به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطالب قابل تاملی را ارائه کرد.

وی به صراحت اظهار داشت: اسراییل به معنای واقعی کلمه، از سوی حزب الله، شبه نظامیان شیعه، جهاد اسلامی و حماس در اطراف مرزهایش محاصره شده است. 

بنت ادامه داد: برنامه سلاح هسته‌ای ایران در نقطه بحرانی است. تمام خط‌های قرمز زیر پا گذاشته شده، به بازرسیها بی اعتنایی شده، و تمام امیدها در این مورد نقش بر آب شده‌اند.

نگرانی عالی ترین مقام سیاسی رژیم صهیونیستی کاملا قابل درک است زیرا ایران در زمینه هسته ای به سطحی از میزان و غنای اورانیوم دست یافته است که اگر اراده آن را نماید حدود یکماه به اولین بمب اتمی دست خواهد یافت و به سطحی از بازدارندگی قابل اطمینان می رسد.

از طرفی جمهوری اسلامی متحدان خود را در منطقه با خیالی آسوده از حمله نظامی آمریکا و اسرائیل علیه خاک خود پشتیبانی و تغذیه کرده و آنان را بوسیله به روزترین جنگ افزارهای بومی شده تسلیح می کند و رژیم صهیونیستی نیز در نبردهای متعدد نتوانسته است از پس آنها برآید.

تنها راهکار دولت های غربی و اسرائیل برای به زانو درآوردن ایران، ترکیبی از تحریم های اقتصادی، فشارهای سیاسی و اقدامات امنیتی بود که اگر چه در مقاطعی اثرگذاری خاص خود را داشتند، اما به لحاظ استراتژیک نتوانستند مانع از پیشبرد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی شوند.

در نتیجه ایران با سرعتی بالا غنی سازی خود را پی گیری می کند و اگر چه اخیرا با آژانس اتمی توافقنامه ای را امضا کرد لکن مانع از ورود سرزده آنها به مرکز مونتاژ سانتریفیوژ در کرج (همان مکانی در که در تیرماه هدف حمله تروریستی قرار گرفت) شد.

به عبارت دیگر جمهوری اسلامی علنا و با کمال صراحت پروتکل الحاقی را اجرا نمی کند زیرا راهبرد ابهام هسته ای را برای مواجهه با دول متخاصم جایگزین سیاست شفاف سازی و ایجاد اعتماد دولت گذشته (که البته نتیجه ای جز طمع ورزی بیشتر آنها در بر نداشت) کرده است.

در واقع ایران در حال غنی سازی ۶۰ درصدی و ساخت اورانیوم فلزی به میزان قابل اعتنایی بوده و از طرف دیگر در معاهدهNPT باقی مانده است تا همچنان بر عدم ساخت بالفعل بمب اتمی تاکید ورزد.

اما نکته مهم اینجاست که اگر شرایطی پیش آمد (به فرض رفتارهای ناعادلانه آژانس اتمی در راستای اتهام زنی های کشورهای غربی ) و جمهوری اسلامی ناچار شد فورا و بدون تهدید قبلی از NPT خارج شود و هرگونه نظارتی بر برنامه هسته ایش را برچیند، چه خواهد شد؟ 

البته پرواضح است که تهران قصد حرکت به سمت سلاح اتمی را ندارد لکن بهترین استراتژی را در حال حاضر ایجاد ابهام عمدی در خصوص برنامه اتمی خود در جهت آمپاس طرف مقابل تعریف کرده است.

غربی ها تا زمانی که ایران را در انزوای دیپلماتیک، همزمان با اعمال تحریم های شدید قرار داده بودند کورسویی از موفقیت را شاید می دیدند ولی پس از پیوستن جمهوری اسلامی به پیمان شانگهای انزوای بین المللی به وضوح ترک برداشته و حتی شکسته شده و فشارهای اقتصادی نیز به تبع آن در میان مدت خواهد شد.

فلذا پیش بینی میشود با ادامه غنی سازی ایران در ۲ ماه آتی معادله قدرت در غرب آسیا تا حد زیادی به ضرر متحدان ایالات متحده همچون دول عربی خلیج فارس ، ترکیه و اسرائیل تغییر کند و کلید بازگرداندن این توازن قوا در دستان دولتمردان آمریکایی است.

ایران در برجام حداکثر امتیازها را داده و دیگر پوئنی به طرف های غربی نخواهد داد و فعلا که ابتکار عمل را در اختیار گرفته و در حال تاختن است، صرف بازگشتش به برجام باید آرزوی آمریکا، اروپا و اسرائیل باشد.

در نتیجه سران کاخ سفید لازم است ملتفت شوند که فرصت زیادی ندارند تا با لغو عملی تحریم ها شرایط را به وضع سابق برگردانند؛ در غیر اینصورت پس از بهم خوردن موازنه قدرت در منطقه، احتمالا اتفاقات بزرگی در قبال اسرائیل رخ عیان می کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    4 15
    ایران به زانو در امده است . دارند مثل مترسک می چرخانند تا کشورها را غارت کنند .
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      2 4
      به نظرم فرماندهی کل قوا در ایران در رابطه با ساخت سلاح هسته ای باید تجدید نظر بکنند... در قرن جدید داشتن سلاح هسته ای بزرگترین عامل بازدارنده یک کشور در برابر دشمنان است. نباید فقط به داشتن ایمان و شجاعت نیروهای نظامی و قدرت موشکی تکیه کرد، داشتن سلاح هسته ای هم تکمیل کننده یک قدرت نظامی است. کشور پاکستان هم یک حکومت بر پایه شریعت اسلام است، اما دارای سلاح هسته ای است و از این منظر عامل بازدارندگی هسته ای در برابر دشمن دیرینه اش هند می باشد. نیروهای نظامی ژاپن در ماه های پایانی جنگ دوم جهانی، قوای آمریکا را به زانو درآوردند، اما به علت مورد هدف قرار گرفتن توسط بمب اتمی آمریکا، تسلیم شده و تا امروز هم تحت اشغال آمریکاست.
    • محمد IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      3 0
      آره قشنگ معلومه کی تو سازمان ملل داشت التماس کشورا رو میکرد واسه مقابله با ایران و کم مونده بود اشکش دربیاد:) یعنی از 25 دقیقه ای که این بنت زر مفت زد 26 دقیقه اش درمورد ایران بود!!!
  • ازجانبازان دوران جنگ IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    25 2
    بنام خدا كشورعزيزمان ايران اسلامي تاماايثارگران وجان بركفان مخلص وبي ادعاء رادارد نه ازغرب ونه ازشرق واهمه اي ندارد رژيم غاصب صهيونيستي كه عددي نيست!!!
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    4 1
    همه شان با ابزارهایی بنام سازمان های بین المللی و کمیته فلان و بهمان و ... به دنبال فشار بر روی ایران هستند. زیر بار این مسخره بازی ها نروید. با تیغ و زبان برنده در مذاکره ها صحبت کنید. گارد دفاع نگیرید ، حمله کنید. هیچ کاری نمیتوانند بکنند.
  • جاویدایران NL ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    39 2
    جز در یه ‌قسمت کوچکِ این صحبتها در بقیه مطالبی که بیان شد بدجوری موافقم، یعنی این درست ترین چیزی هست که خوندم، عاااااااااالی بود، درود بر ایران و حکومتش. برنامه اتمی ایران عشقه، از نان شب واجب تره. اینم بگم باید بسیار حواس جمع باشیم که مشکلی برای ایران درست نکنن چون الان اونها دارن دیوانه میشن دارن میمیرن، دارن از حرص میترکن، منظورم غربی هاهستن. درسته که جرأت به زبان آوردنش رو ندارن اما الان این اردوغان و الهامش هم دارن میسوزن و بدجور نگران هستن. دیشب بنت با اون برچسبی که پشت سرش چسبونده بود بدجور خودشو پاره کردجیغ میکشید مردک احمق، الان دولت های عربی بدخواه ایران شب و روز ندارن بی شرفا. من دارم لذت میبرم، ماباید یکبار برای همیشه بارمونو درتاریخ ببندیم و خودمونو خلاص کنیم و امنیتمون رو تضمین کنیم. الان اونهاردر شرایطی هستن که اگر به برجام برگردن یعنی صد در صد شکست خوردن و گفتن غلط کردیم یعنی پیروزی قدرتمندانه ایران و اگر برنگردن باز باشدت تمام شکست خوردن و باید برنامه اتمی ایران رو باحسرت نظاره کنن و باز پیروزی قدرتمندانه ترِ ایران، جالب اینه که این شبکه هایی مثل ایران اینترنشنال کارشناسانی میارن که انگار از هیچی خبر ندارن و جوری درباره موضوع اتمی حرف میزنن که آدم خندش میگیره، اصلاً گویا در یک کره دیگه زندگی میکنن وتحلیل هایی ارائه میکنن که خنده داره، یعنی بشر اینقدر میتونه نادان باشه!؟ من دارم شب و روز دعا میکنم اونها به برجام برنگردن!! امریکاباید جام زهر رو بخوره و اینبار به اجرای دقیق و سفت و سخت برجام برگرده، این یعنی برداشتن واقعی تحریمها، اینبار مثل دوران روحانی ایران شوخی بردار نیست که اجرای نیم بند برجام رو بپذیره، اگر برجام زنده بشه اینبار برای اولین بارهست که برجام واقعی اجراخواهدشد، روحانی برجام رو نتونسته بود عملی کنه. چشم غربی ها خیلی ترسیده اگر برجام اجرایی بشه چنان ازترس اجراش میکنن که بیا و ببین، اما من شک دارم جرأت و جسارت گفتن غلط کردم رو داشته باشن وبخوان برگردن به برجام. الان اجرای برجام با گفتن غلط کردم توسط امریکادر عمل، تأثیر منطقه ای و جهانیش کمتر ازساخت سلاح اتمی برای ایران نیست، برای همینه که گفتم امریکا نه راه پیش داره نه راه پس، عجب سیاستی داره ایران اییییییییییول
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 4
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 1
    یعنی امریکا تلاش وهدفش ذلت ملت ایران است. تمام سعی و کوشش خود را می کند تا ایران سود و پیشرفتی نداشته باشد. با چنین کشوری را نباید هیچ گونه رابطه ای داشته باشیم و باید بفکر گرفتن حقوق وخسارات خود از طروق دیگر باشیم
  • مهرناز IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 1
    امریکا با تحریم هایش " اگر قصد کور کردن دوچشم ایران را در سر دارد " باید یک چشم خودش وهمدستان خودش را " نیز کور کند.
  • CA ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    0 1
    تغییر نقشه جغرافیایی ارمنستان نیز در واقع یکی از خطرناک آرین طرحها علیه ایران هست و بایستی تمهیدات مناسب سیاسی برای آن اتخاذ گردد. پاشینیان در حال نابود کردن این منطقه هست و نیاز هست متوقف گردد.
  • دلسوز IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    0 0
    امریکا ب نظام راستی آزمایی خودش اعتماد نداره بعد میخواین با فتوای حرام بودن بمب هسته ای قانع بشه؟!!!؟ ایران راهی جز ساخت سلاح هسته ای ندارد.چون این بازی تحریم و لغو صوری تحریم از طرف امریکا ادامه خواهد یافت.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 0
    سلاح هسته‌ای اسرائیل بزرگترين خطر خاورميانه است
  • يحيا IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    5 0
    روحاني و جهانگيري که رفتند آنها هيچ سلاحي براي به زانو درآوردن ايران ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس