کد خبر 1268226
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
علائم ابتلا به کرونا لامبدا چیست؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه تهران هنوز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، از آخرین وضعیت واکسیناسیون، وضعیت مراکز درمانی و میزان مبتلایان و بستری شدگان کرونایی در استان تهران خبر داد.

به گزارش مشرق، ویروس کرونا حالا یک و نیم ساله شده و این نوزاد شوم با همه سختی‌ها و تهدیدهای جدی که برای سلامت بشر در اقصی نقاط دنیا به همراه داشته است بزرگتر و سن و سال دار تر شده است و با سرعت به جولان بی محابای خود ادامه می‌دهد؛ این در شرایطی است که اضطراب و ترس از ابتلا به این موجود نامرئی آحاد مردم جهان را در برگرفته است.

«لامبدا» هنوز به «ایران» نرسیده است

در مسیر مبارزه با این بیماری مهلک، کشورهای مختلفی در قالب شرکت‌های تولید کننده واکسن، در نقاط مختلف دنیا در حال تلاش برای تولید واکسن کرونا بوده و تاکنون نیز چند نوع واکسن در دنیا ساخته شده و برخی نیز به مرحله تزریق رسیده است.

برای آشنایی با آخرین وضعیت ساخت واکسن کرونای کووپارس، آخرین وضعیت کرونایی استان تهران ، چگونگی فرایند واکسیناسیون و...با جلیل کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به گفت‌وگو نشستیم.

وی در این گفتگو از آخرین وضعیت تولید واکسن کووپارس،وضعیت بیماران و مراکز درمانی کرونایی استان تهران، وضعیت واکسیناسیون و... خبر داد.

«لامبدا» هنوز به «ایران» نرسیده است

آنچه در ادامه از نظرتان می‌گذرد، مشرح این گپ‌وگفت است.

آقای دکتر! با توجه به اینکه واکسن کووپارس در حال تولید است و کار آزمایی بالینی این واکسن نیز در دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیریت این مجموعه علمی در حال انجام است، توضیح دهید تولید این واکسن به چه مرحله‌ای رسیده است؟

«لامبدا» هنوز به «ایران» نرسیده است

عرضه ۲۰ میلیون واکسن کووپارس تا پایان آذرماه

موسسه رازی اعلام آمادگی کرد تا پایان آذر ۲۰ میلیون دُز واکسن کووپارس را تحویل دهد و به شرط تحویل، همزمان با فاز سوم انسانی بتواند مجوز مصرف اضطراری را از سازمان غذا و دارو بگیرند.

آقای دکتر! واکسن کووپارس چه ویژگی‌هایی دارد؟

این واکسن از پروتئین نوع ترکیب بوده و از اتصال ویروس به سطح سلولهای بدن جلوگیری می‌کند و درصد موفقیت آن در فاز اول و دوم خیلی خوب بوده است؛کم عارضه یا شاید حتی بی عارضه بوده است؛البته باید فاز سوم نیز انجام شده و قطعا نتیجه نهایی تر بدست می‌آید.

بر فرض همین دو فاز و نتایج حاصله و آنالیزهای میانه‌ای که شده و به سازمان غذا و دارو ارائه داده شده، می‌تواند مجوز مصرف اضطراری را بگیرد. علاوه بر اینکه این واکسن یک دُز تدخینی نیز دارد که می‌تواند کمک کند تا انتقال ویروس در سطح مخاطی به کمترین میزان برسد.

ویژگی خاص واکسن کووپارس

دو دُز اصلی واکسن تزریقی است و یک دُز یادآور استنشاقی دارد که در واکسن‌های دیگر نیست و این واکسن نوترکیب بوده؛چراکه واکسن‌های تولیدی ایرانی دیگر نوترکیب نیست و نیز این واکسن چون علیه پروتئین سطح سلول عمل می‌کند، نسبت به جهش‌های ویروس مقاومت بیشتری دارد.

ایمنی کووپارس بالاتر از حد انتظار

*میزان ایمنی واکسن کووپارس چقدر است؟

زمانی که فاز سوم بالینی تمام شود میزان ایمنی آن اعلام می‌شود، اما مسوولان مربوطه گفتند ایمنی بالایی حتی بیشتر از حد توقع اولیه در فاز یک و دو دارد.

کاهش میزان مراجعات بیماران کرونایی در استان تهران

*آقای دکتر! وضعیت کرونا در استان تهران چگونه است؟

الحمدالله نسبت به هفته‌های پیش مقداری از نظر بار مراجعات بیماران به مراکز درمانی کمی کاهش داشته‌ایم؛ به همان نسبت نیز تعداد بستری در مراکز درمانی استان تهران به حوالی ۹ هزار بیمار رسیده؛ اما مرگها نیز متاسفانه چون کاهش بیماران با تاخیر انجام می‌شود خیلی تفاوتی نکرده، اما امیدوارم در چند روز آینده آمار کم شود. 

کماکان نگرانی در خصوص جهش‌های بعدی ویروس و شکنندگی وضعیت با عدم رعایت پروتکل‌ها وجود دارد.

«لامبدا» هنوز به «ایران» نرسیده است

 فعالیت کرونایی ۷۵ بیمارستان در استان تهران 

* فعالیت مراکز و کلینیک‌های سرپایی در سطح استان تهران چگونه است؟

 تعداد آمار مراجعه کننده به این مراکز به بالای ۵ هزار مراجعه در سطح استان تهران نیز رسیده است و  مراکز درمان سرپایی نیز تقریبا در اغلب بیمارستانهای بزرگ استان تهران که حدود ۷۵ بیمارستان در سطح استان است، راه اندازی شده ؛البته ممکن است برخی جاها این مراکز سرپایی اضافه بر این تعداد هم راه اندازی کرده باشند اما میزان مراجعه به این مراکز سرپایی به  رکورد ۶ هزار درمان سرپایی نیز رسیده‌ایم، اما الان این تعداد پایین تر آمده است.

واکسیناسیون در استان تهران سرعت گرفت

* آقای دکتر! از واکسیناسیون به عنوان مهمترین مسیر مقابله با پاندمی کرونا یاد می‌شود و مسؤولان مختلف کشور نیز بر تصریح در روند واکسیناسیون تاکید دارند؛ اکنون وضعیت واکسیناسیون در استان تهران چگونه است؟

«لامبدا» هنوز به «ایران» نرسیده است

 از امروز دوباره فرایند واکسیناسیون در استان تهران سرعت گرفت و بار جدید واکسن تا حدی به دست ما رسید و سعی می‌کنیم میزان تزریق واکسن روزانه را به بالای ۱۰۰ هزار دز برسد.

توان واکسیناسیون روزانه ۳۰۰ هزار دُز در استان تهران

استان تهران نیز می‌تواند ظرفیت واکسیناسیون را به بالای ۱۲۰ هزار دز برساند و با دو شیفته کردن مراکز واکسیناسیون می‌تواند ۲۵۰  تا ۳۰۰ هزار دز روزانه را انجام دهیم.

شبانه روزی شدن مراکز واکسیناسیون

آقای دکتر! وزیر بهداشت از شبانه روزی شدن مراکز واکسیناسیون در کشور خبر داده است؛ آیا در استان تهران برنامه‌ای برای شبانه روزی شدن این مراکز در دست اجرا دارید؟

بله، فعالیت برخی مراکز واکسیناسیون را شبانه روزی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم با افزایش مراکز واکسیناسیون و تعداد نیروی انسانی این موضوع را گسترش دهیم.اکنون در استان تهران ۱۳۱ مرکز تجمیعی واکسیناسیون داریم.

تعطیلی در برخی مراکز واکسیناسیون

*آقای دکتر! دو سه روزی است که صحبت از کمبود واکسن و تعطیلی برخی مراکز واکسیناسیون می‌شود؛ آیا چنین موضوعی صحت دارد؟ 

بله، تعطیلی در برخی مراکز واکسیناسیون داشتیم اما از امروز با رسیدن محموله‌های واکسن واکسیناسیون را مجدد با قدرت شروع کرده‌ایم.

«لامبدا» هنوز به «ایران» نرسیده است

ویروس کرونا سرماو گرما نمی‌شناسد

*آقای دکتر! با توجه به در پیش بودن فصل پاییز و حرکت تدریجی به سمت روزهای سرد سال شما چه پیش بینی از شرایط کرونایی روزهای آتی دارید؟

پیش بینی خیلی خاصی نمی‌توان کرد. با توجه به جهش‌هایی که ویروس دارد سرما، گرما و فضای بسته نیز می‌تواند شرایط کرونایی را تشدید کند اما خیلی در جهش‌ها تاثیر گذار نیست.

مردم از دورهمی پرهیز کنند

آنچه ویروس در یک سال و نیم نشان داده این است که باید همه فصول برای ما فصول خطر باشد؛ طبیعتا در فواصلی که مردم مجبور هستند در فضای بسته و دور هم باشند خطر بالاتر است و باید بیشتر مراقبت کنند؛ باید دور همی نداشته باشند تا وضعیت واکسیناسیون به حد بالاتری برسد.

«لامبدا» هنوز به «ایران» نرسیده است

لامبدا هنوز در ایران مشاهده نشده است

* آیا ویروس جهش یافته لامبدا در ایران مشاهده نشده است؟

 خیر؛ هنوز گزارشی در این خصوص نداریم.

زمان راه اندازی مدارس در حال بررسی است

*آقای دکتر! مدارس چه زمانی بازگشایی می‌شوند؟

در ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص در حال بحث و بررسی هستند و فکر می‌کنم ستاد ملی مقابله با کرونا بزودی اعلام خواهد کرد.

فعالیت تلفیقی دانشگاه علوم پزشکی در سال جاری

* فعالیت دانشگاه‌ها با توجه به شرایط کرونایی چگونه خواهد بود؟

 فعالیت دانشگاهها به صورت ترکیبی انجام می‌شود؛ واکسیناسیون دانشجویان از هفته آتی آغاز می‌شود و کار را به صورت ترکیبی و مجازی جلو می‌بریم. امسال حدود ۱۵۰۰ دانشجوی ورودی در دانشگاه علوم پزشکی ایران داریم.

«لامبدا» هنوز به «ایران» نرسیده است

* پروژه‌های بیمارستانی و بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

 دو بیمارستان یکی در شهر قدس  بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهید سلیمانی که اسفندماه گذشته افتتاح شد؛دومین بیمارستان، بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی فیروز آبادی شهرری بود که در اواخر خرداد راه اندازی شد.

*راه اندازی بیمارستان شهدای سلامت ملارد/افتتاح بیمارستان شهریار تا پایان سال

بیمارستان دیگری که ظرف یکی دو ماه آینده افتتاح خواهد شد بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهدای سلامت ملارد است که آن نیز به مراکز درمانی جدید اضافه خواهد شد؛همچنین پروژه بیمارستان امام خمینی شهریار نیز با جدیت جلو می‌رود و اواخر سال آماده خواهد شد؛ضمن اینکه بیمارستانهای دیگر نیز به تدریج در حال ساخت هستند.

تهران همچنان در وضعیت قرمز است

* آقای دکتر! اکنون وضعیت کرونایی تهران از نظر رنگ بندی چگونه است؟

فعلا شهر تهران در وضعیت قرمز قرار دارد و در استان تهران نیز ۵ شهرستان قرمز است.

برنامه‌های خاص در دانشگاه علوم پزشکی ایران

 * در سال جاری چه برنامه خاصی در دانشگاه علوم پزشکی ایران در دست اجرا دارید؟

 برنامه ما این است که آموزش مجازی و حضوری را در بیمارستان و دانشکده‌ها با قدرت جلو ببریم و طرح های واکسیناسیون را نیز با سرعت بالا اجرا کنیم و ظرف دو ماه واکسیناسیون جمعیت تحت پوشش این دانشگاه را که ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هستند تکمیل کنیم. بیمارستان ملارد را راه اندازی کنیم و بیمارستان‌های دیگر را نیز پیش ببریم.

«لامبدا» هنوز به «ایران» نرسیده است

در فناوری نیز تلاش ما این است مرکز طب باز ساختی را ایجاد کنیم؛البته مرکز مداخلات بالینی آن را شروع کرده‌ایم.دو بیمارستان شهدای یافت آباد و هفت تیرکه نیمه کاره است را با کمک خیرین جلو می‌بریم.

همچنین تلاش می‌کنیم سه مرکز کلینیک ویژه بیمارستان شهدای ۷ تیر، شهید اکبر آبادی و شهریار را نیز که به کمک خیرین آفرینش یک، دو  و سه در دست ساخت داریم را  به بهره برداری برسانیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس