تواند حاصل افکار و باورهای آسیب زای آنها باشد و عدم اصلاح این مسئله گاه سبب دوری بیشتر همسر می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

چگونه رابطه زناشویی خود را نجات دهیم؟

این روانشناس اضافه کرد: حسادت لزوماً هیجان آسیب زایی نیست، به همین دلیل نباید این هیجان پیچیده را صرفاً بد تفسیر و یا غیر مفید دانست، اما در صورت آسیب زدن به همسر و رابطه زناشویی می‌بایست مورد توجه و درمان قرار گیرد.

داودوندی با بیان اینکه اغلب فرد حسود هیجان خشم را تجربه می‌کند؛ افزود: فرد حسود به دنبال احساس تهدید، شروع به افزایش کنترل موقعیت نموده و عدم دریافت پاسخ اطمینان بخش از سوی همسر سبب احساس عدم امنیت در وی شده و به دنبال آن اضطراب، غم و خشم نمایان خواهد شد. گاهی او به رفتارهای مختلفی متوسل می‌شود، اما ممکن است بلافاصله شرمنده شده و حتی پشیمانی خود را ابراز نماید.

بیشتر بخوانید:

تاثیر سبک زندگی حضرت زهرا در تربیت نسل صالح

وی ادامه داد: حسادت یکی از موضوعات بسیار مهمی است که می‌بایست در پیش از ازدواج مورد توجه قرار گیرد زیرا اگر به آن توجه نشود، پیامدهای آسیب زایی به دنبال خواهد داشت. در ابتدای ازدواج به علت وجود شور و هیجان این پیوند، حسادت و وابستگی برای برخی افراد مطلوب و جذاب به نظر آمده و آن را نشانه‌ای از علاقمندی همسر تعبیر می‌نمایند، لیکن به تدریج آسیب نمایان خواهد شد.

داودوندی خاطرنشان کرد: برخی از نظریه پردازان روانشناسی معتقدند حسادت از دوران کودکی آشکار و یکی از عوامل شکل گیری آن عدم توجه و یا توجه افراطی والدین نسبت به فرزندانشان می‌باشد. آدلر معتقد است که این احساس، در نتیجه میل به قدرت، احساس حقارت، طرد و رها شدگی و گاه احساس عدم امنیت در دوران کودکی شکل می‌گیرد؛ مانند کودکی که بدلیل تولد برادر و یا خواهر تازه متولد شده اش توجه والدین را از دست داده است و یا زندگی در خانواده‌ای که والدین رفتار مسئولانه ای نداشته اند. این تجربه‌ها در دوران کودکی می‌تواند در بزرگسالی، فرد را درگیر احساسی به نام «حسادت» کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • زنزلیلی IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 1
    آقا خیلی ممنون واقعا حرف زندگی من بود لطفا از خانم داودوند دوباره مطلب بزارید
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    0 1
    زنان متاهل فوق العاده حسود هستن انگار تو قحطی اند به همه چی حسادت میکنن همه چی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس