ناو دنا

در ناو جدید نیروی دریایی به نام "دنا"، اگرچه در حوزه طراحی بدنه از طرحی تکراری استفاده شده، اما در زیر این پوسته بسیاری از فناوری‌های نوین از جمله پیشران ایرانی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، با تحویل ناو (اصطلاحا ناوشکن) دنا به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یک گام دیگر در مسیر نوسازی ناوگان سطحی نیروهای مسلح کشورمان، با موفقیت برداشته شد. ناو جدید تحویل شده دارای ویژگی های جالب و قابل توجهی است و شاید مهم ترین پیام آن، تکمیل شدن یک دوره طراحی در نداجا و ورود به سطحی جدید در تاریخ شناور سازی جمهوری اسلامی باشد.

بیشتر بخوانید:

«عصر جدید» قدرت‌نمایی رادارهای ایرانی در دریا آغاز شد/ جزییات مهاجرت نخبگان ایرانی از «S» به «X»+عکس

«چشم عقاب» ایرانی دوربردتر از پیشرفته‌ترین رادار اروپایی/ کشف و رهگیری ۱۰۰ هدف دریایی و هوایی با ۴ هزار اِلِمان +عکس

۴ رکن ساخت نسل مدرن‌تر ناوهای رزمی در کشور بالاخره کامل شد/ ایران با «نگین» به باشگاه دارندگان «Frigate» می‌پیوندد +عکس

شناور دنا به عنوان عضو جدید کلاس موج بعد از ناوهای جماران، دماوند و سهند وارد خدمت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شد. شناور سهند در حال حاضر در آب های اقیانوس اطلس در حال طی کردن یک مسیر طولانی و یک ماموریت مهم و تاریخی است. جماران به عنوان اولین کشتی در این کلاس همچنان در خدمت ناوگان جنوب کشور بوده اما ناو دماوند در شمال کشور دچار حادثه شده و غرق شد که خوشبختانه در حال حاضر مراحل نهایی آماده سازی جایگزین این ناو برای عملیات در دریای خزر در حال انجام است.

«دنا» با قلب و چشمان کاملا ایرانی عملیاتی شد/ ۴ ویژگی مهم اولین ناوشکن بومی با سامانه‌های تمام دیجیتال +عکس

رادارهای سامانه ثامن (کادر مشکی)، رادار عصر بهینه شده (سفید)، سامانه الکترواپتیکی (زرد) و رادار و اپتیک توپ فجر ۲۷ (قرمز) و پرتابگر موشک پدافند هوایی (آبی) روی ناو دنا

«دنا» با قلب و چشمان کاملا ایرانی عملیاتی شد/ ۴ ویژگی مهم اولین ناوشکن بومی با سامانه‌های تمام دیجیتال +عکس

دایره مشکی سیستم پرتاب چف و فلر - دایره قرمز پرتابگرهای اژدر - فلش بنفش توپ ۴۰ میلی متری - فلش آبی موشکهای کروز و دایره های قهوه ای دو قبضه توپ ۲۰ میلی متری

قبل از پرداختن به مباحث جزیی تر بهتر است یک معرفی کلی از مشخصات ناو دنا داشته باشیم: این شناور با وزنی در حدود ۱۳۰۰ الی ۱۵۰۰ تن، طولی در حدود ۹۴ متر و عرضی در حدود ۱۱ متر است. در حوزه تسلیحات این شناور به دو موشک سطح به هوای سری محراب که الگو برداری شده از سری استاندارد است مجهز شده و در بحث ضد کشتی نیز به ۴ تیر موشک ضد کشتی (احتمالا از سری قدیر یا قادر) است.

یک قبضه توپ ۷۶ میلی متری فجر ۲۷، یک توپ ۴۰ و دو توپ ۲۰ میلی متری در کنار دو پرتابگر سه فروندی اژدر تسلیحات این شناور را در بر گرفته و در عین حال این شناور توان پذیرش بالگرد را در پد پشت خود در شب و روز را دارد. در بخش راداری، رادار آرایه فازی عصر بهینه شده بر روی این ناو نصب شده که مدل اولیه آن ۲۰۰ کیلومتر و مدل جدید نصب شده بر روی شناور دنا تا ۳۰۰ کیلومتر برد داشته و توان پوشش ۳۶۰ درجه اطراف ناو را دارد.

طراحی نسل اول و برخی سامانه های نسل جدید در دنا

یکی از نکات مهم در خصوص "دنا" بحث طراحی بخش بیرونی این ناو است که شبیه به ناو جماران بوده و این مسئله متفاوت با طراحی ناو سهند و جانشین ناو دماوند است. ما همچنان در دنا شاهد به کار رفتن طراحی اولیه کلاس موج هستیم و البته اطلاعات در خصوص ساخت این ناو و زمان طراحی آن شاید تا حدودی به ما برای فهم بهتر این مسئله کمک کند. طراحی کلی این شناور در سال ۱۳۹۱ به تصویب رسیده و ساخت آن در سال ۱۳۹۲ آغاز شده و در آبان ماه سال ۱۳۹۹ بعد از تقریبا ۷ سال ساخت آن به اتمام رسیده و تا به امروز نیز مراحل مختلف آزمایش های دریایی و بندری آن نیز در حال انجام بوده است.

تقریبا یک دهه از زمان طراحی تا تحویل این ناو به طول انجامیده و می توان گفت طراحی و ساخت این ناو در کنار جماران و دماوند محصول دوره شروع کار در حوزه شناور سازی در ایران بوده و مهندسان ایرانی سه شناور اول در این کلاس را با نگاهی محافظه کارانه توسعه داده اند.

«دنا» با قلب و چشمان کاملا ایرانی عملیاتی شد/ ۴ ویژگی مهم اولین ناوشکن بومی با سامانه‌های تمام دیجیتال +عکس

ناو دنا - به طراحی بخش کناری و طراحی دودکش دقت کنید

«دنا» با قلب و چشمان کاملا ایرانی عملیاتی شد/ ۴ ویژگی مهم اولین ناوشکن بومی با سامانه‌های تمام دیجیتال +عکس

ناو جماران - به طراحی بخش کناری و طراحی دودکش دقت کنید

«دنا» با قلب و چشمان کاملا ایرانی عملیاتی شد/ ۴ ویژگی مهم اولین ناوشکن بومی با سامانه‌های تمام دیجیتال +عکس

ناو سهند - به طراحی یک پارچه بخش کناری در این شناور و تفاوت آن با دو تصویر بالا دقت کنید

شناور بعدی در خانواده موج، تفتان است که سازه اولیه و بخش پایینی آن نیز آماده شده و توان در این بخش، روی تفتان متمرکز می شود. با نگاهی به سازه سهند و جانشین دماوند متوجه می شویم که طراحان ایران با درس های گرفته شده از شناورهای اولیه به دنبال طراحی پنهانکار و استفاده بهینه تر از فضای شناور رفتند و احتمالا می توان گفت دنا آخرین شناور از سری اول خانواده موج خواهد بود. اما این بدین معنا نیست که همه سیستم ها در دنا متعلق به ۱۰ سال پیش است و توضیحات فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص این ناو نکات جالبی را برای مشخص می کند.

توضیحات فرمانده نداجا درباره ناو جدید دنا از کلاس موج

در بخش پیشران از سیستم بومی برای اولین بار استفاده شده است. بر اساس تصاویر از ۴ دستگاه موتور دریایی بنیان ۴ با قدرت ۵ هزار اسب بخار برای هر کدام ( ۲۰ هزار اسب بخار در مجموع) استفاده شده است. بر اساس صحبت های دریادار خانزادی، دیجیتالی شدن سامانه های فرماندهی کنترل بحث مهم دیگری است که در این ناو انجام شده و در حقیقت نشان دهنده عبور و یا به عبارت دیگر جهش الکترونیکی نداجا از دوره آنالوگ به دوره دیجیتال است که یکی از مسائل بسیار مهم در حوزه رزم در قرن بیست و یکم میلادی به حساب می آید.

«دنا» با قلب و چشمان کاملا ایرانی عملیاتی شد/ ۴ ویژگی مهم اولین ناوشکن بومی با سامانه‌های تمام دیجیتال +عکس

انتقال یکی از موتور ها برای نصب در شناور دنا

اما یکی از سوالات مهم برای اکثر مخاطبانی که این اخبار را دنبال می کنند مسئله نصب موشک های عمود پرتاب است. بر اساس صحبت های دریادار خانزادی در ارتقاء بعدی روی این ناو سیستم های پرتاب عمودی موشک نصب خواهد شد. این گونه می توان گفت که با حذف دو فروند موشک محراب از جایگاه فعلی آن ها، فضایی برای نصب پرتابگرهای عمودی ایجاد خواهد شد و نیاز به تغییر خاصی در بدنه و سازه ناو برای نصب پرتابگرهای عمودی نخواهد بود. در عین حال بحث اضافه شدن سیستم دفاع نزدیک کمند نیز از جمله گزینه هایی است که می توان گمانه زنی کرد که در این ارتقاء بعدی به مجموعه تسلیحاتی ناو دنا اضافه خواهد شد.

در تصاویر مربوط به ناو دنا شاهد حداقل دو مورد جدید دیگر نیز هستیم. اولین نکته دیده شدن سامانه رانش بوتراستر در دماغه ناو دنا است. این سامانه در واقع یک یا چند پروانه در دماغه شناور است که موجب افزایش مانور ناو به ویژه در هنگام جدا شدن سریع از اسکله می شود. این سامانه برای اولین برای در پروژه موج دیده می شود.

در عقب تر از بوتراستر در زیر بدنه برآمدگی مشاهده می کنید که در ناو های قبلی کلاس جماران وجود نداشته که باید محل قرارگیری سیستم سونار باشد که تا پیش از این به این شکل در سری موج حداقل در تصاویر منتشر شده دیده نشده بود. این احتمال وجود دارد که سیستم سونار به کار رفته در شناور دنا از سروش باشد که اولین بار در تابستان سال ۱۳۹۵ از آن رونمایی شده است.

«دنا» با قلب و چشمان کاملا ایرانی عملیاتی شد/ ۴ ویژگی مهم اولین ناوشکن بومی با سامانه‌های تمام دیجیتال +عکس

سامانه بوتراستر ساخت نیروی دریایی ارتش برای شناورهای رده موج

«دنا» با قلب و چشمان کاملا ایرانی عملیاتی شد/ ۴ ویژگی مهم اولین ناوشکن بومی با سامانه‌های تمام دیجیتال +عکس

دایره مشکی خروجی سیستم بوتراستر و دایره قرمز جایگاه سامانه سونار

شاید جدیدترین ناو (ناوشکن) کاملا ایرانی از نظر ظاهری و کمی در حوزه تسلیحاتی، شناوری شبیه به جماران -یعنی اولین نمونه خانواده موج- با وجود بالای یک دهه اختلاف بین دو شناور باشد اما بهره گیری برای اولین بار از پیشران بومی، استفاده از یک سیستم سونار کاملا ایرانی، جهش نیروی دریایی از عصر آنالوگ به دیجیتال باز هم بر پایه سیستم های ساخت داخل، همه و همه نشان می دهد که نیروی دریایی راهبردی کشورمان در مسیر صحیح و تحسین برانگیزی قرار گرفته و قدم به قدم در حال تکمیل کردن پازل ها برای رسیدن به یک توان بومی کامل در ساخت شناورهای رزمی است.

با این اوصاف، طراحی بدنه دنا شاید آخرین مورد از این مدل طراحی در شناورهای سنگین کشورمان باشد و به نظر می رسد که در شناورهای بعدی کاملا بومی، علاوه بر تمام اتفاقات مهم زیر پوستی، بدنه های جدید نیز بر اساس اصول پنهانکاری توسعه پیدا خواهند کرد و در کنار بالا رفتن سرعت تولید این محصولات مهم و اقتدارآفرین، کلاس طراحی و ساخت در ایران نیز همچون بزرگان این صنعت در جهان خواهد بود؛ انشاء الله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    121 8
    درود بر نیروهای مسلح زنده باد ایران
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      13 23
      با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
      15 2
      با انتقال موشکهای قادر به پشت دودکش فضای بین دکل اصلی و دودکش جهت نصب سلاح خالی شده.
  • DE ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    نهایت 5 دقیقه رو در روی آرلبورگ دوام بیاره اونم از فاصله 150 کیلومتری
    • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      40 6
      خواهیم دید
    • IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      46 7
      دوغتو بنوش
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      46 7
      نهایت یک ثانیه حلقتو ببند
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      71 10
      ابرامز و پاتریوت مرکاوا گنبد اهنین همین شر ور ها گفتین اخرش 1 ثانیه هم دووم نیاوردن جلو تکنولوژی ایران بورو خدا شفات بده عمویی فشار نزن
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      49 4
      پماد سوختگی استفاده گردد در عضو سوخته...
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      48 5
      نهایت 10 ثانیه خفه شو تا از فاصله 150 کیلومتری نزدم تو دهنت. احمق وطن فروش
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      21 6
      حالا تو ازکجا اسم الربورگ رویادگرفتی. اینکه جلوی ناوهای ایران 5دقیقه دوام میاره درست گفتی.
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      13 10
      الربورگ!!!! اسکل اینکه یک روستایی تو دانمارک هست اتفاقا مناظرخوبی هم داره.
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      27 2
      دوستان! همه چيز را با هم ببينم. دنا در كلاس خود ( كلاس موج) و در زمينه الكترونيك از اسلاف خود جلوتر است. ولي يادمان باشد متاسفانه در زمينه تنوع و تعداد تسليحات بسيار عقب است. ناو دنا داراي فقط دو تير موشك پدافند و فقط و فقط 4 تير ( نه لانچر) موشك كروز است. دوستي با كلاس آركي بروك آمريكا مقايسه كرده. اين كلاس فقط 90 سيلوي عمودي پرتاب موشك كروز دارد با وزني معادل 7 برابر ناو دنا. انشالله با تغيير معماري، ناوهاي بعدي از لحاظ تسليحات نيز جهش خواهد داشت.
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      10 15
      این شناورها برای بازدارندگی ساخته شده و معلومه که خدای نکرده در جنگ تمام عیار با امثال آمریکا جواب نمیده
    • ایرانی GB ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      21 4
      واقعا" که بایستی به عزیزان نظامی تبریک گفت اونهم با این بودجه وزارت دفاع که حتی از بودجه نظامی کشور فکستنی امارات هم کمتر هست دارند اینجور کار تولید رو انجام میدن , خدا قوت برادر ارتشی , پاینده باشین
  • مقداد IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    45 9
    دمشون گرم ؛اما نبابد از تمامی اجزا ناو صحبت بشه ؛پدر من در نیروی دریایی خدمت کرده و میگه اشتباه میکنن خیلی رسانه ایش میکنن چه تو ارتش و چه سپاه
  • GE ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    8 4
    خودت داری میگی ناو تفتان تموم شده پس هنوز تفتان تو این کلاس هست
  • IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    13 7
    ماشاء الله
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    20 2
    باید یک کلاس آموزشی برادران خودرو ساز ایرانی نزد این سازندگان عزیز ببینندتا انشاا... شاهد رشد و شکوفایی صنعت خودرو سازی باشیم
  • چمن آرا CA ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    13 2
    باید بیشتر تلاش کرد و بیشتر پیشرفت کرد به کوری چش دشمنان
  • واو IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    14 4
    خیلی باعث افتخار است
  • علی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 13
    قشنگ گرا بدهید به دشمن!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • پریچهر IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    11 3
    در پناه حق باشید سربازان غیور وطن
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    7 3
    همون جماران با سایز بزرگتر
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    15 7
    ماشا الله به امید ساخت ناو هواپیمابر
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      8 4
      ناوهواپیما بر بسازیم چی را حمل کند ؟
  • ع.ک IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    19 4
    شعار این است سرباز ایرانی باید با تفنگ ایرانی نگهبانی دهد
  • پریچهر IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    13 2
    عالیییییییییییییی
  • FR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    16 2
    افرين به متخصصان مومن و انقلابى و ماهر و زُبده و زيرك ايران زمين ! مديريت دانش علوم رزمي دريائى نيز با ساخت و ازمون نيز پيشرفت ميكند.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    5 9
    دنا پلاسه یا دنا معمولی ؟
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    17 8
    ایران باید قوی وقوی وقویتر شود ازهمه لحاظ تاکسی جرات نکند چپ به ایران نگاه کنداین حق ایران است پاینده باد ایران وناخدای کشتی ان سید علی
    • واو IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      9 2
      به لطف و فضل الهی
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    10 13
    بوق هم داره
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      4 10
      اره بوق هم داره..
    • ناشناس IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      9 8
      تو پس چکاره هستی. توبیا به حساب خودت بوق باش مگه عیبی داره
    • رهگذر IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      7 5
      نه سوختن ز درون داره احمق
    • ایرانی GB ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
      1 4
      خطاب به : ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ : واسه بوقش هم یک فکری واسه ات میکنیم !
  • آرش IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    16 10
    دریادار خانزادی مثل همیشه بیایند بگویند همه چیز خوب وعالیست وما قدرتمندیم. ولی دریغ از یک عذر خواهی
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    5 4
    درود خدا بر دستان توانا کم کم باید بریم به سمت ساخت کشتی های مسافربری
  • سیدمرتضی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    11 2
    تسلیحاتش نسبت به اندازه ناو بسیار کمه از سال۸۹تولیدش شروع شده تاحالا خیلی طول کشیده
  • نهضت جهانی صلوات IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    8 4
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم@ الله اکبر وسبحان الله@ درود وسلام خدا به غیرت وشرفتان که با جهاد خود کفایی خود درتمامی عرصه های دفاعی زمینه اقتدار مثال زدنی نظام مقدس اسلامی را فراهم ساختید@ برای سلامتی فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه ای که با دور اندیشی خویش شما عزیزان را بسوی خودکفایی درحوزه دفاعی رهنمون شدند وسلامتی شما عزیزان جهادگر وتمامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی 14 صلوات اهدا نمائیم
  • امید IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    10 5
    کشوری که سیم خاردار وارد میکرد...... ناو جنگی میسازه..... دیگه خودتون تا تهش برید
  • جنوب IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    7 3
    درودبرخادمهای جان نثاروسربازان امام زمان عج
  • پیمان IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    5 1
    جهش خیره کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در طراحی و توسعه و تولید انواع شناورهای سنگین و نیمه سنگین حقیقتا تحسین برانگیزه و خواب رو از چشم دشمنان میگیره و به دوستان این نوید رو میده که با چنین پیشرفت عظیمی در این ده سال میشه شاهد پیشرفتهای سریعتر طراحی و تولید و توسعه ناوگان نیروی دریایی باشیم
  • آرش کمانگیر IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    12 3
    به نام خدا . سلام . دنا یک ناو پاسور (FRIGATE) است نه ناو شکن لذا باید با ناوهای هم کلاس خودش مقایسه شود نه با ناوشنکنهای با تناژ بیش از 8000 تن . ضمنا این ناو دارای 4 توپ کالیبر 23 میلیمتری تک لول ( دو توپ در هر طرف بدنه ) است که اشتباها دو توپ 20 میلیمتری ذکر گردیده است .
  • سید صادق IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    7 3
    دشمن در نقابل ناو ما کاری از دستش برنمی آید ، تنها دشمن آن خودمان هستیم که تا حالا دوتا ناو خودمان را بدون هیچگونه درگیری غرق کردیم ‌
  • مهدی IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    4 3
    ما می توانیم
  • risat sivan IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    2 3
    تولیدات انبوه سازی مهم و حیاتی است ان شالله با موفقیت های زیاد و پیشرفتهای زیاد
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    5 3
    دریای کاسپین درست است . خزر نام غیر ایرانی است
  • رحمت عیدی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    2 2
    اولا خداقوت خدمت تمام پرسنل نیروی راهبردی دریایی باعث افتخار و غرور ملت هستید برای همه شما دعای خیر ملت و آرزوی سلامتی و موفقیت، دوما با اون بودجه بسیار کم نیروهای مسلح که به لطف دولت شیخ حسن نصف شد و همون نصفم اقساط چند ساله این پیشرفت نیروی دریایی عالیست واقعا از حداقل بودجه و تحریم نهایت استفاده را کرده اند، فراموش نکنیم یکی از بورسهای دولت نیروهای مسلح بود در این چهار پنج سال
  • امیر IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    2 3
    اگر واقعا از صفر تا صد ساخت این ناو کار مهندسان ایرانی باشه باید بهشون دست مریزاد گفت و بخاطر زحماتشان ازشون تشکر کرد و امیدوار به اینکه در آینده پروژه های بزرگ‌تری اجرا کنند
  • هادی US ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    2 4
    خداییش دیگه از این مراقبت کنید.
  • عبوس IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    1 3
    با سلام دوستان عزیز ' اینکه هر محصول تولیدی نقاط ضعف و قوت داره درسته'ولی اینکه خود مون رو باور نکنیم سراپا ضعف است ایرانی اهل توانمندی است و نه ناامیدی ' گاماس گاماس همه چیز درست میشه
  • حسن IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    1 4
    مهم اینه که جسارت ساخت به وجود بیاد
  • سعید IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    1 4
    مردم نان شب ندارند بخورند. نمی توانند آجیل و حبوبات بخرند. تو سطل زباله غذا جمع می کنند. اول به شکم مردم برسید.
    • افشین IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      4 0
      مردم بالاخره نان ندارن بخورند یا آجیل؟ ؟ اگه امنييت نداشته باشند آنوقت همه با هم باید مرگ بخوریم. ضمنا نود درصد اوناييکه تا کمر تو سطل زباله ميفرماييد گیرن حاصلش رو هم فوری میدن به ساقی محل. ضامن اعتیاد هم باید بود؟ این چه مدل حرف مفت زدنش هستکه امثال شماها تا چشمتون به یک شاخصه قدرت ميوفته فورا بفکر شکمتون ميوفتيد. یادتون شده پالس چجوری ناموس فروشی ميکرد؟؟
  • علی IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 5
    رادار عصر که روش نصب هستش بیشتر از یک ماکت نیست . خوب به عکس نگاه کنید
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      9 0
      اون ماکت نیست همه رادارهای سری فرونو این شکلیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس