کد خبر 124662
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۸

نوشيدن آب مهم است، بيشتر بچه ها آب کافي نمي نوشند.يک شيشه را از آب پر کنيد و از فرزندتان بخواهيد در يک مدت زمان تعيين شده آن را به تدريج بنوشد. از دادن نوشيدني هاي کالري دار به او مانند نوشابه جدا خودداري کنيد.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، والدين هميشه مسئول آموزش فرزندان براي داشتن يک تغذيه سالم هستند و کودکان هم بايد از سنين پايين با اصول تغذيه سالم آشنا شوند. يک برنامه غذايي ناسالم به مشکلات جسماني و حتي روحي مانند ديابت و افسردگي منجر مي شود و بر دوران کودکي و بزرگسالي فرزند شما تاثير مخرب مي گذارد.

با طرح يک برنامه غذايي مناسب و مستمر همراه با ورزش مي توانيد خطر ابتلا به اين گونه بيماري ها را کاهش دهيد. در ادامه مطلب به چند پيشنهاد ساده براي تشويق فرزندان به داشتن تغذيه سالم که برگرداني از مقاله اي در پايگاه انگليسي زبان health guidance است؛ اشاره مي کنيم.

1) از خودتان شروع کنيد- ابتدا خودتان را براي تغيير آماده سازيد؛ خود شما به عنوان والدين بايد در زمينه تغذيه سالم مطالب زيادي فرا بگيريد. اين مهم ترين قدم است. الگوي فرزندتان باشيد چون فرزندان مي بينند که شما چه مي خوريد و چه فعاليت هاي فيزيکي انجام مي دهيد. اين موضوع باعث ايجاد رقابت مي شود. اگر خود شما دچار اضافه وزن هستيد، فورا چاره اي بينديشيد تا براي فرزند خود الگوي مناسبي باشيد.

2) خوراکي جايزه نيست- از خوراکي به عنوان پاداش استفاده نکنيد، خيلي از والدين از شکلات يا فست فود به عنوان پاداش استفاده مي کنند. اين روش براي کودکان پيام نادرستي دارد که در بزرگسالي باعث بروز پرخوري عصبي خواهد شد.

3) و اما نظارت- بر عادت هاي غذايي فرزند خود نظارت داشته باشيد. هميشه براي اعمال تغيير به ارزيابي اوليه نياز است. براي يک هفته عادت هاي غذايي فرزند خود را ارزيابي کنيد. در اين مرحله فرزند خود را براي تغيير آماده و به گفته هاي خودتان عمل کنيد. با فرزندتان درباره اين که خود شما نيز نياز به تغيير در برنامه غذايي تان داريد صحبت کنيد و از فرزند خود بخواهيد هر زمان شما را در حال خوردن غذاي ناسالم مي بيند تذکر دهد.



4) حالا شروع کنيد- اولين قدم ها را برداريد؛ خانه خود را از خوراکي هاي کم ارزش؛ مثل شيريني، شکلات، چيپس و...پاکسازي کنيد. از خود کودکان براي اين کار کمک بگيريد. وعده هاي غذايي را در ساعت مقرر بگنجانيد. بي نظمي در زمان هاي سروغذا، کودکان را بد خو مي کند. سعي کنيد تا حد امکان براي روزهايي که فرزندتان خارج از خانه وعده غذايي اش را ميل مي کند با مواد غذايي موجود در خانه ميان وعده اي براي او آماده کنيد.

البته در اين زمينه زياد سخت گير نباشيد؛ به عنوان مثال در هر ماه يک بار غذا از بيرون تهيه کنيد که فرزندتان احساس محروميت نکند. نوشيدن آب هم مهم است، بيشتر بچه ها آب کافي نمي نوشند.يک شيشه را از آب پر کنيد و از فرزندتان بخواهيد در يک مدت زمان تعيين شده آن را به تدريج بنوشد. از دادن نوشيدني هاي کالري دار به او مانند نوشابه جدا خودداري کنيد، يا آن را به حداقل برسانيد.

5) نقش ميان وعده ها را فراموش نکنيد- ميان وعده هاي سبک را جايگزين خوراکي هاي مضر کنيد؛ در هنگام احساس گرسنگي مي توانيد به فرزند خود چند دانه بادام، پسته و گردو بدهيد. کشمش نيز در اين گونه مواقع گزينه مناسبي است.

از ديگر ايده هاي خوب براي تغذيه سالم صرف 2 تا 3 عدد ميوه به همراه وعده غذايي يا به عنوان ميان وعده در طول روز است. به ياد داشته باشيد در کنار هر وعده سبزيجات ميل کنيد. اين کار حتي مي تواند به صورت پيشنهاد خوردن يک عدد خيار يا يک گوجه فرنگي به همراه غذاي فرزندتان باشد.

6) مهم ترين وعده غذايي- صبحانه مهم ترين وعده غذايي است، شما بايد براي فرزند خود توضيح دهيد که چرا صرف صبحانه براي سلامتي اش مفيد است. سعي کنيد صبحانه را در کنار يکديگرميل کنيد. والدين بايد آگاه باشند که در اين راه هميشه افرادي وجود دارند که به صورت ناخود آگاه سعي مي کنند که روش شما، براي تشويق بچه ها به تغذيه سالم را نوعي سخت گيري جلوه دهند؛ افراد دلسوزي مثل پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها.

اين افراد را از قوانين خود آگاه کنيد و آن ها را نيز با خود همسو کنيد. شما بايد بدانيد با اعمال اين برنامه ها فرزند خود را از تنقلات محروم نمي کنيد، چون هميشه مي توانيد روز خاصي را با همفکري فرزند خود در هفته براي يک خوراکي کوچک در نظر بگيريد. اين برنامه ريزي تاثير طولاني مدت و موثري در آينده فرزند شما خواهد داشت. الگوي خوبي باشيد، چون در نهايت فرزندان آينه رفتار شما والدين عزيز هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس