لبنان

نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه گفت که تلاش داشته قبل از یک سالگی انفجار بندر بیروت کابینه خود را تشکیل دهد.

به گزارش مشرق، «نجیب میقاتی»، نخست وزیر اسبق لبنان که اخیرا بار دیگر برای تشکیل کابینه جدید مأموریت یافته، از کندی روند تشکیل کابینه در این کشور انتقاد کرد.

میقاتی عصر دوشنبه به دنبال دیداری که با «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان داشته، گفت‌: «امیدوار بودم که این روند در تشکیل دولت سییع‌تر باشد [ولی] کندی وجود دارد. خواستم که دولت را سریع تشکیل دهم و خبر [تشکیل] آن را به لبنانی‌ها قبل از چهارم آگوست (سالروز انفجار مهیب بندر بیروت) اعلام کنم.»

او ادامه داد:‌ «[این انفجار] فاجعه بزرگی بود که بر سر همه لبنانی‌ها چه مستقیم و چه غیر مستقیم آمد. من خواستم کاری کنم که شهروند لبنانی بعد از یک سال از نبود حکومت و دولت احساس کند که دولت و حکومتی دارد.»

نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه به دیدار امروز خود با عون اشاره کرد و گفت که او روابطی دارد؛ چرا که می‌خواهد برای نشست کشورهای دوست و کمک کننده به لبنان در چهارم آگوست (دو روز دیگر) آماده شود.

میقاتی گفت که پنج شنبه این هفته نیز قرار است که در بعبدا با رئیس جمهور لبنان دیدار کند.

نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه در مورد درگیریهای مسلحانه دیروز در شهرک خلده نیز گفت که «حوادث خلده واقعا تأسف برانگیز است. به لطف ارتش و نیروهای امنیتی جلو آن گرفته شد. ارتش با حفظ امنیت و زنده به گور کردن فتنه به لبنانی‌ها ارمغان داد؛ ارتش حامی کشور است.»

شنبه این هفته، فردی «علی شبلی» از مسئولان حزب الله را در مراسم عروسی به قتل می‌رساند و افراد مسلحی نزدیک به عشیره قاتل، فردای آن روز (یکشنبه) به مراسم تشییع جنازه شبلی تیراندازی می‌کنند که بر اثر آن دو تن از نیروهای حزب الله به نام‌های «علی محمد حوری» و «محمد ایوب» به شهادت می‌رسند و تعدادی نیز زخمی می‌شوند.

حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌هایی از دولت و ارتش خواست هرچه سریعتر قاتلان و کسانی را که تحریک به چنین جنایتی کرده‌اند، بازداشت و به مراجع قانونی تحویل دهد. ارتش در این ارتباط دو تن از تحریک کنندگان را دستگیر کرده است.

دو روز دیگر اولین سالروز انفجار مهیب بندر بیروت است؛ انفجاری که این بندر و بخش بزرگی از شهر بیروت را تخریب کرد و باعث شد این کشور که از دو سال پیش وارد بحران سیاسی-اقتصادی شود، در این بحران بیش از پیش غرق شود. چرا که دولت «حسان دیاب» مجبور به استعفا شد و چون شرایط بحرانی بود از سوی میشل عون مأمور به انجام مأموریت در قالب دولت پیش برد امور شد.

در سایه نبود دولت دایم و فشارهای غرب به ویژه فرانسه، «سعد الحریری»، رئیس جریان المستقبل و نخست وزیر سابق لبنان مأمور تشکیل کابینه شد ولی او در نه ماه نتوانست این مأموریت را به بهانه اختلافات با میشل عون به سرانجام برساند و در نهایت از تشکیل کابینه انصراف داد.

نجیب میقاتی، هفته پیش دوشنبه، با کسب ۷۲ رای از مجموع ۱۱۸ رأی نمایندگان پارلمان، از سوی میشل عون، رئیس جمهور لبنان مأمور تشکیل کابینه شد و موظف است کابینه خود را به وی تقدیم کرده و از پارلمان برای تک تک وزرای کابینه رأی اعتماد بگیرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس