زندان اوین

انتشار چند فایل از زندان اوین باعث ایجاد بحث هایی در محافل خبری داخل و خارج از کشور گردید. بررسی این فیلم ها و واکنش‌های پس از آن، نکات قابل تأملی برای افکار عمومی و مسوولان دارد.

سرویس سیاست مشرق- هفته قبل یک گروهی که خود را «گروه هکری» معرفی می کند، اعلام کرد به بخشی از تصاویر دوربین‌های زندان اوین دست پیداکرده است. این گروه در اطلاعیه‌ای که در اختیار برخی رسانه‌های بیگانه قرار داده نوشته است که این ویدئوها را از گروه هکری دیگر دریافت کرده و مسئولیت انتشار آن‌ها را بر عهده دارد.

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی بخشی از چند اندرزگاه عمومی زندان اوین را شامل شده است. متأسفانه در برخی از این ویدئوهای منتشرشده برخورد ناشایست چند کادر سازمان زندان‌ها و نیز تصاویری از درگیری‌های میان زندانیان بند عمومی با یکدیگر دست‌به‌دست می‌شود.

در اولین روز از انتشار این تصاویر محمدمهدی حاج محمدی رئیس پُرکار و خوش‌نام سازمان زندان‌ها با عذرخواهی از انتشار چنین تصاویری در صفحه توییتر خود نوشت: «پرسنل بی‌تفاوتِ سازمان در فیلم‌های منتشره، به هیات تخلفات اداری معرفی و از خدمت معلق شدند و پرونده‌هایی هم به دادسرای نظامی ارجاع شد».

چند نکته درباره فیلم‌های منتشرشده از زندان اوین/ در زندان‌های ایران چه می گذرد؟ + تصاویر

چند نکته درباره فیلم‌های منتشرشده از زندان اوین/ در زندان‌های ایران چه می گذرد؟ + تصاویر

اما این ویدئوهای منتشرشده خوراک لازم را برای دشمنان تأمین کرده و کار به‌جایی رسید که بانیان فاجعه ابو غریب و گوانتانامو زبان‌باز کرده و به انتقاد از شیوه برخورد با زندانیان در کشور پرداختند! وزارت خارجه آمریکا در اطلاعیه‌ای انتشار چنددقیقه‌ درگیری میان چند زندانی با یکدیگر را «برخورد سیستماتیک» ضد حقوق بشر خوانده و عفو بین‌الملل پس از ماه‌ها سکوت درباره فاجعه تحریم دارو در ایران بیانیه صادر کرد.

شواهد موجود نشان می‌دهد که هک دوربین‌ها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌های خارجی یک عملیات روانی موفق از جانب دشمنان در آستانه تغییر و تحولات سیاسی در کشور است.

چند نکته درباره فیلم‌های منتشرشده از زندان اوین/ در زندان‌های ایران چه می گذرد؟ + تصاویر

چند نکته درباره فیلم‌های منتشرشده از زندان اوین/ در زندان‌های ایران چه می گذرد؟ + تصاویر

ماجرای هک از کجا کلید خورد؟

با آغاز مسئولیت حجت‌الاسلام رئیسی در قوه قضائیه سند تحول قضایی تدوین و نهایی گردید. رئیس وقت دستگاه قضایی با مطالعه کافی و شناسایی نظام مسائل قضایی کشور و نیز شناسایی اولویت‌ها و توجه هم‌زمان به اصلاحات ساختاری دست به نوآوری در ساختار قضایی کشور زده و شعار «مبارزه با فساد» را به مرحله اجرا درآورد. ازجمله اقدامات قابل‌توجه رئیسی در دوران حضور در قوه قضائیه مسئله شیوه و آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها بود. در دوران کرونا بخش قابل‌توجه ای از زندانیان از مرخصی بهره گرفته و حتی لطف نظام شامل حال زندانیان ویژه و امنیتی نیز گردید.

بسیاری از زندانیان بویژه محکومان امنیتی، با استفاده از تمهیدات ویژه ازجمله پابند الکترونیک و با حداقل سختگیری‌های قضایی از مرخصی‌های طولانی‌مدت استفاده کرده و از زندان آزاد شدند. ازجمله اقدامات شایسته دیگر رسیدگی به محکومان مهریه در زندان‌ها بوده است.

چند نکته درباره فیلم‌های منتشرشده از زندان اوین/ در زندان‌های ایران چه می گذرد؟ + تصاویر

اعطای مرخصی به نازنین زاغری جاسوس انگلیسی

چند نکته درباره فیلم‌های منتشرشده از زندان اوین/ در زندان‌های ایران چه می گذرد؟ + تصاویر

پس از انتخابات ریاست جمهوری رهبر انقلاب در حکم انتصاب حجت‌الاسلام اژه‌ای در ۶ بند ویژه از ایشان اهتمام جدی به مأموریت‌های اساسی به‌ویژه رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول؛ مبارزه با فساد و ارتباط مستقیم با مردم را خواستار شدند. در دوره کوتاه ریاست اژه‌ای وضعیت سازمان زندان‌ها به طرز قابل‌توجه ای تغییر کرد. بازدیدهای سرزده ایشان از زندان‌های مختلف به‌ویژه اندرزگاه‌های عمومی و نیز بازدید ایشان از بندهای امنیتی ازجمله مواردی بود که نشان می‌داد، قوه قضائیه در حفظ و صیانت و کرامت انسانی و نیز توجه به حقوق بشر اسلامی جدی است.

ازدستاوردهای چنین اقداماتی حل شدن بخش قابل‌توجه ای از پرونده‌های مربوط به ماجرای آبان ۹۸ است. حجت‌الاسلام اژه‌ای به‌صورت ویژه پای درد دل خانواده‌های برخی زندانیان مرتبط به جرائم امنیتی نشسته و با توجه به وضعیت خانوادگی این افراد دستور بررسی مجدد این پروند ه ها را صادر کرد. بسیاری از محکومان آبان ۹۸ متهم به آسیب رساندن به اموال عمومی بوده اما توانایی پرداخت خسارت‌های وارده را ندارند. در ماه‌های اخیر این دسته از افراد مورد لطف نظام جمهوری اسلامی قرارگرفته و به خانواده‌های خود بازگشته‌اند.

چند نکته درباره فیلم‌های منتشرشده از زندان اوین/ در زندان‌های ایران چه می گذرد؟ + تصاویر

چند نکته درباره فیلم‌های منتشرشده از زندان اوین/ در زندان‌های ایران چه می گذرد؟ + تصاویر

 به نظر می‌رسد که دشمنان نظام با استفاده از حربه هک و نیز نفوذ شبکه ای توانسته‌اند به آرشیوی قدیمی از زندان اوین دست‌یافته و هدف آن است که با پروند سازی حقوق بشری زمینه تحریم‌های بیشتر علیه کشور را کلید بزنند. ماجرای زندان اوین را باید در امتداد برگزاری یک دادگاه نمایشی و ضد انسانی توسط گروهک منافقین در استکهلم تماشا کرد. انتشار این چند ویدئو توسط رسانه وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا (رادیو فردا) گواهی بر این ماجراست.

دامنه پروژه جنگ سایبری چقدر است؟

انتشار تصاویر زندان اوین بخشی از پروژه جنگ سایبری آمریکایی‌ها با همکاری رژیم صهیونیستی علیه ایران است. فعالیت‌های سایبری مداوم ایالات‌متحده علیه ایران به‌طور گسترده‌ای در یک کمپین مخفی با اسم رمز «بازی‌های المپیک» ردیابی شده است. این برنامه که در سال ۲۰۰۶ و تحت حمایت دولت بوش آغاز شد، توان هسته‌ای کشور را هدف قرار داده است. اوباما کمپین «بازی‌های المپیک» را توسعه داد تا شامل استفاده از سلاح‌های سایبری تهاجمی علیه تأسیسات غنی‌سازی هسته‌ای ایران نیز بشود. در سال ۲۰۱۰، ویروس استاکس نت، که گفته می‌شود توسط ایالات‌متحده و اسرائیل طراحی‌شده است، به مرکز غنی‌سازی اورانیوم نطنز آسیب‌های جدی وارد کرد.

البته ایران نیز در برابر دشمن دست‌بسته نبوده و توانسته است از سال ۲۰۰۹ دشمن را هدف‌گیری کند. درباره فایل‌های منتشرشده از زندان اوین موارد زیر قابل‌توجه است:

۱- ویدئوهای منتشرشده از زندان اوین مربوط به چند اندرزگاه عمومی بوده و چند کلیپ به‌صورت گزینشی منتشر شده است. گزارش‌های دقیق  از بازداشتگاه‌های کشور نشان می‌دهد که تمامی بندها ازجمله بندهای قرنطینه و نیز اندرزگاه عمومی با همکاری و تعامل پرسنل زحمتکش سازمان زندان‌ها با زندانیان مدیریت‌شده و درگیری‌های منتشرشده محدود به همین موارد است. در گزارش‌های تخلف سازمان زندان‌ها نوع رفتار و تعامل با اکثریت محل اعراب است و نه چند مورد جزئی و استثناء

۲- بدرفتاری با زندانیان و نیز نظارت نداشتن مسئولان مافوق بر عملکرد مسئولان زندان حتی در موارد جزئی نیز قابل‌گذشت نبوده و به تعبیر رئیس سازمان زندان‌ها عوامل آن تحت پیگرد قضایی قرار دارند.  سازمان زندان‌ها می‌تواند با افزایش خدمات حمایتی و مددکاری زمینه‌های بزه‌کاری و خشونت شخصیتی میان برخی زندانیان را کاهش دهد.

۳- از انبوه فیلم‌های تاریخ‌مصرف گذشته که در اختیار دشمن قرارگرفته تا به امروز فقط دقایق کوتاهی از درگیری میان چند زندانی منتشرشده است، این موضوع نشان می‌دهد که دست عوامل نفوذی در این ماجرا خالی است؛ آن‌ها اگر به انبوهی از موارد غیرقانونی دسترسی داشتند؛ به‌طورقطع آن را منتشر کرده و پرونده خود را قطورتر می‌کردند!

۴- ازجمله اقدامات سازمان زندان‌ها در سال‌های اخیر استفاده از ظرفیت خود زندانیان در مدیریت اندرزگاه‌ها بوده است، لازم است به‌منظور کنترل بیشتر زندان‌ها در تعریف عنوان «وکیل بند» شرح دقیق صورت گرفته و دامنه نظارت افزایش یابد.

۵-سازمان زندان‌ها و نیروهای آن ازجمله مظلوم‌ترین کارکنان در دستگاه قضایی کشورمان هستند. ماجرای زندان اوین نشان داد که برای افزایش نظارت بر بازداشتگاه‌های کشور لازم است که بازنگری جدی در وظایف، نوع کار و میزان ساعت آن  صورت گرفته و مجلس شورای اسلامی در بودجه‌بندی این سازمان بررسی جدی انجام دهد.

۶- حملات سایبری دشمن پس از شکست مذاکرات وین به مراکز حساس افزایش‌یافته است، به‌کارگیری تدابیر ویژه و افزایش قوای سازمان پدافند غیرعامل ضریب دسترسی دولت‌های متخاصم به اطلاعات مراکز مهم را کاهش داده است.

۷- پیشنهاد می‌شود سازمان زندان‌ها تور بازدید از زندان را برای برخی خبرنگاران فراهم کرده تا آن‌ها بدون فیلترگذاری دشمن با واقعیت‌های زندان؛ شرایط دشوار نگهداری مجرمین خطرناک و مشکلات کاری پرسنل زندان آشنا شده و روایتی دقیق‌تر از یکی از مهم‌ترین زندان‌های کشورمان پدید آید.

انتشار چند فیلم دست‌چین شده میدان را برای برخی بدخواهان فراخ کرده است، برخی گمان می‌کنند زندان‌های کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی یک هتل ۵ ستاره بوده و آن‌ها با حداکثر امکانات در حال طی دوران محکومیت خود هستند! البته این دسته افراد بنا به نقش خود در اقدامات ضد امنیتی و فتنه سال ۸۸ گذرشان به بندهای اوین افتاده است. این افراد از چنان موقعیت خوبی در زندان (سوئیت‌های ویژه و بند عمومی) برخوردار بودند که از داخل اوین بیانیه سیاسی نوشته و کتاب‌های خود را منتشر می‌کردند.

شاید لازم است برخی از این افراد مدت کوتاهی با زندانیان مظلوم ایرانی محبوس شده در  زندان های کشورهای غربی هم‌کلام شوند تا با زندانی‌های بند امنیتی چطور معامله می‌کند! رویترز اخیرا در گزارشی از زندان‌های آمریکا می‌نویسد: پنهان‌کاری وزارت دادگستری چنان تشدید شده است که ارقام مرگ‌ومیر در زندان‌ها به‌طورمعمول هرسال یا هر ۲ سال یک‌بار منتشر می‌شدند، در سال‌های مذکور اصلا منتشر نشده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 82
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • انقلاب زاده IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    60 15
    با بررسی و الهام از زندان های کشورهای مثل هلند بلزیک دانمارک سعی بر ارتقاع ندامتگاه کنیم نه سرپوش
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      16 16
      کاش یکی یک مستند از شکنجه های زندان های ساواک با مصاحبه با شکنجه شده های ساواک می ساخت. اینا حالا حتما بیشتر از 60 سال دارن و لابد خیلی هاشون مرحوم شدن. 20 سال دیگه که کسی از اونا زنده نباشه سلطنت طلب های رذل وجود شکنجه در زندان های ساواک رو انکار خواهند کرد.
    • NL ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      3 3
      ارتقاء
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    44 3
    اشتباهه چه در ایران چه در غرب
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      17 17
      اتفاقا بر عکس. زندان باید مظهر سرکوب و وحشت و مایه عبرت باشد. نه هتل 5 ستاره. ازه شما نمی دانید در زندانها چه خبر است و چه رفتارهایی رخ می دهد که زندانبانان را ناچار به اعمال خشونت می کند...
    • محمود IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 1
      اتفاقا منم همین رو میگم
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    41 13
    دنبال یه دلیل بودم که امیدمو زنده نگهدارم ولی توجیح این خیلی دردناکه
    • FR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      9 14
      توجیه نبود !
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      1 0
      حالا کی قراره اوین رو ببندین.زندانیها بر ن کهریزک ۴۷ هکتار زمین طلا هم ازاد بشه واسه فروش.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      4 0
      همه اینا یه طرف اونی که داره از روی یه متهم نیمه جان با بی تفاوتی رد میشه یه طرف
  • FR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    21 22
    از وضعیت زندان لاسانته فرانسه هم کاش یک گزارش منتشر شود که چهارمین زندان مخوف دنیاست
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      6 3
      احسنت
  • TR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    16 22
    حرفت حقه مشرق
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      8 1
      معاون قوه قضائیه که میگفت فیلم ها مونتاژ
  • محمد IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    26 4
    اینا دیگه مثل روحانی نیستن راحت بهشون حمله کنی
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    42 5
    جالب اینه که بعد از منتشر شدن فیلم ها دستور برخورد داده شده نه قبلش! حتما باید به شکل عمومی منتشر بشه تا مسئولین عزیز دستور برخورد بدن؟
  • DE ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    35 13
    شما چرا آزدای بیان و انتخاب پوشش و فرم زندگی و آزادی های شخصی آمریکا را باایران مقایسه نمی کنید ؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      4 8
      اگرتومقایسه بازم این آمریکابودکه ضررکردچی؟می پذیری؟بعضی آمریکاییهااین آزادیهایی که ردیف کردی رونه تنهادیدن بلکه باتمام بندبندبدنشون حسش کردن!!آوازدهلی که حتی دیگه ازدورم خوش نیست
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      4 13
      تو که تو آلمانی، چرا از آنجا و تاریخش شروع نمکنی؟ خصوصا از دوره نازی ها! در ضمن، آمریکا هم چیزی آزاد نیست.
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      8 8
      منظورت ازادی بیان امریکایی هست؟ ازادی بیان امریکا چه ربطی به ما داره؟ هر کدوم ازادی بیان جداگونه داریم ازادی بیان ادعایی شما مال خود امریکاست و فقط برای امریکایی ها کاربرد داره که براساس منافع خودش تو این 200 سال عمرش برای خودش طرح کرده. تو ازادی بیان امریکا حاج قاسم کیه؟ اما تو ازادی بیان ما حاج قاسم قهرمانه. تو ازادی بیان اونا به هلوکاست نباید شک کنی اما تو ازادی بیان ما هلوکاست قابل شکه تو ازادی بیان اونا فلسطین کشور نیست اما تو ازادی بیان ما فلسطین کشوره تو ازادی بیان اونا پورنوگرافی ارزشه اما تو ازادی بیان ما حیا ارزشه و .... وقتی دو تا کشور 180 درجه در زمینه ی قدمت تاریخ فرهنگ و .... باهم فرق دارن پس ازادی بیاناشونم با هم فرق میکنه اینو یاد بگیرید.
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      5 8
      تو آمریکا آزادی یه بطری ویسکی رو سربکشی_ آزادی و ....یا شولوارک بپوشی_ آزادی تو پارک بری اما اگه بپرسی چرا اغلب کارمندان ارشد دولت آمریکا یهودی هستن اونوقت مامورایی _از نوع همون که زانوش رو گذاشت رو گلوی جورج فلوید و خفه ش کرد_ میان سراغت و میبرنت جایی که دیگه هیچکس نمی بیندت.
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      8 9
      آزادی بیان با زانوی روی گلو.
    • علی حقجو IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      3 3
      اتفاقا این مواردی که گفتید همون چیزهاییه که در آمریکا وجود نداره. آزادی بیان، حقوق بشر، آزادی انتخاب پوشش؟!!! اونم در غرب و اروپا و آمریکا؟ شوخی بامزه ای بود
    • DE ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 2
      پلیسی که باعث مرگ فلوید شد یک فرد خلافکار بود که به حبسی طولانی محکوم شد و به خانواده فلوید میلیونها دلار خسارت پرداختند .
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    12 1
    پرونده .... و... به كجا رسيد؟
    • بهروز IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      0 6
      آمریکا ریس جمهورش مسلمونه دیگه چی؟
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    7 18
    درسته که باید وضع زندانامون بهتر از این باشه اما کاملا مشخصه طرفی که این فیلما رو پخش کرده به هدفش نرسیده چون با بدگویی هایی که همیشه از زندان های ایران میکردن و بعنوان شکنجه گاه معرفی میکردن اوضاع به نظر خیلی ارومتر میاد و انگار با این فیلما بیشتر خلاف حرف خودشون ثابت کردن تازه طرف گشته بدترین قسمتاش رو کات کرده و منتشر کرده در این مواقع باید از رسانه هاشونم کمک بگیرن تا قضیه رو خیلی گنده ش کنن و اون چیزایی رو که فیلم القا نکرد با جوسازی به مخاطبینشون القا کنن ولی بازم نتونستن اونی رو که میخواستن القا کنن. بهرحال اونجا زندانه و انواع و اقسام خلافکار و قاتل اونجا هستن و طرفداری نمیکنم اما اگه اعصاب اینکارو نداشه باشی طبیعیه درگیری پیش بیاد اکثرا هم سرباز بودن این فیلمارو به یه امریکایی نشون بدین با پیشینه شون از زندان های خودشون و رفتار مامورینشون مشکلی تو این فیلما نمیبینن
  • امین IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    11 24
    زندانه دیگه انتظار چیز دیگه ای داشتید . نکنه تو زندانهای بقیه دنیا براشون لالایی پخش میکنن تا بخوابن
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      5 16
      احسن زندان خوابگاه که‌ نیست براشون لالایی بخونند
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    16 4
    دشمن ایران و ایرانی همونهاهستن که آتش میزنن وویران میکنن ومیندازن گردن مردم
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    26 0
    ماله کشی نکنید ما مدعی مسلمان بدون و شیعه داریم قابل مقایسه با آنها نیستیم
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      2 3
      همه مسئولین قصد ماله کشی دارن و طرفدارانی نظام مقایسه و غربگدا ها تهمت ولی اصل همونه که شما گفتی،، ما مسلمون و شیعه هستیم،،،. کلمه زندانه دیگه خیلی زشته، شیعه علی همون کاری رو انجام میده که امام با ابن ملجم کرد
  • علی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    11 4
    مشرق میدونم چرا اینجوری مینویسی. ولی یه چیز رو بدون محکمم بدون این جهان فانی است و لحظه به لحظه افکار و اعمال ما ثبت میشه. مطمعن باشن اونقدر قصورات ریز و درشت در نحوه حکمرانی ما وجود داره که نیازی به گفتن نیست به هر حال اندک مردمی پاشون به اونجا رسیده و خبرهاش به گوش ماهم رسید.
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 21
    به رغم این فیلمها من میگم اوین هتل هست
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    4 8
    وقتی در روز روشن در انظار مردم برای هیچ جرمی پلیس بعد از زدن دست بند با زور زانو طرف را خفه میکنه، خدا بداد انهاییکه در زندان هستند برسه. اگر کسی نمونه دیگری در هرکجای دنیا دیده منتشر کنه. کسی بالای منبر بر که خودش خلاف نکرده باشه.
  • NL ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    12 3
    داداش .جالبه همه اینارو اتاق کنترل دوربینا دیده و کاری نکرده.
  • ناشناس AT ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    14 10
    این کار که اشتباهات آمریکاییها در زندانها را نشان بدهیم عذر بدتر از گناه است
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    12 6
    توجیه اشتباه با مقایسه و مثال زدن اشتباهات دیگران بدترین نوع تحریف تاریخ هست، جای تاسف به جای معذرت خواهی
  • 55 DE ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    16 9
    و خداوند توجیح را آفرید
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    11 2
    در زندان های ایران همانی میگذرد که در فیلم های لو رفته
  • علی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    5 0
    چرا در مورد چگونگی هک شدن دوربین ها و افراد هک کننده خبری نیست
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 0
      چون هک و هکری در کار نیست. یعنی کامپیوترهای اوین به اینترنت وصل هستند؟!! این کار یه نفوذی خائن هست.شک نکن.
  • احمد IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    11 0
    اگر این تصاویر پخش نمی شد طبیعاً همه چیز طبق روال جلو می رفت!! به نظر می رسد بیش از همه خود آقای محمدی به دلیل غلفتی که داشته بایستی از کار برکنار و محاکمه شود چون بدون انتشار تصاویر روند قبلی کماکان ادامه داشت.
  • رضا IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    11 3
    بى ... نباش مشرق ! زمان مرتضوى مگه يادت رفته ؟!
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    17 1
    شما روی سنگ پای قزوین رو سفید کردین
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    4 2
    رافت نظام دیگه چه معنی داره برای یک مشت اراذل الان از سال 98 پل عابر برقی نزدیک ما را یک عده از همین اراذل خراب کردند وآتش زدند بعد از 2 سال نه پل رو درست می کنند نه جابجاش می کنند فقط میگن پول تعمیرش رو نداریم این خسارت رو که به مردم زدند کی می خواد جبران کنه رافت نظام
  • پریناز IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 4
    اگه زندانی و مجرمی که حق من یا حق شما و بیت المال و یا هر نوع حقی خورده و تخلفش آشکارشده، در مقابل زندان بان، بی احترامی کنه، زندان بان حق داره با هر روشی مجرم رو مطیع قانون بکنه. برخورد قاطع با مجرمین حق طبیعی مردم و امورزندان هاست.
  • ابوالفضل IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    6 1
    تا فردا صبح بشین فلسفه بباف
  • احمد IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    2 3
    جا قحطی بود برای گرفتن نقطه ضعف حاکمیت ایران رفتین سراغ زندان. اینایی که ادعای حقوق بشری می کنند دست به دامن قاتل و چاقو کش و دزد و هرج و مرج طلب شدن. مسخرس.
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    3 1
    حرف حق تلخه ولی باید قبول کنید.
  • ابولفضل IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    خبر چندان بد نبو
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    6 8
    زندونای ما هزار بار از مال آمریکا و اروپا بهتره. ..... سرچ بزنین تا خودتون ببینین.
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    4 1
    این شرایط و رفتارها بوده و هست و انکار اینها توهین به مردم است و باید واقعا برخورد شود
    • س IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      5 1
      زندان اسمش روشه دیگه هتل پنج ستاره که نیست، کسی که مرتکب جرم شود همینه دیگه حقشه
  • سعید IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 0
    همیشه و در مورد همچی نیاز نیست دهنمون رو باز کنیم و نظر بدیم
  • ناشناس IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    4 1
    آمریکا تو زندانش میخواد جنایت بکنه ماهم باید همون کارا بکنیم،؟
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    2 0
    خجالت بکشید.
  • علی IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 0
    شان وشخصیت وحرمت انسان درجایگاه بشریت درپشگاه خداوند متعال بالاست ونبایدهمچین برخوردهایی بازندانیان صورت گیرد
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 3
    بنده کارمند دادگستری هستم... جدلی از حقوق ناچیز ما در مقابل دیگر ادارات و کار بسبار سخت و پر حجم و امنیتی ای که داریم.... چندباری به زندان برای ملاقات رفته ام. در زندان ها حتی برنامه غذایی دارند و ورزشگاه و کارگاه و کتابخانه و کلاس آموزشی دارند نمی خوام از زندان تعریف کنم اما برای خیلی از اشرار و اراذل زندان های ایران بهشت هست و من حتی خواستار ایجاد زندان با شرایط سخت هستم
  • ناشناس IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    2 0
    هر چی میشه جنگ روانیه.....
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    3 0
    منکر فیلمها نیستم و باید رسیدگی بشه ولی اینو میدونم که انگلیس و امریکا و کلا غرب در این زمینه حرفی برای گفتن نداره چون اوضاع خودشون هزاران برابر بدتره.
  • کلام حق IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    2 0
    باسلام واحترام به فرض صحیح بودن موضوع آیا زندانهای کشورهای بیگانه خیلی بهتر ازندانهای ماست؟اول به وضعیت زندانهای خودشون وحقوق بشر خودشون برسن بعد
  • علیرضا IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    3 2
    آقا باید زندان همین باشه دیگه نکنه این غربیای مدعی حقوق بشر توقع دارن بریم مجرمین رو بوسشونم بکنیم.
  • GB ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 1
    باید اصلاحات صورت بگیرد
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    2 3
    خداییش زیادی در حق زندانیان امنیتی داره محبت میشه. وضعشون بهتر از منه
  • DE ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    ویدیوهای بسیارزیادی از زندانهای امریکا در یوتیوب هست . برید نگاه کنید که چقدر وحشتناکه .
  • US ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 1
    توجیه
  • US ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 2
    ماله نکش
  • ق نگهددار IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    رفتار یک انسان با انسانی دیگر سر در گرو وسایلی دارد که وقتی یکنفره این قدرت را ر رابطه با رفتار با انسان دیگر را پیدا کرد بر میگردد به رفتارهایی که در دوران کودکی و نوجوانی و جوانی با او شده است اگر فردی باشد از نظر روانی سالم نیازی به خشونت در آن فرد پیدا نمیشود بنظر من افرادی که در این شماها گذاشته میشوند بایستی مورد دقیقترین آزمایشهای روانی قرار گیرند
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    با با جان خلاف این چیز مهمی نیست مهم اینه که زندانهای ایران فضای کمی دارد همینکه شخصی محترمی بدلیل جرایم غیر عمد زندانی میشه چون خلافکار نبوده مثل مرتبه که دست و پاشو ببندم حالا اگه زندان هم هتل باشه برای عذاب اوره حالا اونی که دایم الجرمه سراسر چوب بالا سره
  • US ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    شفافیت بدون اغماض در همه امور مربوط به مردم و بیت المال منجر به نابودی فساد و ظلم از هر نوعش میشود.
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 0
    رئیس زندان معذرت خواهی کرد ولی شما ماله برداشتی چرا رفتار نادرست توجیه ندارد آقای نویسنده مقاله که آسمان وریسمان را به هم میبافی این مسائل خیلی بیش از این ها درزندان ها جاری بوده وخیلیایش را مردم نمی‌دانند لااقل شهامت عذر خواهی وتجدیدنظر دراین نوع رفتار بهتراز توجیهات شماهااست
  • طاها حسین زاده IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 0
    من نمیدونم چرا به جای حل کردن یه مشکل همش دنبال ماله کشین خب بیاین بگین ما هم مثل همه جای دنیا
  • محمود IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    سعی کنید در همه مسائل کمی معتدل باشید
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 0
    خطا را بپذیرید .
  • احمد IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 1
    دروغ محض
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 1
    آنهائی که الالن فاز روشنفکر بازی و سخنان ادبیانه انسان دوستی میدهند جرات دارند یک شب در بند اراذل اوباش خلافکار شب را تا صبح سپری کنند ؟
  • FR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 0
    قطعا یکی از شرایط استخدام تو خبرگزاری های ایرانی
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    2 0
    ماله کشی
  • جاسم کعبی IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 1
    چرادررابطه بازندانهای موجوددرغرب ازجمله آمریکا .....و... وبی حرمتی وکتک وازار به زندانیان صحبتی بعمل نمی آید و همه چشمها و گوشها به سمت نظام ایران اسلامی دوخته شده نظامی که بر حق بنا شده وهمیشه دنبال احقاق حقه مردم است نه ازارواذیت
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 0
    این فیلما مونتاژه میخوان ایران را خراب کنند من خودم زندان بودم کویته بخور و بخواب دلت نمیخواد ازاد شی
  • محمود IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    0 0
    تفاوت. درینه که اوین محل نگهداری زندانیان سیاسی است نه یک مشت دزد و قاتل و قاچاقچی .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس