مسکو: با هر وسیله ممکن از مرزهای خود دفاع می‌کنیم

معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به اقدام ناوشکن انگلیسی در نقض حریم دریایی روسیه هشدار داد که مسکو با هر وسیله‌ ممکن از مرزهای خود دفاع می‌کند.

به گزارش مشرق، روز چهارشنبه وزارت دفاع روسیه خبر داد که ناوگان نیروی دریایی این کشور در دریای سیاه به همراه سرویس امنیت فدرال کنترل مرزها، مانع از آن شدند که یک ناوشکن انگلیسی مرزهای روسیه را در نزدیکی «کیپ فیولنت» در شبه جزیره کریمه را نقض کنند.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش به اقدام ناوشکن نیروی دریایی روسیه در نقض حریم آب‌های منطقه‌ای روسیه در دریای سیاه گفت که این اقدام نقض قوانین بین‌المللی به شمار می‌آید و مسکو از مرزهای خود با تمامی شیوه‌های ممکن از جمله اقدام نظامی دفاع خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: «این اقدام کاملا در تضاد با معیارهای قانون بین‌المللی است. این آب‌های منطقه‌ای اوکراین نبوده بلکه آب‌های منطقه‌ای فدراسیون روسیه است و مرز ما به شمار می‌آید. ما از مرزهای خود با هر وسیله‌ای ممکن دفاع خواهیم کرد».

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در خصوص اقدام ناوشکن انگلیسی در تجاوز به آب‌های سرزمینی روسیه گفته یقین دارد که این اقدام بدون دریافت تایید از سوی آمریکا انجام نشده است.

این دیپلمات روس روز پنجشنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: چرا اینچنین است؟ کشتی (ناوشکن انگلیسی) همچنان به منظور آماده‌سازی برای تمرینات نظامی (موسوم به) «نسیم دریا» که تحت فرماندهی آمریکا برگزار می‌شود، در بخش شمال غربی دریای سیاه بود.

وی افزود: کارشناسان آمریکایی خاطرنشان می‌کنند که واحد عملیات‌های ویژه آمریکا، انگلیس و اوکراین مشغول آموزش‌ بر روی کشتی در زمان این حادثه بودند. در چنین شرایطی، غیرممکن است که "عبور مسالمت‌آمیز" ناوشکن انگلیسی از سوی برادر بزرگتر (آمریکا) موافقت نشده باشد.

رسانه‌های بین‌المللی بعداز ظهر چهارشنبه گزارش دادند یک ناو روسیه‌ای برای بیرون راندن این ناو جنگی انگلیسی از آب‌های سرزمینی روسیه در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه مجبور به شلیک اخطار شده است. از سوی دیگر یک جنگنده روسی مسیر حرکت این ناو انگلیسی را بمباران کرد.

بعد از جنگ سرد این نخستین بار است که روسیه برای جلوگیری از پیشروی یک کشتی جنگی ناتو گلوله جنگی شلیک می‌کند.

با این حال «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز پنجشنبه در دفاع از این اقدام متجاوزانه گفت از آنجا که این کشور الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد معتقد است ناوشکن انگلیسی وارد حریم آبی روسیه نشده بود.

جانسون در جلسه پارلمان انگلیس مدعی شد: «فکر می‌کنم استفاده از آب‌های بین‌المللی اقدامی کاملاً درست بود. نکته مهم این است که ما الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسیم».

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه ادعاهایش گفت: «این‌ها آب‌های اوکراین بوده و استفاده از آن برای عبور از نقطه آ به نقطه ب کاملاً درست است».

او همچنین ضمن تکذیب قرار داشتن روابط روسیه و انگلیس در پایین‌ترین سطح گفت: «در طول عمر خودم دوره‌هایی را به یاد دارم که اوضاع از این نیز بدتر بود. تمام آنچه ما انجام می‌دهیم برپا داشتن حاکمیت قانون است».

شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ و پس از برگزاری یک همه‌پرسی، به خاک روسیه ملحق شد اما آمریکا و متحدانش از به رسمیت شناختن آن خودداری کرده‌اند.

از زمان الحاق کریمه به روسیه، واشنگتن و کشورهای غربی و اروپایی چندین دور تحریم‌هایی را علیه روسیه به بهانه تنش‌زایی در شرق اوکراین وضع کرده‌اند و این در حالی است که مسکو بارها این اتهامات را رد کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس