مدرسه شاهد نصر - کراپ‌شده

سئوالم را هم بی‌پاسخ گذاشت که دقیقاً فرق این مدرسه با مدرسه غیرشاهد چیست که هم هر خانواده‌ای با هر ظاهری را به بهانه سهمیه و اولویت پذیرش می‌کند و هم شهریه کامل را از خانواده‌های با سهمیه می‌گیرد و...

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، خانم زینب پاشاپور، همسر شهید مدافع حرم، حجت‌الاسلام حاج محمد پورهنگ و خواهر شهید حاج اصغر پاشاپور (از یاران نزدیک سردار حاج قاسم سلیمانی)‌ در فضای مجازی ضمن روایت ماجرایی واقعی از روند ثبت نام دخترهای دوقلویشان در مدرسه شاهد نصر واقع در خیابان خاوران، جنب فرهنگسرای خاوران، نسبت به برخی کاستی‌ها در این مدارس، واکنش نشان دادند.

متن کامل این این روایت چنین است:

این یک ماجرای واقعی است!

پنج سال پیش بود، حوالی همین عید غدیر که محمد (شهید پورهنگ) را تشییع کردیم، وسط بهت و غم و حس جاماندن یکی توی گوشم گفت:

_ناراحت نباش، دخترهات میرن مدرسه شاهد!

توی همان حال عجیبِ غیرقابل وصف، هرچه جمله‌ای را که شنیده بودم بالا و پایین کردم نتوانستم ربطی بین رفتن دخترهایم به مدرسه شاهد و تسلای دلم پیدا کنم. شاید هم واقعاً این‌ها به هم مربوط بود و من حالی‌ام نبود.

همین اردیبهشت که دخترها ۶ ساله شدند و سن‌شان به مدرسه رسید و دغدغه پیدا کردن مدرسه خوب هم به دغدغه‌هایم اضافه شد یکهو یاد همان جمله غریب افتادم.

مدارس اسم‌ورسم‌دار اسلامی همان اول راه از لیست انتخاب‌هایم آمد بیرون، نه اینکه سیستم آموزشی‌شان عیبی داشته باشد؛ اتفاقاً همان چیزی بودند که من دنبالش بودم اما با یک حساب سرانگشتی و دوتا دانش‌آموز برای پرداخت شهریه‌هایی که هنوز هم نفهمیدم قرار است خرج چه کاری بشود، گذرم حتماً به وام‌های بانکی می‌افتاد!

از بعضی مدارس شاهد زیاد شنیده بودم اما خوب نه. من خودم توی مدرسه شاهد درس خوانده بودم، کنار بچه‌هایی که شبیه خودم پدر جانباز و یا شهید داشتند و از مدیر تا سرایدار انگار همه آموزش دیده بودند چطور با یک بچه بدون پدر تا کنند.

تجربه خوشایند خودم را که می‌گذاشتم کنار آن حرف‌ها، دلم نمی‌خواست باور کنم بین آن مدارس و این مدارس این همه فاصله افتاده.

چرا مدرسه شاهد وضعیت همسر شهید را درک نمی‌کند؟!

دست بچه‌ها را گرفتم و بردمشان یکی از مدارس شاهد منطقه ۱۵ تهران که هم معرفی‌اش کرده بودند و هم خیلی از خانه دور نبود؛ ساختمانی غبارگرفته و کهنسال با یک حیاط درندشت و بی‌رنگ‌ و بی‌روح با کادری که به ندرت بینشان جوان پیدا می‌شد و از این نظر با ظاهر مدرسه هماهنگ بودند.

نمی‌دانم این تصور از کجا آمده بود که خیال می‌کردم آن یک کلمه حک‌ شده‌ی روی تابلو جادو می‌کند و اصلاً اساس این مدارس و سیاستش فراهم کردن شرایط تحصیل یک فرزند شهید و فهمیدن شرایط زندگی خانواده شهداست اما وقتی به اشتباهم پی‌بردم که مدیر جاافتاده مدرسه توقع من را از درک تعهدات شغلی و مسئولیت‌هایی که بخاطر تحمل وظایف پدری و مادری همزمان ایجاده شده نامعقول دانست.

از آهنگ و ریتم جواب دادن‌های مدیر مجموعه به سوال‌ها معلوم بود که این خواسته یا اعتراض اولین نبوده و شک دارم که آخرین هم باشد اما هرچه سعی می‌کردم برایش بگویم من حالا پدر که نه اما نقشش را در تامین زندگی دخترهایم اجرا می‌کنم به در بسته می‌خوردم و حرفش همان بود که می‌زد: "حضور الزامی یکی از والدین در ساعت و روز مقرر برای پیگیری فلان کار یا تحویل بهمان برگه"!

چند قسمت از گفتگو با خانم پاشاپور درباره همسر شهیدشان را هم اینجا بخوانید؛

مسمومیت مدافعان حرم با آب آلوده! +‌ عکس

عدم تشخیص پزشکان، جان مدافع حرم را گرفت! + ‌عکس

مواجهه همسر مدافع حرم با تکه‌های جگر شوهر! + عکس

معطلی ۶روزه پیکر مدافع حرم برای خاکسپاری! +‌ عکس

ماجرای ترک سیگار یک طلبه به عشق همسر! + ‌عکس

جشن عروسی حاج‌آقا با هزاران مهمان ویژه! + عکس

روش عجیب همسر شهید برای زیارت مزار شوهر! + عکس

راستش آن والدینی که می‌گفت هر دوتایشان من بودم و از بخت بد، روز و ساعت مقرر درست وسط تعهد شغل نیمه‌وقتی بود که پیدا کرده بودم و مرخصی‌هایی هم که برای پیگیری مراحل تمام‌نشدنی ثبت‌نام گرفته بودم ته کشیده بود و چقدر توضیحش برای من و فهمیدنش برای او سخت بود که نزدیک است عذرم را بخواهند و من بمانم و حوضم و مشکلی که به مشکل‌هایم اضافه می‌شود.

سئوالم را هم بی‌پاسخ گذاشت که دقیقاً فرق این مدرسه با مدرسه غیر شاهد چیست که هم هر خانواده‌ای با هر ظاهری را به بهانه سهمیه و اولویت پذیرش می‌کند و هم شهریه کامل را از خانواده‌های با سهمیه می‌گیرد و هم آیین‌نامه داخلی یا خارجی مدرسه را وحی منزلی می‌داند که هیچ انعطافی در برابر یک همسر شهید شاغل ندارد و حواله‌ام داد به اینکه هرکجا می‌خواهم شکایتم را ببرم و وعده همکاری‌هایی را داد که قرار است در طول ترم تحصیلی انجام بشود که چشمم این یکی را هم آب نمی‌خورد.

می‌خواستم دخترهایم جایی درس بخوانند که معلم روز اول ازشان از شغل پدر و کلیشه‌هایی که آزارشان می‌دهد نپرسد اما انگار توی سال‌هایی که بچه‌های شهید ته کشیده بودند این مدارس هم اصلاً یادشان رفته بود برای چه متولد شده‌اند و چه رسالتی دارند، شاید هم از بس توی این سال‌ها پر شده‌اند از بچه‌های غیرشاهد خود مدیر و معلم‌ها هم همه چیز را گذاشته‌اند کنار.

چرا مدرسه شاهد وضعیت همسر شهید را درک نمی‌کند؟!
خانواده پورهنگ در سوریه

حالا که فکر می‌کنم در کنار هزار عامل دیگر، خود این مدرسه‌ها در بحران‌سازی و سرخوردگی بعضی از بچه‌های شهید نقش داشته‌اند.

بگذریم؛

در برابر چشم‌های همان‌ کادر و مدرسه خاک گرفته، پرونده‌ دخترهایم را گرفتم و آمدم مدرسه‌ای که بیخ گوشمان بود. سردرش زده بودند غیرانتفاعی و همین یعنی کلی هزینه و چیزهای دیگر اما یادم آمد مدیر همین‌ مدرسه یکبار دعوتم کرده بود برای سخنرانی. مدرسه خوش آب‌ورنگی بود و برخلاف انتظارم کادر جوان و بانشاط و مومنی هم داشت و از قضا برای بچه‌های شهید تخفیف هم گذاشته بود.

یک ساعت مرخصی‌ام شد پنج ساعت و کلی عذرخواهی و توضیح برای مدیر اداره اما ارزشش را داشت که کار درست را انجام بدهم فقط کاش می‌شد آن اسم مقدس شاهد را هم از روی تابلوی آن مدرسه پاک کنم!

با احترام به مدارس شاهدی که نه تنها به وظیفه قانونی که به وظایف انسانی‌شان هم عمل می‌کنند که این رویه به همه مدارس شاهد قابل تعمیم نیست.

*پی‌نوشت:

این مطلب نه یک تسویه‌حساب شخصی است و نه یک خصومت بلکه دردی بود که وادارم کرد به نوشتن آن هم به چند دلیل:

اول اینکه می‌خواستم تصویر واقعی کوچکی ارائه کنم از سختی‌های زندگی شهدا که برخی می‌خواهند تصور کنند اسم شهید برای خانواده و همسر و فرزندان با خودش سیل سهمیه و تسهیلات و انواع رسیدگی‌های مادی و معنوی را می‌آورد.

دوم اینکه یادمان باشد برخی زیر چتر این اسم‌ها و بودجه‌ها چقدر از رسالتشان فاصله گرفته‌اند و اگر ناظر دلسوزی پیدا نشود، آدم‌های چسبیده به پست و میز این مجموعه‌ها که از سن بازنشستگی‌شان هم گذشته از روی جهل یا سلیقه چه با فرزندانمان می‌کنند.

سوم و از همه مهم‌تر اگر همسر شهیدی توان و حوصله و شانس پیدا کردن یک مدرسه بهتر برای بچه‌هایش را نداشت، بخاطر آینده تحصیلی بچه‌هایش مجبور نباشد بسوزد و بسازد و دم‌ نزند و بچه فارغ‌التحصیلش را با آسیب‌ها و بحران‌های جدی‌تری تحویل نگیرد!

به نیت اصلاح یا تلنگر برخی آدم‌ها که خدا به نیت قلبی ما آگاه‌تر است...

از همه دردمندان دعوت می‌کنم صدایی باشند برای گفتن از دردهایی که هیچ‌وقت گفته نشد.

جوابیه بنیاد شهید

مدیر عامل محترم  پایگاه اطلاع رسانی مشرق 

 با سلام و احترام

    ضمن تشکر از جنابعالی و همکاران محترم در امر انعکاس اخبار خانواده معظم شهدا و ایثارگران با عنایت به گلایه منتشر شده سرکار خانم پاشاپور در آن رسانه وزین در تاریخ ۰۹/۰۵/۱۴۰۰ با عنوان «چرا مدرسه شاهد وضعیت همسر شهید را درک نمی کند» توضیحات اداره کل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران به منظور تنویر افکار عمومی ارسال می گردد. خواهشمند است دستور فرمائید مطابق قانون مطبوعات نسبت به انتشار اقدام نمایند.

 در پاسخ به گلایه مطرح شده به آگاهی می رساند طبق بررسی های به عمل آمده سرکار خانم زینب پاشاپور فرزند گرامی جانباز معزز ۴۰ درصد آقای عزیزاله پاشاپور و خواهر گرامی شهید معظم مدافع حرم اصغر پاشاپور می باشد که جهت ثبت نام فرزندان خود ( که نوه جانباز و خواهرزاده های شهید هستند) به مدرسه شاهد نصر مراجعه و اقدام به ثبت نام اولیه نموده و بر اساس شیوه نامه ثبت نام مصوب ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش مبلغی را بعنوان کمک شهریه پرداخت می نماید از آنجا که طبق اظهارات مشارالیه امکان حضور در روزهای مقرر مدارس ( دوشنبه و چهارشنبه ) جهت ثبت نام نهایی برای ایشان میسور نبوده است لذا از ثبت نام فرزندان خود در مدرسه مذکور منصرف و کمک شهریه پرداختی توسط مدیر مدرسه به ایشان مسترد می گردد. از آنجا که شهادت همسرگرامی این خواهر شهید هنوز احراز نگردیده است، بطور طبیعی پس از طی مراحل قانونی و تایید شهادت همسر، تمامی خدمات آموزشی و رفاهی شامل حال همسر و فرزندان شهید خواهد شد.

در خصوص نیروی انسانی مدارس شاهد نیز به آگاهی می رساند مبنای انتخاب کارکنان مدارس شاهد و انتخاب معلم ها و مدیران دستورالعمل نیروی انسانی مدارس شاهد مصوب ستاد مرکزی شاهد و ایثارگران بوده که از میان نیروهای مجرب، متعهد و شاخص شهرستان و منطقه بکارگیری می شوند. از سوی دیگر طبق دستورالعمل مصوب، اکثر مدارس شاهد در سطح کشور از بهترین ساختمانها و در مکانهای مناسب شهرستانها در نظر گرفته شده است و حتی اگر معدودی از ساختمانها قدیمی باشد نیز از فضای مناسبی برخوردار هستند و غالبا" این مدارس  از تجهیزات آموزشی روز بهرمند می باشند.

 لازم بذکر است بر اساس شیوه نامه مذکورکلیه همسر و فرزندان معظم شهدا و جانبازان معزز ۵۰ درصد به بالا از پرداخت کمک شهریه تحصیلی به مدارس شاهد معاف می باشند. سایر ایثارگران اقدام به پرداخت شهریه می نمایند و این شهریه با هدف تامین نیازهای مدارس شاهد در جهت بهبود کیفیت فعالیتهای آموزشی، پرورشی و اجرایی در چهارچوب قوانین و مقرارت هزینه می گردد.

یادآوری می شود اداره کل آموزش بنیاد شهید و امور ایثارگران از ارائه هرگونه گزارشی در خصوص عملکرد و کیفیت مدارس شاهدجهت برطرف کردن آن استقبال می نماید.

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    10 0
    به تجربه شخصي مي گويم كه مدارس شاهد بشدت ناكارآمد و پر از مشكل هستند.برخوردهاي بي ادبانه و هتاكانه با خانواده هاي ايثارگر و سايرين جزء الزامات مدل رفتاري اين مدارس مي باشد.
  • احمد IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    4 0
    مدارس شاهد باید خادمین واقعی و بی چون و چرای خانواده معظم شهدا و ایثارگران باشند اگر هم نمی توانند بروند کنار بدن دست بچه بسیجی ها ببینید چه خدمتی می کنند . نوکر فرزندان شهدا بودن توفیق می خواهد . تف بر ضدانقلاب
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 7
    خودم شديدا از مدرسه شاهد بيزارم به خاطر برخي كارها، و اينكه مدير هم بايد راه ميومد ولي به خاطر اينكه از شما يك حضور خواستند ديگه طومار نوشتن نداره شما مي گفتي باشه حالا بعدا ايشالا مرخصي ميدادن يا بعد از شناخت بيشتر مدير شايد يكي ازآشناها (پدربزرگي ، عمويي و...) هم مي رفت قبول مي كردن هرچند كه از هر كي بپرسي قضيه رو به نفع خودش تعريف مي كنه
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 2
    چون در اینجا آبروی یک شخص مطرح است قبل از شنیدن حرف طرف مقابل که همان کادر مدرسه شاهد هستند قضاوت صحیح نیست
  • عبدالله مومن IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    6 0
    بر غریق استخر فرح که این ستم را پایه گذاری کرد . لعنتی ابدی باد
    • KIAN71 IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      2 0
      سند 2030 رو فراموش نکنید که چه بلایی قرار سرهمین بچه‌ها بیارن، باسرعتی نرم و ملایم بدون جلب توجه و چراغ خاموش دارن همونکارهایی رو میکنن تو سیستم آموزشی کشور که دشمن انتظارشو داره. باز فرداروز نیاییم امریکارو لعنت بفرستیم و اصلاحات اصلاحات کنیم! دشمن دشمنی‌شو میکنه، شما کجای کار ایستادی برادر؟؟؟ ای کاش رئیس‌جمهور جدید فکری هم بحال آموزش و پرورش و خصوصا وزیرش، وزیر کارآمد، دلسوز، انقلابی و متعهد به آرمانهای انقلاب امام خمینی ره معرفی و محلس هم تایید کنه.
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 0
    رئیس جمهور اینه خواهرم تومیگی مدیر مدرسه چرااونجوره
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    2 1
    بله مدرسه درست و حسابی حق شماست ولی چیزی که بقیه میگن اون چیزیه که حق خانواده شهدایی امثال جهانگیری کلانتری مطهری و ... نیست همان لیست بلند بالایی که مناسب یا مشاغلی را اشغال میکنند بنام خانواده ی شهید و مطمئنا شهید خود دل پرخونی دارد از دستشان، شما بدل نگیر
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 0
    اصلا وجود مدارس شاهد و تیزهوشان و سمپاد و خاص چه معنایی داره؟! این نوعی تبعیضه
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 0
    ما تو دانشگاه ازاد هم ، هم کلاسی های خانواده شهید از شهریه معاف بودن . مدارس غیرانتفاعی هم احتمالا همین طور باشند
  • هموطن GB ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 1
    خواهر گرامی، بخدا قسم که شرمنده شما، بچه های شهدا و خود شهدا هستیم. چه از خود گذشتگی هایی تک تک شما عزیزان برای امنیت و آبادانی این ملک و ملت بخرج داده اید. کاش حرفهای شما راهنمای مسئولی در جایی شود. بخدا شرمنده ایم، همگی
  • سید IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    3 0
    متاسفانه به اسم مدارس شاهد،مدارس را به فرزندان کارکنان آموزش و پرورش اختصاص داده اند. جالب اینکه مدارس نوساز را با عنوان شاهد برای اینکار درنظر می گیرند. یکی از این مدارس روبروی منزل ماست،و هر روز شاهد خودروهایی که فرزندان کارکنان آموزش و پرورش را از جاهای مختلف منطقه14 برای تحصیل به اینجا می آورند،بودیم(قبل از کرونا)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس