محمد اللیثی

برخی از قاریان قرآن اهل سنت در طول زندگی خود به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) توجه و محبت ویژه‌ای داشته‌اند.

به گزارش مشرق، برخی از قاریان قرآن اهل سنت در طول زندگیشان به اهل بیت عصمت و طهارت توجه ویژه‌ای داشته اند. یکی از آن‌ها محمد اللیثی بوده است. وی در سال ۱۹۵۲ میلادی در روستای نخاس از توابع شهر زقازیق در استان شرقی مصر به دنیا آمد و در خانواده‌ای قرآنی رشد و تربیت یافت.

پدرش «محمد ابوالعلا» تنها فردی بود که در روستا توانسته بود کل قرآن کریم را حفظ کند. از این رو محمد تحت تعلیم پدر خود شروع به حفظ قرآن کریم کرد و توانست به یاری پروردگار و به مدد استعداد و هوش بسیار خوب خود در سن سه سالگی کل قرآن کریم را حفظ کند.

علاقه روزافزون محمد به تلاوت قرآن کریم سبب شد تا وی در شش سالگی فنون مربوط به تلاوت قرآن کریم را نیز به طور کامل و تحت تعلیم پدرش فرا بگیرد. همچنین با مراجعه به بعضی از قاریان بزرگ در آن زمان توانست علم اختلاف قرائات را نیز بیاموزد و از آن پس بود که وی تلاوت قرآن را در محافل و مراسم‌های مختلفی که داخل روستا برگزار می‌شد، آغاز کرد.

بیش از ۱۵ بهار از زندگی محمد نوجوان نگذشته بود که شهرت او و تلاوت‌های زیبایش به روستاها و شهرهای مجاور نیز رسید و تقریباً در استان شرقی مصر در امر تلاوت قرآن کریم صاحب شهرت و منزلت شد.

مردم از صدای زیبا و نفس طولانی محمد در تلاوت قرآن کریم شگفت زده شده و باور نمی‌کردند که جوانی مانند او بتواند از قاریان بزرگی مانند استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد، استاد مصطفی اسماعیل، استاد محمد رفعت، استاد کامل یوسف بهتیمی و استاد سعید عبدالصمد الزناتی، آن هم با آن دقت و ظرافت تقلید کند.

پسر شیخ محمد الیثی می‌گوید «بیشترین چیزی که من از پدرم آموختم، تواضع و خوش‌رفتاری با مردم بود و این که قرائت قرآن موجب تکبر من در برابر مردم نشود. در زمینه تلاوت نیز چیزهای زیادی از او آموختم و هنوز نیز با این که او در سال ۲۰۰۶ فوت کرده است، با گوش دادن به صوت او چیزهای زیادی از او می‌آموزم. او همواره مرا به رعایت احکام تلاوت توصیه می‌کرد.»

محمد اللیثی در سال ۱۹۸۴ میلادی توانست مجوز تلاوت در رادیو مصر را دریافت کند و از آن پس بود که شهرتش به سراسر مصر رسید و همه نیز او را به عنوان قاری ممتاز شناختند.

پس از ورود به رادیو وی به عنوان قاری برتر استان شرقی مصر انتخاب شد و در مساجد بزرگی مانند مسجد امام حسین (ع)، مسجد حضرت زینب (س)، مسجد نور و مسجد شافعی به تلاوت قرآن پرداخت و تلاوت هایش نیز به صورت زنده از رادیو قاهره پخش می‌شد.

محمد اللیثی به کشورهای زیادی برای تلاوت قرآن کریم سفر کرد؛ از جمله آن‌ها می‌توان به هند، پاکستان، جنوب آفریقا، آلمان و آمریکا اشاره کرد.

وی در سال ۱۳۷۹ هجری شمسی به همراه استاد احمد نعینع به جمهوری اسلامی ایران نیز سفر کرد و با تلاوت‌های زیبای خود شوق و شور وصف ناشدنی را در بین دوستداران قرآن کریم در ایران به راه انداخت.

پس از مراجعت از سفر ایران وی احساس کرد که حنجره اش دیگر توان قرائت قرآن همانند گذشته را ندارد، به همین منظور به پزشک مراجعه کرد، اما درمان موفق حاصل نشد و وی پس از اینکه شش سال تحت مداوا بود در روز یکشنبه ۵ مارس سال ۲۰۰۶ میلادی مطابق با ۱۴ اسفند سال ۱۳۸۴ هجری شمسی به دیدار معبود شتافت. این درحالی است که برخی بر این باورند که وی به دلیل شیعه شدن و احتمال تاثیر گذاری بر روی افراد زیاد به دست سرویس های اطلاعاتی زمان خود به فرماندهی حسنی مبارک، رئیس جمهور سرنگون شده مصر، به شهادت رسیده است. 

علی‌اکبر رائفی پور در این خصوص می‌گوید و اینکه وقتی برای بار اول به تلاوت اللیثی گوش داده، بسیار منقلب شده است. ماجرای این قرائت او مربوط به وقتی است که اللیثی در تاریخ ۲۸ بهمن سال ۱۳۷۷ به دانشگاه فارابی آمده اما در ابتدا وقتی از او برای تلاوت آیات قرآن دعوت شد، نپذیرفت؛ ولی پس از گذشت لحظاتی ناگهان  با حالتی دگرگون پس از گوش فرا دادن به مصائب حضرت اباعبد الله (ع) و روضه قرآن خواندن سر آن حضرت، وی با اعلام این که می‌خواهد بخواند شروع به تلاوت آیات سوره آل‌عمران (۱۸۹تا ۱۹۵) می‌کند.

در ادامه فیلم قرائت اللیثی و صحبت‌های رائفی‌پور را ببینید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • وحید IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    3 0
    زیبا و ملکوتی...
  • Aa IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 7
    ما هم برای مظلومیت نوح نبی و عیسی بن مریم گریه می کنیم و آنها را قبول داریم ولی مسیحی نیستیم .
    • مهدوی IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      4 0
      شما اگه ناراحتی که اینا دوستدار اهل بیت اند از قصه دق نکن . بماند بعد از مرگ تا ببینم کی راست گفته که اهلبیت بر حق و از همه انبیا و اولیا بالاتر هستند یا نه.
  • هادی IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    2 0
    این قرائت بی نظیره... بالای 10 بار گوش دادم تاحالا... دوست دارم بتونم عین خودش بخونم
  • علیرضا IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 0
    این تلاوت واقعا بینظیره؛ صحبتای استاد رائفی پور هم که همیشه بی نظیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس