کد خبر 1235255
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
جبهه اصلاحات

شرق نوشت: در انتخابات ریاست‌جمهوری که جمعه ۲۸ خرداد برگزار شد، اصلاح‌طلبان به رقیب نباختند بلکه به خودشان باختند.

به گزارش مشرق، روزنامه اصلاح طلب شرق نوشت: در انتخابات ریاست‌جمهوری که جمعه ۲۸ خرداد برگزار شد و ابراهیم رئیسی به ریاست‌جمهوری انتخاب شد، اصلاح‌طلبان به رقیب نباختند بلکه به خودشان باختند؛ چراکه در سال‌های گذشته سرمایه انباشته‌ای که پس از دوم خرداد در انبان اصلاح‌طلبان جمع شده بود، به مرور در انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی ریاست‌جمهوری و شورای شهر و روستا مصرف شده بود، بدون آنکه وقتی اصلاح‌طلبان سخاوتمندانه دست در انبان کردند و از موجودی سرمایه اجتماعی خودشان استفاده کردند به این فکر باشند که جای آن را پر کنند.

شاید گمان بر این بود که این سرمایه نامیرا و دائمی است، اما سرمایه چه مادی و چه معنوی همیشگی و ثابت نیست، بلکه در طول زمان قابلیت کاهش و افزایش دارد که در مورد اصلاح‌طلبان با کاهش مواجه شد. از سوی دیگر، آنچه امروز جریان اصلاح‌طلبی را به محاق برده، نه‌تنها عملکرد ضعیف آنها در مواجهه با مشکلات و معضلات اجتماعی بوده بلکه شامل بی‌اعتنایی آنها به خواست و مطالبات جامعه در ادوار قدرتشان بود؛ تا جایی که چندان برنامه جامع و مدونی برای پیاده‌سازی و اجرای خواست مردم نداشتند و به تبع آن از سیستمی جامع‌نگر و جامعه‌پسند که محتوایی به واقع اصلاحی داشته و در زندگی روزمره مردم تأثیر بسزایی داشته باشد، به دور بودند و در گعده‌های سیاسی خویش اغلب به اولویت‌های حزبی می‌اندیشیدند. اما اینک که انتخابات به پایان رسیده و اصلاح‌طلبان اجبارا از حضور نیم‌بند در قدرت به جامعه کوچ می‌کنند، باید با آسیب‌شناسی عملکرد خود در ۲۴ سال گذشته نقاط قوت و ضعف خود را به‌خوبی شناسایی کنند و ببینند کجا موفق و کجاها ناکام بوده‌اند.

 با بی‌رحمی تمام به کارنامه خودشان نگاه کنند و هر جا باعث شده با اصلاحات به معنای واقعی کلمه زاویه پیدا کنند، بدانند همان هم باعث انحراف از مسیر شده است. دست به جراحی و اعمال اصلاحات بزنند؛ بی‌تردید قاطبه مردم ایران طرفدار اصلاحات در جامعه هستند و این اصلاحات الزاما با چهره‌های اصلاح‌طلبی کنونی صورت نمی‌گیرد، چه‌بسا لازم باشد در حاملان اصلاحات هم تغییری صورت گیرد و چهره‌های جدید و آماده‌تری جایگزین شود؛ چراکه کشور فرصت تاریخی محدودی در اختیار دارد که اگر از آن به‌خوبی بهره نگیریم، آینده ناروشنی در پیش خواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    6 0
    نظام به پاکسازی نیاز داره و ما به خاطر همین پاکسازی به اقای رئیسی رای دادیم. محاکمه سران سازشکار و وطن فروش خواسته ی اول و اخر ماست. دوران بزن در روی یقه سفیدهای لیبرال باید تموم بشه. باید تموم بشه.
  • سید IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    5 0
    گورستان تاریخ پذیرای اصلاح طلبان تهوع آور ایران است چه بخواهند به آن جا بروند و چه دوست نداشته باشند!!!
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    مگه اصلاح طلبان کاندیدا داشتن؟؟
    • ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 0
      مهرعلیزاده و همتی پس چی بودن؟؟؟؟
  • DE ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    اصلاحاتچی ها از وقتی در حوزه اقتصاد ، فرهنگ شکست خوردند که از انقلاب مردم ایران فاصله گرفتند وبه بیماری التقاتات سکولاری و غربگرایانه مبتلا شدند. تنها راه نجاتشون درک نیازهای مردم و پاکسازی درونی از عناصر برانداز ،کارشکن، راندخوار،سکولار و غرب زده است. اگر این پاکسازی درونی رو انجام ندن همین بخشی از جامعه که طرفدار اصلاح طلبان هستندنیز بطور حتم ریزش خواهد کرد.
    • ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 0
      اصلاحطلبان دچار بیماری های زیادی هستن مخصوصا پررویی نجومی
  • عرفان IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    سالهاست باخته اند خبر نداشته اند مجلس شورای اسلامی جدید تنها یک نشانه بود..وایضا حماسه بزرگ انتخابات ریاست جمهوری.البته شیطنت کردن.جناب ابراهیم هم باصداقت امد در کمال درستی.
  • DE ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    اصلاح‌طلبان در انتخابات به خودشان ....خخخ باختند. خخخخ
  • یاور IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    سرطان اصلاحات
  • یکی از همه MX ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    از اعلام احتضار ظاهری اصلاحات به وسیله خودشان باید احتیاط کرد. قومی که به این راحتی دست از قدرت نمی کشند. جبهه ی انقلاب حواسها لطفا جمع باشد.
    • ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 0
      آفرین گل گفتی
  • صمصام CA ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    به نظر ما سلاح اصلی آمریکا هم در این منطقه که ما در جمهوری اسلامی مراقب این معانی هستیم، نفوذ است -نفوذ در مراکز حسّاس و تصمیم‌گیر- ایجاد تفرقه است، ایجاد تزلزل در عزم ملّی ملّتها است، ایجاد بی‌اعتمادی میان ملّتها، میان ملّتها و دولتها، دستکاری در محاسبات تصمیم‌گیران و وانمود کردن اینکه حلّال مشکلات این است که زیر پرچم آمریکا بروید و تسلیم آمریکا بشوید.. بیانات رهبر معظم انقلاب .۱۳۹۸/۰۸/۲۴
  • سامان IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    0 0
    اصلاحطلبان اگه توبه نکنن دنیا و آخرتشونو باختند
  • ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    اصلاح طلبان ۱۴۰۰ شبیه سازمان مجاهدین ۱۳۵۴ است. که بنظر میرسد تغییر ایدئولوژی در آنها اتفاق خواهد افتاد هرچند اعلام رسمی صورت نگیرد. این امر البته در سخنان اخیر سعید حجاریان مستتر بود. آنجا که میگوید آرمان اصلاح طلبی از طریق صندوق رای مرده است. این مفهوم مطلقا به معنی مردن اصلاحات نیست. بلکه حجاریان با این جمله تغییر فاز و تغییر ایدئولوژی از مباحث فرهنگی اجتماعی و سیاسی بصورت دموکراتیک را به فاز سخت و حتی نظامی اعلام میکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس