کد خبر 1230546
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
مهرعلیزاده نمایه

محسن مهرعلیزاده گفت: یکی از مشکلات اساسی کشور ما، مشکلات تولید است و از طرف دیگر مسئله افزایش و رونق تولید نیز مسئله دیگری در زمینه تولید است.

به گزارش مشرق، محسن مهرعلیزاده همچنین در بخش دیگری از مناظره به برنام‌هایش درباره وضعیت بازار بورس اشاره کرد وگفت: بورس یکی از بهترین بازارهای ممکن برای جذب سرمایه‌گذاری است. برای اینکه پول وقتی در یک جا جمع می‌شود، به سمت تولید می‌رود.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی کشور ما، مشکلات تولید است و از طرف دیگر مسئله افزایش و رونق تولید نیز مسئله دیگری در زمینه تولید است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: از طرف دیگر یکی دیگر از مشکلات اقتصادی امروز کشور، گرایش دادن جامعه به سمت اقتصاد و تولید است.

مهرعلیزاده افزود: آنچه که در فروردین سال گذشته اتفاق افتاد این بود که به هر دلیلی، که به نظر من غیرکارشناسی بود، دولت در مسئله بورس دخالت کرد. صاحبان سهام عمده که معمولاً نقش تعیین‌کننده در قیمت سهام خودشان دارند، در یک هماهنگی، با یکدیگر وارد معرکه شدند و مردم را برای آوردن پولشان برای سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کردند.

وی گفت: این مسئله موجب نشد که پول به سمت تولید برود، بلکه موجب این شد که بعضاً به شکل حبابی، قیمت سهام چندین برابر شود که این چندین برابر شدن هم اصولاً به منتفع شدن سهامداران عمده منتهی شد که بعداً هم وقتی حباب ترکید و قیمت‌ها واقعی شد، دیدیم که مردم متضرر شدند و فشار وارد کردند، این جزو همان مواردی است که عرض کردم که کوچک‌ترین مسئله اجتماعی، پتانسیل تبدیل شدن به یک بحران اجتماعی را دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: تا جایی که بنده اطلاع دارم بعد از بحران بوجود آمده در بورس، دولت مجبور شد که از صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار اختصاص دهد که تبدیل به ریال کنند و خسارات مردم جبران شود.

مهرعلیزاده تصریح کرد: همه این کارها قابل توجه است که به نظر من باید کار بورس را به خود بورس و بازار سهام واگذار کنند و دخالت دولت در بورس همواره زمانی است که به شکست بازار معروف است و شکست بازار نیز زمانی است که اتفاق خاصی مانند بحران ایجاد شده سال‌ها پیش در آمریکا باید باشد.

وی اضافه کرد: بنابراین بایستی بورس را به خود بورس واگذار کنند و نقش سهامداران عمده را در آنجا به حداقل برسانند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از طرف دیگر اگر این ۷۰ تا ۷۵ درصد اقتصاد که در دست دولت است را حل کنیم و سهامداران عمده وابسته به دستگاه‌های بزرگ و نهادها و دستگاه‌های نظامی و غیرنظامی دخالت نکنند قطعاً بورس یک وضعیت مطلوبی خواهد داشت که تنها راه آن استقلال بورس در چارچوب بازارهای بین المللی خواهد بود.

مهرعلیزاده با اشاره به افزایش سرمایه در تولید افزود: در حال حاضر تولید ناخالص داخلی کشور ما ۵۰۰ میلیارد دلار در سال است، این رقم در خصوص آمریکا ۲۲ هزار میلیارد دلار، چین ۱۶ هزار میلیارد دلار، اروپا جمعاً ۱۲ هزار میلیارد دلار است که جمع این ارقام حدود ۵۰ هزار میلیارد دلار در مقایسه با ۵۰۰ میلیارد دلار در کشور ما است.

وی ادامه داد: این کشورها در مجموع ۱۰۰ برابر کشور ما تولید خالص داخلی در سال دارند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: سوال این است که ما می‌خواهیم رشد سرمایه و فروش در بازارهای منطقه‌ای و جهانی داشته باشیم، راهکار آن چیست؟ ما می‌توانیم با تلاشی که انجام خواهیم داد در منطقه، بازار بالقوه ای ایجاد کنیم.

مهرعلیزاده تصریح کرد: آقای جلیلی گفتند که گردش بازار صادراتی در منطقه ۲۰ میلیارد دلار اما من معتقدم که می‌توانیم به ۵۰ میلیارد دلار این گردش بازار را افزایش دهیم اما اینها مستلزم این است که با دنیا رابطه خوبی برقرار کنیم.

وی افزود: اقتصاد ما دچار سیاست زدگی شده است، سیاست ما بر اقتصاد حاکم شده است. ما بایستی اقتصاد را نجات دهیم و سیاست خارجی مان را از تحریم‌ها و اف ای تی اف در اختیار اقتصاد قرار دهیم تا بتوانیم تعامل خوبی با دنیا برقرار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس