نجیب میقاتی: انتخابات پارلمانی در موعد مقرر برگزار می‌شود/ عملکرد مثبت تیم فنی سوریه برای انتقال گاز به لبنان

یک تیم فنی از سوریه که ۲ روز قبل وارد لبنان شده بودند بعد از انجام بررسی‌های لازم اعلام کردند که تاچند روز آینده روند اتصال خطوط لوله گاز برای انتقال انرژی به لبنان را آماده می‌کنند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه البناء، «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان روز گذشته در ساختمان پارلمان این کشور با «نبیه بری» رئیس پارلمان دیدار کرده و جزئیات مربوط به سفر خود به فرانسه و دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری این کشور را برای وی شرح داد.

بیشتر بخوانید:

میقاتی: برنامه‌ای برای سفر به عربستان سعودی ندارم

نجیب میقاتی بعد از این دیدار اعلام کرد که از نبیه بری به خاطر همه زحماتی که در جلسه رای اعتماد به دولت انجام داد تشکر کردم و او را در جریان فضای سفر خود به پاریس قرار دادم. ما همچنین درباره جلسات قانون گذاری و قوانین پیشنهادی پارلمان برای اصلاحات مورد نیاز صحبت کردیم.

وی افزود، من همچنین با رئیس پارلمان درباره احکام سازمانی قوانین مصوب پارلمان صحبت کردم و بیش از ۲۰ دستور سازمانی آماده ارسال به شورای وزیران جهت تصویب آنها در سریع‌ترین زمان ممکن است.

نخست‌وزیر لبنان درباره نگرانی برخی از تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی و یا لغو آن گفت، هیچکس درباره لغو انتخابات صحبت نکرده و هیچ قصدی برای به تعویق انداختن آن وجود ندارد. درباره قانون انتخابات، ما یک مقام اجرایی هستیم و وظیفه داریم که انتخابات پارلمانی را در موعد مقرر بر اساس قوانین برگزار کنیم.

منابع لبنانی همچنین گزارش دادند که بعد از هشدار شرکت برق این کشور در هفته گذشته مبنی بر قطع کامل برق تا پایان این ماه به دنبال تمام شدن سوخت، تماس‌هایی میان نجیب میقاتی و «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی برای تامین بودجه مورد نیاز شرکت برق برقرار شده است.

بر اساس این گزارش،‌ ریاض سلامه اعلام آمادگی کرده تا ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار به این منظور پیش پرداخت کند مشروط به اینکه وزرای انرژی و دارایی این موضوع را با نخست وزیر پیگیری کنند.

به گفته منابع لبنانی، ریاض سلامه با دولت نجیب میقاتی همانند دولت قبلی (حسان دیاب) تعامل نمی‌کند و ظاهرا قصد همکاری با این دولت را دارد.

تیم فنی سوریه در لبنان

از طرف دیگر منابع گزارش دادند که هیئت فنی سوریه بازرسی خط لوله گاز عربی به طول ۳۶ کیلومتر در نقاط مرزی لبنان را مورد بررسی قرار داده است. تشخیص اولیه نشان می‌دهد که مانعی برای عبور گاز از این لوله و انتقال آن به لبنان وجود ندارد و تنها فرایند تعمیر و نگهداری چند روز زمان می‌برد که تیم فنی سوریه به صورت رایگان این کار را انجام خواهد داد.

هیئت فنی سوریه که ۲ روز قبل وارد لبنان شده بود بعد از توافق با کمیته فنی لبنان روز گذشته عازم سوریه شد. همچنین با توجه به توافقاتی که قبلا میان وزرای مربوطه لبنان و سوریه و مصر و اردن صورت گرفته بود، بازسازی این خط لوله به یک شرکت مصری واگذار شده بود اما به دلیل تاخیر آمریکا در تصمیم گیری از طریق وزارت خزانه داری خود جهت معافیت این شرکت‌ها از تحریم‌های «قانون سزار»، خود سوریه مجبور شد بازسازی خط لوله را بر عهده بگیرد.

در همین راستا «بسام طعمه» وزیر نفت و منابع معدنی سوریه به همتای لبنانی خود اعلام کرد که دمشق بدون هیچ پیشرفتی برای بازسازی خطوط لوله کمک خواهد کرد. منابع وزارت انرژی سوریه اعلام کردند که آماده سازی این خط لوله حداکثر به یک هفته زمان نیاز دارد و ادامه ساز و کار انتقال گاز مصر به لبنان وابسته به سفر هیئت لبنانی به مصر جهت تعیین چارچوب زمانی این عملیات است.

از طرف دیگر احتمالاً لبنان یک قرارداد همکاری جدید با مصر برای خرید مقداری سوخت امضا خواهد کرد و آنگونه که منابع در وزارت انرژی لبنان گزارش می‌دهند «ولید فیاض» وزیر انرژی این کشور در حال آماده سازی برای سفر به قاهره به منظور تکمیل این پرونده است.

اما درباره وضعیت شبکه برق سوریه شواهد نشان می‌دهد که وضعیت این بخش با خطوط انتقال گاز متفاوت است. در حال حاضر مرزهای سوریه با لبنان از نظر فنی آماده انتقال برق به این کشور است به ویژه اینکه توافق دوجانبه پیش از این در این زمینه انجام شده است. اما در قسمت مرز سوریه و اردن بخش‌هایی از شبکه انتقال برق سوریه به دلیل حملات تروریستی تخریب شده و نیاز به عملیات بازسازی و ترمیم دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس