کد خبر 1272744
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
کشتی‌های ایرانی؛ تنها امید لبنانی‌ها برای نجات از بحران سوخت

برخی از تحلیلگران بر این باورند که پس از اعلام دبیرکل حزب‌الله درباره حرکت کشتی‌های حامل سوخت از مبدأ ایران به سوی لبنان، دولت جدید این کشور نیز بعد از شانزده ماه لاعلاجی تشکیل شد.

به گزارش مشرق، اندک مدتی پس از اعلام سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله لبنان درباره حرکت کشتی‌های حامل سوخت ایران، آمریکا و فرانسه و به تبع آنان عربستان، وادار شدند برای تشکیل دولت جدید لبنان-پس از شانزده ماه مانع‌تراشی عامدانه- چراغ سبز نشان دهند. 

پایگاه خبری شبکه «المیادین» در یکی از گزارش‌های خود به این مسئله پرداخت و آن را این‌گونه آغاز کرد: «در نقشه الف شکست خوردیم. اشکال ندارد، طرح ب را که آرام‌سازی اوضاع و به سکون رسیدن با دولت جدید باشد، آغاز می‌کنیم تا وضعیت بهبود پیدا کند و ما به زمان انتخابات پارلمانی برسیم. با توجه به نتایج آن، تصمیم خواهیم گرفت که چکار کنیم. به طور خلاصه این وضعیتی است که لبنان به آن رسیده است. نقشه الف که هدف آن تنگ کردن عرصه بر لبنانی‌ها و شوراندن آن‌ها علیه مقاومت بود، نه‌تنها به نتیجه نرسید بلکه نتایج این طرح علیه دارودسته آمریکا در لبنان خاتمه یافت تاجایی که فریاد این افراد به آسمان برخاست و به کاخ سفید رسید به‌نحوی که برخی از اعضای کنگره آمریکا هشدار دادند که "کشور" (لبنان) در مشت مقاومت لبنان قرار خواهد گرفت اگر این شرایط را دور نزنیم و محدودیت‌هایی را که با استفاده از "قانون سزار"، "خشکاندن دلار" و "خفگی اقتصادی" علیه این مردم اعمال کردیم، کاهش ندهیم».

بیشتر بخوانید:

بازتاب مأموریت موفق کشتی ایرانی در رسانه‌های صهیونیستی

المیادین ادامه داد:‌ «تمام این‌ها پس از آن رخ داد که "کشتی سید" از سواحل جمهوری اسلامی به سمت سواحل لبنان و سوریه به راه افتاد تا در نهایت در بندر بانیاس [سوریه] پهلو بگیرد و محموله مازوت خود را در بقاع لبنان تخلیه کند. پس از قطع شدن عامدانه مازوت، بنزین، دارو و مواد غذایی در پی تحریم‌های آمریکا، سوخت واردشده بر اساس اولویت‌ها در تمام مناطق لبنان توزیع خواهد شد».

بیشتر بخوانید:

امیدواری لبنان به شکست محاصره آمریکا با واردات سوخت از ایران

این شبکه لبنانی اضافه کرد: «این کشتی از مبدأ ایران حرکت کرد و [پس از آن] سفیر آمریکا در بیروت به نزد اربابانش در واشنگتن شتافت و از [اظهارات مربوط به] توزیع ماسک در جاده‌ها [ناگهان] از دولتش خواست که راه چاره‌ای پیدا کند در غیر این صورت، سید "این کار را خواهد کرد" و به شرق خواهد رفت و کشور [لبنان] را غرق در فرآورده‌های نفتی، دارو، شیر و آرد آن خواهد کرد».

المیادین می‌نویسد که در اینجا بود که سفیر آمریکا از مشاوران لبنانی، دوستان مخلص خود کمک خواست؛ افرادی که به او پیشنهاد دادند که پروژه گازکشی از مصر با عبور از خاک اردن و سوریه به لبنان را زنده کند. این همان طرحی است که «سیزار ابی خلیل» وزیر انرژی و آب اسبق لبنان در چارچوب قرارداد صادرات گاز مصر به لبنان در سال ۲۰۰۹ برای آن تلاش کرد. مصر آن زمان آمادگی خود برای کمک به لبنان را اعلام کرد؛ اما این طرح پس از فشارهای اعمال‌شده [آمریکا] بر وزارت انرژی لبنان به این بهانه که خط لوله از سوریه عبور خواهد کرد، در نطفه خفه شد البته سفارت آمریکا، دست‌نشانده‌ها و دوستان آن بزرگترین نقش را ناکام گذاشتن این طرح داشتند.

در ادامه این گزارش آمده است: «دولت نخست‌وزیر نجیب میقاتی در لحظه‌های پایانی تشکیل نمی‌شد چراکه قصد او  میان انصراف و تلاش برای تشکیل دولت معلق بود تا اینکه فرانسه با رئیس‌جمهور میشل عون و مأمور تشکیل کابینه نجیب میقاتی تماس گرفت و آن‌ها را به شتاب در تشکیل دولت تشویق کرد "زیرا اوضاع بیش از این تاب نداشت" و دولت بایست "با کاستی یا مازاد" تشکیل می‌شد. مهم "شکل دولت" و وجود "ضمانت در آن" برای پاسخ مثبت به طرح ب بود (اشاره به برخی از اعضای وابسته به دولت آمریکا و فرانسه دولت جدید لبنان) ».

این شبکه لبنانی افزود: «چراکه این مرحله پس از شرایط پیچیده به‌وجود آمده برای آمریکا بعد از خروج خفت‌بار از افغانستان تنها نیازمند خود آمریکا نبود بلکه نیازمد کسی بود که به‌شکلی حرفه‌ای بتواند جایگزین امینی باشد؛ اما این جایگزین چه کسی غیر از استعمارگر قدیمی خواهد بود؟ و اصلا چه مانعی وجود دارد که این جایگزین فرانسوی-آمریکایی باشد! ».

نویسنده گزارش بر این باور است که دولت کنونی لبنان نمی‌تواند معجزه کند و جلوی فروپاشی اقتصادی این کشور را بگیرد چراکه از ابتدا، «قصد دولت جدید با اظهارات وزیران آن به‌ویژه رئیس این دولت مشخص شد که این قصد مدیریت بحران و استقراض از کشورهای عربی، غربی و صندوق بین‌المللی پول بود یا به عبارتی غرق شدن بیشتر کشور و مردم لبنان در قعر مشکلات با بدهی‌های جدیدی که قرار است به بدهی‌های گذشته اضافه شوند و سرنوشت لبنان و مردم آن را به بانک‌های بین‌المللی گره بزنند».

در ادامه با اشاره به اینکه نخست‌وزیر جدید لبنان و وزیران او با «راه‌حل‌های واقعی» که تمرکز بر طرح‌های ارائه‌شده از جانب چین، روسیه و ایران باشد، موافقت نخواهند کرد، آمده است: «تحولات آتی در منطقه به نفع "اتحاد مخالف" با تبعیت از آمریکا و غرب است؛ اتحادی که حتما بایست با آن تعامل کرد چراکه خروج خفت‌بار آمریکا از افغانستان، تماس‌های جاری با عراقی‌ها و همسایگان آن‌ها به منظور زمینه‌سازی برای خروج اطمینان‌بخش از عراق، پدیدار شدن نشانه‌های راه‌حلی که بخشی از آن اجرایی شده است و [ما] در انتظار بخش بعدی آن در سوریه هستیم به اضافه تماس‌های جاری در خصوص بازگشت به مذاکرات وین و دیدار احتمالی چهارم میان عربستان سعودی، ایران در عراق و ایجاد نمایندگی دیپلماتیک در این دو کشور و شکست‌های پی‌درپی رژیم صهیونیستی از پیروزی لبنان در سال ۲۰۰۰  و پیروزی در جنگ‌ سی‌وسه‌روزه سال ۲۰۰۶ و در نبرد "شمشیر قدس" تا "تونل آزادی" (اشاره به فرار موفقیت‌آمیز اخیر شش اسیر فلسطینی از زندان فوق‌امنیتی جلبوع)، تمام این موارد نشانه‌هایی مثبت به نفع محور مقاومت در سطح منطقه  است و نشان می‌دهد که محور مقابل در سراشیبی قرار گرفته است».

المیادین می‌افزاید که «جادوی فرانسه» باعث تشکیل دولت فعلی لبنان شده است؛ اما آیا اینکه نجیب میقاتی نخست‌وزیر جدید لبنان می‌تواند با بازی درست از این لحظه -آن طور که باید- استفاده کند و به نجات‌دهنده کشور لبنان تبدیل شود یا اینکه او نیز همچون نخست‌وزیران پیشین لبنان اسیر خواهد شد و به وعده‌های سیاسی آمریکا دل خواهد بست جای سؤال است. آمریکایی‌ که نه ارزشی برای آن‌ها قائل است نه برای امثال آن‌ها نه برای ملت مظلوم لبنان.

این شبکه لبنانی گزارش خود را این گون به پایان می‌برد: چه کسی انتظار داشت که «کشتی سید» چنین تأثیر و اثربخشی مثبتی داشته باشد و کشورهای غربی سراسیمه بشتابند تا دولت جدید را پس از شانزده ماه وقفه و  لاعلاجی عامدانه تشکیل دهند. درباره دیگر کشتی‌ها و محموله‌هایی که در راه هستند چطور؟ و نتایج ورود این محموله‌ها؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس