جمال الزبده

دشمن صهیونیستی از سال ۲۰۱۲ بعد از این که مهندس الزبده به عنوان رئیس بخش مهندسی مکانیک در دانشگاه اسلامی غزه مشغول فعالیت بود او را تحت نظر داشت و بارها برای ترور وی تلاش کرد.

سرویس جهان مشرق _ پروفسور «جمال الزبده» استاد علوم مهندسی و مکانیک هرگز در عرصه فلسطین به عنوان رهبر یا فرمانده مقاومت شناخته نشد؛ اما به شکل مخفیانه تحت نظارت «محمد الضیف» فرمانده کل گردان های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در زمینه توسعه توانایی نظامی مقاومت فلسطین در راس گروهی از مهندسان و کارشناسان داخلی به شکل شبانه روز کار میکرد تا امکانات اولیه فلسطینی‌ها را تبدیل به ابزارهای پیشرفته برای مقابله با ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی کند.

همین موضوع سبب شده بود تا او از نظر دشمن صهیونیستی جایگاهی نزدیک به شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته ای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. این پروفسور فلسطینی، نسل بزرگی از مهندسان را در دانشگاه اسلامی در غزه آموزش داده و به همراه چند تن از آنها در زمینه برنامه‌های محرمانه مقاومت برای توسعه ابزارهای نظامی فلسطین در حوزه موشک و هواپیماهای بدون سرنشین فعالیت می‌کرد.

با طراح موشک‌های دوربرد و پیشرفته مقاومت فلسطین آشنا شوید/ اسرائیل چگونه دانشمند برجسته فلسطینی را ترور کرد؟ +تصاویر
شهید جمال الزبده

بر همین اساس دشمن صهیونیستی از سال ۲۰۱۲ بعد از این که مهندس الزبده به عنوان رئیس بخش مهندسی مکانیک در دانشگاه اسلامی غزه مشغول فعالیت بود او را تحت نظر داشت و بارها برای ترور وی تلاش کرد. دشمن در جنگ غزه در سال ۲۰۱۲ در آخرین ساعات جنگ نیز دست از تلاش برای ترور او بر نداشت اما ناکام ماند.

دکتر جمال الزبده حدود ۳۵ سال قبل مدرک دکترای علوم مهندسی و مکانیک را در آمریکا دریافت کرد و پس از آن خانواده وی با کسب تابعیت آمریکا به او پیشنهاد دادند که ادامه زندگی خود را در ایالات متحده بگذراند؛ به ویژه از زمانی که تحقیقات او در زمینه موتورهای هواپیماهای اف ۱۶ آغاز شد. مهندس الزبده در زمینه آیرودینامیک و بال دلتا که در ساخت هواپیماهای جنگی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد پژوهش های مختلفی انجام داده و مقالات مختلف و کتاب‌های علمی تخصصی در اختیار دانشجویان و علاقمندان به این حوزه قرار داده است.

دکتر جمال الزبده در سال ۱۹۸۹ یک نمونه تحلیل جدید درباره تاثیر حرکت و سرعت صدا برای بال های دلتا انجام داد که به عنوان یک منبع علمی در پروژه‌های مربوط به این رشته مورد استفاده قرار می گیرد. او در سال ۱۹۹۴ تصمیم گرفت که به نوار غزه برگردد و به عنوان مدرس در دانشگاه اسلامی در دانشکده مهندسی غزه فعالیت کند. به این ترتیب مسیر پیشرفت توانایی‌های وی در زمینه پژوهش های علمی آغاز شده و علاوه بر علوم مهندسی تبدیل به یک کارشناس متخصص در زمینه برنامه نویسی شد.

«سعد الوحیدی» یکی از شاگردان وی می گوید که روزی به شوخی از او پرسید، آیا ابو اسامه (جمال الزبده) که به آمریکا پناهنده شده به غزه بر می گردد؟ و او پاسخ داد فلسطین و آرمان آن همانند امانتی نزد من است و آمریکا و یا هزار کشور دیگر مانند آمریکا مرا وسوسه نخواهد کرد.

زندگی نامه‌ای که مهندس الزبده از خود در وبسایت دانشگاه اسلامی در غزه ارائه داده نشان می‌دهد که او در اداره پروژه های مربوط به مکانیک سیالات، اجزای هیدرولیک، آیرودینامیک، سیالات محاسباتی دینامیک، سازه و توسعه نرم‌افزار کار می‌کرده است. او در سال ۲۰۰۶ پس از پیوستن به تیم مهندسی ویژه و محرمانه در گردان های القسام در مقاومت فلسطین، توسعه ابزارهای نظامی فلسطینیان از جمله برنامه موشکی که در سال ۲۰۱۹ برد آنها به ۳۵ کیلومتر می رسید را آغاز کرد؛ موشک هایی که در جنگ اخیر غزه سراسر فلسطین اشغالی را هدف گرفتند.

با طراح موشک‌های دوربرد و پیشرفته مقاومت فلسطین آشنا شوید/ اسرائیل چگونه دانشمند برجسته فلسطینی را ترور کرد؟ +تصاویر

سعد الوحیدی در ادامه درباره استاد خود گفت، او یک مهندس بی نظیر و دارای ذهنی توانا و سرسخت بود؛ اما در کنار توانایی های علمی شخصیت او به گونه ای بود که انگار روح خدا را با خود از سالن‌های سخنرانی به آزمایشگاه ها و کارگاه های مقاومت منتقل می‌کرد و امروز می بینیم که خداوند با سیاه کردن روی دشمن، پاداش او و دانشجویانش را داد.

وی افزود، دکتر جمال الزبده زندگی خود را وقف تدریس و آموزش هزاران مهندس در رشته های مختلف در دانشگاه اسلامی در غزه و آماده کردن و آموزش رزمندگان و متخصصان برای توسعه نظامی مقاومت فلسطین کرده بود که امروز همچون تیری به قلب دشمن اصابت می کند.


همسر مهندس جمال الزبده اینگونه می گوید: شوهر من کسی بود که تابعیت آمریکا را داشت اما کوتاه ترین راه رسیدن به خدا را تلاش در راه او با روح و جان می‌دانست. او در سال ۲۰۱۹ به من گفت کاری انجام داده که ممکن است بهترین تحقیق عمرش باشد اما دقیقا نمی دانم دقیقا چه کاری انجام داده بود.

همسر این مهندس فلسطینی در ادامه می‌گوید، او ساعات زیادی را با چهره غبار آلود در کارگاه‌های تولیدی می گذراند. او به من گفت که راه مقاومت را انتخاب کرده و من نیز حمایت و پشتیبانی خود را از این انتخاب او اعلام کردم. او عشق به وطن را در دل فرزندان و حتی نوه های کوچکم به وجود آورد و هرچند بسیار کم حرف می زد، اما صحبت های او همواره درباره مقاومت به عنوان تنها راه آزادسازی فلسطین بود. امیدوارم راه همسرم را به پایان برسانم و نوه هایم را در مسیر مقاومت در برابر رژیم اشغالگر تربیت کنم تا آرزوی پدر بزرگ شهیدشان برآورده شود.

پسر دکتر جمال الزبده درباره پدرش می‌گوید او در ماه رمضان نماز زیاد می خواند و چند روز و چند ساعت قبل از شروع جنگ مشغول به نماز می شد و از خدا طلب شهادت می کرد.

اما نحوه شهادت و شاید خبر شهادت دکتر جمال الزبده به همین دلیل که یک دانشمند موشکی به شمار می آمد در کنار فرماندهان نظامی مقاومت فلسطین کمی عجیب بود. در روز دوم عملیات «شمشیر قدس» که اخیرا با تجاوزات رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه فلسطینیان در قدس و مسجد الاقصی و پس از آن پاسخ های قاطع موشکی مقاومت فلسطین آغاز شد، جنگنده های دشمن صهیونیستی یک مکان زیرزمینی را که احتمال می دادند دکتر الزبده به همراه شماری از مهندسان مقاومت در آنجا باشند را با بیش از ۲۰ موشک آمریکایی از نوع GBU مورد هدف قرار دادند که منجر به شهادت دکتر الزبده و همراهان وی از جمله پسرش و نیز شماری از فرماندهان تیپ غزه در گردان های القسام از جمله «باسم عیسی» شد.

با طراح موشک‌های دوربرد و پیشرفته مقاومت فلسطین آشنا شوید/ اسرائیل چگونه دانشمند برجسته فلسطینی را ترور کرد؟ +تصاویر
شهید باسم عیسی

 پس از شهادت این پروفسور فلسطینی و پسرش سرویس امنیت داخلی رژیم اشغالگر قدس (شاباک) او را به عنوان یکی از نیروهای اصلی شبکه تولید موشک و یکی از برجسته ترین محققان و کارشناسان علم موشکی در حماس توصیه کردند که نقش زیادی در پیشرفت پروژه های این جنبش داشته است.

 از آنجایی که فعالیت‌های این مهندس فلسطینی در کنار گروه های مقاومت به شکل محرمانه و زیرزمینی انجام می‌شد جزئیات شخصیت مهندس الزبده در عرصه نظامی پس از شهادت او توسط رسانه های اسرائیلی مطرح شد که ترور وی را یک «شکار باارزش» توصیف کردند.

بر اساس اطلاعاتی که پس از شهادت دکتر جمال الزبده منتشر شد، او به همراه پسرش اسامه و شمار دیگری از مهندسان در بخش صنعتی سازی نظامی مقاومت فلسطین فعالیت می کردند تا با کمترین امکانات و با استفاده از مواد اولیه موجود، زرادخانه‌های حماس را توسعه دهند؛ آن هم در شرایطی که غزه تحت محاصره شدید قرار داشت.

با طراح موشک‌های دوربرد و پیشرفته مقاومت فلسطین آشنا شوید/ اسرائیل چگونه دانشمند برجسته فلسطینی را ترور کرد؟ +تصاویر
شهید اسامه الزبده فرزند جمال الزبده

خانواده او می‌گویند که برای مدتی در ناسا کار می کرد؛ اما در سال ۱۹۹۴ تصمیم گرفت تا برای خدمت به کشور و ملت و آرمان خود به فلسطین برگردد. شاباک همواره در گزارش های متعدد خود مهندس جمال الزبده را برجسته ترین متخصص و پژوهشگر توسعه توانایی‌های نظامی در حماس توصیف می‌کرد و در جنگ غزه در سال ۲۰۱۲ با وجود تلاش های زیاد موفق به ترور وی نشد.

او نقش زیادی در توسعه و مدرن سازی موشکهای مقاومت فلسطین داشت؛ به ویژه در جنگ اخیر که موشک های فلسطینی نمایش قابل قبولی از خود به اجرا گذاشته و دشمن را زمین‌گیر کردند و توانستند تنها در عرض ۱۱ روز بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ موشک با بردهای مختلف به سمت دشمن اشغالگر شلیک کنند. موشک «عیاش۲۵۰ » آخرین موشکی بود که در این جنگ توسط گردانهای القسام رونمایی و به خدمت گرفته شد و خانواده دکتر جمال الزبده از اینکه مسئولان صهیونیست او را دشمن خود و یکی از برجسته ترین کارشناسان مسئول توسعه سیستم موشکی مقاومت می‌دانند، مفتخر هستند.

البته تاریخ ترور توسط صهیونیست‌ها قدمتی هم تراز تاریخ تولد نامشروع این رژیم دارد. سه سازمان اطلاعاتی «شاباک»، «آمان» و «موساد» ستون امنیتی اسرائیل را در این راستا تشکیل می‌دهند. امنیت داخلی اسرائیل برعهده شاباک (شین بت) و جاسوسی نظامی ارتش‌های جهان از وظایف تعریف شده سازمان آمان است. ضلع سوّم این مثلث موساد است. این سازمان که در ابتدا برای هماهنگی میان شاباک و آمان تشکیل شد در سال ۱۹۵۱ با دستور «دیوید بن‌گوریون» نخست‌وزیر وقت اسرائیل تبدیل به سازمان امنیتی مستقل شد و تحت مدیریت مستقیم نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

با طراح موشک‌های دوربرد و پیشرفته مقاومت فلسطین آشنا شوید/ اسرائیل چگونه دانشمند برجسته فلسطینی را ترور کرد؟ +تصاویر

اگر نگاهی به آمار و گزارش‌ها در چند دهه اخیر بیندازیم متوجه خواهیم شد که بیشترین سوابق اسرائیل در انجام ترورهای هدفمند مختص رهبران سیاسی فلسطین بوده است. مثل فتحی شقاقی، عبدالعزیز رنتیسی و یا قبل از آن احمد یاسین، بنیانگذار حماس و رهبر آزادی خواهان فلسطین که در سال ۲۰۰۴ بعد از نماز صبح در مسجد غزه هنگام برگشت به منزل، در عملیاتی با نظارت آریل شارون با موشک یک هلکوپتر اسرائیلی ترور شد.

در این میان دانشمندان فلسطینی نیز همچون «سلیمان محمد الفرا» و «محمد حمید البنا» در کنار سایر دانشمندان عرب و مسلمان از جوخه ترور اشغالگران صهیونیست در امان نبوده‌اند؛ اما همانطور که شهادت رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی مقاومت فلسطین در هیچ مرحله‌ای مانع ادامه توسعه توانایی‌های گروه‌های فلسطینی نشد، شهادت دانشمندانی همچون جمال الزبده نیز خللی در پیشرفت موشکی مقاومت فلسطین ایجاد نمی‌کند؛ ضمن اینکه تکاپوی طولانی صهیونیست‌ها برای ترور دانشمندان فلسطینی ثابت می‌کند، قدرت موشکی و نظامی فلسطین تا چه اندازه دشمن را وحشت‌زده کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    9 5
    شهید الزبده واقعا زبده بوده ها!
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    24 5
    با این اوصاف فقط دزد و شیاد و سیاستمدار دوتابعیتی و قاچاقچی طلا و مواد زنده میماند و دشمن با انها کاری ندارد و علاقه هم دارد. بقیه هم بیسواد و سرگردان و بیکار و معلول و دنبال گدایی و پیدا کردن نان در سطل زباله زندگی میگذارنند.
    • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      13 10
      در ایران شعار علم بهتراز ثروت گوش دانش آموزان را کر کرده است. درصورتی که پدران اینها درادارات خوب میدانند پارتی و پول بهتراست
    • قریشی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      16 7
      دود سوختگی در نتیجه موشکهای حماس حتی در کامنت برخی صهیونیست دوستان آلبانی نشین قابل مشاهده است ... ظاهرا بد جوری درد داشته؟
    • علی مشهدی IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      4 4
      رحمت الله علیهم …… خوشا بسعادتش که شهید شد. امیدوارم حماس و جهاد اسلامی هزاران هزار جمال الزبده ها را تحویل مردم غیور فلسطین دهد.
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    6 1
    احتمالا زیر زمین ساختمانهای بلند بودند که با پهپاد میزد
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    17 0
    متاسفانه رژیم غاصب کم جمعیت ولی جسوره و راحت افراد تخصصی را ترور و اطلاعات و امنیت و ...... دهن باز مانده اند و فقط دزد و شیاد و کلاهبردار را ترور نمیکنه با افراد ساده و بیسواد و معلول
  • احمد IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    19 2
    چه جوری ترورش کرد؟؟؟چه جوری از اونجا تا ایران اومدن شهید فخری زاده رو ترور کردن؟؟خوب اونجا که جلو دستشونه دیگه نیاز به خائن ندارن...
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      6 2
      همونجا هم نفوذی داشتن که پیداش کردن
  • CA ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    7 34
    اکثر اینها توسط اسراییل حذف شدن و باز هم حرف میشن، مهم پول این ملت ه که خرج چه چیزهایی میشه
    • سید IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      22 11
      ملت ایران افتخار میکنه به مظلوم کمک میکنه اینو بفهم نفهم
    • CA ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      5 22
      خطاب به ۰۸:۰۵ از کی تا حالا توی فهمیده نماینده مردم ایران شدی، هر وقت از جیب بابات خرج کردی بیا اینجا بلبل زبونی کن
    • علی IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      13 4
      مهم این است که طرفِ مظلوم باشیم؛ نه طرفِ ظالم. خدا هم کمک می‌کند تا مستضعفان وارثِ زمین شوند.
    • مهدی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      13 5
      این حذف شدن هاهیچ نتیجه ای نداشته چون ساختاراین نوع گروههابرشخص استوارنیس پول ملت داره توراهی صرف میشه که درنهایت امنیت روبرای ملت ایران به ارمغان آورده
    • انرژی هسته ای IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      2 1
      شما خودتون فردای قیامت جواب خدا رو میدین که چرا به این مردم کمک نکردین ثانیا پولی که در فلسطین و سوریه خرج می‌کنند از بودجه سپاه
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    8 42
    کم کم داره دم خروس میزنه بیرون . اینم پیروزی هاتون که میگفتین
    • سید IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      13 3
      پیروزی بدون شهادت محقق نمیشه خون شهید راه رو روشن میکنه اگه بفهمی
    • سید IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      7 2
      شهید ومجروح دادن جزئی از جنگ وپیروزی است خون شهید پایما ل نمیشه روشنگری میکنه میجوشه وستمکاران را رسوا ونابود میکنه
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      8 2
      شهید راه پیروزی. البته پیروزی اصلی هنوز مونده. شنا یادبگیرن صهیون ها :)
    • مهدی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      5 3
      قطعا اینجورافرادکسانی روتربیت کردن که جای خالیشون روپرکنن این خودش بزرگترین پیروزی هس بعلاوه برای رسیدن به هدف باید قربانی داد
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      2 1
      ما رأیت الا جمیلا بزرگترین افتخار و حسرت زندگیم شهادته در راه خدا و برای وطنم که البته از نگاه تو و مثال تو شکسته
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    23 7
    راه عزیزش پر رهرو باد... که هست... فلسطینیها بیکار نمینشینند...
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    22 5
    گمنام و بی‌ادعا. روحشون شاد.
  • محمدجواد IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    5 24
    چرا رفته تو آمریکا کشور دشمن درس خونده؟ مثل باند نیویورکی ما
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    14 3
    درود به شرفت، پاینده باد راهت عنوان دانشمند سزاوار ایشونه دانشمند یعنی کسی که وجودش رو وقف رهایی و تعالی مردم میکنه، نه کسی که مردم رو وقف جیب خودش میکنه
  • محمدامین IR ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    20 5
    راهش پر رهرو
  • IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    5 0
    کی مکانشان را لو داده
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    4 2
    یکی از مهمترین ضررهای جنگ اخیر غزه همین بود. به محله الجراح که نتونستند کمک کنند چندتا از فرمانده ها این دانشمندشون رو از دست دادند.توان نظامی شون تا حدودی ارزیابی شد.خسارت اقتصادی زیادی خوردند.من نمیدونم چرا میگند برنده شدند؟!فرض کنیم ضربه زدن به اسرائیل برنده شدن هست.ولی آینده نگری و حفظ و تقویت نخبگان در این شرایط مهم تر است
    • محسن IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      0 4
      همین که اسرائیل نتوانست محله شیخ جراح رو از فلسطینی ها تخلیه کنه و به مقاصد خودش نرسید و در آینده هم جرعت این جسارتو به خودش نمیتونه بده چون با یه نیرو قوی طرفه چون با مقاومت روبرو میشه بزرگ ترین پیروزیه
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    5 2
    اگرچه نیروی بسیار عزیزی رو از دست دادیم اما این شهید بزرگ فرصت داشت تا طی نزدیک به بیست سال هزاران الزبده مانند خودش را تربیت کند و چنین کرده است پس با حذف یک نفر هیچ اتفاق خوبی برای رژیم منحوس اسرائیل نخواهد افتاد و در آخر اینکه:....اسرائیل رفتنی است........یعنی باید برود......
  • علی IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    7 2
    ترور با ترور باید جواب داد.
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    3 3
    شما که گرای مکان تونل زیرزمینی رو دادید که
  • GB ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    4 14
    ایول به اسرائیل خوب شکار میکنه
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
      2 2
      خودت هم بزودی توسط ایران شکار خواهی شد
    • امیرو IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      0 3
      ایول به اون نخودی که توی کله ات داری بنام مغز!
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    4 3
    خوب چرا میگزارید اسرائیل ترور کنه.
  • امیرو IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    8 3
    اگر به سرتاسر جهان سفر کنید اولین چیزی که متوجه میشوید رنگ آسمان ست که در همه جا یکسان است. ایران , فسطین , سوریه , عراق و بقیه کشورها. در تمام دنیا مردمانی دارند با غیرت و به فکر رهایی تمام مردم دنیا از سقوط و همچنین مردمانی دارند کثیف , احمق و جاسوس. فخری زاده ها و الزبده ها و بقیه دانشمندان همیشه بطرز مشابه توسط خبرهای جاسوسی مزدوران داخلیشان افشا و بعد ترور.لعنت خدا بر مزدوران
  • شهین عالی IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    1 3
    تشکر از مطلب شما و اجرتان با امام حسین علیه السلام. قدس قبله مسلمین است و شهدا زنده اند و نزد خدا روزی می خورند. وراهشان ادامه دارد. به امید زیارت قدس
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    0 1
    شما هم ترور کنید لیست تهیه کنید و ترور کنید مثل مونگلا نگاه نکنید فقط
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    7 2
    چشم در برابر چشم مشت در برابر مشت خون در برابر خون
  • سيد IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    3 3
    كشتن حرامزاده ها در برابر ترور اين بهترين هزينه اي است كه جلوي ترور فرماندهان مقاومت را مي گيرد. ترامپ و فرمانده ارتش امريكا بايد براي آنچه در ترور شهيد سليماني كردند كشته شوند
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    4 3
    اسرائیل کثافت قاتل دانشمندان هست از مصر تا ایران
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    4 5
    درسته که ایشون وخیلی از تونل ها وزیرساختهای غزه از بین رفت وکلی خسارت اقتصادی به‌ بار اومد ولی عوضش غزه پیروز شد پس از این بابت خوشحال باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس