عباسعلی کدخدایی نمایه

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه وظیفه این شورا صیانت از آراء مردم است، گفت: تلاش کرده‌ایم صیانت و پاسداری کنیم تا مردم تعیین کننده سرنوشت خودشان باشند.

به گزارش مشرق، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز(پنجشنبه) در نشست خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به اقدامات شورای نگهبان برای انتخابات ۱۴۰۰، گفت: تعبیری که مقام معظم رهبری برای انتخابات فردا داشتند، این بود که رویداد سرنوشت‌سازی است که انتخابات ۱۴۰۰ را رقم می‌زند. ما البته چهار انتخابات را داریم و دو انتخابات سراسری و دو انتخابات هم در حوزه‌های مختلف برای میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری داریم.

بیشتر بخوانید:

توییت کدخدایی برای تضمین سلامت مردم و انتخابات

کدخدایی ادامه داد: وظیفه شورای نگهبان در بحث انتخابات، پاسداری و صیانت از آرای مردم است. این وظیفه را در ادوار مختلف انتخابات انجام داده و شورای نگهبان تمام تلاشش را به کار گرفته تا این حق‌الناس در واقع به درستی صیانت و پاسداری شود و از حق مردم در تعیین سرنوشت‌شان نگاهبانی شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ما علاوه بر بحث سلامت انتخابات که همیشه یک ملاک اصلی برای شورای نگهبان بوده و وظیفه اصلی شورای نگهبان در حوزه اصلی انتخابات است، سلامت مردم را هم مد نظر داریم و به همین خاطر اقدامات مختلفی هم در این زمینه انجام دادیم.

کدخدایی ادامه داد: وقتی که ما از جایگاه مردم و نقش مردم در تعیین سرنوشت شان سخن می‌گوییم، از یک نظام مردم‌سالار دینی صحبت می‌کنیم. طبیعتاً انتظار این است که پاسداری و صیانت از آرای مردم به صورت صحیح انجام شود.

وی متذکر شد: دغدغه‌هایی را که مقام معظم رهبری روز گذشته مطرح فرمودند بسیار به جا است و شورای نگهبان هم در طول یک سال گذشته، آمادگی لازم را برای نظارت موثر بر انتخابات داشته و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

کدخدایی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات مربوط به تعرفه‌ها است. در زمانی که طرح اولیه آن از سوی وزارت کشور مطرح می‌شود، باید در شورای نگهبان به تایید برسد. یعنی طرح تعرفه ها هم باید به تایید شورای نگهبان برسد.  علاوه بر این، کارهای کارشناسی زیادی دوستان ما در ادارات مختلف و اداره کل انتخابات انجام می‌دهند اما باید نهایتاً به تایید شورای نگهبان برسد.

به صورت ۲۴ ساعته به چاپ تعرفه‌ها نظارت می‌کنیم

وی ادامه  داد: مرحله بعدی چاپ تعرفه‌ها است که در مرحله چاپ، ناظرین به صورت ۲۴ ساعته نظارت می‌کنند تا به مرحله توزیع برسد و در مرحله توزیع تعرفه‌ها هم اقدامات مختلفی برای صیانت از این تعرفه‌ها در مرحله توزیع انجام شده است و خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: برخی از مناطق جمعیت بیشتری دارند که تدابیری اندیشیده شده است که این مناطق  کمبود تعرفه نداشته باشند و علاوه بر آن، ستاد نظارت بر انتخابات با همه شعب در تماس است که اگر چنین مشکلی اتفاق افتاد، بتوانند در کوتاه ترین فرصت آن را رفع کنند.

وی گفت: سلامت مردم هم در صحبت های رهبر انقلاب مطرح بود و ما باید تدابیری برای رعایت سلامت مردم داشته باشیم. خوشبختانه تدابیری انجام شده است و فاصله گذاری ها رعایت و بیشتر از فضای باز استفاده می‌شود. برای شعب، بحث ضدعفونی کردن هم مورد توجه قرار می‌گیرد. یک نفر امسال ناظر از سوی وزارت بهداشت برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در هر شعبه حضور خواهد داشت و قبلا هم گفتم اثر انگشت حذف شده است و احراز هویت به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

پیش‌بینی حدود ۶۷ هزار شعبه در سراسر کشور برای انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: چیزی در حدود ۶۷ هزار شعبه در سراسر کشور برای انتخابات فردا پیش‌بینی شده که این میزان، نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، ۷ درصد و نسبت به انتخابات مجلس، ۲۲ درصد افزایش یافته است.

کدخدایی اظهار داشت: نمایندگان کاندیداها در روز انتخابات در شورای نگهبان حضور یافته و از نزدیک نظارت خواهند کرد.

وی بیان کرد: از جهت نظارت شورای نگهبان بر انتخابات هیچ نگرانی‌ وجود ندارد و نظارت موثر شورای نگهبان با دقت انجام خواهد شد.

شورای نگهبان براساس مباحث سیاسی صلاحیت‌ها را بررسی نکرده است

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری، از همه‌ گروه‌ها در رقابت‌ حضور دارند. نظر شورای نگهبان براساس قانون است و شورا بر اساس مباحث سیاسی، صلاحیت‌ها را هرگز بررسی نکرده و نمی‌کند.

کدخدایی تاکید کرد: شورای نگهبان وظیفه نظارتی خود را براساس قانون انجام می‌دهد و احراز صلاحیت‌ها هم بر مبنای قانون اساسی انجام خواهد شد. رأی اکثریت اعضای شورای نگهبان، ملاک نهایی برای احراز یا عدم احراز داوطلبان است. امیدوارم در آینده اشکالاتی که در قوانین انتخاباتی ما وجود دارد، از سوی مجلس شورای اسلامی بررسی و رفع شود.

بین ۳ تا ۵ ناظر شورای نگهبان در شعب اخذ رأی حضور دارند

وی با بیان اینکه وظیفه شورای نگهبان براساس قانون، نظارت بر انتخابات است، گفت: در روز انتخابات هم وظیفه ما پاسداری و صیانت از آرای مردم است و بر این مبنا، ناظران شورای نگهبان بین ۳ تا ۵ نفر در شعب اخذ رأی مستقر هستند و هر تخلف احتمالی به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حدود ۱۰ درصد به تعداد تعرفه‌ها افزوده شده است

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در این دور از انتخابات، ۱۰ درصد تعرفه‌ها افزایش پیدا کرده است و به صورت برخط و آنلاین با همه شعب در تماس هستیم تا مشکل کمبود تعرفه نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: برای احراز صلاحیت داوطلبان در شورای نگهبان، باید حداقل ۷ رأی مثبت نسبت به افراد وجود داشته باشد.

نمی‌توانم آراء مخفی اعضای شورای نگهبان را اعلام کنم

کدخدایی تصریح کرد: آراء کاندیداها در شورای نگهبان متفاوت است و بنده نمی‌توانم آرای مخفی اعضای شورای نگهبان به کاندیداها را اعلام کنم.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه چرا از بین کاندیداهای اصلاح‌طلب فردی تایید صلاحیت نشده است؟ گفت: صلاحیت‌ها احراز می‌شود و از همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی هستند و حتی کسانی که انتخاب شدند، از گروه‌های مختلف هستند و این دور هم چنین وضعیتی وجود داشته است.

وی ادامه داد: البته این نکته را بگویم که هیچ‌گاه شورای نگهبان بر اساس نگاه سیاسی، درباره نامزدها اعلام رأی نمی‌کند. نظر شورای نگهبان و احراز صلاحیت افراد بر اساس قانون انتخابات و قانون اساسی است و نهایتاً رأی اعضای شورای نگهبان اعلام می‌شود.

دلیل عدم احراز صلاحیت برخی نامزدها به خودشان اعلام شده است

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دلایل ردصلاحیت برخی از کاندیداها به خصوص لاریجانی و احمدی‌نژاد چیست؟ گفت: روش اعلام نظر در شورای نگهبان را گفتم که بر اساس قانون اساسی است. مستنداتی نسبت به هر فردی مطرح و قرائت می‌شود و نهایتاً اعضا باید نظر خود را بدهند. اینکه هر فرد از اعضای شورای نگهبان بر چه اساسی رأی مثبت یا منفی می‌دهد، این را ما نمی‌توانیم بیان کنیم چرا که من هم نمی‌دانم. ممکن است به یک دلیل رأی منفی دهم و همکار من هم به یک دلیل دیگری رأی منفی دهد اما ملاک و میزان نهایی، رأی اعضای شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: ما از افرادی که درخواست کردند که دلایل عدم احراز صلاحیت شان اعلام شود، دعوت کردیم. در هفته گذشته سه نفر را من خودم دعوت کردم و مطالب را برای آن‌ها ارائه کردیم. الان هم دو نفر درخواست کردند که انشالله بعد از اینکه فرصتی را پیدا کنیم، حتماً دعوت خواهیم کرد و مطالبی که در پرونده آنان مطرح شده است را به آن‌ها ارائه خواهیم کرد.

حکم قانونی برای اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت افراد، وجود ندارد

کدخدایی بیان کرد: حکم قانونی برای اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت افراد، وجود ندارد اما هر فردی که بخواهد دلایل عدم احراز صلاحیت خود را بداند، به خود آن فرد دلایل را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: هماهنگی لازم از طرف شورای نگهبان با وزارت کشور انجام شده است مبنی بر اینکه اولویت شمارش آراء با ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان رهبری خواهد بود.

دستگاه‌هایی که گزارش خلاف واقع دادند باید جبران کنند

کدخدایی بیان کرد: اگر دستگاه‌هایی فکر می‌کنند گزارش‌های خلاف واقع داده‌اند، باید جبران کنند. البته مبنای نظر شورای نگهبان یک گزارش نیست و ما گزارش نهادهای مختلف را مدنظر قرار می‌دهیم.

تاکنون گزارش تخلفات خاصی دریافت نکرده ایم

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون گزارشی درباره تخلفات انتخاباتی به شما واصل شده است یا خیر، گفت: تاکنون گزارش تخلفات خاصی را درباره انتخابات دریافت نکرده ایم.

نگاه شورای نگهبان هیچگاه سیاسی نیست

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه نگاه شورای نگهبان هیچگاه سیاسی نیست و ما بر مبنای افکار سیاسی افراد اعلام نظر نمی‌کنیم، تصریح کرد: مبنای بررسی صلاحیت‌ها، قانون است و برای ما فرقی ندارد که نگاه سیاسی افراد چیست. عملکرد شورای نگهبان در گذشته هم اثبات می‌کند که همواره از همه‌ گروه‌های سیاسی در انتخابات، نامزدهایی وجود داشته است. شورای نگهبان براساس قوانین و بر مبنای رأی اعضای شورای نگهبان، اعلام نظر می‌کند.

وی ادامه داد: هیئت‌های نظارت، وظیفه نظارت بر انتخابات را بر عهده دارند. آموزش‌های لازم برای ناظران انجام شده است. شورای نگهبان برای خارج از کشور هم هیئت نظارت مستقلی دارد که وظیفه نظارت بر انتخابات را خواهند داشت.

فیلم مربوط به بررسی صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی منتشر می‌شود

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای مصلحی، گفت: طبق قانون، مراجع مختلف باید گزارش‌های خود را برای ما ارسال کنند اما این گزارش‌ها صرفا کارشناسی است. گاهی اوقات گزارش‌ها دقیق نبوده و شورای نگهبان هم بر مبنای این موارد نظر نمی‌دهند.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: روز گذشته فیلم جلسه بررسی صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی را به همراه برخی از اعضای شورای نگهبان بازبینی کردیم و آقای مصلحی چیزی را که گفته بود، در آن جلسه بیان نکرده بودند.

کدخدایی با بیان اینکه گزارشات ارجاعی به شورای نگهبان مهم است اما صحت و سقم آن از نظر ما بررسی می‌شود،  اظهار داشت: البته خود آقای مصلحی هم مطالبی را که از وی نقل شده بود را تکذیب کرد. بنده هم با توجه به دیدن فیلم جلسه، آن را به صورت محکم رد می‌کنم و در صورت صلاحدید اعضای شورای نگهبان، به زودی فیلم این جلسه منتشر  می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدوارم که فردا انتخابات خوبی رقم بخورد، گفت: رویداد سرنوشت‌سازی است که جمهوریت نظام را تثبیت می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: حق تعیین سرنوشت و استفاده از ان بحثی است که جمهوری اسلامی ایران در این چهل سال که از عمرش می‌گذرد، به جامعه ما عطا کرده است و باید از این حق استفاده کنیم. همان‌طور که در ادوار گذشته در انتخابات مختلف حضور مردم را شاهد بودیم، انشاءالله باز هم شاهد باشیم تا فردا هم مردم پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

امیدوارم انتخابات خوبی رقم بخورد

وی با بیان اینکه امیدوارم که فردا انتخابات خوبی رقم بخورد، گفت: رویداد سرنوشت‌سازی است که جمهوریت نظام را تثبیت می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: حق تعیین سرنوشت و استفاده از آن بحثی است که جمهوری اسلامی ایران در این چهل سال که از عمرش می‌گذرد، به جامعه ما عطا کرده است و باید از این حق استفاده کنیم. همان‌طور که در ادوار گذشته در انتخابات مختلف حضور مردم را شاهد بودیم، انشاءالله باز هم شاهد باشیم تا فردا هم مردم پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

پاسخ نامه رئیس‌جمهور را بزودی می‌دهیم

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به نامه حسن روحانی پاسخ داده شده است یا خیر، گفت: بله، پاسخی تهیه شده است و به زودی ارائه می شود.

امیدوارم انتخابات به مرحله دوم کشیده نشود

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم، گفت: امیدواریم این اتفاق نیفتد. در برخی ادوار این اتفاق افتاده است، طبیعتاً همان مکانیزم نظارتی در دور اول را در دور دوم هم بدون هیچ‌گونه مماشات و حذف انجام خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: هیچ تفاوتی بین دوره اول و دوم نمی‌کند و هر دو انتخابات است. بنابراین عوامل نظارت همچنان محکم و  پرقدرت در دور دوم هم نظارت خواهند کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • پری مجرد 44 ساله IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    6 7
    رئیسی با رأی بالا رئیس جمهور می شود
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      2 0
      بشرطی که وزارت کشور دولت راستگویان!! به موقع و به اندازه کافی به همه محل های رأی گیری مخصوصا آنهایی که براساس نظرسنجی ها رئیسی رأی بیشتری دارد تعرفه برساند
  • پری مجرد 44 ساله IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    4 7
    رئیسی، رئیس جمهور میشه
  • پری مجرد 44 ساله IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    2 5
    دیشب والیبال مون به عبادی پور باخت امیدوارم مردم ایران مثل عبادی پور عمل نکنند و به رئیسی رأی دهند
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    2 1
    چرافرمانداری ها اینقدرنماینده های کاندیدیاناظرصندوق هارا رد میکنه؟؟ اصلافرمانداری چکارداره که ردمیکنه. وقتی ازطرف ستاد یک نفرمعرفی میشه وامین اون ستاده فرمانداری چکارست ک حذف میکنه؟؟ فرمانداری وظیفه داره هرکسی ستادهاانتخاب کرد برای ناظرصندوق تاییدکنه چون قراره نماینده اون ستادباشه نه نماینده فرمانداری
    • US ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      0 1
      عزيزان به نماينده فرمانداري اگر در محل بود اعتنا نكنيد راي ها اماده است رئيسي با ٣٠ميليون برنده قطعي است.
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
      0 0
      فی قلوبهم مرض و زادهم الله مرضا
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    3 0
    پس نگرانی رهبر معظم انقلاب و تذکر ایشان بی دلیل بوده است آقای کد خدایی دست از خیانت و کج فهمی بردار
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    0 0
    قیافه تو هم دیگر غیر قابل تحمل شده
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    0 0
    ما که به دولت روحانی و وزارت کشور دولت روحانی از اول هیچ اعتمادی نداشته و نداریم ملت عزیز هوشیار باشید و تخلف دیدید حتما حتما پیگیری کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس