به گزارش مشرق نقل ازشبکه تلویزیونی بی اف ام تی وی فرانسه، ارتش فرانسه بیش از نهصد دستگاه خودرو از جمله پانصد خودروی زرهی در حال حاضر در افغانستان دارد که با پایان ماموریت فرانسویها باید همه اینها را به فرانسه بازگرداند.
انتخاب مسیر بازگشت و نیز نحوه بازگرداندن آنها از افغانستان به فرانسه مشکل ساز خواهد بود.
کریستوف ژافرلو پژوهشگر مرکز ملی پژوهشهای علمی فرانسه و کارشناس جنوب آسیا گفت :« آسانترین مسیر زمینی از طریق پاکستان است که درحال حاضر بسته شده است.
راه حل جایگزین انتقال هوایی است که بسیار هزینه بر خواهد بود. فرانسه هواپیماهای غول پیکری را که قادر باشند خودروهای زرهی را بازگرداند در اختیار ندارد. هزینه اجاره هواپیماهای انتونوف از روسیه یا اوکراین ساعتی 30هزار یورو است. مسیر شمالی افغانستان نیز بسیار پرهزینه است زیرا اوکراین حق گمرک را افزایش داده است. از سه هزار و پانصد نظامی فرانسوی دو هزار تن به فرانسه بازخواهند گشت».
افرادی که در افغانستان می مانند مسئول تجهیزات و آموزش ارتش افغانستان خواهند بود.
جناح راست فرانسه از این سیاست فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه انتقاد کرده است.
پیر لولوش نماینده سابق فرانسه در افغانستان گفت:« در نهایت خروج نیروها طبق پیش بینی ها در سال دوهزار و سیزده انجام می شود اما تجهیزات با نیروهای کم در فرانسه می ماند و هر چه تعداد نیروها کمتر باشد ، خطرهای بیشتری فرانسویها را تهدید می کند و شاید این کار منطقی نباشد.»
ژان ایو لودریون وزیر دفاع فرانسه قرار است طی روزهای آینده مراحل خروج را مشخص کند.
خروج کامل نیروهای فرانسوی از افغانستان تا پایان سال دو هزار و دوازده مشکلات لجستیکی برای ارتش فرانسه ایجاد می کند.