به گزارش مشرق، انتشار ویروس کرونا در سراسر دنیا باعث تغییر و تحول در الگوها و سبک زندگی مردم شده است که این تغییرات در سراسر دنیا شباهتهای زیادی به یکدیگر دارد. در این گزارش به برخی از نظرسنجیها که درباره تغییر و تحول در سبک زندگی مردم شده است، اشاره میشود:
تغییر سبد خرید غذایی مردم
نتایج نظرسنجی اخیر موسسه یوگو نشان میدهد که الگوی مصرف مردم به دنبال شیوع ویروس کرونا تغییر کرده است. طبق دادههای آماری این پژوهش، اکثر کشورهایی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، بیشترین افزایش را در مصرف میوه و سبزیجات تازه تجربه کردهاند، به غیر از بریتانیا و آمریکا که بیشترین افزایش مصرف را در خوراکیهای با ارزش غذایی کم، تجربه کرده اند.
از زمان شروع همهگیری، در کشورهایی مانند استرالیا، فرانسه، آلمان، مکزیک، سنگاپور، بریتانیا و آمریکا شمار قابل توجهی از خریداران مواد غذایی، مصرف میوه و سبزیجات تازه و محصولات لبنی را افزایش دادند.
این افزایش تقاضا برای میوه و سبزیجات به خصوص در مکزیک و سنگاپور بیشتر به چشم میآید به طوری که حدود نیمی از کل خریداران مواد غذایی در این کشورها اذعان کرده اند که مصرف این مواد غذایی را افزایش داده اند. در طول یک سال اخیر محصولات لبنی نیز به طور قابل ملاحظه ای در سنگاپور و مکزیک محبوب شده است.
قرنطینههای اجباری در دوران شیوع ویروس کرونا همچنین سبب شد تا افراد زمان بیشتری برای آشپزی در خانه اختصاص دهند. به این ترتیب تهیه برخی مواد غذایی خانگی از جمله شیرینیجات و کیکها و به موازات آن خرید مواد اولیه این محصولات افزایش یافت.
تغییر الگوی مصرف از تمایل به کاهش خرید تا گرایش به افزایش پسانداز
بر اساس نظرسنجی موسسه ایفوپ، یک چهارم فرانسوی ها نیز در دوران بحران شیوع کرونا پس انداز بیشتری داشتند. مردم آلمان نیز در سال ۲۰۲۰ به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا پول زیادی پس انداز کرده اند. بانک مرکزی آلمان مجموع داراییهای مالی خانوارهای خصوصی را با ۳۹۳ میلیارد افزایش، ۷.۱ تریلیون یورو تخمین می زند. این رقم، افزایش تقریباً شش درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ را نشان میدهد.
دورکاری
شیوع کرونا باعث شد که بهطور کاملا ناگهانی دهها میلیون نفر در سراسر دنیا خانهنشین شوند و وظایف کاری خود را از طریق اینترنت انجام دهند. این تجربه به مذاق خیلیها خوش آمد. ۴۲درصد از افراد شرکتکننده در یک نظرسنجی، از دورکاری و شرایط تازه خود بسیار راضی بودند و ۷۸درصد از این افراد میگفتند که کاراییشان در خانه بیش از محل کار است.
دورکاری باعث میشود که افراد خانواده بیشتر در کنار هم باشند و از شر رفتوآمدهای خستهکننده خانه تا محل کار هم راحت شوند. بسیاری از این افراد میخواهند در صورت امکان این روش کار را برای همیشه ادامه دهند. حتی برخی از شرکتها قصد دارند ۵ درصد از کارکنان خود را به دورکاری بفرستند.
مراجعه به پزشک
در یک نظرسنجی یک سال پیش از شیوع ویروس کرونا، مشخص شده بود که تنها ۴ درصد از بیماران و پزشکان بهصورت مجازی با هم در ارتباط هستند و بیماران با استفاده از اینترنت، از راه دور ویزیت میشوند.
این موضوع اکنون تغییر کرده است. خدمات پزشکی از راه دور، بسیار بیشتر شده است و مردم به دلیل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، با استفاده از فضای مجازی با پزشک مورد نظر خود تماس گرفته و ویزیت میشوند.
شستشوی دستها
این روزها بهلطف ویروس کرونا همه ما یاد گرفتیم که شستشوی صحیح دستها چگونه است و البته چقدر هم باید برای آن زمان صرف کنیم. در یک نظرسنجی در آمریکا مشخص شده که شستن دستها با روش درست و اصولی آن به یک عادت در مردم تبدیل شده است و کارشناسان معتقدند که این عادت فراموش نخواهد شد. خوشبختانه از این به بعد مردم حتی پس از رهایی از ویروس کرونا، همچنان به بهداشت دستهای خود اهمیت خواهند داد.
همچنین ضدعفونیکنندههای الکلی دست که این روزها به یکی از پرمصرفترین کالاها تبدیل شده است، محبوبیت خود را همچنان حفظ خواهد کرد.