کد خبر 1201185
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
دریای خزر

وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که ایران، زودتر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را به منظور تقویت همکاری‌ها در دریای خزر به تصویب درآورد.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «مختار تیلو بردی» وزیر خارجه قزاقستان از ایران خواست تا هرچه زودتر کنوانسیون حقوقی دریای خزر را تصویب کند.

بیشتر بخوانید:

لاوروف: به هر اقدام خصمانه آمریکا علیه روسیه پاسخ خواهیم داد

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی در کنفرانس خبری با همتای قزاق خود در این خصوص تصریح کرد: «ما انتظار داریم که فرایند تصویب وضعیت حقوقی دریای خزر در ایران به زودی به پایان برسد. این کنوانسیون مهم که سه سال پیش در آکتائو به امضا رسید، اجرایی خواهد شد و اساس همکاری ما در دریای خزر را تقویت خواهد کرد».

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه  جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته در دیدار با همتای قزاق خود تصریح کرد: «استفاده صلح آمیز از دریای خزر که توسط ایران و قزاقستان به صورت مشترک انجام می‌شود و سه کشور دیگر همسایه دریای خزر بسیار مهم است و امیدواریم مذاکرات برای ترسیم خط مبدا هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد».

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر ۲۱ مردادماه سال ۹۷ پس از ۲۱ سال گفت‌وگو و بدون مباحث تحدید حدود بستر و زیربستر و تعیین خطوط مرزی در آکتائوی قزاقستان در ۲۴ ماده به امضای سران پنج کشور ساحلی دریا یعنی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان رسید.

موافقتنامه‌ حمل و نقل بین کشورهای ساحلی خزر، موافقتنامه بین دولت‌های ساحلی خزر درباره همکاری‌های تجاری و اقتصادی، موافقتنامه پیشگیری از حوادث در دریای خزر، پروتکل مبارزه با جرائم سازمان یافته در دریای خزر، پروتکل مبارزه با تروریسم و همچنین پروتکل همکاری و تعامل نهادهای مرزبانی کشورهای ساحل دریای خزر شش موافقتنامه‌ای بودند که در اجلاس سران در آکتائو با حضور وزرای مربوطه امضا شد.

دریای خزر بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای خزر در حدود ۲۸ متر پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.

۶۵۷ کیلومتر ساحل این دریا متعلق به ایران است و ۱۹۰۰ کیلومتر به قزاقستان، ۸۲۰ کیلومتر به آذربایجان و ۳۲۲۰ کیلومتر باقیمانده به روسیه و ترکمنستان تعلق دارد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    18 1
    نباید بدلایل دیگر مثلا برجام تحریم و احتیاج به روسبه از حقوق خود در خزر کوتاه آمد،برای امضا عجله نکنید.
  • ناشناس IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    10 19
    دریای خزر فروشی نیست ملت ایران ۵۰ درصد متعلق به ایران هستش۳
    • دانیال IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
      20 3
      یعنی باقی کشورهایی که ساحل دارند قزاقستان و ترکمستان و آذربایجان می فرماییدگم شن
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    11 5
    خنده دار میدونی چیه قبلاً ایران و روسیه بودن وقراربود پنجاه پنجاه باشه اونزمان هم آذربایجان ترکمنستان اصلا کشور نبودن وجزیی ازخاک ایران بودن الان کمترین سهم نصیب ایران شده تازه ایران هم حرف تو دهنشون می‌ذاره میگه ماقبلا هیچ استفاده ازدریا خزر نمی کردیم بجاابنکه حق بجانب باشن وبگن نه سهم ما ۵۰درصده
  • خسرو IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    6 1
    آنهاییکه میگویند پنجاه درصد خودشان از روی نقشه پنجاه درصد را جدا کنند آیا شوری اجازه میداد که شاه تا سواحل قزاقستان برود و به ساحل نشینها بگوید حق ندارید پایتان را در دریا نگذارید؟ الان بعد از ده کیلومتر سواحل تمام کشور ها در وسط دریا حق کشتیرانی دارند اگر ترکمن چای و گلستان ننگین نبود حق ایران بیشتر از اینها بود
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      2 2
      نه جانم اینطور نیست . وسط دریا باید پرچم خود را پایین بکشی و با پرچم آذربایجان یا ترکمنستان بروی . نقشه را نگاه کن
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    5 3
    مشکل ما با غرب ارتباطی به باج خواهی برخی کشورها ندارد . تقسیمات ساحلی شاید منطقی باشد اما فراساحلی باید اشتراک باشد . اکنون سهم ما کمتر از آذربایجان است . به نقشه نگاه کنید مسخره است . نه از غرب هراس داریم نه از شرق . امضا نکنید خیانت است .
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    3 3
    سهم اذربایجان بیشتر باید بشه
  • ممد RO ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 4
    کاسپین فروشی نیست تعصب چشمای خیلیا رو کور کرده
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    3 0
    زمان آن تفاهم نامه ایران ۶۶۰ کیلومتر و روسیه تزاری ۶۰۰۰ کیلومتر ساحل داشته است و روسیه غالب و ایران مغلوب جنگ بوده است. چطور می توان پذیرفت که کشور غالب با ۹۰ درصد ساحل به کشور مغلوب با ۱۰ درصد ساحل حق ۵۰ درصدی داده است؟ با منطق اصلا جور نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس