مین روب

در حالی که متخصصان صنعت دفاعی قصد داشتند برای محافظت بهتر از مرزهای آبی یک ربات زیردریایی را خریداری کنند، کارشکنی گروهی از دلالان سلاح موجب شد تا دانش این محصول در داخل کشورمان پایه‌گذاری شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در بحث رزم های دریایی یکی از باسابقه ترین تسلیحاتی که هنوز هم در مدل های جدید به کار رفته و اثر بخشی بالایی نیز دارد، مین های دریایی محسوب می شوند. جمهوری اسلامی ایران به خاطر تجربیات سالهای دفاع مقدس و بحث های مربوط به تاکتیک های نبرد نا همطراز در میدان رزم، از جمله کشورهایی در جهان است که در حوزه مین های دریایی طرح های مختلفی را داشته و از بازیگران قوی جهانی در این حوزه به حساب می آید. اما وقتی صحبت از حوزه تولید مین و مین گذاری می شود بحث مقابله با این سلاح و خنثی سازی و پاکسازی نیز مطرح می شود.

در کشور بیشتر بحث پاکسازی مین با تلاش های طولانی و خستگی ناپذیر واحدهای تخریب در دوره دفاع مقدس در میدان رزم زمینی و ادامه این مسیر در دوران پس از جنگ برای پاک کردن زمین های آلوده عجین بوده است اما در حوزه کشف و خنثی سازی یا نابودی مین های دریایی در سال جاری قدم های بزرگ و مهمی برداشته شده است.

بیشتر بخوانید:

رونمایی ایران از «مین ضدزیردریایی» در آبهای خلیج‌فارس و تنگه هرمز/ شگفتانه سپاه در سال نو برای شکار سریعتر «جورجیا» آمریکایی و «دلفین» اسراییلی +عکس

ایران اولین کشور جهان در عملیاتی کردن «موتور BLDC» برای زیردریایی‌ها/ قلب پرتوان «غدیر» آماده عملیات‌های شناسایی و رزمی شد +عکس

اواخر خردادماه سال جاری، ناو جمهوری اسلامی ایران دنا و شناور مین شکار شاهین به نیروی دریایی ارتش الحاق شدند. ناو مین شکار شاهین با بهره گیری از الگوی طراحی کاتاماران و استفاده زیاد از مواد کامپوزیتی در بدنه خود یک شناور سریع، مانور پذیر و در عین حال با سطح پایینی از تشعشعات الکترومغناطیسی است که یکی از عوامل مهم در مقابله و عدم فعال کردن مین های دریایی به حساب می آید اما در جریان رونمایی از شناور مین شکار شاهین و با منتشر شدن تصاویر مربوط به این کشتی، چشم ها به یک سامانه رباتیک که در پشت این ناو نصب شده معطوف شد. این سیستم ها در بسیار از مواقع به صورت اختصاری ROV یا ROUV نامیده می شوند که مخفف عبارتی به معنی وسیله نقلیه زیر آبی کنترل از راه دور است.

لطف بزرگ دلالان اروپایی به طراحی و ساخت «موتور ویژه نظامی» در کشور/ اولین ربات مین شکار ایرانی چگونه متولد شد؟ +عکس
ناو مین شکار شاهین

لطف بزرگ دلالان اروپایی به طراحی و ساخت «موتور ویژه نظامی» در کشور/ اولین ربات مین شکار ایرانی چگونه متولد شد؟ +عکس
سامانه رباتیک زیر آبی موجود بر روی ناو مین شکار شاهین با فلش مشکی مشخص شده

لطف بزرگ دلالان اروپایی به طراحی و ساخت «موتور ویژه نظامی» در کشور/ اولین ربات مین شکار ایرانی چگونه متولد شد؟ +عکس
سامانه بدون سرنشین Pluto Plus  ساخت کشور ایتالیا

به سرعت در فضای مجازی برخی از کارشناسان خارجی با استناد به این تصاویر اعلام کردند که نیروهای مسلح کشورمان به یک سیستم رباتیک بدون سرنشین زیر آبی خارجی که مخصوص شناسایی و خنثی سازی یا انهدام مین های دریایی بوده دست پیدا کرده و آن را به خدمت گرفته است. این منابع سامانه مورد نظر را Pluto Plus ساخت شرکت ایتالیایی Gaymarine srl معرفی کردند. در نگاه اول و با مقایسه سامانه نصب شده روی ناو شاهین و سیستم ایتالیایی مورد نظر هم شاهد شباهت هایی ظاهری بین دو سیستم خواهید بود. اما آیا واقعا ایران سیستم ایتالیایی را خریداری کرده است؟

از فشار تحریم ها تا فعالیت مهندسان داخلی برای ساخت نمونه داخلی

در جریان برنامه های مربوط به گرامیداشت روز صنعت دفاعی ( ۳۱ مرداد سال جاری) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر که امیر شاهرخ شهرام رییس سازمان صنایع الکترونیک وزارت دفاع و امیر رستگاری، رییس سازمان دریایی وزارت دفاع در آن حضور داشتند، نکات مهمی مطرح شد که یک بحث آن همین شناور بدون سرنشین زیر آبی بود.

بر اساس توضیحات امیر رستگاری، حدود دو سال قبل و در جریان یک نمایشگاه دفاعی خارجی، تیم اعزامی از کشورمان سیستم مورد نظر را مشاهده کرده و پیشنهادی را برای خرید آن مطرح می کنند تا کشورمان با سرعت بیشتری به این سامانه دست پیدا کند. با پیشرفت مذاکرات بین دو طرف، مسئله تحریم ها پیش آمده و طرف خارجی از تحویل محصول به ایران سر باز می زند. در مرحله بعدی، تیمی از دلال های اسلحه به طرف ایرانی پیام داده و اعلام می کنند حاضر هستند این سیستم که قیمت معمول آن در حدود ۱ میلیون یورو است را در قبال دریافت ۴ میلیون یورو به ایران تحویل دهند. با توجه به بالا رفتن قیمت، گزینه خرید خارجی از دستور کار خارج شده و بحث تولید بومی فعال می شود.

امیر رستگاری همچنین به این مسئله اشاره کرد که در این شناور از موتورهای مخصوص سری BLDC استفاده شده که پیش از این برای خانواده زیردریایی های غدیر نیز استفاده شده بود. موتورهای BLDC اصطلاحا ( Brushless DC motor ) نوعی از موتورهای سنکرون هستند.  این موضوع به این معنی است که میدان مغناطیسی در روتور و استاتور با یک فرکانس ایجاد می­ شوند. انواع الکترو موتور DC  بدون جاروبک دارای لغزش به آن مفهومی که در موتورهای القایی وجود دارد، نمی ­باشند. موتورهای BLDC در انواع تکفاز، دو فاز و سه فاز وجود دارند.

این موتورها به نسبت موتورهای الکترونیک معمول، از اندازه کوچکتری برخوردار هستند که بزرگ ترین نکته مثبت برای یک شناور کوچک زیر سطحی محسوب می شود. در عین حال این موتور با داشتن اندازه کمتر، راندمان و نیروی بیشتری را نیز تولید می کند و به دلیل نداشتن جاروبک از نمونه های معمول موتورهای الکترونیکی نیز کم صدا تر است. از دیگر مزایای این نوع از موتورها، نیاز بسیار کمتر به تعمیر و نگهداری است که زمان و هزینه های دوره تعمیر و اورهال را شدیدا کاهش می دهد. باتری ها و سیستم های اپتیکی مورد استفاده در این سیستم نیز توسط صنایع دفاعی کشور ساخته شده و در آن به کار رفته است.

 این ربات در شرایط عملیاتی معمولی با نزدیک شدن به مین و با استفاده بازوی رباتیک خود زنجیر های نگاه دارنده را قطع کرده و با آمدن مین مورد نظر به سطح آب توسط سیستم سلاح های نصب شده روی ناوهای موجود در منطقه نابود می شود یا در هر صورت اگر این امکان وجود نداشته باشد با چسباندن خرج های انفجاری به مین مورد نظر و فاصله گرفتن از آن اقدام به نابودی مین در زیر آب می کند.

لطف بزرگ دلالان اروپایی به طراحی و ساخت «موتور ویژه نظامی» در کشور/ اولین ربات مین شکار ایرانی چگونه متولد شد؟ +عکس
نمای دیگری از شناور بدون سرنشین زیر سطحی روی ناو شاهین که عبارت "ساخت ایران" روی آن می درخشد

 بر اساس دیگر توضیحات اعلام شده توسط امیر رستگاری، این شناور زیر آبی بدون سرنشین می تواند چند هزار متر از واحد کنترل کننده دور شده و به عمق ۴۰۰ متری آبی نیز برود. از نظر عمق پایین رفتن ربات زیردریایی ایرانی مشخصاتی دقیقا همانند نمونه روز دنیا یعنی محصول ایتالیایی دارد. با توجه به شباهت های ظاهری بسیار زیاد بین نمونه ایرانی و نمونه ایتالیایی شاید بتوان حدود مشخصات را این گونه اعلام کرد : طول در حدود ۲ متر و ۲۵ سانت، عرض ۵۸ سانتی متر، وزن کلی ۳۲۰ کیلوگرم و توان حمل محموله به وزن ۱۰۰ کیلوگرم. میزان ماندگاری در زیر آب در حدود ۲ ساعت و سرعت نهایی حرکت نیز در حدود ۱۱ کیلومتر بر ساعت.

در یک نگاه کلی باید گفت آن چه که در این بخش انجام شده یک اقدام مهم نه فقط در حوزه توسعه توان مین روبی نیروهای مسلح کشورمان بلکه یک گام قابل توجه در توسعه توان زیر سطحی های بدون سرنشین به حساب می آید که یکی از ارکان قدرت در نبردهای آینده است و اقدام فروشنده اروپایی و دلال های مرتبط با آنها، اگرچه سرعت دستیابی کشورمان به این محصول مهم را کاهش داد اما در نهایت، توان فنی و صنعتی ساخت این محصول مهم و توسعه موتور خاص آنرا در ایران پایه گذاری کرد تا بار دیگر مشخص شود تحریم ها در حوزه نظامی یک فرصت مهم و بزرگ برای متخصصان ایرانی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    ما میتوانیم. هر آنچه به ما ندهند خودمان میسازیم.
    • شاکی IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      53 7
      ماشاا.... هر وسیله دفاعی و رزمی که نیاز باشه می سازیم .
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      7 37
      در میدان عمل مشخص میشه ...
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      22 5
      درمیدان عمل هم استخوانهای ارتش تروریستی رژیم شیطانی آمریکا رو در هم شکستیم تا باد چنین بادا به اذن الله
    • ناشناس IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      8 1
      اون یارویی که گفته پلیمر سرنگ نمی تونید بسازید از اخبار عمو عقب هستی.خیلی وقته ميسازن.تازه بعدش مگه قرار همه چیز بسازیم؟ در تمام دنیا در تولید اول صرفه اقتصادی رو در نظر میگیرن.اگه تحریم نبود شاید خیلی از کالاها رو وارد میکردیم.اما حالا می سازیم.اروپا سنجاق قفلي و سوزن ته گرد رو از چین وارد میکنه و همینطور آمریکا.و البته بیشتر دنیا.اینا نمیتونن سوزن ته گرد تولید کنند؟؟ حماقت هم حدی داره.
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    آره شما مهندسی معکوس کردید! ما هم توی عمرمون نه مهندسی میدونیم چیه نه مهندسی معکوس دیدیم! شما پراید رو هم نمیتونید کامل بسازید
    • احمد IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      55 49
      راست میگی، مهندسی معکوس نکردن، از اول خودشون ساختن. مثل سمند و دنا تارا که خودشون ساختن. من نمی دونم این رسانه ها چه گیری دادن به این عبارت مهندسی معکوس. آقا خودشون ساختن دیگه. مگه چه چیز عجیبی داره؟ فکر کردن، طراحی کردن، اجزاش رو تهیه کردن و سرهم کردن و ساختن. هر چیز دیگه رو هم میشه ساخت. چرا این قدر متخصصین داخلی رو با این عبارت مهندسی معکوس تحقیر می کنید؟
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      34 2
      بهرحال یک زمانی اینها علم وپیشرفتهای شرق را غارت وبعدش هم نابودمان کردنند،پس حالا ما هم میتوانیم بجای غارت،مهندسی معکوس کنیم
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      29 4
      فارسی نویس های سایبری آموزش دیده چقدر فعال شدن در صفحات خبری ایران ؟ قبلا" نوشتار فارسی رو با غلط و هزاران اشکال می‌نوشتند ولی اخیرا" فارسی نوشتن رو خوب آموختن ! آفرین بر ما که ای انیان که باعث شدیم حداقل شما هم زبان فارسی بیاموزید
    • مهدی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      19 5
      از دست ما عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      8 6
      از چی میسوزی عمو ؟خب یه چیزی بزار انجات که نسوزه .تو ایرانی نیستی یا اگر هستی ایران نیستی وگر نه به جای تخریب تمجید میکردی .
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      3 7
      نمی‌دونم چ اصرایه بگن ساختیم...داداش وارد کردین ..خریدن....ما ک تو صنعتیم می‌دونیم چ خبر....نیازی ب شعار نیست......
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      7 7
      پلیمر سرم هم نمیتونستن تولید کنند حالا مین روب :))))
    • Mohsen IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      10 7
      پراید مهم نیست ،اقتدار مهمه ،ماشین خوب هم بموقع ،آلمان ،کره ،ژاپن،... ماشین های خوبی دارند چه فایده مستعمره آمریکا هستن ،چیزی یاد گرفتن ماشین سمند پراید ، اقتدار ،غرور ،عزت ملی مهمه ،نه بنز ،تویوتا،
    • نارسیس IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      12 4
      متاسفانه عده ای از مردم که تعداد آنها هم کم نیست اعتقاد دارند که ایرانی جماعت نمی‌تواند چیزی تولید کند . این عده اصلا تولید داخل را قبول ندارند به نظر من مشکل از خودشان است.این گونه افراد خودباوری و اراده داشتن و خواستن توانستن را قبول ندارند اینگونه افراد خود تحقیری رکنی از زندگیشان شده.
    • باغبان IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      10 9
      مهندسی معکوس یعنی شما محصول رو داشته باشی و با بررسی کردن اون محصول بتونی عین اونو درست کنی. زمانی که ما بدون داشتن اون محصول موفق به تولیدش بشیم اسمش دستیابی به تکنولوژی روز دنیا میشه البته ما ایرانیا اینجوری میگیم فارسی زبانها رو اطلاعی ندارم
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      2 4
      موتور پراید کاملا ساخت داخل بوده و این یک پیشرفت خوبی بوده منتها در مورد طراحی و اسکلت بدنه پراید متاسفانه کمکاری و سهلانگاری فاحشی شاید هم عمدی صورت گرفته بوده که بسیار در مقابل ضربه و تصادفات اسیب پذیر شده و اگر این اسکلت و بدنه هم بشکلی استاندارد و ایمن طراحی و اسخته میشد شاهد سطح بالای مرگ در تصادفات هم نمیبودیم و اتفاقا باعث بدنامی تولید داخل هم نمیشد....
    • PL ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      8 7
      یک موتور هوندا ۱۲۵ قدیمی رو نمیتونند بسازند تمام موتور ها و قطعات کارخونه های موتور سازی به دروغ به اسم تولید داخلی است همه از چین میآید و اینجا آچار کشی میکنند لوازم خانگی ساخت داخل هم همینطور همه چینی هستند کنکاش کنیم باقی تولید داخلی های دیگر هم همینطور است تولید داخل تولید ایران نیست تولید چین ما کارگر های چینی ها شدیم به لطف ج.ا
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      3 2
      مهندسی معکوس فقط به معنای کپی نیست گاهی شما یک نمونه رو به عنوان الگو قرار میدی و با تحقیق و بررسی اون برا خودت یک نمونه جدید و پیشرفته تر و بهتر میسازی یعنی بهره گیری از یک نمونه برای ساخت نمونه جدید.
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      3 2
      پراید رو سوار شی درش را ببندی آینه اش میفته زمین میشکنه . ولی در صنایع نظامی متفاوت است، احتیاجی به مهندسی معکوس هم ندارن با اینهمه دکتر و مهندس و امکانات مالی حتما میتوانند هر چیزی بسازند .
    • علی IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      1 1
      یه عده ای افتخار می کنند که ایران نتونه چیزی بسازه !!!!
    • امیرحسین IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      یعنی چون خودروساز ها کارشون رو درست انجام نمی دهند نظامی هم باید کارشو درست انجام نده
  • افشین IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    45 10
    برای شما جوانان و مهندسین و دانشمندان ايراني هیچ بن بستی و هیچ کار نشدنی وجود ندارد . مبادا سخن و یا رفتار برخی خود تحقيران آبگوشت بزباش پز در روحیه شما اثر بگذارد. با اعتماد بنفس خود را در تاریخ و قلب ملت ایران جادوانه کنید
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      4 17
      اینا واسه ملت گشنه و تشنه تمبون نمیشه . دل خودتان را خوش میکنید با این اشغال ماشغالا . جنگ هم راه بندازی میزنه داغونتان میکنه. خیالت راحت باشه
    • افشین IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      1 0
      ملت گشنه با ملت در رفاه فرق داره. شماها ماموریت دارید این دوتا رو یکی کنید.این ملت گرسنه نیست .اما در،شرایط رفاهی که باید باشه نیست.نصفش تقصیر اربابان شما هست و نصفش تقصیر خود ما که درست انتخاب ننيکنيم. اما گشنه و تشنه هم باشی باز بهتر از آینه که امنييت نداشته باشی.همینکه بزنی پایگاه ابر قدرتک ارباب شما رو شتک کنی می ارزه به همش.اگه اینا آب و نون نیست که هست باز مایه امنييت و اقتدار هست. بسوزید تا تاول بزنه.
    • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      1 0
      سرنوشت جنگ را مهندس و دانشمندان تعیین نمیکنند. برای جنگ با ابر قدرت ها ۵۰۰۰۰ موشک اتمی لازم است. حالا هروقت ساختید
    • IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      حرف های گران قیمت هم بلد ی خیلی ارزشمنده قدر خود را بدانید
  • افشین IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    38 4
    پدر سوخته بازی در سطح لاليگا آینه. اول قرار داد میبندن و میگن میدیم اما بعد با کوچکترین بهانه ای ميذنن زیرش.بعد دلالهاشون رو ميفرستن جلو و با توجه به اینکه زمان رو از،ما گرفتن طمع فروش به نرخ چهار برابر دارند اونم برای همان کالایی که بهانه تحریم براش در آوردن ! فقط با این تفاوت که اگه چهار برابر بفروشن دیگه تحریم بی تحريم!!! اما خوشا به غیرت شما سازندگان و دانشمندان عزیز،کشور که در بدل زدن سطحی بالاتر از، این مفتخورها دارید. امروز،نتنها از،همان یک میلیون دلار فروش هم ماندند بلکه بجای مشتری چشمشان باید به رغيبي فعال که حتما قیمت پاينتري هم دارد دوخته میشود و ما هم زنجیر وابستگی در این مقوله را پاره کردیم. آفرین.
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      5 5
      شما عادت داشتی پول نفت را بدی و هرچی میخوای بخری .حالا مجبور شدید هرچی میخوای خودتان بسازید. میگفتی سیم خار دار هم بما نمیفروختن .
    • افشسن IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      2 1
      بله.عادت خیلی بدی هم بود. اما الان بجای اینکه نفت بدیم خودمون می سازیم.هم اشتغال ایجاد کردیم و هم وابسته نیستیم و هم بجای خریدار بودن فروشنده هستیم. خدا رو شکر که دیگه نیازی به واردات سیم خاردار هم نداریم و اونم صادر میکنیم. این یعنی پیشرفت.پیشرفت کردن هم مثل داشتن استقلال بهایی دارد و خيليا ازش ميسوزن.
  • حسین IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    9 50
    ایران نه موشک ساخت نه پهپاد نه کشتی نه و نه اسلحه همش دروغه
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      14 4
      کحای کاری!!!ما بالستیک وکلاهک هم تست کردیم
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      29 3
      در همین توهم بمان... چه اشکالی داره امثال تو توهم رو از حد بگذرونن...
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      14 2
      داداش فکر کنم تو البانی هوا خیلی گرمه داری چرت و پرت میگی به نظرم اب رو بریز جایی که میسوزه . مطمئن باش که اگر امریکا فکر میکرد که ایران توانایی ساخت ادوات نظامی رو نداره اول خودش حمله نظامی میکرد وبعد چه دلیل داره 23 نوع الیاژ موثر در ساخت تجهیزات نظامی رئو برای ایران تحریم کنه .
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      5 3
      خیلی جالبه طرف میگفت: ده سال پیش تمام تهدیدات جگنده اف 35 رو برطرف کردیم و پروندشو مختومه اعلام کردیم!خخخخ این جور که شما دارین روز بروز پیشرفت میکنین و از وجناتتون مشخصه آمریکا و اروپا و کشورهای خریدار اف 35 یه مشت احمق هستن که پولشونو ریختن توی چاه فاضلاب!
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      11 2
      به خاطر همین است که اسقاطیلی ها مرتب میرن آمریکا از ترس ایران شیون میکنند
    • افشین IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      1 1
      دوستان این بنده خدا داره تعنه میزنه.
    • افشین IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      6 1
      شناسایی اف ۳۵ با بیش از هشتصد ایراد فنی و فناورانه البته به اعتراف خودشون که دیگه این حرفها رو نداره.کشوری که بیش از،شصت مدل فقط رادار بومی و بیش از بیست مدل سامانه پدافندي و چندین مدل جنگال داره شناسایی جنگنده ای ناقص الخلقه که آلمان با یک رادار معمولی تونست کشفش کنه خیلی کار سختی نیست. کشورهای صاحب فناوری و شناخت بخاطر همین قراردادهای خريدشون رو باطل کردند از جمله همین آلمان و انگلیس.اینا رو با یه سرچ ساده هم می تونید ببینید.حداقل بعد از تحقیق نظر بدید.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    11 1
    ما به لطف تحریمها به خودکفایی در همه زمینه ها رسیده ایم!؛ اما نمیدانم چرا تقی به توقی میخورد همه چیز قحط میشه و قیمتها سرسام آور بالا میره!؟. نهاده های دامی، گندم،سیمان ؛ ماشین آلات و .....، بعدهم چهل ساله مشکلات رو میندازیم گردن تحریم!.مرگ بر آمریکا!.
    • افشین IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      1 0
      چون وقتیکه باید دقت کنیم و درست انتخاب کنیم و بر اساس مطالبات واقعی رای بدیم راحت گول می خوریم و یک دسته وابسته و نفوذی لیبرال مسلک گان و پرور رو میآریم راس قدرت اجرایی و حتی قانونگذاری. در همین مورد نهاده های دامی چون خودم سرو کار دارم میگم.ما از ابتداي انقلاب و حتی زمان جنگ هم مشکل کمبود نداشتیم. اما از وقتیکه دلار جهانگیری اومد وسط و امضاهای طلایی مشمول حال یکنفر به اضافه پنج شد که اون پنج هم مليجکهاي همین یک هستند وضعييت شد این.. متاسفانه در این چهارسال اخیر به ملت و نظام خیلی فشار وارد شد تا به بهانه تحریمها اف ای تی اف و مذاکره مجدد با آمریکا دوباره راه بيوفته و فاتحه اقتدار و امنييت کشور رو بخونم و ما رو بکنم لیبی بعدی. خواهید دید در دوسال آینده و بمرور چه تغییراتی اتفاق خواهد افتاد.اینا حتی به جان مردم هم رحم نکردن و واردات واکسن رو به اف ای تی اف پیوند زدن.اما الان که واکسن به فور داره وارد میشه مگه اف ای تی اف تصویب شده؟؟؟ اینا همه باید محاکمه بشن و مبشن
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    9 2
    واقعا اگر اینو ماساحتیم،خیلی آفرین داره-پس جهاد،جنگ وتحریم نعمته ونفت نقمت،فساد،پاتری بازی،خیانت،جنایت،عیاشی،غارت ونابودی
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    5 2
    در عمل مشخص میشه چقدر کارایی داره می اونه فرق هواپیما با کروز رو تشخیص بده یا ارتباطش قطع میشه؟! مقابل دشمن فرضی همه برند به غیر برره ای ها؟!
    • افشین IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      1 0
      پرفسور با زیر دریایی بدون سرنشین میخوای هواپیما و کروز تشخیص بدي؟!!!!! میبینید خداييش با کیا شدیم هم زبان. این فقط از سوزش و عقده ای که داره چشمش افتاده به عکس ناو و بعد اومده مطلب گذاشته.پرفسور جان ناوشم مین شکار هست و باز ربطی به کشف هواپیما و کروز نداره. نمیدونم باید برای شفای شما دعا کرد یا دیر شده؟
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    4 3
    شایدم از چین خریدن
    • افشین IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      2 0
      خوب اگه از چین بخرن میگن خریدیم .روش نميزنن ساخت ایران که بعد شرکت چینی آبروریزی کنه.شماها چرا اینقدر باهوش هستيد؟؟ یعنی در این دنیای بزرگ هیچ کارشناسی نیست که بفهمه این شکلش یا ساختش مال چین هست. ضمنا مگه این ساختش از زیر دریایی های غدیر یا نهنگ یا فاتح سختتر هست؟؟
  • جفری IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    7 14
    تور به خدا ازش استفاده نکنید میترسم خودتونو بزنید بازم
    • ناشناس IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      9 4
      چرند نگو مردک این مین یاب است ضمنا اونیکه خودش میزنه ارباب آمریکاییت است
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      4 1
      اینبار کار رو دست امثال شما نمی دن.
    • افشین IR ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      3 0
      نه بابا غصه نخور.اینا مثل ازباب يانکيت نیستن که دوبار پشت هم روی عرشه ناو هواپیمابر موشک از دستشون بيوفته و در دو مرحله بالای شدن بیست نفر زغال بشن و عرشه دوتا ناو هواپیما بر تبدیل بهدحلب روغن بشه. اینا حتی با صاحب اخوري که بهش بسته شدی هم فرق دارن و در مانور در مقابل دشمن فرضی تلفات نمیدن. میخوای بازم برات از تاریخچه اربابات بگم یا فعلا داری فرار نیروهای ابر قدرنک جهانی رو از افغانستان تماشا ميکني؟؟ شایدم داری تخلیه سوریه و عراق رو بصورت چراغ خاموش ميبيني؟؟
  • Ismail IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    6 4
    درود بر شرف و غیرت نظامی های ایران خدا قوت و پیشرفتهای زیاد ان شالله
  • امیرو IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    7 3
    لطفاً مثل همیشه غرب گداها بیان زود پالس مفی بفرستند.
  • رحمت عیدی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    3 0
    تازه یه چیزایی از راهبرد نظامی کشورمون ایران در مورد رابطه رونمایی تجهیزات وشناخت عمومی از قدرت نظامی با بازدارندگی و اصل غافلگیری فهمیدم واقعا فکّم خورده خیلی هوشمندانه و آینده نگرانه در عین سادگی اما پیچیده تمام این تجهیزات ساخته و عملیاتی شده در همین راستا هست یعنی وقتی حتی تقریبی راهبرد رو بفهمی اونوقت از این ساخت تجهیزات واقعا کیف میکنی و برات معنی خاصی داره
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    9 2
    می توانیم به تعداد زیاد بسازیم و محدود به استفاده در شناور مین شکار هم نشویم یعنی مثلا در ناوبندرمان 2 تا از این زیردریایی ها و در سایر شناورهایمان یک فروند از زیردریایی های رباتیک داشته باشیم اینجوری همواره یک امکان خیلی خوب و کاربردی دم دست هست که اگر واحد مین شکار نزدیک نبود یا جای دیگر درگیر بود حرکت ناوبندر و سایر واحدهایمان مختل نشه .
    • جفری IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      1 0
      تورررروخدا....از کجا فهمیدی
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      1 1
      با ازی های کامپیوتری زیاد نکن خخخخ
  • علی IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    5 0
    طبیعاتا هر شخصی پیشرفت کشورش رو دوست داره و بهش افتخار میکنه من روی صحبتم با اونهایی هست که ادعا دارند ما در اینگونه صنایع که هایتک حساب میشند خود کفا هستیم من سوالی دارم و اون اینه که گشوری که چنین ادعایی داره چرا از توانش برای تولید زه بغل خودرو و پشت آمپر بسیار ساده کاملا وابسته هستش با بحث موتور و قطعاتش کار ندارم ؟اینجا دو تا بحث مطرحه یا ما چنین توانی نداریم یا صنعت دفاعی ما جزو مملکت حساب نمیشه
    • افشین IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      2 1
      اول اینکه شما از اون دسته از افرادي نیستید که از پیشرفت کشور خوشحال می شید که اگه اینجوری بود کمی دایره تحقيقاتتون بیشتر میشد و تفاوت یک صنعت مافیایی و رانتی بی انضباط رو با بسیاری از شرکتهای خصوصی با انضباط و یا نیروهای مسلح ميفهميديد. اما از روی جنس خرابی که دارید ميخوايد از خودرو سازی مثل چکش استفاده کنید. برو پسر جان سرچ کن ببین در این چند ساله در صنعت نفت و گاز که تحریم بودیم شرکتهای خصوصی و دانش بنیانها چی ساختن.دستگاههایی که بعضی از اونها حتی در انحصار کشوری مثل ازبابت آمریکا بوده. توربین حرارتی انتقال گاز رو ببین کی ساخته؟ اونم با تکنولوژی تک کریستال که فقط در انحصار آمریکا هست. همین تک کریستال رو اول یک شرکت خصوصی ساخت و بعد در موتور جهش استفاده شد. ناتو و سلولهای بنیادی که گفتن نداره چون همه ميدونن. یا دستگاههای سی تي اسکن و ام آر ای و بیهوشی،و وينتيلاتور و صدها تجهييزات اطاق عمل که همه هم تحریم هستیم. تجهييزات حفاری چاههای نفت. اصلا ساخت خود سانتريفوژهاي هسته ای تا ای ار ۹.اینو که دیگه اصلا نمیدن.بعد شماها که بیشتر گویا مریض هستید و مرض خودتحقيري دارید یک بخش تحت امر لیبرالهای کشور رو کردید نمود صنعت کشور.
  • حسین IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    1 3
    اگر آمریکا حمله کنه همش نابود میشه مثل افغانستان و عراق که آبریکا برد :)
    • افشین IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      2 0
      شما هنوز تفاوت بین ایران و افغانستان و عراق رو نفهمیدی بعد افاضات نظامی هم می‌فرمائید. اگه آمریکا حمله بکن بود همون شبی که عین الاسد شد عین الاجسد و آران و دیوانه پرزیدنت بود میکرد اما حتی اون چل هم می دونست چه خبره. برعکس بخاطر همینه حمله نمی کنه.بعد گفتيد آمریکا برد؟؟ کیو برد؟؟ اینکه از ترس یک گروه چوپان داره مثل سگ پاسوخته فرار میکنه برد هست؟؟ اینکه هشت تریلیون دلار هزینه کرد ولی داره در مقابلش هیچ بدست مياره؟ در عراق آمریکا برد؟؟ نفوذ کی در عراق زبانزد هست؟؟ خداييش کم دارید.
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    2 0
    همه صنایع و گروه‌هایی که به نوعی زیر نظر رهبری هستن با اراده و قوی دارن پیش میرن. مقایسه کنید خودروی طوفان رو با خودروهای ساخت خودروسازای دولتی.
    • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 1
      این چیزا برای سرگرمی و پیشرفت تکنیک خوب است، ولی به درد جنگ نمیخوره
    • افشین IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      2 0
      اگه بقیه داشته باشند بدرد جنگ میخوره و اگه ما داشته باشیم نمیخوره؟ ببخشید سرلشگر ژنرال مرد جنگ که البته سرباز فراری،باید باشی،میشه بفرمائید چی بدرد جنگ ميخوره؟؟ اینا چون بدرد جنگ میخوره هیچ وقت جنگ نمیشه.سرریز فناوريهاشم در،بخش خصوصی بکار گرفته میشه و شده.
  • DE ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 3
    باشه بابا ، شما ماشینهای ارتش و سپاهتون اتوبوس و کامیونهای ۷۰ سال پیشه ، این جکهارو برای کی میگید ؟؟؟؟
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      0 0
      درسته که در نیروی هوایی و دریایی و هوانیروز از سلاح های 40 سال پیش استفاده میشه ولی... اولا در نیروی زمینی از کامیون های 40 سال پیش استفاده نمیشه عمده شون نو هستن دوما این که در شرایط تحریم این هواپیما های نیروی هوایی عملیاتی هستن خودش کار بزرگیه
  • افشین IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    3 0
    اینکه ما یک ربات زیر دریایی ضد مین ساختیم بسیار خوبه اما اینکه بعضیها آنقدر آلزایمر خود خواسته دارن که در،ساخت همچین دستاوردی که در مقابل ساخت زیردریایی غدیر یا نهنگ یا فاتح دستاوردی کوچک هست شبه وارد میکنند واقعا جای تعجب و البته اگه بر اساس ناآگاهی باشه تاسف داره. ما سه فروند زیر دریایی کلاس کیلو روسی داریم که بخاطر تحریمها در،سالهای گذشته مجبور به گرفتن تصمیم مبنی بر اورهال و ارتقا اونا شدیم. کاریکه کشورهای دارنده همین مدل که هند الجزایر ویتنام و حتی چین هستند بتنهایی نتونستن انجام بدن و با کمک روسیه انجام شد رو ما با کمک دانشگاهها و شرکتهای داخلی انجام دادیم.ساخت این ربات در مقابل ساخت زیر درزاييهاي بومی و اورهال نمونه روسی یک کار آسان هست برای بچه های ما. اما این حرفها آدم رو یاد روزهایی می ندازه که اول م.شک شهاب ۱ آزمایش شد و در ادامه بقیه.تا همین چند سال پیش یود که مسئول میز تحریمهای ایران در آمریکا گفته بود موشکهای ایران فتو شاپ هست.اما همین فتو شاپ ها عین الاسد را تبدیل به عین الاجسد کردند و یانکیها دچار آسیب مغزی البته ملایم خیلی خیلی ملایم شدن در حدی که اعزام شدن المان!! ملایم یادتون تره. واقعا بعضیها معلوم نیست خودشون رو بی چی فروختن ؟ یک نخ دو نخ چند نخ ؟
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 3
    ایران بزرگترین ابر قدرت البته فقط روی کاغذ!
    • افشین IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      2 1
      ایران هیچ وقت ادعای ابر قدرتی نداشته ولی شکر خدا دهن ابر قدرت مورد علاقه شما رو چهل ساله سرویس،کرده و میکنه. شما آلبانی،نشینها و اسقاطيليهاي فارسی زبان و مزدوران السقوط دلخون رو به همین اراجیف خوش کنید و کامنت پاسگاري کنید تا ببینید چی از،جیب شپشوهاي السقوط گيرتون میاد. اینقدر هم هالو هستید که از جملات و کلماتی استفاده میکنید که تابلو هست یا ايراني نیستید و یا خائن هستید. باز شکر خدا ما هر چی داریم مبسازيم و هر چی داریم خودمون تعميير میکنیم.ارباب شتر چران شما که برای تعميير هم باید مستشار بیاره.
  • قاسم سلیمانی IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    3 1
    ماشاالله بچه های ایران زمین چجور دارن پوز دشمنان ایران به زمین میزنن. همین که شما اینجور آتیش گرفتید. و ایران هیچ نیازی به سلاح نظامی غرب و اروپا نداره و هرچی بخواد خودش تولید می‌کنه یعنی. توطعه و خراب کاری های شما و دشمنان ایران هیچ‌ نتیجه ای نداشته .‌ تا می‌توانید بسوزید .زنده باد ایران 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • مهدی IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    3 0
    ما می توانیم باید روی پای خودمان بایستیم
  • رهام حسامی IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 0
    این روبات قادر است محل، و ماده منجره را تشخیص دهد و به دو کاربر خود که از بیرون آب مشغول هدایت آن هستند، سیگنال هایی را برای مطلع کردن ارسال کند وطول این روبات ۱.۷ متر و دارای وزن ۹۰ کلیوگرمی است ضمن اینکه می تواند تا عمق ۶۰ متر به زیر آب برود و مسافت ۲.۵ کیلومتر را بصورت مستقل پیمایش کند. ربات ایران با داشتن قطب نما و سیستم ناوبری پیشرفته می تواند موقعیت خود را حفظ و از بر خورد با موانع اجتناب کند. همچنین این روبات مجهز به سیستم کنترل هوشمند Seaeye's iCON و سیستم ردیاب آوایی به همراه دو دوربین برای رویت اهداف مورد نظر است.یک وسیله نقلیه خودران کلاس سنگین وزن Surface Mine CounterMeasure
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      1 0
      عالی ،هرکی ساخته دستش درد نکنه
  • مشروطه خواه DE ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    7 0
    تفکرات من با قرائت طرفداران جمهوری اسلامی از منافع ملی خیلی تفاوت دارد، طبیعتا من ملی گرا هستم (با توجه به اسمم) و طرفداران جمهوری اسلامی ولایت گرا، منتها وقتی اخبار صنایع دفاعی رو می خونم واقعا شوق می کنم. امیدوارم فرزندان ایران در سازمان اطلاعات و امنیت کشور در فرصت پیش آمده از افول آمریکا حداکثر استتفاده را بکنند و هرچه زودتر به یک قدرت اتمی تبدیل شویم. قدرت منطقه ای و موشکی که هستیم. اگر این اتفاق بیوفتد مسائل داخلی را می توانیم حل کنیم. مساله امثال من، 1- فساد ساختاری در جمهوری اسلامی 2- عدم توجه به حوزه تمدنی ایرانی 3- دیدگاه های اخوانی و امت گرایی جمهوری اسلامی است. امیدوارم گشایشی حاصل گردد تا وطن پرستان نیز بتوانند به کشور خود خدمت کنند ولو اگر نظام را قبول نداشته باشند
  • مهدی IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    1 0
    ما می توانیم باید روی پای خودمان بایستیم
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    وقتی میگن تحریم مایه برکته منظور این نیست که تحریم خوبه و چه بهتر که تحریمیم تحریم ضرر میرسونه منظور اینه که تحریم با تمام بدی هاش باعث تلاش و خودکفایی و بومی سازی شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس