شهید مدافع حرم حجت الاسلام محمد پورهنگ - کراپ‌شده

دوست دارم فضا و خاطرات خوبی از این روزها یادشان بماند و فضای سیاه و غم و اندوه نباشد. ما هر دفعه که می‌رویم به رسم محمدآقا که همیشه با گل به خانه می‌­آمد باید حتما برایشان گل بگیریم.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - گفتگوی چند قسمتی با پدر و مادر بزرگوار شهید مدافع حرم، حاج اصغر پاشاپور که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، انگیزه خوبی بود تا ضمن گفتگو با سرکار خانم زینب پاشاپور، با نحوه شهادت و سیره و منش شهید حجت‌الاسلام حاج محمد پورهنگ (داماد خانواده) نیز آشنا شویم.

گفتگوها با خانواده شهید حاج اصغر پاشاپور را اینجا بخوانید:

مقاومت پدر شهید برای تحویل سلاح گرم! + عکس

اتهام بی‌پایه ضرب و شتم به مادر دو شهید! + عکس

خواهر شهیدی که با تزریق واکسن، فلج شد!

مدافع حرمی که اجازه زیارت حرم حضرت زینب را نداشت! + عکس

چرا «حاج قاسم» نام این مدافع حرم را تغییر داد؟! + عکس

قسمت اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم این گفتگو در هفته قبل و دیروز منتشر شد.

قسمت‌های قبلی گفتگو را اینجا بخوانید:

مسمومیت مدافعان حرم با آب آلوده! +‌ عکس

عدم تشخیص پزشکان، جان مدافع حرم را گرفت! + ‌عکس

مواجهه همسر مدافع حرم با تکه‌های جگر شوهر! + عکس

معطلی ۶روزه پیکر مدافع حرم برای خاکسپاری! +‌ عکس

ماجرای ترک سیگار یک طلبه به عشق همسر! + ‌عکس

جشن عروسی حاج‌آقا با هزاران مهمان ویژه! + عکس

آنچه در ادامه می‌خوانید، هفتمین و آخرین بخش از این گفتگو است و در آن با وضعیت فرزندان شهید پورهنگ از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی همسر شهید همراه خواهید شد.

**: الان فاطمه‌خانم و ریحانه‌خانم شش ساله هستند؟

همسر شهید: بله،‌ اردیبهشت تولدشان است.

**: یعنی امسال به مدرسه می روند.

همسر شهید: ان شا الله...

روش عجیب همسر شهید برای زیارت مزار شوهر! + عکس
فاطمه و ریحانه همواره دوست دارند در کنار مزار پدر باشند...

**: الان سرگرمی‌شان در خانه چیست؟ هنوز هم بهانه پدر را می گیرند یا نه؟

همسر شهید: عنایتی که گفتم به بچه‌های شهدا می شود،‌ واقعا هست. تا حالا راجع به شهادت صحبت نکرده­ایم. یادم نمی­آید  ما برای اولین بار به آنها گفته باشیم که پدرتان شهید شده. به خواهرزاده‌ام گفته بودند: پدر ما شهید شده، او را داخل یک جعبه خوشگل گذاشته‌اند و با پرچم پوشانده‌اند. ما چیزی نگفتیم و خودشان موضوع شهادت پدرشان را فهمیدند. من فکر می کردم این‌ها چه درکی از شهادت می‌توانند داشته باشند. وقتی که برادرم شهید شد، یک پسر سه ساله داشت که اسمش محمدحسین است. فاطمه و ریحانه به او می‌گفتند: بابای تو رفته بهشت پیش بابای ما و فرشته شده. حتی مادرم را آرام می کردند. به مادرم می گفتند: گریه نکن، دایی به بهشت رفته و ما باید پیشش برویم. شاید بهانه نگیرند و نگویند بابا کجاست اما یک وقت‌هایی که بی‌حوصله‌اند یا بدقلقی می کنند، وقتی به بهشت زهرا می­رویم، کمی آرام‌تر می‌شوند.

**: معمولا چه روزهایی آنجا می‌روید؟

همسر شهید: قرارمان هر هفته چهارشنبه‌ها بعدازظهر است. چون چهاشنبه‌ها روز امام رضا است و محمدآقا این روز را خیلی دوست داشت. چهارشنبه هم شهید شد. بهشت زهرا هم خلوت‌تر است.

روش عجیب همسر شهید برای زیارت مزار شوهر! + عکس

**: چقدر آنجا می‌مانید؟

همسر شهید: بچه‌ها که از کنار پدرشان سیر نمی‌شوند. من هم دوست دارم فضا و خاطرات خوبی از این روزها یادشان بماند و فضای سیاه و غم و اندوه نباشد. ما هر دفعه که می‌رویم به رسم محمدآقا که همیشه با گل به خانه می‌­آمد باید حتما برایشان گل بگیریم. می‌خواهم گل که می بینند یاد پدرشان بیفتند.

**: تأکیدتان روی گل خاصی است؟

همسر شهید: نه، هر دفعه یک گل و یک رنگ انتخاب می کنیم. توی مسیر گل را می گیریم و می رویم. چهارشنبه‌ها خیلی خلوت است و ماشین‌ها کمتر می آیند و بچه ها بیشتر می‌توانند بازی کنند و خیلی بهشان خوش می‌گذرد. اصغرآقا و اخوی محمدآقا هم کنار محمدآقا هستند و از این نظر کارمان راحت است. دخترها گل‌ها را روی مزار می‌چینند و مثلا می‌گویند برای بابا قلب درست کردیم. اگر کار جدیدی کرده باشند یا کفش و لباسی خریده باشند به پدرشان می‌گویند یا برایش نقاشی می کشند.

هیچ‌وقت از بودن کنار پدرشان سیر نمی شوند و خیلی وقت‌ها با وعده و وعید که چیزی برایشان بخریم راضی‌شان می کنیم که برویم خانه. مثلا یادم هست یک سال شب قدر رفتیم آنجا و بچه‌ها خوابشان برد. از آن موقع مدام می‌گویند می­شود برویم پیش بابا و بخوابیم؟! خیلی به‌شان چسبیده بود...

روش عجیب همسر شهید برای زیارت مزار شوهر! + عکس
ملاقات تعدادی از دوستان با شهید پورهنگ در اولین روز بازگشت به ایران و چند روز قبل از شهادت

**: کلا آن فضا انرژی خاصی دارد...

همسر شهید: بله؛ گلزار شهدا اصلا بوی مرگ نمی‌دهد.

**: پس می‌شود گفت تقریبا در این چند سال هر هفته چهارشنبه‌ها آنجا بوده‌اید. یعنی از ابتدا قرارتان همین روز بود؟

همسر شهید: به نظرم چهارشنبه‌ها جمعیتی که بچه‌ها را بشناسند کمترند و بچه‌ها احساس راحتی بیشتری می کنند البته به خاطر کرونا برنامه‌هایمان کمی جابجا شد اما سعی‌مان این است که هر هفته چهارشنبه‌ها برویم.

**: محمدآقا چه سن و سالی بودند که پدر و مادرشان به رحمت خدا رفتند؟

همسر شهید: مادرشان سال ۱۳۸۸ فوت کردند. اتفاقا زمانی فوت کردند که ایران نبودند و برای زیارت حج عمره به مکه رفته بودند. آنجا فهمیدند که مادرشان فوت کرده‌اند. بیشترِ کارهای تشییع و تدفین را برادرم اصغرآقا انجام دادند. یادم هست که می گفت دوستم مادرش فوت کرده و ایران نیست برای همین کارهایش را من می­کنم. این دو نفر یک روح بودند در دو بدن.

**: اصغرآقا بعد از شهادت محمدآقا چه حس و حالی داشتند؟ احیانا شما را دلداری می‌دادند؟

همسر شهید: محمدآقا که شهید شد، اصغرآقا نتوانستند برای تشییع و تدفین بیایند. به من زنگ زد تا صحبت کنیم. وقتی صدایش را شنیدم خیلی احساس دلتنگی کردم. احساس کردم دوستی که مدام با هم بودند رفته و الان اصغرآقا چه حالی دارد. برای برادرم دلم سوخت. به من گفت:‌ ناراحت نباش، او جای خوبی رفته،‌ دعا کن که من هم بروم پیشش.

این را یادم رفت بگویم؛ روز اول که محمدآقا شهید شد،‌ واقعا دلخور بودم اما وقتی پیشش رفتم و دیدمش دلم برایش سوخت و شکایت نکردم. فقط به او تبریک گفتم. آن احساس را به برادرم هم داشتم و دلم برایش سوخت. با خودم گفتم الان برادرم چه حالی دارد و چه مدلی با این فراق کنار آمده. باز هم من اینجا هستم و محمدآقا را دیده‌ام. اصغرآقا گفت من خوابی دیده‌ام و خیلی قشنگ بود: جایی شبیه سربازخانه بود که تخت‌های دو طبقه داشت. محمدآقا پیش من بود و ناگهان دیدم اینجا نیست. پر می‌زد و می‌رفت. وقتی پرسیدم تو چطوری این کار را می کنی، گفت: ‌کاری ندارد، تو هم اگر بخواهی می­‌توانی انجام بدهی.

روش عجیب همسر شهید برای زیارت مزار شوهر! + عکس
روزهای آخر حیات دنیایی شهید پورهنگ و روی زردشان بر اثر مسمومیت

**: این خواب را بعد از شهادت محمدآقا دیده بود؟

همسر شهید: بله. مدت کوتاهی بعد از شهادت بود. این را پشت تلفن به من گفت. می‌گفت خواب عجیب و غریبی بود. دعا کن که من هم پیش محمد بروم. برادرم فقط یک بار که به ایران آمد، سر مزار محمدآقا رفت. من هم برای کتاب با اصغرآقا صحبت می کردم و می گفتم که کتاب محمدآقا بدون تو ناقص است. می‌گفت حق نداری اسم من را بنویسی!

**: چرا؟

همسر شهید: هم از نظر امنیتی و هم اینکه دوست نداشت. از نام، فراری بود و نمی‌خواست یک سری چیزها را بگوید. من می گفتم اگر نباشی کتاب،‌ ناقص است. بیا و لحظاتی که با محمدآقا تنها بودی را تعریف کن. کلی صحبت کردم اما گفت اسم من را مستعار بنویس. «مهدی ذاکر» در کتاب من،‌ همان شخصیت برادرم اصغرآقا است. یواشکی یک عکس هم از او چاپ کردم. قرار بود بیاید کتاب را ببیند و بخواند که نشد. بعد از شهادت برادرم این اسم را هم ویرایش و در چاپ‌های بعدی اصلاح کردیم. همه می‌گفتند این مهدی کیست و چقدر شبیه اصغر است. من هم می گفتم همان اصغر است. بعد از شهادت اجازه دادند که اسم واقعی‌شان را بنویسم.

**: گویا کتابی درباره یمن نوشته‌اید؛ ارتباط شما با این کشور چه بود؟ روایتتان تاریخی است یا مستند؟

همسر شهید: وقتی داشتم «بی تو پریشانم» را می نوشتم خودم از نوشتنش خیلی لذت می بردم و وقتی خوانده شد، خیلی‌ها می گفتند ما باورمان نمی شود که این کتاب یک نویسنده کتاب‌اولی باشد. به قول آقای محمدخانی (مدیر انتشارات روایت فتح) برای یک نوقلم باشد. من فکر می کردم این را از سر لطف می گویند ولی وقتی این بازتاب، زیادتر شد احساس کردم که یک عنایت است. یک سال بعد از شهادت محمدآقا از طرف ماهنامه فکه پیشنهاد همکاری داده شد و به هیأت تحریریه رفتم. هر چیزی که می‌نوشتم و چاپ می­شد، خواننده داشت. یکی به من گفت: قلمت کشش خاصی دارد اما من می دانم که این از طرف من نیست و عنایتی است از طرف خدا.

روش عجیب همسر شهید برای زیارت مزار شوهر! + عکس
وداع با پیکر شهید پورهنگ در معراج شهدای تهران

**: در مجله فکه در چه حوزه‌ای می‌نوشتید؟

همسر شهید: مطالبم در حوزه پایداری بود. خودم می‌رفتم سراغ خانواده مدافعان حرم مخصوصا فاطمیون. خیلی فرهنگ افغانستان را دوست دارم و از آنها می نوشتم. در مجله، داستان‌هایی را هم نوشتم. مثلا سنگ قبری در کنار مزار همسرم دیدم که اسم نداشت. عکسش را گرفتم و درباره آن سنگ قبر،‌ داستان‌هایی نوشتم. برای شهید «نسیم افغانی» هم مطالبی نوشتم. احساس کردم وقتی عنایت شده،‌ مسئولیت بر گردن من هست. اینطور نیست که چیزی به کسی بدهند و بگویند برو کِیف کن! حتما باید با این نعمت و عنایت، کاری کرد که مفید باشد. خیلی دوست داشتم درباره محور مقاومت بنویسم. به لبنان خیلی علاقه دارم و دنبال سوژه‌هایش هستم. در همین حال و هوا سیر می کردم که سوژه‌ها را پیدا کنم که فهمیدم سوژه­ها باید نویسنده را پیدا کنند.

مراسمی بود که به خاطر محمدآقا به عنوان خانواده شهید دعوت شدم. چند خانواده شهید یمنی هم آمده بودند. آنجا خانمی حضور داشت که مترجم بود. من فکر کردم یمنی هستند. شماره تماس گرفتم تا برای یمنی­ها کمک جمع کنم. گروه خانوادگی داریم که در این امور فعالند. می‌خواستم کمک‌ها را به دستشان برسانم. وقتی به دفتر کار همسرشان در قم رفتم، عکس‌های جالبی دیدم و توضیحات عجیبی شنیدم. یکی دو بار کمک بردم و کم‌کم از زندگی و کارش پرسیدم. از این شکایت کرد که چرا بایکوت شده­اند با اینکه با ایران در یک جبهه هستند و خطشان یکی است اما به آن‌ها کمک نمی‌کنند. گفت همسرم شهر به شهر می‌رود تا توضیح بدهد و از مقاومت یمن بگوید تا مردم را روشن کند. احساس کردم فرصت و رسالتی است. پیشنهاد دادم و گفتم دوست دارید کتابتان نوشته بشود؟ گفت: زندگی من خیلی جذابیت ندارد؛ اما چرا که نه.

**: یعنی زندگی همین زوجی که گفتید؟

همسر شهید: بله؛‌ خانم ایرانی بودند و همسرشان یمنی و دبیر اولین حزب شیعه یمن. خیلی زندگی جالبی دارند. توضیح این که در واقع این کتاب، کتاب محور مقاومت است اما با محوریت یمن چون که این خانم،‌ مادرشان شیعه قطیف عربستان هستند که از آنجا فرار کردند و پدرشان هم شیعه عراقی هستند که رانده شدند.

این خانم در قم به دنیا آمده بودند و همسرشان از صنعا می‌آید همینجا و ازدواج می کنند و برای جریانی موقتا به یمن می روند که آنجا ماندگار می‌شوند و جنگ را به چشم خودشان می بینند و کم‌کم باجریان حوثی‌ها آشنا می‌شوند.

روش عجیب همسر شهید برای زیارت مزار شوهر! + عکس
حاج محمد پورهنگ و همسر و فرزندانشان فقط دو ماه در سوریه زندگی کردند

**: الان به یمن رفت و آمد دارند؟

همسر شهید: این خانواده چند بار ترور و تهدید به مرگ شده‌اند. هم به خانم و هم به آقا، تهمت جاسوسی زده‌اند. الان ایران هستند و منتظرند که اوضاع سر و سامان بگیرد تا برگردند به یمن. زندگی خیلی جالب و قشنگی دارند. من در واقع مقاومت مردم یمن را از زاویه زندگی این زوج سعی کردم نشان بدهم و به نظرم، کتاب جذابی شده.

**: این کتاب را کدام انتشارات منتشر می کند؟

همسر شهید: ان شاالله این کتاب را هم روایت فتح منتشر می­‌کند. منتظریم تا اوضاع کاغذ سر و سامان بگیرد.

**: کتاب شهید حاج اصغر پاشاپور را کِی می­‌نویسید؟

همسر شهید: الان سه کتاب در دست نوشتن دارم. یکی از آنها برای نشر بیست و هفت درباره یک طلبه نخبه دفاع مقدسی است که مصاحبه هایش تمام شده و نگارشش را می‌خواهم شروع کنم. یک کتاب‌، همان سفرنامه است که گفتم و یکی هم کتاب اصغرآقا. کتاب اصغرآقا در مرحله جمع‌آوری اطلاعات است. مصاحبه‌ها گرفته شده و تا نگارشش چیزی نمانده.

**: با همه رفقای ایشان که خیلی زیاد هستند، گفتگو گرفتید؟

همسر شهید: همان آقای مستندسازی که مستند اصغرآقا با عنوان «آقای اصغر، اکبر من» را ساخت، در این زمینه کمک کردند. من هر فردی که می‌شناختم را به ایشان معرفی کردم و سئوالاتم را هم دادم تا وقتی برای مصاحبه می روند،‌ سئوالات من را هم بپرسند. بخشی از این گفتگوها را باید ببینم و کار را شروع کنم. هر کسی که فکر می کردیم، از ایرانی و سوری در لیست آوردیم. تعدادی از افراد در سوریه بودند و من حتی می‌خواستم به سوریه بروم که اجازه ندادند. تعدادی از مسیحیان و خانم‌ها هم هستند که درباره اصغرآقا صحبت کرده‌اند.

روش عجیب همسر شهید برای زیارت مزار شوهر! + عکس
خنده‌رویی از ویژگی‌های بارز شهید پورهنگ بود / همراه با دوستان در نجف اشرف

**: حدودا با چند نفر گفتگو شد؟

همسر شهید: حدودا با سی چهل نفر صحبت کردیم. آن کسانی که حاضر شدند صحبت کنند این تعداد شدند وگرنه خیلی بیشتر از این بودند.

**: سراغ اقوام و آشنایان هم رفتید؟

همسر شهید: بله؛ یک بار مفصل پای صحبت پدر و مادرم نشستم. با همسر و فرزندان حاج اصغر هم مصاحبه‌هایی انجام شد.

**: گویا شما توفیق خادمی حرم حضرت رضا (علیه السلام) را هم داشته‌اید. ماجرا از کجا شروع شد؟

همسر شهید: شروع خادمی با یک دعوت از طرف آستان قدس رضوی بود و برنامه‌ای که برای خادمیاری خانواده شهدا گذاشته بودند. از هر شهر، بخشی از شهدای شاخص دعوت شدند تا در کنار کارهای فرهنگی در شهرشان، کشیک‌هایی را هم در حرم مطهر رضوی داشته باشند.

یادم است چندسال قبل این یکی از آرزوهایم بود و می‌دانستم پذیرش خادم به این راحتی‌ها نیست؛ حتی یک‌بار هم رفتم برای ثبت‌نام توی خود حرم که گفتند: هیچ‌کدام از شرایط مثل سکونت در مشهد و... را نداری... اما وقتی خود امام رضا(ع) بخواهد راهش را هم برایت پیدا می‌کند.

روش عجیب همسر شهید برای زیارت مزار شوهر! + عکس
آخرین زیارت حاج محمد پورهنگ از گلزار شهدا
و نجوا با شهید مدافع حرم، علی امرایی که از دوستانش بود...

**: فعالیت شما در حرم رضوی چیست؟

همسر شهید: من بخش پژوهش و کتاب شهدا را به عهده گرفتم و اولین کشیکم مصادف شد با روز ولادت امام‌رضا(ع) و کلی خاطره از زائرهای ایرانی و غیرایرانی که از بست شیخ‌طبرسی برای زیارت وارد حرم می‌شدند به خاطر دارم.

چند قسمتی از خاطرات خادمی را هم در صفحه مجازی خودم منتشر کرده‌ام که با بازخورد و استقبال مخاطبان تصمیم گرفتم کتابش کنم؛ البته زیرنظر خود امام‌رضا(ع)...

**: ان شا الله. از وقتی که برای شرکت در این گفتگو در اختیار مشرق قراردادید، ممنونم...

* میثم رشیدی مهرآبادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • آرش GB ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    46 19
    مشرق ازذاین کارا بیشتر بکن،مخصوصا الان که کتالخونه ها بسته اند و قیمت کتاب ها هم که بماند! خدا وکیلی روحم جلا خورد دمت گرم میثم رشیدی
  • me IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    50 7
    بهشت را به بها مي دهند نه به بهانه ان شا الله با امام حسين محشور بشه
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      0 2
      بهشت رو به بهانه میدن والا هیچ کس بهای بهشت رفتن رو نداره مگر به لطف حق
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    51 7
    روحش شاد
  • سیدابراهیم موسوی ولوکلایی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    42 5
    فقط یک کلمه شرمندهام
  • یاس IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    53 6
    بسیار عالی برای شادی روح همه شهدا صلوات
    • دیده بان IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      21 3
      اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم واهلک عدوهم من الجن والانس من الاولین والاخرین
  • DE ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    27 6
    خوش به سعادت برادر
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    24 8
    خدا رحمتشان کناد. خوش به حالشون.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    30 4
    دم شما گرم با این مطلب بسیار زیباتون. ما همه مدیون شهدا و خانواده شهدا هستیم. اجر کار شما که زنده نگهداشتن یاد شهداست کمتر شهدا نیست.
  • داود IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    21 3
    خدابیامرزش روحش شاد
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    15 6
    حسرت زندگی این چنین پربار را میخورم.خداوند به همه شهدا وخانواده هایشان ،اجر عظیم عنایت کند.شادی روح بزرگشان ،صلوات.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    16 11
    ازهمه ممنون بابت این کارای درجه یک
  • بختیاری IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    18 3
    ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد،خانوادهای شهدا ما مدیون شماهستیم ،وشرمنده ،
  • حجت IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    23 4
    حاج اصغرپاشاپور و محمد پورهنگ و علی امرایی و... بچه های شهرری والبته همه شهدای مدافع حرم خدا رحمتتان کنه دست ما رو بگیرید
  • حسین RU ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    5 0
    روحشان شاد اقا اصغر داقعا مرد بود خدا به خانواده شان صبر بده وامیدوارم مارا هم نیز شفاعت کنند
  • همت IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    7 0
    واقعاً غبطه به حالشان باید خورد،اینها این واقعیتند با این چهره های مظلوم،حالم صدرصد منقلب شد و سه بار چهره نازنین حاج محمد را بوسیدم و ازش شفاعت خواستم افسوس که همه میدانیم دنیا فانیست وارزش ندارد ولی باز هم دلخوش آن شدیم،خوش به حال شهدای واقعی مثل حاج محمد ودیگر شهدای عزیز!
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 1
    روحشون شاد ان شاالله شفاعتشون در آن دنیا و عنایتشون در هر دو دنیا نصیب حالمون بشه و به تمام خانواده شهدا خدا صبر بده
  • ناشناس IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 0
    روحشون شاد خوش به سعادتشان امیدوارم مرگ ما هم با شهادت رقم بخورد
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 0
    در باغ شهادت را نبندید به ما بیچارگان زان سو نخندید
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    5 1
    به حق همین شهیدان خداوند همه ما وفرزندانمون رو عاقبت بخیر کند انشالله
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    4 0
    ما شرمنده ایم،درخانه بااسایش زندگی میکنیم،غافل ازشهدا و خانواده شان که اسایش خود و خانوادشون رو تقدیم یه ملت کردن خدا نگذره از اونایی که همش دنبال خراب کردن این عزیزان هستن
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    9 0
    وقتی خاطرات شهدا رامیخوانم گذشت زمان را احساس نمیکنم فقط از شهدا میخواهم برای جوانان ما دعا کنن که عاقبت بخیر شوند چون دعای آنها مستجاب میشود
  • مهدیار IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    4 0
    در جوار رحمت الاهی با امام حسین همنشین باشن انشالله... وشفاعتشون شامل ما هم بشه
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 0
    سلام ودورد بر روح همه شهدا و جانبازان و اجر شان را خداوند متعال مضاعف کند
  • رستگار IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 1
    واقعا جای اینگونه مطالب ارزنده خالی هست بسیارسپاسگزاریم که از این کار خداپسندانتون،امیدواریم خانواده های شهدای مدافع حرم که واقعا مضلوم ماندن ماها رو ببخشند و برای هدایتمان دعا کنند امیدواریم شهدای مدافع حرم به همراه سردارسلیمانی شافعمون پیش سرورمان آقا امام حسین(ع)باشند
  • محمد حیدری IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    5 0
    درود خدا بر همه شهدا مخصوصا شهدای شهر ری شهید حاج اصغر پاشاپور ،شهید حاج محمد پورهنگ، شهید سجاد زبرجدی و شهید امرایی و ... دعای خیرتان بدرقه راه ما
  • حمید IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 0
    در وصفتان چیزی ندارم اما در ارزوی به شما رسیدن سالهاست دست و پا میزنم از اربابابمان شفاعت کنید.یا علی
  • طاهرآبادی IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 0
    خداروح این شهیدودیگرشهدامون رارحمت کندمخصوصاشهدای گمنام انشالله شفاعت ماراهم بحق حضرت زهرا سلام الله علیها بکنن دلمون خیلی تواین روزهاگرفته اونم بدجور،خاک پاتونم شهدا،دعامون کنین یاعلی
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 0
    بسیار عالی بود مطالب آموزنده ،،کشور ما نیاز به چنین برنامه های فرهنگی دارد نه به برنامه بها،ه رهنما و امسال او که داراريشان را به رخ محرومان می کشند
  • جمیله خاتون عسکری GB ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 0
    سلام، عالی بود نوعی مقاومت ایستادگی خوشرویی تداوم فعالیّت،امید بخشی،
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    4 0
    خدارحمتش کنه خوش به سعادتش
  • محمدرضا IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 0
    خوش به حالت برادر عزیزم
  • لیلا IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 0
    قوی باش
  • اعظم IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    4 0
    بینظیر و غیرقابل مقایسه با هر بیوگرافی
  • ناشناس IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    8 0
    شادی روح شهدا صلوات
  • هاجر IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    3 0
    درود خداوند بر شهدا و خانواده های بزرگوارشان و بر ادامه دهندگان راهشان. چقدر زیبا که مردان شان فرهنگ پایداری را بنیان می نهند و زنان شان آن را می نویسند و منتشر می کنند...
  • روح الله خلیل ارجمندی IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    4 0
    روحش شاد و یادش گرامی باد کاش لیاقت داشته باشیم و‌ قدردان این گنجینه ها باشیم..امروز فرزندان و خانواده شهدا لطف الهی هستند بر این سرزمین
  • علی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 0
    درود به شرف و عزت این شهید بزرگوار امیدوارم من حقیر رو دعا بفرمایند
  • علي احمدی IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 0
    شهادت هنر مردان خداست خوشا آنانکه با شهادت رفتند. ای کاش رنگ شهر بازی ام نمیداد در جبهه یا زهرا مرا بر باد میداد درود خدا بر مجاهدین راه حق و حقیقت و درود بر شما که به نحوه احسنت اداي دین کردین. اجرتون با بی بی زینب کبری. خداوند به با ماندگان شهدا صبر و اجر عظیم بده
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 0
    خدای کریم به خانواده معزز شهدا صبر و اجر عنایت کند وبه ما توفیق ثابت قدم ماندن در راه شهدا وامام شهدا عنایت کند
  • لیلا IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    0 0
    من دلم میگیره؟چون شرایط شهیده شدن را ندارم دعایم کنیدشایدنصیب من هم بشه
  • حسین هاشمی IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    6 0
    چی عزتی بالاترازشهادت روحشان شاد
    • ناشناس IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      0 0
      سلام ودورود خدا بر شهداوخانوادههای عزیزشان که هرچه داریم به پاس خون پاک انها وصبوری خانواده انهاست که خداوند نصیب ماکرده امیدوارم درروز موعودروسفید باشیم درمقابل این همه ایثاروگدشت
  • مینا IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    عالی بود. ممنون.. التماس دعای شهادت
  • حسین IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    درود خدا و رسول او بر شهدای والا مقام..
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    روحش شاد و نام و راهش جاودان
  • IR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    به قول یکی از قدیمی ها که می گفت: ما برای حفظ این انقلاب(چه خون ها داده ایم) قدردان خونشان باشیم‌‌
  • كریمی IR ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    سلام.طاعات و عبادات همگی موردمقبول درگاه حق باشه.خیلی حالم خوب شد وقتی این گفتگو رو خوندم؛ممنونم ازهمه شما.
  • دختر کورد IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    خدا رحمتشون کنه،ان شاالله لیاقت خون شهدا رو داشته باشیم.
  • IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    خدا رحمتشون کنه
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    بسیار عالی . این نوشته ها ادامه داشته باشه. روح شهید همجوار شهدای کربلا و به بانوی فرهیخته ایشون هم عنایت الهی باشه.
  • قاصر IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    1 0
    شهادت(خصوصا با معرفت) نصیب آرزومندان التماس دعا
  • محمد کیا IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    1 0
    با سلام .وتشکر از همسر شهید حجت الاسلام پورهنگ .بخاطر دفاع از شهدای مظلوم فاطمیون و یمن
  • خیری IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    خدارحمتشون کنه
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی باد
  • محمد IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    1 0
    شهید بزرگوار برادر معلم دینی و پسرخاله دوستم بود کلا خانواده مذهبی خوبی هستند همگی عالین
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    اجرکم عندالله مقام شهید والاست وستودنی ولی به نظرم خانواده ی شهید شهید زنده اس ومقامی بس والاتر دارد
  • علی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    بسیار عالی اما چند نکته اول اینکه محمد قبل ازدواج سیگار رو ترک کرد دوم اینکه در زمان تشییع جنازه مادر شهید پورهنگ شهید پاشاپور حضور نداشت ولی دمتون گرم که به شهدا و خانواده‌های آنها می‌پردازید
  • خواهر شهید IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    شرمنده شهدا هستیم
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی. خداوند همسر این شهید را حفظ کند.که بسیار فعال هستند و قلم بسیار شیوا و روانی دارند. از شما ممنون به خاطر قرار دادن این مطلب برای مطالعه. بسیار لذت بردم
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    0 0
    خداکندماشرمنده خون شهداواشک خانواده آنهانباشیم. فقط همیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    1 0
    خدا بیشتراز زمینی ها دوستشان داشت و عاشق تربود انشاا... مارو هم شفاعت کنند آمین
  • مهدی IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    1 0
    برای شادی روح شهدا صلوات .
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    2 0
    باسلام بسیار عالی . شهادت نصیب مردان خدا میشود و سلام انشالله قسمت ماهم بشوددعا کنید .برای شادی روح شهدا صلوات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس