سعید شریعتی

برخی دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اعوجاجاتی را درباره اوضاع کشور و مسئله انتخابات مطرح می‌کنند که تو گویی قصد دارند از نظام اسلامی انتقام بگیرند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

 

***

 

تقدیر از رأفت نظام اسلامی به روش یک مجرم فتنه ۸۸

مسئله مرغ تقصیر نظام است نه روحانی! / درس همیشگی یک آیت‌ا... به نامزدهای ریاست‌جمهوریسعید شریعتی، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اخیراً در یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ گفته است:

"مکانیزم های انتخاباتی در ایران به گونه ای است که به دلیل بحث نظارت استصوابی انتخابات دو مرحله ای داریم، یعنی اول شورای نگهبان انتخابات را انجام می‌دهد و بعد مردم در نتیجه انتخاب شورای نگهبان، انتخابات خود را برگزار می‌کنند. این نوع نظارت همواره انتخابات را تا روز اعلام صلاحیت‌ها در تعلیق نگه می‌دارد و هیچ چیز شفافی نمی‌توان در این مورد گفت."[۱]

*متأسفانه در فضای سیاسی امروز ایران به رفتارهای انتقام‌گونه برخی بازداشتی‌های فتنه ۸۸ توجه نمی‌شود و این مسئله می‌تواند موجب آسیب‌هایی شود.

چه اینکه این افراد به جای تشکر از رأفت نظام اسلامی، گویی قصد گرفتن انتقام از نظام را دارند.

آنچه شریعتی درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان گفته، یک غلط آشکار و پنجه کشیدن به صورت رفتار عقلانی بررسی صلاحیت است که در تمام دنیا و حاکمیت‌های بزرگ نیز انجام می‌شود.

ضمن اینکه فهم این نکته ضروریست که هجمه‌های اصلاح‌طلبان در دوره اخیر انتخابات به شورای نگهبان از آنرو افزایش یافته است که آقایان با مصیبت "نبود نامزد دارای صلاحیت" مواجه شده‌اند و قصد دارند با این قبیل فضاسازی‌ها شورای نگهبان را مجاب به تأیید صلاحیت مشتی اشرار سیاسی و رجال بدسابقه کنند که اگر به مصدر قدرت برسند؛ مثل فتنه ۸۸ و آبان ۹۸ تقلا می‌کنند که نه از تاک نشان ماند نه از تاک‌نشان!

جریان اصلاحات در شرایط نداشتن نامزد دارای صلاحیت موظف است اولا به مردم و نظام اسلامی توضیح دهد که چرا نتوانسته رجال صلاحیت‌دار را به سپهر سیاسی کشور معرفی کند و ثانیا بایستی برای حضور در انتخابات به سوی رجال جوان‌تر خود که حائز صلاحیت هستند و یا نامزدهای ائتلافی حرکت کند. نظیر رفتاری که این جریان در انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۶ انجام داد.

برخی محافل تحلیلی معتقدند چپ‌های ستادی قصد دارند در صورت ردّ صلاحیت نامزدهای مورد اصرار خود؛ دست به "تحریم خاموش انتخابات" بزنند و با کم‌کردن مشارکت کسانی از مردم در انتخابات؛ پروژه نامشروع جلوه دادن نظام اسلامی را در کنار تقلا برای فتنه اقتصادی جلو ببرند.

***

مسئله مرغ تقصیر نظام است نه روحانی!

مسئله مرغ تقصیر نظام است نه روحانی! / درس همیشگی یک آیت‌ا... به نامزدهای ریاست‌جمهوری

حسن رسولی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه انتخابات ۱۴۰۰ پرشور نخواهد بود! در بیان راهکارهایی برای افزایش مشارکت اظهار کرده است:

در عرصه داخلی کاستن از سطح عدم انسجام در حاکمیت موجب بروز ناکارآمدی سیستم اداره کشور شده است، از منظر مدیریت ملی ایجاد تغییرات مثبت می‌تواند یکی از عوامل افزایش امید در میان مردم باشد. امروز در مسائل روزمره "نظام تدبیر کشور" ناتوان از آن است که مسئله تولید و توزیع یک قلم مصرفی مردم مانند مرغ را مدیریت کند؛  یا در حوزه مدیریت بحران کرونا افکار عمومی و نخبگان جامعه یا کسانی که دستی در مدیریت‌های کلان داشتند، احساس می‌کنند که متناسب با ژرفا و اهمیت مدیریت بحران کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا و کلیت نظام اجرایی کشور فاقد یک راهبرد واقع‌بینانه مبتنی بر تجارب موفقیت سایر کشورها است و هر چند روز یکبار شاهد پراکنده‌گویی هستیم.

او می‌افزاید: با کمال تأسف در شرایط فعلی روند اقتصادی ایران متاثر از تحولات منطقه‌ای و بیرونی است و با تداوم تحریم‌ها اقتصاد ایران روز به روز در حال کوچکتر شدن است.

رسولی همچنین تصریح می‌کند: به طور مشخص اگر با توجه به تغییراتی که در غرب صورت گرفته؛  گشایش‌ عزتمندانه‌ای در بحث FATF و پرونده هسته‌ای و رفع تحریم‌های ظالمانه می‌تواند فضای کشور را در کوتاه مدت به سمت امیدواری سوق دهد و هر چه نرخ امید به آینده در افکار عمومی افزایش یابد، به همان میزان رغبت اقبال از انتخابات بهبود خواهد یافت و با انتخابات پرشورتری روبرو خواهیم شد! [۲]

*اینکه آقای رسولی به هر دلیلی نمی‌گویند مسئله گرانی و مثلا حواشی مربوط به "مرغ" تقصیر مشخص سوء مدیریت دولت است به جای خود!

اما اینکه در یک ناجوانمردی آشکار، این سوء مدیریت دولت و بی‌تدبیری دولتی‌ها را مربوط به "ناتوانی نظام تدبیر کشور" می‌دانند بسی محل تأسف و تأمل است.

آقای رسولی آیا به یاد دارد که رهبر انقلاب در سال ۹۲ و قبل از انتخابات به مردم و جریانات سیاسی تأکید کردند که باید به گزینه‌ای با "همت جهادی" رأی داد!؟ و اگر به یاد دارد پس بگوید چرا خود و دوستانش یک گزینه فاقد کارنامه جهادی را به مردم معرفی کردند و چرا امروز به طرزی ناجوانمردانه مسئولیت ناکارآمدی او را متوجه کلیت نظام می‌کنند!؟

نظیر این رفتار عجیب در قضیه برجام نیز رخ داد و شاهد بودیم که ستاد مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدالیون پس از مشاهده بیدستاوردی و شکست برجام، تقلا کردند تا "برجامِ خود و روحانی" را نیز به نظام اسلامی ربط بدهند.

ما همچنین قضاوت درباره اظهارات رسولی که مشارکت حداکثری را منوط به تصویب FATF دانسته است را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

لازم به ذکر است که علت کاهش مشارکت در انتخابات؛ تحریم رسمی یا خاموش انتخابات توسط گروه‌ها و احزاب سیاسی است نه مشکلات روزمره‌ای مثل تحریم و گرانی و غیره! همانطور که تحریم خاموش انتخابات مجلس یازدهم از سوی اصلاح‌طلبان موجبات کاهش مشارکت در انتخابات را فراهم ساخت.

این نکته بدیهیست که اگر رفتار خبیثانه تحریم انتخابات نباشد؛ آنگاه مردم توسط "طیف‌ها و احزاب سیاسی متعهد" خواهند فهمید که اتفاقا کلید حل مشکلات کشور در "رأی خوب" و مشارکت حداکثری است و مشکلات روزمره‌ای مثل گرانی با رأی به یک گزینه جهادی و صاحب کارنامه به راحتی و ظرف مدت کوتاهی حل خواهد شد.

پیش از رسولی، عباس آخوندی هم در اظهاراتی با اشاره به شعار راهبردی امسال (تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها) اینطور گفته بود که این شعار به معنی تصویب FATF است! [۳]

***

درس همیشگی یک آیت‌ا... به نامزدهای ریاست‌جمهوری

مسئله مرغ تقصیر نظام است نه روحانی! / درس همیشگی یک آیت‌ا... به نامزدهای ریاست‌جمهوری

خبرگزاری حوزه به تازگی در یک خوانش تاریخی نوشت: هنگامی که پس از رحلت میرزای شیرازیِ اول، برای قبولِ مرجعیت به "آیت‌ا... سیدمحمد فشارکی" مراجعه شد ایشان فرمودند:

"من شایسته تصدی این مسئولیت نیستم؛ زیرا مرجعیت غیر از آگاهی به فقه و احکام شرعی، به شناخت و آگاهی به سیاست‌ها و زمان انجام امور هم نیاز دارد. من آدمی وسواسی در این امور هستم و به جای اصلاحِ امور - ناخواسته - کارها را خراب و تباه می‌کنم. من فقط برای تدریس ساخته شده‌ام! "

و بدین گونه این عالمِ نفس کُشته، مردم را به آیت‌ا... العظمی میرزا محمدتقی شیرازی ارجاع دادند. [۴]

*منش و روش این عالم جلیل‌القدر می‌تواند نصب‌العین برخی رجال و شیفتگان قدرت باشد که بدون کارنامه و با علم قطعی به اینکه دیگرانی بهتر از آنها برای پذیرش مناصب دولتی و غیر دولتی وجود دارند؛ اما اصرار بر اشغال مدیریت‌ها و حتی اشغال پست ریاست‌جمهوری دارند!

در حدیثی از رسول اکرم(ص) منقول است که فرمودند: "مَن اِسْتَعْمَلَ عاملاً عن المسلمین و هو یعلم أنَّ فیهم مَنْ هو أوْلی بذلک منه و أعلم بکتاب الله و سنَّة ِنبیّه، فقد خان الله و رسوله و جمیع المسلمین"

معنی: هر کس، از میان مسلمانان، کارگزار (مدیر) گردد، در حالی که می‌داند دیگری نسبت به او در این کار، اولی و آگاه‌تر به کتاب خدا و سنت رسول اوست، به خدا و پیامبر و تمامی مسلمانان خیانت کرده است.

***

1_ https://etemadonline.com/content/475789

2_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1060400

3_ mshrgh.ir/1200395

4_ https://hawzahnews.com/xb6Lt

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    13 1
    خفه شید
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      22 4
      افتضاح فاجعه بنزینی و مرغ و گوشت و روغن و افزایش نرخ ارز و طلا و شیوع شدید کرونا در کشور بدلیل سوء مدیریت اصلاح طلبان بی کفایت در بدنه دولت است.
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      19 5
      افساد طلبان هر موقع خرابکاری می کنند میگن تقصیر نظام است !!! اگر اوضاع خوب باشد می گویند فلانی امیرکبیر بود !!!
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    19 0
    ان شا الله به دعای امام زمان و بصیرت و همت مردم ، ریشه غربزدگی و غربگرایان خائن ، بخشکد .، صلوات (الهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم )
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    14 0
    مردم به کارنامه دولت نگاه می کنند چطور با این کارنامه افتضاخ دولت مردم بخواهند پر شور در انتخابات شرکت کنند
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      7 2
      مردم باید به این فکر کنند که راه برون رفت از مشکلات فعلی یک رأی خوب به گزینه جهادی در یک مشارکت حداکثری است. البته اگر امثال شما بگذارند...
  • محسن نوروزی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    24 5
    عجب ...؟؟؟!!! پس باز مردم بدهکار شدن ...؟؟؟!!!1درود بر عدلیه شجاع که کمکاریهای دولتمردان بی وجدان را جبران میکنند ...؟؟؟؟!!!1باید مدیران بی کفایت محاکمه شوند ...
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    29 4
    بابا این اصلاح طلبا واقعا تو چه عالمی هستند؟؟؟!!!! نمود عینی واژه مغز های کوچک( نخود) زنگ زده شدن.
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      20 1
      عالم بی شرافتی و فتنه گری برعلیه مردم و به نفع دشمن
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      19 1
      اتفاقا با این حرف موافقم. تقصیر نظامه که این .... ها رو ازاد گذاشته تا هر غلطی دلشون میخواد بکنن. تو فتنه ۸۸ باشی، ۷۸ باشی تو ماجرای بنزین باشی بعد یه بخشی از مدیریت کشور هم همچنان عهده دار باشی!! تقصیر منه؟ خب تقصیر نظامه دیگه. من نمی فهمم این رافت اسلامی یعنی چی؟یعنی چیییییی؟؟؟؟؟؟
    • شاهرخ IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      4 0
      توهم توهم توهم این اصلاح طلبان درتوهم سیر میکنند اصلا این حزب اصلاح طلبان منحل باید گردد.....
  • مهرناز IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    17 1
    فتنه گران سال 88 " ناراحت نظارت شورای نگبان هستید " اگر شورای نگهبان اگر قصد وغرضی داشت " روحانی باید رد صلاحیت می شد.
  • یاور انقلاب IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    17 1
    اقای شریعتی ورسولی این توبمیری دیکه اون توبمیری نیست انشا... به زباله دان تاریخ خواهید پیوست .
  • مراد IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    9 0
    دهن تان راببنديد ‘ تفاله هاي اصلاح طلبان در زباله دان هاي تاريخ جستجو كنيد .
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    7 1
    حسن رسولی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهرانمسئله مرغ تقصیر نظام است نه روحانی! رو که نیست سنگ پای قزوین است. همین راستی آب خوردن مردم در برجام هم تقصیر نظام است. رقص سیلبیرتری ها با یک دست دلار و یک دست هزار تومانی هم تقصیر نظام است. تقصیر همه از کله وامانده تان است. که این قبیل کلمات از آن تراوش می کند. و حال مردم را بهم می زند.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    7 0
    وقتی دروغگویی مسئولین مجازات ندارد اینگونه حرفهای سخیف هم به راحتی بیان کی شود
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    3 10
    اقای رسولی درست میگه
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    12 0
    اگه فتنه گران محاکمه شده بودند حالا اینقدر زبون دراز نمی شدند انظر بدهند وخبرگان رهبری را زیر سوال ببرند اینها دردشون از جای دیگه هست من از بیگانگان هرگز ننالم که انچه با من کرد ان اشنا کرداقایون همه مشکلات را به نظام ربط می دهند نمی گویند رئیس جمهور ومدیران ناکارامد اگه نفوذی ها وغرب گداها نبودند ایران الان این وضع رانداشت مرگ بر وطن فروش ومنافق
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    9 0
    حالا که شورای نگهبان نظارت دارد منافقانی مثل شما همه ارکان دولت را قبضه کرده وسرا پوست مملکت را می خورید وای اگر شورای نگهبان نباشد اون موقع توی شریعتی زیر دامن مریم رجوی پارس می کنی
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    6 1
    رسولی جوک میگه
  • ابوذر IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 1
    لطفاٌ حذف نکند تا همه بخونند: این مردکه هزیانگو (حسن رسولی) معلومه دیگر از خیلی عوضی گذشته، این عوضی بی نهایت عوضیه. آخه نفهم! همه بودجه کشور و برنامه ریزی ها دست دولت تحمیلی شما هاست بعد تقصیر گندهای خودتان و دولت عوضی و تحمیلی خودتان را گردن نظام می اندازید. .
  • داریوش IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 2
    درود 42ساله دلار گران می شود از هفت تومان شده 25 هزار تومان تفسیر روحانی است ..نه تقصیر نظام است مرغ هم مثل دلار..فرقی نداره
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      5 0
      تورم همیشه بوده ولی تو دولت جناب روحانی تورم ۴ درصدی شده ۴۰ درصد.
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      1 0
      دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت ها هستن.
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      3 0
      دولت روحانی رکورددار تورم در 60 سال اخیر است.
  • پیروز IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    5 0
    آقای رسولی فتنه گر ، اصلا همه مشکلات تقصیر نظام و جمهوری اسلامی ، شما یک کلام پاسخگو باشید شما که در این نظام چندین سال استاندار و کاره همین کشور بودید چکاره اید ؟ چه کردید برای این نظام و مردم که همیشه خدا طلبگار هستید ؟؟؟ همیشه دست پیش را میگیرند که پس نیفتند ، تمام مشکلات این مملکت از زمان فتنه فتنه گران چندین برابر شد ، حالا باز خودشان را هیچکاره و نظام را مقصر میدانند ، رفتید مذاکره کردید هرغلطی خواستید کردید ، از خطوط قرمز این مملکت نیز گذشتید حالا که بن بست رسیده اید مجدد مقصر افراد دیگر واز نظر این افراد مزورحقیر ، مقصر هم رهبریو بچه حزب اللهی ها هستند که نمیگذارند اینها هر غلطی میخواهند بکنند
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    10 0
    باید سر این خاعنان رو با شمشیر از تنشون جدا کنن مثل اعدام تو عربستان تا دیگه کسی جرعت اضافه گویی نکنه.اولم آخوندی.اینا به مردم ظلم میکنن و از صدتا دشمن بدترن
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    6 0
    وقتی کسی سعی میکنه دولت روحانی رو بی تقصیر نشون بده ، مردم فقط یه چیز بهش میگن ، تف به شرف نداشته ات
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    نظام یک تقصیر داره و اونم اینکه این اصلاح طلبان و دولت تدبیر غربگرا را آزاد گذاشت تا مملکت را شخم بزنند و الان هم در نهایت پر رویی و بی عاری تقصیر را گردن نظام می اندازند.
  • محمد IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    5 1
    سوال بنده از رسانه ها این است چرا اشخاص بی ارزش را نشان میدهید و نظر و فکر مریض آنها را به فکر و ذهن خسته مردم پرتاب میکنید . اشخاص بی ارزش شامل هر شخصی است که به فکر مردم و ملت عزیز نیست در هر مقام و منصب .
  • FR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 0
    به آقای رسولی باید گفت منظور از « با توجه به تغییراتی که در غرب بوجود آمده » چیست ؟ آیا از واقعیت این تغییرات در غرب که در بحران کامل سیاست گلوبالیسم و لیبرال بسر میبرد و برای کنترل اعتراضات مردمی از کرونا استفاده کرده و انسان‌ها را عملا حبس خانگی کرده و به دنیای مجازی کشانده اطلاع دارد ؟ آیا غرب چه امریکا و انگلیس و فرانسه و المان هنوز برای اصلاح طلبان مدینه فاضله ست یا سیاستهایی ورشکسته که آنها را تبدیل به قدرت های متوسط در اروپا کرده است و امریکا هم در تضعیف ....
  • حسین IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    3 0
    کسی که برای تبرئه خود مقدسات اسلامی ، از خدا، پیامبر ، ائمه معصومین مایه میکذارد . برای حفظ آبروی نداشته ویا رفته خود نظام را هم فدیه قرار میدهد
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    شبکه نفوذ وطیف دولت کلید نباید قصر در بروند که ایران به این روز انداختند
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    این اصلاح طلبان هنوز که هنوز نجاست را سبزه زار می بینند و خودشان را می کنشند که سر در اخور بیگانه در نیاورند.
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 0
    اصلاح طلبان خیلی وقیح اند
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 0
    اونوقت همین قلم فروش های جیره خور تو دولت احمدی نژاد مقصر افسردگی خاله شادونه را هم دولت احمدی نژاد معرفی میکردن
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 0
    نفهمی همحد واندازه دارد
  • آرش IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    2 1
    انسان های منفور خائن. دونه دونه شما وطن فروش هارو باید بست به موشک و شلیک کرد به آمریکا و انگلیس و اسرائیل تا برید پیش اربابانتون.
  • حسین US ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 0
    در دولت نهم ودهم همه تقصیر گردن رئیس جمهور بود الآن شد تقصیر نظام !!! قربون برم خدا را یک بام ودو هوا را
  • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 0
    در شوراهای شهر که نظارت استصوابی نبود دیدیم طرفداراتون چه گندی بالا آوردند دسته دسته دارند دستگیر میشوند از اعمال منافی عفت اختلاس....بگیر تا تمام خلاف ها را بشماری
  • کیهان IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
    1 0
    مرغا هم نظامی شدن :-)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس