کد خبر 1270873
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
سنگ حفاری شده در مریخ

مریخ‌نورد استقامت ناسا در روزهای گذشته ،بالاخره موفق شد نخستین نمونه از سنگ مریخ را حفاری کرده و برای بازگشت به زمین ذخیره کند که تصویر این سنگ حفاری شده توسط ناسا منتشر شده است.

به گزارش مشرق، مریخ‌نورد استقامت ناسا در روزهای گذشته بالاخره موفق شد نخستین نمونه از سنگ مریخ را حفاری کرده و برای بازگشت به زمین ذخیره کند. طبق گفته محققان ناسا تصاویر ارسالی از این مریخ‌نورد و سنگ حفاری شده، نشانه‌هایی از تماس آنها با آب برای مدت زمان طولانی و زندگی باستانی در سیاره سرخ را تقویت می‌کند.

این ربات شش چرخ نخستین نمونه خود را با نام "Montdenier" در ۶ سپتامبر و دومین نمونه آن "Montagnac" از همان صخره در ۸ سپتامبر جمع‌آوری شده است که هر دوی این نمونه‌ها که کمی بیشتر از قطر مداد و طول آنها حدود شش سانتیمتر است در لوله‌ها و به صورت مهر و موم شده در فضای داخلی مریخ‌نورد ذخیره شده‌اند.

لازم به ذکر است نخستین تلاش برای جمع‌آوری نمونه در اوایل ماه آگوست به خاطر شکنندگی بسیار و خردشدن سنگ مدنظر، شکست خورد؛ این مریخ‌نورد در منطقه‌ای معروف به jezero در مریخ،‌ درست در شمال خط استوا و در محل دریاچه‌ای مربوط به ۳.۵ میلیارد سال پیش، زمانی که شرایط در مریخ بسیار گرم‌تر و مرطوب‌تر بود، کار می‌کرد.

بازگشت این نمونه‌های سنگ جمع‌آوری شده از مریخ به دانشمندان کمک می‌کند تا تصویری از تاریخ زمین‌شناسی این منطقه مانند زمان تشکیل دهانه jezero، زمان ظاهر شدن و ناپدید شدن دریاچه و تغییر آب و هوا در طول زمان بدست بیاورند.

دانشمندان اعتقاد دارد که دهانه‌ها از جمله دهانه jezero محل یک دریاچه بوده است و احتمالاً آب‌های زیرزمینی به مدت طولانی‌تری در آنجا وجود داشته است و مواد معدنی نمک موجود در هسته سنگ‌ها از احتمال وجود حیات باستانی در مریخ خبر می‌دهد؛ نمک‌ها مواد معدنی فوق‌العاده‌ای برای حفظ نشانه‌های زندگی باستانی در روی زمین هستند و دانشمندان انتظار دارند که این امر در مورد سنگ‌های مریخ نیز صادق باشد؛ ناسا امیدوار است نمونه‌های جمع‌آوری شده از مریخ برای انجام آزمایشات دقیق در ماموریت مشترک با آژانس فضایی اروپا در دهه ۲۰۳۰ به زمین بازگردد.

تصویر سنگ حفاری شده در مریخ برای ارسال به زمین

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رامین IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    3 1
    به نظر دوستان تیمم با اون خاک صحیح است یا نه؟
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      غیر از تیمم شما میتونی برای طهارت هم استفاده کنی اما مواظب تکه های تیزش باش
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 1
    چرا صحیح نباشد آفریده های خداوند،ازخاک وسنگ همه مظهرزیبایی وعظمت خداست..چه خاک کره زمین چه سیاره ها..
  • علی خان IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    این ی نوع سنگ مالون لایه لایه است ، فیلم کردن ما رو
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 0
      احمق این یک سیاره دیگست که توش این سنگ هست مریییییخخخخخخخخخخخخخخ،روانییییی
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    این سنک بخودی درکره زمین نیاورند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس