ویژه ها

رسانه های جریان اصلاح طلب به این سوال پاسخ دهند که چرا علیرغم اجرای بیش از 95 درصدی دستورات FATF در دولت روحانی، کوچکترین گشایشی در امور بانکی ایجاد نشد؟!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** عبدی: در بازار گسترده فساد در جمهوری اسلامی سخن از عدالت دیگر جذابیت ندارد

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «عباس عبدی» فعال اصلاح طلب که در دولت اصلاحات به اتهام فروش اطلاعات به بیگانگان به ۸ سال زندان محکوم شد، نوشت:«بدون تردید در 150 سال گذشته، هیچ‌گاه تا این حد بی‌تفاوتی یا حتی ضدیت با ارزش‌ها در جامعه وجود نداشته و علت آن نیز سکوت علما در برابر تحریفات و دروغ‌هاست‌...با آموزه‌های گذشته نمی‌توان کسی را در دین حفظ کرد، چون آن آموزه‌های راستین در زمینه عدالت و اخلاق و برابری و... در عمل اجتماعی و سیاسی پیاده نشده‌اند».

عبدی در ادامه نوشت:«گفتن اینکه امام علی(ع) چه رفتاری در عدالت داشت و با برادر نابینایش چگونه رفتار کرد، پیش از انقلاب جذاب بود، ولی اکنون و در این بازار گسترده فساد، رنگ می‌بازد...کافی است یک نفر درباره نقد قانون مجازات‌ یا حجاب چیزی بنویسد، حتما در برابرش واکنش نشان می‌دهند، ولی دروغ بستن به خدا و پیامبر، مثل آب خوردن از سوی سطوح پایین مبلغان مذهبی رخ می‌دهد و با سکوت مواجه می‌شود».

این فعال اصلاح طلب در این یادداشت تصریح کرد: «اصرار بر انجام مناسک و آیین‌های جمعی در شرایط کرونایی و برخلاف نظرات کارشناسان، تنها نتیجه‌ای که دارد، قرار دادن دین در برابر خیر عمومی و مصلحت جامعه و مردم است...اتفاقا این رفتار ریشه در ترس آنان نسبت به وضعیت دینداری دارد. آنان از یک‌سو دینداری را به مناسک تقلیل داده بودند، آن هم مناسکی که وجه نمایشی و حرکتی آن بر محتوا غلبه دارد...در سال‌های دور مذهبی‌ها مقید بودند که صدای بلندگوها را به نحوی تنظیم کنند که مزاحم مردم نشود. این نوع مذهب که خود را در کنار مردم تعریف می‌کرد حالا به مذهبی تبدیل شده است که خود را در تقابل با سلامتی مردم تعریف می‌کند».

شرق: بعضی از اعضای دولت رئیسی «کاسبان تحریم» هستند/ عصبانیت بانیان وضع موجود از روی کارآمدن مدیریت جهادی

عبدی در یادداشت مذکور مدعی شده است که به علت وجود بازار گسترده فساد در جمهوری اسلامی، سخن از عدالت علوی دیگر جذابیت ندارد.

وی در این یادداشت در اقدامی مسبوق به سابقه با هجمه به اقشار متدین، آنها را به تقابل با سلامتی مردم متهم کرده و مناسک و آیین های مذهبی در ایران را صرفا نمایشی و بی محتوا معرفی کرده است.

این اتهام زنی های بدون سند در حالی است که همزمان با شیوع کرونا، مردم عزیز و فهیم کشورمان با رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی در مراسم های مذهبی شرکت کرده و این رعایت دقیق، تحسین مقامات مسئول و جامعه پزشکی را در پی داشته است.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در مبارزه با فساد دچار لکنت نشده است. خواه متهم برادر رئیس جمهور باشد یا مقام ارشد قوه قضاییه یا مدیر ارشد در شهرداری یا نماینده مجلس و...

در سالهای اخیر طرح تحول در قوه قضاییه با استقبال افکارعمومی مواچه شده است. تنها در یک نمونه با ورود دستگاه قضا، تعداد بسیار زیادی کارخانه و واحد تولیدی که تعطیل شده بود، بازگشایی شد و هزاران کارگر به سر کار بازگشتند.

اما این قبیل اقدامات به مذاق طیف تندرو اصلاح طلب خوش نمی آید. نان این جماعت در سیاه نمایی و نفرت پراکنی و ایجاد دوقطبی های کاذب است.

جالب اینجاست که نویسنده یادداشت مذکور در شرایطی ژست حمایت از مردم به خود گرفته که پیش از این حداقل دو پیشنهاد تأمل برانگیز را مطرح کرده است؛ یکی آزادی مشروبخواری و دیگری آزادی خرید و فروش مواد مخدر در ایران بوده است. این تنها بخش کوچکی از آرمانشهر افراطیون اصلاح طلب است.  

** شرق: بعضی از اعضای دولت رئیسی «کاسبان تحریم» هستند

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «کلید FATF در دست اصولگرایان» نوشت:«حالا که قدرت تمام و کمال در دست اصولگرایان است و ماه‌ها قبل وعده حل همه مشکلات کشور را در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری داده بودند این روزها یا سکوت کرده‌اند یا شرایط سخت چند سال اخیر را مانع تحقق وعده‌هایشان معرفی کرده‌اند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«یکی از موانع مهم گشایش اقتصادی قرارداشتن ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی است. اصولگرایان دو لایحه از چهار لایحه FATF را بلاتکلیف در مجمع تشخیص مصلحت نظام نگه داشته‌اند و این‌گونه حتی روابط مالی و بانکی با کشورهای دوست و همراه هم سخت و بعضا ناممکن شده است».

روزنامه شرق در ادامه نوشت:«درحالی‌که معتقدند اگر تحریم‌ها لغو شوند این لوایح مجددا بررسی و احتمالا تصویب خواهند شد بر طبل خروج ایران از برجام می‌کوبند و مذاکرات را بی‌نتیجه‌ می‌دانند، هرچند رئیسی تاکنون خود را موافق مذاکرات و تلاش برای رفع تحریم‌ها نشان داده اما بدنه اصولگرایی دولت دل در گرو ادامه تحریم‌ها دارد و شاید کمترین دلیل هم سهم خوب برخی از آنها از دورزدن تحریم‌ها باشد. حال مردم هر روز فقیرتر شوند، چه اهمیتی دارد وقتی آنها هر روز ثروتمندتر می‌شوند».

این روزنامه اصلاح طلب در این گزارش تصریح کرد:«نرخ دلار رو به افزایش و تورم همچنان افسارگسیخته است اما خبری از سیاست‌های حمایتی برای بازشدن گره‌های اقتصادی مانند آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده و برقراری روابط بانکی و مالی با دنیا نیست. در چنین شرایطی اصولگرایان باید بدانند مسئول ادامه وضع موجود خواهند بود و مردم انفعال، سکون و بعضا تلاش برای ادامه تحریم‌ها را فراموش نکرده و نخواهند بخشید».

شرق: بعضی از اعضای دولت رئیسی «کاسبان تحریم» هستند/ عصبانیت بانیان وضع موجود از روی کارآمدن مدیریت جهادی

این روزنامه اصلاح طلب که تیتر مشهور «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام» را در کارنامه خود ثبت کرده است، در اقدامی تأمل برانگیز بدون هیچ سند و مدرکی برخی اعضای دولت سیزدهم را به کاسبی از تحریم متهم کرده است.

برخلاف این ادعا، اتفاقا این جریان اصلاح طلب است که یدطولایی در کاسبی از تحریم دارد. برچسب «کاسبان تحریم» به اعضای دولت جدید نمی چسبد. اتفاقا کاسبان تحریم همان جماعتی هستند که در سال 88 با دروغ تقلب قطعنامه 1929 را به مردم ایران تحمیل کردند و در 8 سال اخیر نیز هرگاه دست ایران برای امتیازگیری پر می شد، پالس ضعف و حقارت به طرف مقابل ارسال می کردند.

رسانه ها و فعالین اصلاح طلب اینگونه القاء می کنند که آمریکا برای لغو تحریم ها لحظه شماری کرده و بی قرار است و این منتقدان برجام در داخل هستند که نمی گذارند تحریم ها لغو شده و علت این مخالفت نیز این است که منتقدان برجام کاسبان تحریم هستند.

برخلاف این ادعا، زمانی تحریم ها عملا لغو خواهد شد که آمریکا به‌صورت عملی و دائمی، تحریم‌های کاتسا، ایسا، ویزا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را لغو کند. اما این اقدام به هیچ عنوان در برجام رخ نداده است.

برای نمونه، تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست ظریف در برجام پذیرفت که تحریم چرخه دلار(U-TURN) باقی بماند. همین مسئله باعث شد برخی از درآمدهای ارزی، حتی پس از برجام نیز در دسترس ایران قرار نگیرد. چراکه آن درآمد برای اینکه در اختیار ایران قرار بگیرد ابتدا باید به دلار و بعد به سایر ارزها تبدیل می شد، که امکان این کار وجود نداشت.

همچنین براساس قانون ایسا، هیچ کشوری نمی تواند بیشتر از ۲۰ میلیون دلار در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کند.

نکته قابل تأمل اینجاست که آقای ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت روحانی لغو تحریم های کاتسا، ایسا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را در برجام نگنجاندند و یکی از علت های اصلی لغو نشدن تحریم ها علیرغم بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای، همین مسئله می باشد.

رسانه های جریان اصلاح طلب بجای این بی اخلاقی ها به این سوال پاسخ دهند که چرا علیرغم اجرای بیش از 95 درصدی دستورات FATF در دولت روحانی، نه تنها کوچکترین گشایشی در امور بانکی ایجاد نشد، بلکه شاهد لو رفتن اطلاعات صرافی ها و بروز التهابات ارزی بودیم؟!

** عصبانیت بانیان وضع موجود از روی کارآمدن مدیریت جهادی

«احمد شیرزاد» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«مشابه اقدامات اخیر صدا وسیما را در موارد بسیاری می‌توان دید. برای مثال به تفاوت زیاد نوع برخورد آنها با کمبودها و مشکلات، قبل از دولت سیزدهم و بعد از آن توجه کنید. درست است که گاهی ظاهر خبررسانی را به خود می‌گیرند اما طی میزگردهای تحلیلی که از شبکه‌های مختلف چون شبکه دو پخش می‌شد شدیدترین برخوردها را نسبت به مدیران دولت قبل داشتند اما حالا بسیار محتاطانه برخورد می‌کنند و چنین نشان داده می‌شود که دولت جدید کشور را بهشت برین خواهد کرد».

شرق: بعضی از اعضای دولت رئیسی «کاسبان تحریم» هستند/ عصبانیت بانیان وضع موجود از روی کارآمدن مدیریت جهادی

طیف اصلاح طلب که حداقل در 8 سال گذشته، قوه مجریه را دربست در اختیار داشته، این روزها برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه غیرقابل دفاع خود، دولت جدید را آماج حمله قرار داده است.

در دولت جدید، رئیس جمهور در صبح جمعه به سفر استانی رفته و بدون واسطه با مردم خونگرم و غیور خوزستان دیدار می کند. این در حالی است که در دولت قبل و به عبارتی در «دولتِ اصلاح طلبان» رئیس جمهور صبح جمعه تاکید می کند که من هم مثل دیگر مردم تازه متوجه گرانی بنزین شده ام و...

این روزها به واسطه تغییر دولت و روی کارآمدن مدیریت جهادی و کناررفتن مدیریت خسته و پیر، جامعه به ایجاد تحول و بهبود اوضاع امیدوار شده است. اما همزمان فعالین طیف تندروی اصلاح طلب به امیدِ مردم حمله کرده و به طرق مختلف در پی دوقطبی سازی های کاذب و ناامید کردن مردم از هرگونه تغییر و تحول مثبت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • باغبان IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    7 13
    همه تون کاسب تحریمید.
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      22 3
      کاسبان تحریم آنهایی بودند که در سالهای 92 و 96 با وعده پوچ لغو تحریم آراء مردم را جمع کردند و تورم 1000 درصدی را به مردم تحمیل کردند.
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      18 2
      از سال 95 با اجرای بخش عمده ای از FATF اسامی 400 صرافی را که در نقل و انتقال دلار فعالیت می کردند را لو دادند و باعث افزایش قیمت دلار شدند بازهم خجالت نمی کشند و از رو نمی روند !
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      16 3
      FATF هم کلاه گشادی دیگری همانند برجام است و سبب تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن خواهد شد.
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      9 1
      کلید fatf هشت سال در دست شما بود و ما دیدیم به جز .... هیچ درب دیگه ای خروجی اون نبود
  • سید IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    16 0
    باز هم تأکید می شود آنچه که امروزه به عنوان تحلیل در باره دولت آقای رئیسی از اصلاح طلبان تهـ.... آور در روزی نامه های زنجیره ای شان می بینیم بیشتر برآمده از ناکامی ها و آرزوهای برباد رفته شان است که امید دارند تحقق یابد! ضمن این که نباید از نظر دور داشت که این جماعت برای دریافت لقمه نانی از پهلوی اختلاس ها، ویژه خواری ها و دزدی هایی که توسط رهبران این نحله در هشت سال حکومت روحانی مرتکب شده اند، مجبورند قلم فرسایی کنند ولو اباطیل باشد! به هرحال از شدت حسادت دارند دق می کنند!
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    16 1
    کاسبان تحریم اونایی بودند که ۸ سال کشورو درگیر برجام و آمریکا کردند و در نهایت ناکارآمدی بی حرف و حدیث خود را گردن کاخ سفید انداختند و همچنین وقتی تو انتخابات در مقابل ۲۵ میلیون نفر شکست خوردند گرای تحریم دادند
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    12 0
    شرق پاسخگو باشد : چرا در دولت حجت الاسلام هاشمی که تحریم نفتی و بانکی و لیست سیاه FATF و ترامپ نبود قیمت دلار و بنزین و سکه و مسکن چند برابر شد و در نرخ تورم و شاخص فلاکت هم رکورد زدیم ؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    9 4
    حداقل ۱۶سال طول میکشه خرابکاری روحانی ظریف دولت وخاندانش برگرده به حالت اول
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      11 0
      گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند قیمت ارز را 10 برابر گران کردند.
  • ۱۰۰ IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    6 1
    امثال عبدی هر جا مجلس عزا بر پا کنند خودشان باعث و علت عزایند. خود میکشی و تعزیه نیز میداری. شخصی در عزای مقتول بیش از صاحبان عزا گریه میکرد. پلیس به آن شخص مشکوک شد . کاشف به عمل آمد که وی خودش قاتل بوده. گرفتی چی گفتم؟
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    9 1
    در دهان روزنامه بهایی زاده را بایستی کاهگل گرفت.
  • مقدس IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    8 0
    اف تو صورت این مزدوران کثیف و جیره خوار ملکه و بن سلمان مثل دنیای اقتصاد و شرق که علنا رو به خودزنی آوردند.
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    3 0
    روزنامه مشرق تیتر زده:انقلابی بودن حتما باید با عقلانیت همراه باشد. بقیه سخنرانی امام خامنه ای رو هم میشنید که اصلا انقلابی گری جدای از عقلانیت نیست
  • DE ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    4 0
    شرق: بعضی از اعضای دولت رئیسی «کاسبان تحریم» هستند/ ولی در عوض کل دولت و مدیران روحانی و اصلاح طلبکاران و بدنه اختاپوسی آنان کاسبان تحریم بودند نه بعضی هاشان
  • خ IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    7 0
    روزنامه معلوم الحال شرق ساکت بشه. نظر نخواستیم ازش
  • م.ر IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    2 0
    کاسبان تحریم اون طیفی هستند که حاضر هستند که هر سختی به مردم کشورشون داده بشه ولی پورسانتهای کلان و بی حساب برای این عده برقرار باشه و تقسیم وظیفه هم کردند تعدادی با سنگ اندازی جلوی پیشرفت داخلی مثل برادر رییس جمهور سابق یا وزیر مسکن یا دختر وزیر صنعت و عده ای هم در هرزنامه هاشون در ازای دریافت مبالغی آرزوهای خودشون و برعکس جلوه دادن حقیقت رو منتشر میکنن که گروه دوم بی شک در هرزنامه های شرق ، آرمان و اعتمادو... بسیارند
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    فساد و رانت خواری تمام ارکان نظام را آلوده کرده دو مورد بنده به بازرسی کل کشور گزارش دادم اقدامی صورت نگرفت
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    تو جاسوس دیگه حرف نزن. دست پیش گرفته که پس نیافتد
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    2 0
    روز نامه شرق و اعتماد ، مزدور و مزد نویس غرب اند
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    فقط اصلاح طلبان کاسب تحریمند
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    0 0
    نانخوران تحریم خود شما اصلاحاتچی هاهستید کهیا انرا میارید یا سروصدا برای رفع ان می کنید وگرنه از نظر ما تحریم اسلحه دشمن است در میدان کهباید باان جنگید با التماس هم رفع که نه شدیدتر هم خواهدشد شما مردم را با شعار رفع تحریم فریب میدهید ومیوه های انقلاب را بواسطه ان پیشکش می کنید مذاکره برای رفع تحریم میبینید فقط کاسب تحریم همان بانیان وهمان فریب کاران شعار رفع ان هستند نوکران دشمن نانخوران تحریم هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس